PDA

View Full Version : Overstappen



ASK4MORE
17 december 2006, 21:29
Hallo gitaar liefhebbers :hippie:

Ik kan een nummer nu aardig meespelen maar heb soms een beetje moeite om een akkoord op tijd te vinden. Weet iemand hier nog andere oefeningen voor dan enkel het mee blijven spelen met een nummer?

Ik oefen op een nummer van de Eagles - Take it easy. Niet te moeilijke akkoorden dus leek deze me perfect. Ik probeer het omdat, de wel hele simpele, nummertjes van de muziekschool me zo langzamerhand een beetje de strot uitkomen.

Pais
18 december 2006, 13:02
Ik had ook regelmatig ruzie met mn linkerhand :) Ik kreeg als tip om 1 overgang te pakken, en deze 2 akkoorden steeds na elkaar spelen.
C - G - C - G Bijvoorbeeld. Langzaam beginnen en als het regelmatig lukt het tempo opvoeren. Zo pak je alle overgangen die in het lied voorkomen afzonderlijk, zodat je niet meer na hoeft te denken over je vingerzetting.
Het moet een automatisme worden :)

Tupelo
18 december 2006, 13:08
Fretboard uittekenen en het hele ding uit je hoofd leren.
Hierna diverse ladders uittekenen en leren visualiseren.
Iedere akkoordwisseling proberen te doen met zo weinig mogelijk verandering in vingerzetting.

LaurentB
18 december 2006, 19:03
Hallo gitaar liefhebbers :hippie:

Ik kan een nummer nu aardig meespelen maar heb soms een beetje moeite om een akkoord op tijd te vinden. Weet iemand hier nog andere oefeningen voor dan enkel het mee blijven spelen met een nummer?

Soms is dat geen technisch probleem, maar komt het doordat je in je hoofd niet anticipeert op het volgende akkoord.
Je kunt dat trainen door het nummer langzaam, desnoods heel langzaam, te spelen, maar wel te zorgen dat je elk akkoorrd precies op tijd speelt (bij voorkeur met een metronoom; irritant oefenen, maar wel effectief). Daarna kun je het dan ook sneller. Je 'programmeert' je handen dan als het ware langzaam wat ze naderhand snel moeten kunnen uitvoeren.

ASK4MORE
18 december 2006, 19:30
Top. Bedankt voor de antwoorden zover!

Gitaristje 18
19 december 2006, 23:37
Wat ook werkt is dat je de akkoordensprong in 2 stapjes doet. Dus als eerst de vinger(s) op de plek zetten bij de 1e snaren die je aanslaat en dan pas de vingers bij de snaren die je later aanslaat. Dit kan je sowieso gebruiken, maar het werkt vooral heel goed als je bij een nummer eerst de laagste tonen van het akkoord met een down stroke aanslaat en dan de hoge tonen van het akoord met de upstroke.

Jedeel
21 december 2006, 01:24
Je kunt dat trainen door het nummer langzaam, desnoods heel langzaam, te spelen, maar wel te zorgen dat je elk akkoorrd precies op tijd speelt

Mijn muziekleraar (dwarsfluit, maar ik speel ook gitaar) deelt het te oefenen stuk altijd op in 2 delen; melodie (toonhoogte) en ritme (tijdsduur v.d. noten).
Hij gaat voor de stelling dat je eerst je hersenen moet 'programmeren' met de melodie; dus oefen langzaam elke noot (ongeacht zijn tijdsduur). Probeer dat eventueel dan wat sneller te doen. Als je alle noten kan 'raken', dan is het 'ingebrand' in je hersenpan. De volgende stap is bij die ingebrande noten de tijdsduur te gaan oefenen. Ook dat weer steeds wat sneller.

De 2 grootste fouten die een muziekant kan maken (volgens hem);
- gelijktijdig melodie én ritme willen instuderen
- op een té hoge snelheid stukken willen instuderen.

Ik heb het geprobeerd op dwarsfluit; het werkt!
Als je opeen te hoog tempo start, komt je motoriek in de knoop.
Doe het rustig aan, en je zal merken dat je als een gaspedaal steeds iets sneller kan spelen.

Gitaristje 18
21 december 2006, 16:12
Ja idd, ik maar zelf ook vaak de fout alles gelijk in het ritme te willen doen. Maar ja gewoon geduld en als eerst rustig de melodie leren kennen.

LaurentB
22 december 2006, 11:34
Mijn muziekleraar (dwarsfluit, maar ik speel ook gitaar) deelt het te oefenen stuk altijd op in 2 delen; melodie (toonhoogte) en ritme (tijdsduur v.d. noten).
Hij gaat voor de stelling dat je eerst je hersenen moet 'programmeren' met de melodie; dus oefen langzaam elke noot (ongeacht zijn tijdsduur). Probeer dat eventueel dan wat sneller te doen. Als je alle noten kan 'raken', dan is het 'ingebrand' in je hersenpan. De volgende stap is bij die ingebrande noten de tijdsduur te gaan oefenen. Ook dat weer steeds wat sneller.

Ja, dat is inderdaad een nog beter uitgewerkte strategie. Ik formuleer het altijd precieshetzelfde, het inderdaad alsof je je hersenen programmeert als een computer. Als het programma er eenmaal inzit kun je het snel afdraaien.