PDA

View Full Version : Soundsamples cabinets



ben vanhoof
18 december 2006, 17:46
Ik ben op zoek naar een nieuw cabinet. Ik speel over een lc bulldog lampentop maar het bijhorende cabinet staat met totaal niet aan. Het klinkt veel te hoog, en er zit totaal geen bas in.
Tijdens optredens heb ik al over een marshall 1960a gespeeld en over de bijpassende cabinets van een peavey valveking. De marshall vond ik goed klinken, enkel iets te bassig, maar al vele malen beter dan mn lc kast.

Heeft er iemand soundsamples van verschillende kasten, maar dan met ongeveer dezelfde top zodat ik een beeld kan krijgen van wat de kast juist met je gitaar geluid doet? Of kan ik deze samples ergens online vinden?

Mr.Bluesbreaker
18 december 2006, 19:58
Dat lijkt me ook wel wat!:) (zie topic hierboven)
Je hebt proguitar.de waar ze juist allerlei verschillende amps over een 1960 TV testen, maar andersom, dr moet vast wel iets voor zijn te vinden....

ben vanhoof
18 december 2006, 20:17
speakers vergelijken ze ook op die site, best leerrijk. Bedankt alvast!

Negative K3 fan
19 december 2006, 11:46
ik heb een tijd geleden zo'n link geplaatst een extreem grote vergelijking. van elke cab (er waren er 15) zijn er met 2 microfoons zowel clean als vervormde sounds opgenomen, wat dus neerkomt op 4 mp3s per cabinet dus in totaal meer dan 50 mp3tjes. Toch zijn ook deze vergelijkingen niet helemaal objectief.

lordriffenstein heeft een wat kleinere vergelijking op zn site staan.

caliban
19 december 2006, 16:14
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81546&page=3&pp=10

AART
19 december 2006, 16:30
off topic: hoe vond je de valveking cabs?

Van die link vind ik de mesa recto het beste, zowel met e609 als met sm 57.
Strak, niet te bright, en toch oomph.

jerome
19 december 2006, 22:19
Ik ben op zoek naar een nieuw cabinet. Ik speel over een lc bulldog lampentop maar het bijhorende cabinet staat met totaal niet aan. Het klinkt veel te hoog, en er zit totaal geen bas in.
Tijdens optredens heb ik al over een marshall 1960a gespeeld en over de bijpassende cabinets van een peavey valveking. De marshall vond ik goed klinken, enkel iets te bassig, maar al vele malen beter dan mn lc kast.

Heeft er iemand soundsamples van verschillende kasten, maar dan met ongeveer dezelfde top zodat ik een beeld kan krijgen van wat de kast juist met je gitaar geluid doet? Of kan ik deze samples ergens online vinden?

De enige goede manier is toch zelf uitproberen.
Een bepaalde cab klinkt fantastisch op ene amp en k*t op de andere...

ben vanhoof
19 december 2006, 23:12
Bedankt voor dat zipbestand met die opnames, geeft me toch al n bepaald beeld! Duidelijk dat bogner ecstacy of n framus dragon of zo'n vht iets voor mij is.

dr.distortion
20 december 2006, 11:15
Ben, net zoals AART, erg benieuwd hoe die Valveking Cabs klinken. Ze staan voor een belachelijk lage prijs te koop bij musicstore.

Tristan
20 december 2006, 14:29
Hmm, ik heb ook even die bestanden geluisterd, maar ik vind het wel lastig om te bepalen welke ik het lekkerste vind klinken...

Vooral wat betreft de cleane sound hoor ik alleen kleine verschillen...
De opnames met SM57 vind ik vrijwel allemaal crap klinken eigenlijk en die DAP is ook niet best, die Sennheiser 609 klinkt i.m.o. duidelijk het beste, die Shure SM81 ging ook nog wel, dus daar heb ik voornamelijk mijn oordeel op gebaseerd...

Het enige wat echt duidelijk opviel is dat die Hughes & Kettner en Hiwatt cabs voor mijn gevoel echt schrikbarend veel slechter klonken dan de andere cabs, op alle fronten...
De lekkerste cabs vond ik zelf de Bogner 2x12 OS, Bogner Exstacy 4x12, Marshall Handwired (4x12?), Marshall 1960, Marshall 1960 Lead en de Mesa/Boogie Rectifier Standard, in onbepaalde volgorde...
Die Framus Dragon cab verdient ook een vermelding, een erg goede cab en volgens mij laag in prijs...
De Engl is een beetje van alles net niet voor mij, geen lekkere Metal en ook geen echt lekkere crunch, want daar is hij dan weer net te hissy voor...

Tsja, dat de cleane sound van veel cabinetten bij elkaar in de buurt zouden liggen was wel te verwachten, daar er in de meeste cabs Vintage 30's zitten en deze altijd zeer okee zijn met cleane sounds i.m.o, heel open...
In de distortion sound zit wel erg veel gain, dus wat dat betreft is het ook geen ideale test...

Ik zou op basis van deze clips zeggen:
Voor Metal en Heavy Rock: Mesa/Boogie
Voor een meer Vintage sound, maar ook een beetje modern: Bogner 2x12 OS, Bogner Exstacy 4x12
Voor een Vintage sound: Marshall Handwired

Bevestigt dus wel een beetje wat ik zelf al dacht... :)
Alleen die Hiwatt cab valt me echt vies tegen, wat een verschrikking! :stop:

ben vanhoof
20 december 2006, 16:24
Betreft het peavey valveking cabinet: Heel precies weet ik het niet meer, maar ik vond ze niet echt geweldig. Het klonk eerder als een transistorbak, geen scheur aanwezig. Eerder meer bassig en wat midscoop.
Dan klonk die bogner of marshall 1960a van een ander optreden vele malen beter. Die kwamen veel beter tot zn recht in het totale geluid, tegenover die valveking (was zelfs een fullstack).

AART
20 december 2006, 16:42
k, waarschijnlijk goedkope constructie en speakers...

Negative K3 fan
20 december 2006, 16:52
Hmm, ik heb ook even die bestanden geluisterd, maar ik vind het wel lastig om te bepalen welke ik het lekkerste vind klinken...
ik niet, er zaten duidelijk een paar erg slechte en donkere cabs tussen, de verschillen zijn behoorlijk groot



Vooral wat betreft de cleane sound hoor ik alleen kleine verschillen...
De opnames met SM57 vind ik vrijwel allemaal crap klinken eigenlijk en die DAP is ook niet best, die Sennheiser 609 klinkt i.m.o. duidelijk het beste, die Shure SM81 ging ook nog wel, dus daar heb ik voornamelijk mijn oordeel op gebaseerd...
ik vond destijds persoonlijk juist de sm57 opnames het best klinken! als ik vanavond of morgen even tijd heb ga ik ze weer grondig eens overnieuw beluisteren.

Tristan
21 december 2006, 00:34
Ja, sommigen klinken wel wat donkerder en anderen wat scheller, maar vooral met de cleane sounds vind ik de verschillen echt behoorlijk klein...
Met scheur zijn de verschillen wel een stuk groter...
Er zaten inderdaad wel een aantal cabs tussen die ik helemaal ruk vond klinken, maar die heb ik al genoemd...
Tsja, ik ben benieuwd wat je nu dan van die SM57 opnamen vindt, ik vond ze echt afgrijselijk klinken eerlijk gezegd...

andoni
21 december 2006, 09:47
Ik vond de combinatie Shure SM81 + Bogner 2x12 het mooiste klinken zo gehoord via de hifi installatie. Ooit komt die Bogner 2x12 hier in huis...

caliban
21 december 2006, 20:58
Ik vind die handwired geweldig klinken
Welke cabs zijn dat??
Die H&K klinken helemaal niet slecht vind ik

Negative K3 fan
21 december 2006, 21:05
ik heb hem vanmiddag eens goed beluisterd, wat me weer opviel is dat ik geen enkele clip ook maar een beetje goed vond klinken, het hoog is in alle gevallen gewoon echt heel erg lelijk.

verder vind ik nog steeds dat de sm57 het minst lelijk klinkt, de rest zorgen voor een doffe, gesloten sound. Toen ik de sm57 clipjes ging luisteren klonk het alsof er een kussen voor de speakers werd weggehaald. En inderdaad, die bogner oversized klinkt erg mooi, de meest open klinkende speaker van het stel. Grappig dat in dit soort vergelijkingen de neuzen één kant op staan wat betreft smaak, maar dat het in praktijksituaties nooit het geval is.


wat je trouwens ook BIJZONDER goed hoort is dat de constructie van een cab een SUPERgrote invloed heeft! Luister naar de uberschall stukjes, 2 verschillende speakers (v30 en g12t75), maar kwa sound dichter bij elkaar in de buurt dan dezelfde speakers in verschillende cabs!!!

Tristan
21 december 2006, 21:37
Ik vind die handwired geweldig klinken
Welke cabs zijn dat??
Die H&K klinken helemaal niet slecht vind ik

Die handwired is een Marshall handwired cabinet, als het goed is met G12H's...

@NegK3:
Het meeste klinkt inderdaad kut, maar dof zou ik het niet willen noemen, ik vind sommige cabs juist heel schraal en sisserig klinken (ik luister alles af met de hoofdtelefoon)...
Die twee Uberschall cabs klinken inderdaad redelijk gelijk aan elkaar, ik vind ze beide echt veel minder goed klinken dan de gewone Bogner 4x12, maar de 2x12 klinkt i.m.o. eigenlijk nog net een stapje beter, want die heeft wat minder dat zompige laag...
In het echt hebben die Bogner 4x12's dat karakter ook, dus wat dat betreft is het wel realistisch...

up-guitarman
22 december 2006, 01:05
k, waarschijnlijk goedkope constructie en speakers...

Mja, prijsverschil moet ergens vandaan komen he...

Ben ook nog steeds tevreden over mijn 1960 cab !!!
Ook op de clips is het één van de betere sounds imo, mss ook omdat die voor mij het meest vertrouwd klinkt...
De bogner cab klinkt wel nog beter. De Engl slaagt tegen alle verwachringen in nogal tegen ...