PDA

View Full Version : Advies voor versterkers



FunkyFlamenco
18 december 2006, 20:27
Hoi allemaal! Ik ben vooral een akoestisch gitaar-speler. Maar heb nog geen versterker, is op mijn kamer in feite ook niet nodig, maar voor het gebruiken van een effectje of iets dergelijks vind ik het wel erg leuk om ook eens versterkt te kunnen spelen, er zit immers ook niet voor niets een pre-amp in mijn Takamine EAN15c. Nu weet ik alleen echt niets van versterkers. Ik wil binnenkort ook een electrische gitaar gaan aanschaffen, en vraag me dus af of die Takamine en die aanstaande electrische gitaar in dezelfde versterker kunnen of dat ik dan echt twee verschillende moet hebben (acc en electr?)

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? In principe hoeft de Taka dus niet perse versterkt te worden, maar zou ik het wel leuk vinden als ik deze af en toe ook ergens in kan prikken :)

marc_o
18 december 2006, 21:25
Je hebt speciale versterkers voor acoustische gitaren, meestal zijn die nog extra uitgerust met een tweeter. Voor thuis kun je echter goed met een normale gitaarversterker uit de voeten. Live is een ander verhaal. Andersom is geen goed idee, je gooit een electrische gitaar niet over een acoustische versterker. moest je gaan optreden kun je de Takamine ook prima over de zanginstallatie gooien trouwens.

Gitaristje 18
18 december 2006, 21:34
Maar kan je dan ook akoestisch gitaar spelen met distortion? Ik zag dat namelijk een keer bij een optreden van iemand. Klonk erg lekker;-P.
Net zoals Cello's met distortion.

marc_o
18 december 2006, 21:37
Tuurlijk kan dat, of je het mooi vindt is een 2e en let op dat je gitaar snel zal gaan rondzingen omdat het bovenblad enorm gaat resoneren. verwacht geen superscheur en strakke palmmutes...

Outrage
18 december 2006, 22:45
Vroeger had ik een squier, en ik vond de scheur met mijn akoustiche gitaar vetter dan de scheur met de squier.
Ik vind mijn akoustische gitaar aangesloten op mijn elektrische gitaarversterker altijd koud en net iets te scherp klinken. Live heb ik het geluid met een mircofoon of via een di box altijd beter gevonden.

Eko
19 december 2006, 07:41
De taka kan inderdaad gewoon in de p.a. Doe in de soundhole een Feedbackbuster om rondzingen tegen te gaan. klinkt niet slecht.
Voor goede versterking is echter een aparte versterker nodig. Die zijn er in vele uitvoeringen , met bijbehorende prijzen. Bijna allemaal hebben ze breedbandspeakers en/of tweeters er in zitten.
De goede kosten bijna net zoveel als een redelijke buizenamp voor je electrische gitaar. Kijk maar eens naar een Schertler of een AER. Het geluid is dan echter vreselijk mooi. Een leuk alternatief is een Fender acoustasonic of bv en Roland. Reverb en Chorus maken het geluid mooi breed en de meesten hebben een filterregeling om rondzingen tegen te gaan of om harde aanslagen af te remmen.

FunkyFlamenco
20 december 2006, 10:41
Bedankt voor alle reacties!! Ik denk dat ik toch voor een akoestische versterker ga, en als ik een electrische koop, dan koop ik e rdaar ook wel 1 voor, maar dat duurt waarschijnlijk toch nog even.

Hebben jullie adviezen voor een budget van 200-400 euro?

Tristan
20 december 2006, 10:45
Pfoeh, dat is net een lastige prijsklasse, ik zou tweedehands kijken als ik jou was, misschien een tweedehandse AER of Schertler of zoiets...
Die oude Trace Elliot akoestische versterkers worden regelmatig tweedehands aangeboden, ik weet niet of die echt super klinken, toentertijd vond ik ze wel goed, ik weet niet hoe dat nu is in vergelijk met bijvoorbeeld een Schertler...

Kim Wilson
20 december 2006, 10:49
Ik ken niet zoveel versterkers voor akoestische gitaar, maar ik heb eens over een Ibanez (?) Troubadour 20 gespeeld. Die klonk errug goed vond ik. Volgens mij stond die er ook in de 60 watt uitvoering. Die zou je ook eens kunnen testen...

Outrage
20 december 2006, 17:54
laney maakt ook versterkers voor akoustische gitaren, maar hoe goed ze zijn en hoeveel ze kosten, weet ik niet precies. Je moet maar eens gaan rondneuzen op hun site.

Had trouwens fender niet één of ander mini pa systeem waar je ook je akoustsiche gitaar op kan aansluiten?

>>>inderdaad: passport: http://www.fender.com/products/search.php?section=fenderaudio&cat=passport
Maar hoeveel dat gaat kosten?
>>>gevonden: p80 $549

Harald
20 december 2006, 19:20
Hebben jullie adviezen voor een budget van 200-400 euro?

Doorsparen voor een AER of Schertler ;) Die AER Compact is lekker licht en klein, enorm handig als je een stukje moet lopen! (Het kleinere broertje is trouwens een stuk goedkoper, weet de naam even niet) De Schertler ga je echt voelen na een meter of 100, is een stuk zwaarder en groter. Maar daar heb je weer meer kanalen op, en is erg goed met het Taylor ES. Voor piezo elementen (zoals jouw gitaar waarschijnlijk) werkt de AER net wat beter. Denk trouwens dat de AER en Schertler tweedehands net buiten je prijsklasse vallen, misschien zijn de kleinste modellen wel haalbaar.

Je zou eens zo'n Roland kunnen uitproberen, die schijnen best goed te zijn. http://www.feedback.nl/?id=55&b=AC60 Tweedehands zou dat binnen het budget kunnen uitvallen

Heb bij Benelly ook wel eens over een Fishman gespeeld, ook goed. Misschien ook tweedehands binnen budget. De Fishman zou ik dan wel eens naast de Roland willen horen. Gevoelsmatig oogt die Fishman wat meer solide. Vergelijkbare prijsklasse.
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151355

Ashdown kan ook interressant zijn. (Acoustic Radiator als ik met niet vergis) Tweedehands ook binnen bereik waarschijnlijk.

Vergeet bij het proberen vooral niet je eigen gitaar mee te nemen.