PDA

View Full Version : Monitoren aan/uit schakelen bij opname



marc_olly
19 december 2006, 10:37
Hey Guys/Girlz...

Aangezien ik in dezelfde ruimte opneem/afluister, moet ik bij het opnemen met mijn micro, mijn monitoren uitschakelen om overspraak van de overige geluiden via de micro te voorkomen.

Nu moet ik steeds achter mijn schermen en monitoren duiken om ze uit te schakelen, want als ik de masterfader op mijn mengtafel op 0 zet, is ook het geluid van mijn hoofdtelefoon weg. En dat is best lastig met opnemen.

Is er niet een apparaatje waarmee ik mijn actieve monitoren kan 'uitzetten' tijdens de opname? Ik kan er wel zelf een schakelaar tussen knutselen, maar dan krijg je natuurlijk een doffe knal op je speakers wat niet echt bevorderlijk is. Liefst iets met meerdere aansluitingen, zodat ik in de toekomst een tweede set monitoren kan aansluiten en middels dit apparaatje kan wisselen.

Thanks,

M.

Roman
19 december 2006, 11:30
Wat jij nodig hebt is een mengtafeltje met gescheiden uitgangen voor speakers en bijvoorbeeld koptelefoon. Dit gaat bijvoorbeeld via een AUX uitgang welke vaak een eigen fader heeft. Dus je signaal wordt gesplitst. Ook een SFX uitgang kan hier voor dienen, let op dat genoemde paden vaak wel mono zijn. Ze worden dan ook vaak PER spoor geregeld.

wat voor tafel gebruik je nu?

Han S
19 december 2006, 11:36
Zelfs op een klein Behringer tafeltje zit een volumepotmeter voor de koptelefoon.

Ik heb een klein mengtafeltje met uiteraard een masterfader, waar normaal dus je masterrecorder op aangesloten zit, een volumepot voor de koptelefoon en een volumepot voor de controlroom monitoren.

Als je de masterfader naar nul haalt is uiteraard alles weg behalve effect sends en foldback sends.

Met welk merk en type mengtafel ben je bezig?

Roman
19 december 2006, 12:58
Veel (goedkope?) tafeltjes hebben helaas de koptelefoon potmeter ACHTER de master fader zitten. Dus schiet ook niet op.

marc_olly
19 december 2006, 13:03
yep, da's precies het probleem, de hoofdtelefoonuitgang zit achter de masterfader. Er is inderdaad een aparte regeling voor het hoofdtelefoonvolume, maar dat is nog steeds na de masterfader...

Misschien is dit een optie:
http://www.behringer.com/MON800/index.cfm?lang=ENG

Is behringer, maar juist voor dit soort dingen die je geluid niet aantasten (althans, niet in het opname traject) durf ik het wel aan.

Kent iemand iets vergelijkbaars, maar dan rack-mounted ?

Thanks,

Jimi Hendrix
19 december 2006, 13:16
presonus central station? heeft ook DA-sectie.

harrie-beton
19 december 2006, 16:06
Ook bij mij zitten de master faders gekoppeld aan de headphone volumes.
Ik heb mijn versterker op stand by staan als de speakers uitmoeten.
Dat komt niet zo vaak voor. Je luistert meer dan opneemt.

Wat je zou kunnen doen is de koptelefoon aansluiten op de AUX1, deze is vaak wel pre fader. Of schakelbaar als pre fader.

Veel versterkers onderdrukken automatisch de speakers als je er in koptelefoon in druk. Of ze zijn schakelbaar. Mijn Yamaha versterker beneden heeft een koptelefoon die het altijd doet en speaker A en B groepen die aan en uit kunnen.

Han S
19 december 2006, 17:11
Veel (goedkope?) tafeltjes hebben helaas de koptelefoon potmeter ACHTER de master fader zitten. Dus schiet ook niet op.

Dat zeg ik: Als je de masterfader naar nul haalt is uiteraard alles weg behalve effect sends en foldback sends.

Maar dat is met elke mengtafel zo, ook op die van meerdere miljoenen euro's. Wat Marc zou kunnen doen is de monitoren op de koptelefoonuitgang zetten zodat hij ze vanaf de mengtafel kan uitzetten en de koptelefoon op de master of op een FB of aux master. Ik neem tenminste aan dat er geen CR monitor aansluiting op zit met volumepot. Dat Behringer ding kopen is ook een optie natuurlijk.

Zoals ik al zei is de master uitgang van de mengtafel bedoeld om de master recorder te voeden, of dat nou een analoge Studer is, of een cassettedeck of een PC maakt niet uit.

marc_olly
19 december 2006, 20:03
Han,

Je hebt ook gelijk, maar ik stuur mijn recorder (lees: PC) aan met de subgroepen. De main outs gaan naar de monitoren... Dan ben ik een stuk flexibeler met wat ik naar de recorder stuur.

Maar dat van de aux-en is wel een optie die ik even ga proberen, alleen dan is weer de vraag of het signaal uit de aux send wel genoeg fluf geeft om de koptelefoon te kunnen voeden. Daar zit natuurlijk vast weer geen pre-amp in voor de ht.

Ik ga wel even prutsen, anders kan ik altijd nog even een schakelbaar stekkerblokje nemen voor de monitoren, dan hoef ik geen rek- en strekoefeningen te doen bij elke opname !

Oh, van jullie heb ik ook de tip gekregen voor de SE 2200A, en bedankt daarvoor. Het is echt een topper!!!

Thanks,

Marc

bert k
19 december 2006, 21:07
Ik heb hetzelfde probleem (ook een Behringer tafeltje.) Ik los het heel lomp op door de output-jacks achterop het tafeltje er half uit te trekken. Niet erg profi, maar het werkt, en het geeft geen klik.

marc_olly
19 december 2006, 21:22
tjsa, is ook een optie, maar niet zo'n hele charmante.
Misschien ga ik toch maar wat knutselen. Ik heb nog 3 eenheden over in mijn rack, dus misschien moet ik gewoon even wat freubelen en een rackmount oplossing maken op een paneeltje.

Dan kan ik gelijk de hoofdtelefoonuitgang op een gunstigere positie zetten, want die kabel komt nu ook helemaal van achteruit de tafel en zit eigenlijk in de weg al ik met mijn nylon moet opnemen.

Jullie horen van mijn vorderingen !

Roman
20 december 2006, 08:22
Marc,

Er zit geen extra versterker voor de phones uitgang. Enkel een potmeter die iets zachter kan maken. Er bestaan ook koptelefoon versterkers met distributie van meerdere bronnen en naar meerdere koptelefoons.

Ik denk dat zo'n behringer dingetje (slechts 59 euro) een goede optie voor je is. Bestel het bij New Line in Harlingen en je kunt het binnen 2 dagen binnen hebben.

De Aux/FX uitgang werkt overigens erg prima maar het signaal zal ook daar, net als de standaard phones, niet heel hard zijn.
De "foldback" waar Han over praat is de monitormix die een muzikant terugkrijgt via bijvoorbeeld koptelefoon. Zelfde als de term AUX(ilary). Via een foldback/aux kan een muzikant een eigen, unieke, mix terug krijgen.

harrie-beton
20 december 2006, 09:28
Ik heb nog een gratis 4 kanaals Symetrix koptelefoon versterker.
Ik heb hem dubbel namelijk.

Ik woon in Groningen maar stuur niet op.

marc_olly
20 december 2006, 09:41
Die auxen werken wel, maar toch zit er verschil in het signaal wat uit de auxen komt en wat via de main-headphones komt. Volgens mij zit er toch iets van een pre-amp/amp in de headphones uitgang.

Is het zo'n symetrix 304, zo'n blauwe ?

bert k
20 december 2006, 10:19
Koptelefoon zit wel degelijk een ampje achter. Niet veel, zal hooguit 0,1 watt zijn, maar op een lijnsignaal doet een kopto niet echt veel. Nadeel van die ingebouwde ampjes is dat ze ruisen als de tering.

marc_olly
20 december 2006, 10:38
Klopt, het ruist wel, maar gelukkig zit het niet in je opname-pad dus echt veel last heb je er niet van.

Mixen etc. doe ik ook niet op de hoofdtelefoon, dus veel last heb ik er niet van. Ik heb even gekeken op i-net, maar de auxen worden inderdaad als mixes t.b.v. de muzikanten gebruikt, maar dan wel met een headphone-amp er achter.

Anyway, ik ga het voorlopig even anders oplossen. Ik heb iemand gevonden die een volume regeling gaat maken tussen mijn mengert en de monitoren. Dus dan kunnen ze gewoon op 'stil' zonder dat er een hele harde tik doorkomt door het uittrekken van de stekkers of een schakelbare stekkerdoos. Hij gaat dit in een 19 eenheid bouwen, samen met ingang voor de hoofdtelefoon, zodat deze ook niet meer op zo'n onmogelijke plek zit. Dus straks heb ik alles netjes bij elkaar. Nu alleen een tweetal nieuwe rackjes bouwen, zodat deze onder mijn 2 19" tft's kan zetten, dan staan die gelijk op de juiste hoogte en heb ik alles onder handbereik.

Nadat ik mijn studiootje heb moeten opofferen en in de slaapkamer terecht ben gekomen, is het nl. wat behelpen met de ruimte. Maar met wat huisvlijt komen we er wel !

Enneh... op een of andere manier ben ik toch niet zo bedreven in het 'half-uittrekken' van de jacks, want ik krijg wel degelijk een harde plop over de speakers.

Allemaal bedankt voor de tips !

Han S
20 december 2006, 11:28
Nou weet ik nog steeds niet met welk mengtafeltje je werkt.

marc_olly
20 december 2006, 14:07
Behringer SL2442FX pro

niet de beste tafel in de wereld, maar goed genoeg en veel routing mogelijkheden. Nu niet gaan behringer-bashen he !!! De tafel is redelijk stil en de toonregeling gebruik ik niet (die sucks...)

Ik had gewoon deze hoeveelheid kanalen nodig en geen soundcraft centjes...

ruezzz
20 december 2006, 14:33
Twee high end oplossingen (lees prijzig...):

http://www.soundperformancelab.de/mtc/mtc_D.html

http://www.mackie.com/products/bigknob/index.html


Als mijn studio(otje) klaar is wil ik een van deze twee zien te scoren.
Je kunt er de mastervolume mee regelen, talkback switchen en tussen diverse monitors switchen.

Han S
20 december 2006, 16:14
Behringer SL2442FX pro

niet de beste tafel in de wereld, maar goed genoeg en veel routing mogelijkheden. Nu niet gaan behringer-bashen he !!! De tafel is redelijk stil en de toonregeling gebruik ik niet (die sucks...)

Ik had gewoon deze hoeveelheid kanalen nodig en geen soundcraft centjes...

En zit daar geen controlroom mon out op met volumeregeling?

Martien
20 december 2006, 21:08
Ik zie naast de xlr uitgangen een mono uit zitten, soms word die afgesloten zodra je er een xlr inprikt maar aangezien er een aparte fader voor zit kun je die gewoon gebruiken lijkt mij.
weet niet precies wat die subgroups inhouden maar is dat niet het zelfde verhaal?

marc_olly
20 december 2006, 21:38
Mono out heeft inderdaad een aparte fader en inderdaad de subgroepen bieden ook een mogelijkheid, maar...
Dit is niets anders dan de al eerder geopperde aux-en. Het signaal wat hieruit komt heeft niet de hoofdtelefoonpreamp die wel in de std headphones out zit.

En ik ga niet mijn monitoren over de mono out aansturen !

Maar bedankt voor het meedenkén !