PDA

View Full Version : Multifx - aparte pedalen?



BadCompany
18 december 2006, 14:18
Hey,

ik ben aan het twijfelen of ik mijn GT-8 zou weg doen en vervangen door aparte pedalen. Ik speel nu alleen door mijn Mesa en laat da GT-8 weg, omdat die duidelijk tone suckt. En verder begint het programmeren van dat ding me fameus de keel uit te hangen.
Ik overweeg dus een overstap naar aparte pedalen maar wat moet een degelijk pedalboard zoal kosten?
Fx die ik al zeker nodig heb:
-een soort "booster" om solos te spelen
-delay
-wahwah

Wat voor fx worden nog veel gebruikt?
Compressor, chorus overdrive?

Is het een goed idee om eerst met aparte Boss-pedaaltjes te beginnen of is dat rommel? Ideeën en voorstellen zijn welkom!

Gitaargek
18 december 2006, 15:27
Ik zou voor losse pedaaltjes gaan. Boss is goed maar ik zou niet alleen naar Boss kijken.

interessander
18 december 2006, 16:49
Op wat voor mesa speel je? Als je een eq hebt als optie dan zou je die kunnen gebruiken als soloboost. Boosters heb je al vanaf 35 euro 2ehands (boss sd-1) Een wah is erg persoonlijk en kan in prijs nogal variëren. Bij delay zul je moeten kijken of je analoog of digitaal wilt waarbij digitaal als voordeel heeft dat ze vaak langere delaytijden hebben, analoge delays zijn over het algemeen wat prijziger. Als je enkel deze effecten gebruikte met je GT-8 dan is die sowieso overkill naar mij mening.

BadCompany
18 december 2006, 17:34
Ik heb een Mesa F-50.
Ik gebruikte vooral een booster, delay en wahwah ja.

Veldonk
18 december 2006, 21:24
Hallo, ik speel ook op een Mesa Boogie F50 met Am Fender Strat.
Ik heb onlangs mijn GT6 weggedaan om dezelfde reden.
Momenteel gebruik ik de volgende pedalen
T-rex replica (delay)
T-rex roomate (reverb)
T-rex moller (distortion)
Fueltank van T-rex (voeding)
Volumepedaal
De eerste 2 effecten zitten in de FX-loop.
Het laatste pedaal gebruik ik op mijn 2° kanaal met gain (mesa) op 9u.
Een Chorus en Wah zijn mijn volgende aankopen.

Grtz

Ronny (België)

interessander
18 december 2006, 21:37
Als ik dat zo zie dan heb je de aanschaf van die pedalen niet geheel met de verkoop van de GT-6 gefinancierd.

BadCompany
20 december 2006, 11:43
Een goeie dealy kost precies nogal wat geld, ik was eens aan het kijken naar een ehx memory man......
En een super overdrive, is dat niet iets met redelijk veel gain? Ik heb dus de bedoeling om op het overdrivekanaal van de F-50 een booster te zetten, niet op de clean? (of is op de claen beter voor meer mogelijkheden?)
Mss een tubescreamer?

BadCompany
21 december 2006, 20:18
Heeft nog niemand deze pedalen eens getest?

interessander
21 december 2006, 20:22
Een SD-1 en een TS9 zijn prima inzetbaar als booster, ik heb zelf geen ervaring met de F50 maar op de meeste buizenversterkers werkt dit prima. Een equalizer kun je ook als booster gebruiken, voor de versterker voor meer gain en in de effects loop voor meer volume.

vulvasonic
21 december 2006, 21:34
Een goeie dealy kost precies nogal wat geld, ik was eens aan het kijken naar een ehx memory man......
En een super overdrive, is dat niet iets met redelijk veel gain? Ik heb dus de bedoeling om op het overdrivekanaal van de F-50 een booster te zetten, niet op de clean? (of is op de claen beter voor meer mogelijkheden?)
Mss een tubescreamer?

Ik heb heeeeeeeeeel lang de Boss Super Overdrive voor van alles gebruikt. Altijd naar tevredenheid (als slaggeluid, of als soloboost).
Maar het is wel een geluid waar je van moet houden. Het vreet wat van je laag weg, maar het behoudt de dynamiek om subtiel te blijven. Ik hield van het wat 'dozige' karakter.

Wil je meer het echte buizengevoel, kijk dan eens naar de pedalen met buisjes. Vox heeft een hele mooie serie pedalen op de markt, klinken echt heel goed (allemaal rond de 200 euro - maar een goede overdrive is wel de basis van je geluid, het is nauwelijks een effect in die zin). Die buizendingen van Electro Harmonix schijnen ook erg lekker te klinken.

Voor wat betreft de delay......, ik ben er nu ook naar op zoek. En ik overweeg, op aanraden van anderen op dit forum, de Electro Harmonix Memory Man. Maar er zijn zat alternatieven. Kijk gewoon even rond op dit forum.

vulvasonic
21 december 2006, 21:41
Overigens, om terug te komen op je openingspost; het opzetten van een goede pedalenset is niet bepaald goedkoop. Nog los van de vraag of je spul uiteindelijk in een mooie flightcase of pedalboard wilt inbouwen.
Een paar goede effecten kost een flinke handvol geld. Teveel effecten, zelfs als ze goed zijn van kwaliteit, vreten aan het directe, cleane signaal. Wil je dus veel effecten gebruiken kan het dus handig zijn om bepaalde effecten (of alle effecten) in aparte loops te zetten. Dan moet je meteen weer gaan nadenken over HOE en WAAROM je dit OP DIE manier wilt doen. En dan ben je daar EINDELIJK uit, dan moet je de boel ook nog gaan voeden, want die krengen hebben stroom nodig en een beetje delay vreet een batterij per optreden. Dus uiteindelijk ga je op zoek naar een apparaat dat alle pedalen kan voorzien van stroom. Maar dan heb je weer pedalen met ..........


JE WORDT ER GEK VAN!!!!!!!!!!

Azrael
22 december 2006, 00:35
Ik ben nu sinds 2 dagen de trotse bezitter van een Boss GT-8 die op mijn stereo aangesloten wordt (daar klinkt hij het beste vind ik) , of vrolijk als multi-effect in mijn send-return van mijn amp. Ben er tot nu toe erg blij mee en ook met een microfoon erin doet hij fijn zijn werk als zang multi-effect. Heerlijk! Ik was lang opzoek naar leuke distortion voor mijn zang. Ik zal binnenkort een review van het ding op deze site planten maar dat laat nog even op zich wachten.

BadCompany
22 december 2006, 11:14
In het begin vond ik dat ding ook geweldig, maar nu is het al heel wat minder :)

Azrael
22 december 2006, 20:05
In het begin vond ik dat ding ook geweldig, maar nu is het al heel wat minder :)

Maar voor welk doel gebruik jij hem? Voor mij is het echt een multi-effect. En hij is onwijs complex in wat je ermee kunt doen. Voor een hele goede manual op de praktijk gericht kan ik er eentje aanbevelen die echt op alles van het ding ingaat , alleen kan ik de link helaas nog niet direct vinden.......kom er nog wel op.