PDA

View Full Version : stroomvoorziening effectpedalen



gibson-strato
19 december 2006, 15:17
Hoi,

Ik heb nu een aantal pedalen en die wil ik dus met een adapter van stroom voorzien omdat ik om de paar dagen nieuwe batterijen kan gaan halen. Nu weet ik dus niet ofdat ik alle pedalen van stroom kan voorzien aangezien er maar 1 plug aan de adapter zit. Ik heb al gelezen over een daisy chain maar dan denk ik dat het ene pedaal meer stroom krijgt als de ander. En ook weet ik niet ofdat ik zomaar alle pedalen aan die adapter kan leggen.
Ik heb de volgende pedalen:

Boss CS-3
Boss CE-3
Boss Tremolo
Boss DD-6
Dunlop WAH

Ze hoeven niet allemaal aan de adapter, alleen de CS-3, CE-3 en de WAH.
Hoe moet ik dit aanpakken en welke adapter raadden jullie me aan? Gewoon die standaard van Boss? en waar moet die adapter aan voldoen?

Alvast Bedankt

almarvk
19 december 2006, 15:20
Neem de adapter van Visual Sound, de One-Spot. Samen met de daisy-chain van Visual Sound.

Daarmee kan je prima al die pedalen voeden. Geen enkel probleem.

a darker shade of grey
19 december 2006, 15:45
als je echt duur wilt gaan doen koop je de brick van dunlop ;)

Soulpower
20 december 2006, 02:06
hehehe ik raad je ook absoluut de onespot aan!! kost je geen ruimte niks.. tis genoeg :p en goedkope oplossing

gibson-strato
20 december 2006, 17:12
iemand anders nog iedeen?

Erikt
20 december 2006, 21:34
zijn geen beter ideeen tenzij je 140 euro te spenderen hebt. De onespot + daisychain kost ongeveet 30 euro en kun je 10 pedalen (ong) mee voeden. Voor tussen de 100 en 200 heb je bricks en tanks en andere kastjes... opzich voldoet een onespot prima!

Punt
20 december 2006, 23:50
Ik heb een VoodooLab PP2 een Brick en een Daisy chain.

De PP2 laat de pedalen goed klinken, de Brick minder (gebruik alleen nog voor het minst gebruikte pedaal).
De chain was een vergissing, werkt best goed als je niet al te hoge eisen stelt.

Soulpower
21 december 2006, 05:33
hoe bedoel je de pp2 laat de pedalen beter klinken??? Ik neem aan als je een alleen 9 volt blok gebruikt.. dat ie dan niet slechter gaat klinken?

Ik snap 't niet eerlijk gezegd :p kan je het misschien uitleggen?? stroom = stroom ??

Punt
21 december 2006, 17:36
hoe bedoel je de pp2 laat de pedalen beter klinken??? Ik neem aan als je een alleen 9 volt blok gebruikt.. dat ie dan niet slechter gaat klinken?

Ik snap 't niet eerlijk gezegd :p kan je het misschien uitleggen?? stroom = stroom ??

Ik kan het niet uitleggen, ik ben geen techneut.
Ik hoor het gewoon. Pedalen die gevoed worden met de PP2 klinken beter.

En stroom is zeker geen stroom. Ik heb niet voor niets een netfilter op de stroomvoorziening van m'n stereo..

henkr
21 december 2006, 17:40
De One Spot is handig maar als je wat hebt te spenderen is de Pedal Power de beste.

gibson-strato
22 december 2006, 19:41
Nog ff 1 vraagje: Ik heb nu dus de vraag of het wel kan met 1 adapter omdat ik dit gevonden had:

bij die compression sustainer heb je dit:
CS-3 Compression Sustainer
Power: 9 volts DC
Adapter: PSA-Series
Current draw: 10 mA

en bij die chorus dit:
CE-3 Chorus
Power: 9 volts DC
Adapter: ACA-Series
Current draw: 13 mA

Wat is het verschil tussen PSA en ACA? en maakt het aantal mA iets uit?
Ik wil dus 1 adapter eraan pluggen (one spot) met een daisy chain..

Pun
22 december 2006, 23:16
Als ik me niet vergis is de ACA niet gereguleerd (dus minder volt naarmate er meer pedal op staan) en de PSA wel.

Wat betreft de current draw is het niet erg als die niet gelijk is, dat geeft alleen maar aan hoeveel stroom het pedaal trekt van de adapter. Zolang de totale current draw (dus van alle pedalen bij elkaar) lager is dan het aantal mA dat je adapter geeft zit je goed.

Ik ben geneigd om te zeggen dat het wel kan, daar ik een Japanse Boss DS-1 die ook een ACA adapter nodig heeft ook via een daisy chain met andere pedalen op een 1Spot heb aangesloten (wat een gereguleerde adapter is). Alleen had die DS-1 wel een 12 volts ACA adapter nodig en geen 9 volts (maar hij is wel te gebruiken met een 9 volts batterij).
Dit kon dan ook alleen maar omdat ik meerdere pedalen op de daisy chain heb aangesloten, wanneer ik alleen de DS-1 aansluit doet hij het niet goed meer.

Zeker weten of dit goed gaat weten of dit goed gaat weet ik dus niet.

vulvasonic
22 december 2006, 23:55
Carl Martin maakt ook van die dingen. Het voordeel van de Carl Martin is (vergeef me, het is alweer een tijd geleden dat ik me erin heb verdiept, dus ik KAN het fout hebben) dat dit kastje je iets meer vrijheid geeft op het gebied van de stroomvoorziening per effect. Je kunt meen ik zelfs middels een simpel potmetertje je wah voorzien van iets te weinig stroom, waardoor hij anders gaat klinken.

Misschien vraag je je af waarom je je wah anders zou willen laten klinken, maar ik heb een wah gehad (en ook wat andere effecten, waaronder een Boss CE-2) die beter klonken op een half volle batterij dan met een nieuwe batterij. Dit effect kun je met dat Carl Martin geval dus ook regelen.

Ik ga even voor je zoeken....... :)


Gezocht, maar ik had dus geen gelijk..... :chicken:

De Voodoolab PedalPower 2 plus heeft wel iets dergelijks zag ik net......, maar toch niet helemaal. :D

Fenndangoband
26 december 2006, 13:52
Nu nog de juiste voedingsoplossing voor mijn pedaaltjes... de One spot, de PP2 of de Dunlop Brick. Ik vraag me af of die laatste 2 zeer dure beestjes zo veel beter zijn dan de finacieel vriendelijke one spot??? M.a.w. rechtvaardigt het grote prijsverschil het kwaliteitsverschil???

Punt
26 december 2006, 14:02
Nu nog de juiste voedingsoplossing voor mijn pedaaltjes... de One spot, de PP2 of de Dunlop Brick. Ik vraag me af of die laatste 2 zeer dure beestjes zo veel beter zijn dan de finacieel vriendelijke one spot??? M.a.w. rechtvaardigt het grote prijsverschil het kwaliteitsverschil???

Lees eens een beetje rond, er is genoeg over gepost!

Marco5150
26 december 2006, 14:22
Nu nog de juiste voedingsoplossing voor mijn pedaaltjes... de One spot, de PP2 of de Dunlop Brick. Ik vraag me af of die laatste 2 zeer dure beestjes zo veel beter zijn dan de finacieel vriendelijke one spot??? M.a.w. rechtvaardigt het grote prijsverschil het kwaliteitsverschil???

Of het het prijsverschil rechtvaardigt weet ik niet, maar het verschil is dit:

One Spot: 1 adapter die alle pedalen voedt door ze allemaal parallel aan dezelfde stroomvoorziening te zetten.

PP2: Heel veel aparte adapters in een doosje. Elk effect heeft als het ware zijn 'eigen' adapter. Hierdoor beinvloeden de effecten elkaar niet. Dit heeft vooral te maken met het feit dat ze allemaal een aparte aarde hebben.

(Bijna) alle andere apparaten zijn gewoon een daisy chain in een doosje. De Dunlop Brick is er zoeen. Dus deze is niet echt beter dan een One Spot.

Ik zou zeggen: wil je goedkoop? One spot (of andere adapter) met daisy chain.
Ben je bereid meer uit te geven: PP2.

Fenndangoband
26 december 2006, 16:07
Bedankt...

Heb een interessante link gevonden die een overzichtje geeft van (bijna) alle voedingsmogelijkheden.

Hier is hij... http://images.google.fr/imgres?imgurl=http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/images/psuimg/Pp2-01.jpg&imgrefurl=http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/psu.htm&h=109&w=149&sz=5&hl=fr&start=2&tbnid=ElO8CQpDfBvbAM:&tbnh=69&tbnw=95&prev=/images%3Fq%3Dvoodoo%2Blab%2Bpp2%26svnum%3D10%26hl% 3Dfr%26lr%3D

Vermeldt onderaan het lijstje ook tips and tricks.

Mike McCready
27 december 2006, 20:39
Ik zat al een hele tijd te kijken wanneer die Juicebox nou eens uitkwam voordta ik mijn PP2 had gekocht.
Maar goed ook. De Juicebox kost $299 (!!)

gibson-strato
29 december 2006, 17:51
Hoi
Ik heb nu de one spot + daisy chain met 5 plugjes. Maakt het iets uit als er 1 plugje loshangt?
EN kan deze adapter op een dunlop cry baby?

Verder heb ik nog 1 laatste vraag:)
Op die boss pedalen staat: Only ACA adapter. De 1 spot is een 9V DC. kan dit?
en er staat 1700 MA output?! wat is dit en kan dit wel?
Het is dus de bedoeling dat ik er 3 boss pedalen + cry baby mee voed..

gibson-strato
31 december 2006, 13:27
Oke ik heb het nu allemaal aangesloten maar nu heb ik een gruwelijke ruis, kan dit komen omdat ik 1 plugje van de one spot nog niet gebruik? en kan hier een noise supressor bij helpen?

robert-gitarist
31 december 2006, 13:33
Oke ik heb het nu allemaal aangesloten maar nu heb ik een gruwelijke ruis, kan dit komen omdat ik 1 plugje van de one spot nog niet gebruik? en kan hier een noise supressor bij helpen?

Ik heb ook een one spot en geen ruis.Ik gebruik zowel ACA pedalen als PSA ;) Maar die ruis kan komen doordat je adaptor bij je wah ligt.Wah pedalen zijn nogal gevoelig wat dat betreft :D

dml
31 december 2006, 13:39
Switch Mode powersupply's, zoals de One Spot ook is, genereren een hoogfrequente pieptoon. Naar gelang je pedalen kun je daar geen, minder of meer last van hebben. Ik heb er in ieder geval geen last van. Wel is het zo dat mijn MicroVibe veel meer ruis geeft, lijkt erop dat de 1-spot "instraalt" op de foto-electrische cel. De ruis heeft namelijk hetzelfde pulserende verloop als het ledje in de MicroVibe die zorgt voor de puls.

gibson-strato
31 december 2006, 19:14
maar kan hier zo'n boss ns-2 bij helpn? om die ruis en andere piepen weg te krijgen

robert-gitarist
31 december 2006, 20:00
Geen idee.Denk het wel maar ga nou eerst even kijken waar het nou precies aan ligt.Zonde om een duur pedaal te kopen(nieuw kosten die dingen 90 euro en 2de hands 50 euro)terwijl je het heel makkelijk kan verhelpen dat geen geld kost?Probeer nou eerst eens wat ik je zei.

dml
31 december 2006, 20:58
maar kan hier zo'n boss ns-2 bij helpn? om die ruis en andere piepen weg te krijgen

Brom en ruis moet je bij de bron aanpakken en niet een pedaaltje toevoegen om alleen de symptomen te bestrijden.

Rinze
31 december 2006, 21:09
Brom en ruis moet je bij de bron aanpakken en niet een pedaaltje toevoegen om alleen de symptomen te bestrijden.

Ben ik het mee eens. Ik heb zelf drie 1Spots, omdat ik twee Tonecore pedalen van Line 6 gebruik en die kun je niet daisy chainen (over taalvervuiling gesproken). Ik heb een Dunlop Classic Wah en geen last van enig bijgeluid terwijl op dit moment de adapters vlakbij de Wah liggen. Als je bijgeluiden hebt lijkt me dat er iets niet goed is...

vulvasonic
31 december 2006, 21:37
Brom en ruis zijn doorgaans ook twee verschillende zaken.

robert-gitarist
31 december 2006, 22:10
Ben ik het mee eens. Ik heb zelf drie 1Spots, omdat ik twee Tonecore pedalen van Line 6 gebruik en die kun je niet daisy chainen (over taalvervuiling gesproken). Ik heb een Dunlop Classic Wah en geen last van enig bijgeluid terwijl op dit moment de adapters vlakbij de Wah liggen. Als je bijgeluiden hebt lijkt me dat er iets niet goed is...

Ik heb echt tig wahs waarvan er 3 van Dunlop zijn(de hendrix,dimebag en wylde wah) en als ik daar de adaptor in de buurt van het liggen heb ik ook een brom.Maar het kan natuurlijk ook te maken hebben met het stopcontact ofzo.Met de aarde.Probeer het eens uit in de keuken.Die stopcontacten zijn doorgaans meestal wel geaard.

Pun
1 januari 2007, 01:31
Adapters voor effecten pedalen (ook de 1spot), zijn so-wie-so niet geaard, dus heeft het weinig zin om zo'n ding in een geaard stopcontact te duwen, lijk mij.

vulvasonic
1 januari 2007, 03:15
Oke ik heb het nu allemaal aangesloten maar nu heb ik een gruwelijke ruis, kan dit komen omdat ik 1 plugje van de one spot nog niet gebruik? en kan hier een noise supressor bij helpen?

Het ligt volgens mij sowieso niet aan dat ene losse plugje. Ik heb jarenlang één of meerdere losse plugjes gehad bij het gebruik van de Daisychain en mijn pedalen en NOOIT ergens last van gehad.

Een noise supressor is een noodgreep die in de meeste gevallen niet eens goed uitpakt, omdat het in feite niets anders doet dan bepaalde frequenties uit het signaal filteren. Het ding neemt dus altijd meer dan alleen de ruis weg.

Wat weleens wil helpen (en ik heb nog nergens gelezen of je dit wel of niet hebt gedaan) is je effecten op een andere groep aan te sluiten dan je versterker. Ik ben geen techneut en dus kan ik alleen maar vertellen wat mij in dit soort gevallen is geadviseerd en in mijn geval hielp het. Sinds ik er rekening mee houd heb ik er nooit meer last van gehad.
En in live situaties moet je niets inpluggen op een lichtgroep, zoveel is me ook al wel duidelijk geworden... :seriousf:

Maar goed, misschien helpt het je en is de oplossing derhalve eenvoudiger dan dat je je in de kosten gaat steken en allerlei spul koopt, waar je MISSCHIEN helemaal niets aan hebt, of wat je MISSCHIEN helemaal niet nodig had gehad.

Een kleine tip dus en makkelijk om even uit te proberen.

*overigens heb ik laatst eenzelfde probleem gezien bij twee gitaristen, beide met een brom- of ruisprobleem met hetzelfde effect (Vox buizen overdrive). Ondanks de schijnbaar juiste manier van aansluiten enzo, bleek dat ze het probleem alleen konden oplossen door dat ene effect te voeden met een adapter dat aangesloten moest worden op een andere groep dan die van de overige pedalen!
Ik heb er geen verklaring voor, maar als het werkt........., tsja.

:)

Rinze
1 januari 2007, 13:00
Soms werkt zelfs het omdraaien van een stekker...

gibson-strato
1 januari 2007, 15:09
ik ga morgen wat proberen, alvast bedankt. Maar ik wil nog 1 ding zeggen. Mijn adapter (one spot) ligt ongeveer een meter van de wah vandaag maar die wah blijft gevoelig voor die adapter. ook als ik hem niet voed met adpater maar batterij blijft ie grommen. Ook heb ik na men wah een cs-3 liggen. Als ik die intrap (heb alles gewoon normaal staan, alles gewoon naar boven van de knopjes) dan wordt die grom nog harder. pas als ik ga spelen wordt het wat minder. kan het ook niet aan de snoeren liggen? ik heb van die regenboog verbindingskabelttjes.

Punt
1 januari 2007, 15:19
Mogelijk iets met de afscherming van de gitaar in combinatie met die voeding?

robert-gitarist
1 januari 2007, 17:20
Heb je het spul toevallig liggen in de buurd van een tv ofzo?Ik liep laatst namelijk met me gitaar voorlangs me tv heen op me kamer..en had ook een brom.Of te dicht bij je versterker staan met je gitaar wil ook wel eens een brom geven.

Vulva: Lichtbronnen is een grote elende ja haha.Druk je voeding maar eens in een stekkerdoos met daarin een dimmer.My god :D

gibson-strato
1 januari 2007, 20:14
Hoi
ik ben net even aan het kloten geweest en steeds even alle pedalen een andere plaats gegeven, nu ben ik er op de 1 of andere manier achter gekomen dat als ik mijn pedalen allemaal hoger zet als de grond (nu staan ze op een koffer) dat de ruis minimaal is. Is hier een verklaring voor?

gibson-strato
3 januari 2007, 19:10
iemand een ideE?

Punt
3 januari 2007, 19:17
iemand een ideE?

Dat geklooi is nou de reden dat ik een PP2+ heb gekocht.....
Kost wel wat, maar bespaart je voor een heeeel lange tijd een hoop ellende

Rinze
3 januari 2007, 19:21
Hoi
ik ben net even aan het kloten geweest en steeds even alle pedalen een andere plaats gegeven, nu ben ik er op de 1 of andere manier achter gekomen dat als ik mijn pedalen allemaal hoger zet als de grond (nu staan ze op een koffer) dat de ruis minimaal is. Is hier een verklaring voor?
Aardstralen? :hippie:

Toaster
3 januari 2007, 20:08
Koop trouwens ook een rol tape, die daisey chain van one spot is nou niet bepaald bullet proof.

Je loopt of trapt ze zo uit je pedalen als ze los liggen.

Debaser
3 januari 2007, 20:15
<rant>
Waarom zitten die fokking aansluitingen in de verdeeldoos nou altijd schuin !!!
en heb ik een 4-kantje gekocht (2x2) passen er geen 2 adapters naast elkaar.. en ik moet er 3 hebben ( 1x 9V - 2x 24V)
</rant>

pietvanbuiten
3 januari 2007, 23:10
ik heb 4 boss pedalen en een bad horsie wha op het board staan,
en gebruik een babyCioks (zie lijst in dit topic) voor de voeding.

Al een paar honderd keer mee weggeweest,
tot nu toe naar tevredenheid.
groetenis piet

OJJVZ
13 januari 2007, 16:02
uhm.. Ik heb een universele adpter van de locale muziekwinkel hiero, en vandaag een 1spot daisychain van visual sound gekocht.. Doet nix! Geen idee waarom niet, heb hem al doorgemeten met een multimeter, laat gewoon alles door.
op de achterkant staat zo'n tekeningetje over de polariteit, is afwijkend (+ binnen) dus ik de polariteit van m'n adapter omwisselen, werkt ook niet, de adapter heeft 1000 mili ampere, genoeg voor 2 pedalen, maar werkt nog niet eens met 1.

zonder dat ding kan ie wel n pedaaltje voeden, pedaaltje en adapter is goed :P met 2 pedaaltjes en 2 voedingen getest, deed werkte op geen manier, trug gebracht nieuwe gekregen, zelfde probleem, weet IEMAND waar aan kan liggen?

werken die 1spots op 1 of andere manier niet met universele adapters?

vulvasonic
13 januari 2007, 18:35
uhm.. Ik heb een universele adpter van de locale muziekwinkel hiero, en vandaag een 1spot daisychain van visual sound gekocht.. Doet nix! Geen idee waarom niet, heb hem al doorgemeten met een multimeter, laat gewoon alles door.
op de achterkant staat zo'n tekeningetje over de polariteit, is afwijkend (+ binnen) dus ik de polariteit van m'n adapter omwisselen, werkt ook niet, de adapter heeft 1000 mili ampere, genoeg voor 2 pedalen, maar werkt nog niet eens met 1.

zonder dat ding kan ie wel n pedaaltje voeden, pedaaltje en adapter is goed :P met 2 pedaaltjes en 2 voedingen getest, deed werkte op geen manier, trug gebracht nieuwe gekregen, zelfde probleem, weet IEMAND waar aan kan liggen?

werken die 1spots op 1 of andere manier niet met universele adapters?

Heb je de batterij uit je pedaal gehaald voor je 'm aansloot op de adapter?

OJJVZ
13 januari 2007, 20:29
Heb je de batterij uit je pedaal gehaald voor je 'm aansloot op de adapter?

nee? doe ik nooit, zonder de splitter werkt ie wel met batterij dr in

k heb trouwes ff doorgemeten, gaf geen weerstand, maar met splitter kwam er geen stroom door deplug, :S vet vaag.. k zal nog ff checke zo, maar lijkt me stug, want er komt dus gwoon geeeeeeeen stroom uit :P

OJJVZ
16 januari 2007, 18:10
hm.. doet t al... heb meerdere plugs voor die adapter, had de dikste, die het best aansloot, maakte niet goed contact met splitter, heb nu een dunnere, zit niet al te vast, vastgetapet... , maar maakt wel goed contact, nu doet ie t, woo !:P

Zino Z
3 februari 2007, 12:27
mag ik deze kans even grijpen om ook even een vraagje te stellen.
Ik heb een Small Clone, een Ibanez TS-10 en een Crybaby. Nu zitten de Wah en de Small Clone allebei op een apparte adapter en de TS werkt op een batterij. Kan ik gewoon een daisychain halen en de TS daarmee ook mee laten draaien op de (morley) adapter van de Crybaby?

En is zoiets gewoon te halen bij elke gitaarzaak? En voor welke prijs?

OJJVZ
3 februari 2007, 13:53
Het zou kunnen dat die adapter alleen maar stroom kan voorzien voor de Crybaby, als het de bijgeleverde adapter is.
Je zou even moeten kijken hoeveel miliampère (mAh dacht k :P) nodig zijn.
Als de adapter 1000 kan leveren (standaard adapter van n tientje levert dat, dacht ik) kan je bijv maximaal 2 aansluiten die 500 nodig zijn. Gewoon amperes van de pedaaltjes optellen en kijken of ie dat kan leveren.

Zo'n splitter zal hje wel bij de meeste muziekwinkels kunnen krijgen. Ik zag ergens een ibanez kabeltje voor 18 euro, ben naar n andere winkel gegaan waar ze de one-spot splitter hadden voor een tientje (allebei voor 5 pedalen)

Otto