PDA

View Full Version : Wat voor Charvel/Jackson is dit?



hansoonk
17 december 2006, 11:33
Zonet twee opknapgitaren gekocht. Eén ervan was volgens de beschrijving een Charvel. Ik heb niet echt verstand van dit soort gitaren, maar ik begin daar sterk aan te twijfelen. De gitaar heeft geen bolt-on hals, maar lijkt eerder een neck-through body te zijn. Alle Charvels die ik op het web zie, zijn bolt-ons. De tuners hebben een Jackson-opdruk en ook de bijbehorende single-coils (zaten op de gitaar bij de hals en in middenpositie. De gaten waar ze inzaten zijn opgevuld) hebben Jackson-opdruk. Het is wel een dijk van een gitaar: zit heel goed in elkaar, prachtig fretboard, mooie inlays en klinkt als een dijk met zijn DiMarzio X2N. Oh ja, de gitaar heeft voorbij de laatste fret een soort serienummer in het pallisander.

De gitaar is echter door de vorige eigenaar flink onder handen genomen. Single-coils zijn eruit gehaald, gaten dichtgestopt (ook voor de elementkeuzeschakelaar en de knoppen) en het geheel is met de spuitbus wit gemaakt. Dat is allemaal niet al te best gebeurd. Ik heb de gitaren (de andere is een goede LP-copie) gekocht om in de kerstvakantie wat te gaan klussen. Ik kan proberen deze gitaar in oorspronkelijke toestand terug proberen te brengen, door voorzichtig het wit weg te halen. Ik kan hem helemaal kaal maken, want volgens mij zit er een heel goed stuk hout onder. Zit ik wel met de opvullingen. Ik kan hem ook gladmaken en weer overspuiten. Misschien kan ik hem echter ook doorverkopen aan een echte liefheber, want ondanks alles zal dit nooit echt mijn gitaar worden.

Dus ik twijfel heel erg. Misschien is deze gitaar wel een goede restauratiebeurt waard i.p.v. wat amateuristisch geklungel door mij. Kan iemand deze gitaar thuisbrengen en heeft iemand suggesties wat hiermee te doen?

Hier wat foto's:
http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/DSC04935.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/DSC04933.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/DSC04932.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v491/hansoonk/DSC04934.jpg

G.G.
17 december 2006, 11:50
Alles kaal maken, voorzichtig langs de hals fresen en de hele body een paar mm affresen. Dun mooi topje verlijmen, stainen en een laag blanke lak.

Tho
17 december 2006, 11:50
Dat er jackson staat op de tuners zegt niet zo veel, want Charvels hadden dat ook vaak. Dit is dan weer wél een Jackson, En ik ben een liefhebber die er misschien wel interesse in heeft.. :satisfie:

PM maar ff als je hem evt kwijt wilt!

Edit: Na de foto's nader bestudeerd te hebben is het volgens mij wel een USA, uit San Dimas.

FrankC
17 december 2006, 12:02
http://www.jacksonguitars.com/resources/serialnumbers.php


Misschien heb je hier wat aan.

hansoonk
17 december 2006, 12:22
Dank je ...

Ik denk inderdaad dat het een Jap is, omdat de C******-serienummers niet in de lijst met de USA-Jackson serienummers staat. Tho: ik probeer je een PM te sturen. Wil niet zeggen dat ik hem al kwijt wil, maar als je me even mailt, dan hebben we in ieder geval al even contact. Als anderen interesse hebben stuur me ook even een PM-etje.

Johannes
17 december 2006, 12:30
ik denk een charvel model 6

Tho
17 december 2006, 12:57
ik denk een charvel model 6

Lijkt er op, maar is het absoluut niet.

Bedankt Hansoonk, je krijgt een mailtje van me!

Johannes
17 december 2006, 14:05
Het enige wat afwijkt van een model6 is de routing onder de tremolo en ook de tremolo zelf. Dat duidt naar mijn idee op een later model charvel (met dat grote logo). Daarvoor (klein logo) gebruikte ze de Jackson "huismerk" tremolo zonder routing onder de brug. Het serienummer achter de laatste fret heb ik vaker gezien bij model zessen. Verder weet ik het ook niet :P

Tho
17 december 2006, 15:46
Ik hoor net van Hansoonk dat de toets van een donker soort palissander is, dus het is tóch een Japanner!

koennie
17 december 2006, 18:35
wat een gitaar! ideaal! geen gezeur, pure power. Neck-trough is de bom
Een witte necktrough gitaar met een x2n en floyd, perfect.
Als je hem verpatsen wil, hou ik me zeker aanbevolen.

dracobaco
19 december 2006, 11:26
100 % zeker een Charvel model 6, 650 XL of een 650 Custom! De japanse "Jackson soloist". Alledrie dezelfde gitaar alleen verschil in detail:tremelo, pickupswitch,
toothpaste-logo en uiteraard het bouwjaar.

De eerste modellen werden geleverd met Kahler en later een Floyd Lic.tremelo.
Naar alle waarschijnlijkheid heeft de vorige eigenaar, als het een model 6 betreft, een andere tremelo op het beestje gezet en de routing aangepast.
Is de routing orgineel dan is het een 650 Custom.
Zover ik weet heeft een model 6 met F.R. Lic. tremelo alleen een gleuf in de body voor het sustainerblok (waar de veren aan vast zitten), verder is de body vlak.

Leuk gitaartje en goede kwaliteit, zeker de moeite van het opknappen waard!!

hansoonk
20 december 2006, 09:03
Dank je voor al jullie bijdragen. Blijkbaar zijn anderen veel enthousiaster over de gitaar dan ik. De andere gitaar lijkt ook veel meer werk nodig te hebben dan verwacht/gehoopt, dus alleen daaraan heb ik de komende tijd mijn handen wel vol. Als iemand serieus in de Charvel is geïnteresseerd is, welkom. Ik heb hem op gitaarmarkt gezet. N.B. ... ik heb er zelf achteraf gezien wel een realistische prijs voor betaald en wil dat wel terug.