PDA

View Full Version : HET cabinet voor een 2203=?



Mr.Bluesbreaker
17 december 2006, 10:17
OK, het gaat over een vintage head, maar uiteindelijk betreft het een nieuwe cab, dus vandaar in moderne versterkers.

Ik heb een Marshall JCM800 2203 uit 1981. Had al een 1960 A met de G1275-T's die ik bij mijn ex-TSL had aangeschaft.
Heb sterk het gevoel dat dit niet de speakers zijn die lekker liggen bij een 2203, die van zichzelf al wat scherp en schreeuwerig kan klinken.
Nu is mijn overweging geweest om een lekkere combi te maken met nieuwe speakers, alleen vind ik het gewoon niet waard om een 1960 A compleet te pimpen. Ze zijn qua constructie nou niet echt je van het.
Het hoog is echt niet te doen, treble en presence kunnen nauwelijks open of het wordt al krasserig. Bas flubbert ook een end weg, het is niet echt in balans.

Speakers die ik lekker vind zijn de G12H30 55hZ, Greenbacks, V30.
Electrovoice vind ik voor mijn top niet geschikt. Classic lead 80 is ook wel ok.

Ik wil uiteindelijk mijn 1960 verpatsen en naar een compleet nieuwe cab kijken.
Vandaar mijn vraag: wie heeft er met een (soortgelijk) type versterker een geweldige cab gehoord naast de standaard Marshallreut? (niet beledigend bedoeld, ik speel er al jaren mee)
Ik zie bv. ook een Rivera V30 cabinet 4*12 staan voor 500. Dat is mijn 1960 verkopen en nog 75 bijleggen, maar wordt dat echt veel beter?

DaveItUp
17 december 2006, 10:44
Ik heb een Marshall 1935B een straight dus. 25w Blackbacks erin. Klinkt met iedere marshall goed. Een oudere 1960 zou dat ook moeten.

Dude
17 december 2006, 11:03
greenbacks, of de G12H speakers, beide top !

AART
17 december 2006, 11:17
1960ax lijkt me...

Negative K3 fan
17 december 2006, 11:27
1960 TV
of misschien zo'n jcm800 lead series cab met g12-65s...

Nielsje
17 december 2006, 11:30
greenbacks of 65 watters, qua cab...tja...

Josdevos
17 december 2006, 11:45
Rivera V30 is een hele goeie cab, echt prima, die prijs is ook super. Is even goed als een Bogner V30 imo, al is de Rivera iets scherper en directer, waar de Bogner ronder is. Bogner V30 klinkt iig zeer goed voor de hardere genres...

Verder zijn Greenbacks en 65 watters aanraders bij 2203s...

jerome
17 december 2006, 11:51
Ja ik kan het niet laten om ook hierop te reageren.
Ik heb ook een 2203 maar dan een JMP 100 Watt Master Volume uit 79, de voorloper van de JCM 800 2203.

Nu heeft dit allemaal met smaak te maken en wat voor muziek je speelt en ook wat voor gitaar, elementen en randapparatuur gebruikt.

Ik al heel wat cabs geprobeerd maar dit is mijn keuze:

1) VOX met 2x12" Silver Celestion Vox Alnico's. Helemaal geweldig. Lekker grommende sound, dynamish. Als je zacht aanslaat een warme cleane sound met een randje. Hoe harder je aanslaat gaat meer het geluid gaat grommen.
Nadeel is wel dat zo'n kast 50 Watt is dus je kan je top niet te hard zetten

2) Marshall 1960 260 mono cab met de 4 x 65 Watt speakers.
Vond ik een goede 2e. Minder warm en minder dynamisch maar wel iets strakker. Maar véééééél beter dan die vreselijk lelijk en zielloos klinkende 300 Watt stereocabs met de 75 watters

3) Marshall mono cab met 4 x 30 Watt speakers. Ik weet helaas niet meer welke speakers er precies in zaten maar het was een kast uit begin 70.
Had ff geleend.

4)Marshall 1960AX. Met de 4 x 25 Watt Greenbacks dus. Viel me echt zwaar tegen.
Die Greenbacks waren wel lekker dynamisch maar helemaal niet transparant en erg krasserig.
Nu was dit wel een kast van 4 jaar oud. Mss dat de oude Greenbacks beter klinken.

5) ....

100) Marshall 300 Watt stereo cab met de 4 x 75 Watt speakers.
Helemaal waardeloos. Zoals ik al bij 2 schreef: Vreselijk lelijk en zielloos klinkende cab. Mss te bruiken met een 200 wat buizentop en als je keiharde metal speelt.
Of mss met een line6 waarbij je geluid al syntetisch gekleurd wordt

Maar nogmaals het heeft allemaal met smaak te maken!
Veel uitproberen dus!

interessander
17 december 2006, 19:09
Ik heb een 2203 en een marshall 1960AV kast met vintage 30 speakers en een ENGL kast met V60 speakers, ik moet zeggen dat ik de ENGL lekkerder vind klinken, de marshall is me veel te schreeuwerig en de ENGL kan het laag veel beter aan.

jerome
17 december 2006, 20:03
Is die Engl een (half) open of een gesloten kast?
V60 speakers, bedoel je daarmee de 65 W Celestions?

interessander
17 december 2006, 20:05
De ENGL is gesloten, de V12-60 speakers zijn geloof ik niet meer in productie, het zijn 60 watt speakers.

Tristan
17 december 2006, 20:23
Die V12-60 speakers vind ik niet echt super, die hebben behoorlijk veel laag, maar klinken voor de rest naar mijn idee een beetje doods...

De meeste Marshall amps klinken ook niet echt lekker met Vintage 30's naar mijn idee...
De beste speakers voor een ouderwetse Marshall (welke dan ook) zijn naar mijn idee G12M's en G12H's...

G12M's (Greenbacks) vind ik zelf wat geschikter voor leadsounds en zijn ook lekker voor rhythmcrunch, G12H's zijn vooral erg sterk in rhythmcrunch, hebben wat meer laag en meer hoog, iets meer rafel, maar klinken ook net iets directer dan de G12M's, ze zingen wel minder...

De meest veelzijdige speaker i.c.m. een Marshall is dus eigenlijk de G12M, fantastische zingende leadsounds en een lekkere rhythmcrunch...
Ik vind van de nieuwe speakers de gewone G12M Greenback niet echt lekker klinken, die hebben een soort krasserig losstaand tophoog dat ik niet mooi vind, bovendien hebben die mijns inziens echt te weinig lekker laag, flubberen te veel...

Van de nieuwe speakers zijn de Heritage G12M's erg mooi, die zijn strakker dan de gewone G12M's, met mooier laag en klinken iets directer, hebben dat rare krasserige tophoog niet en zingen toch heel lekker, erg mooie speakers...

Ik zou dus als ik jou was misschien wel de Marshall kast upgraden met een berkenmultiplex achterkant, dikkere bedrading en er dan 4x Heritage G12M's inzetten, dan heb je een waanzinnige cab...

Helaas is er geen enkele cab die standaard met de Heritage G12M's komt...
Als je van G12H's houdt dan zou je eens naar de handwired 4x12 van Marshall kunnen kijken, dat is ook een erg mooie cab...

Bogners komen standaard met Vintage 30's en die vind ik echt niet tof klinken i.c.m. Marshall (achtige) amps...
Misschien dat je zo'n Bogner 4x12 unloaded kan krijgen?

Wat betreft oude speakers zou ik je de G12H's 55hz aanraden, of de G12M Blackbacks T1221, die klinken ook erg mooi...

Wizz
17 december 2006, 20:58
Een speaker moet ook gewoon worden "ingespeeld". Nieuwe speakers zijn altijd wat "stijf" en hebben dus de nadruk op het hoog. De goede balans ontstaat pas na een jaar stevig raggen. Ik leen om die reden graag kabinetjes met splinternieuwe speakers uit aan punkbandjes, ik krijg ze altijd beter terug dan ik ze meegaf !

Wizz

Mitch
17 december 2006, 21:22
Moeilijk hoor. Als je voor een nieuwe of redelijk nieuwe 2ehands 4x12 cab wil gaan zit je al snel (qua verkrijgbaarheid) richting V30 en dergelijke. Misschien sluit het aan bij je smaak en stijl, maar het moet je wel liggen, zeker met een dergelijke top. Wat smeuïger, dan ga je al gauw naar een tweedehands setje greenbacks of de nieuwe Heritage, maar dan is een kwartet al knap duur.
Je eigen cab opwaarderen met een duo Heritages zou toch best nog wel eens aardig kunnen werken hoor, tenzij je echt van die cab af wil.
Een dikker laag door H30's kan ook natuurlijk, maar een experimentje met Eminence kan natuurlijk ook. Is al mondjesmaat wat over te vinden op het forum.

Iets kant en klaars zou ik eerlijk gezegd zo 1, 2, 3 niet weten.

Negative K3 fan
17 december 2006, 21:35
conclusie, gewoon veel gaan uitproberen dus :D

Tristan
17 december 2006, 21:43
Een speaker moet ook gewoon worden "ingespeeld". Nieuwe speakers zijn altijd wat "stijf" en hebben dus de nadruk op het hoog. De goede balans ontstaat pas na een jaar stevig raggen. Ik leen om die reden graag kabinetjes met splinternieuwe speakers uit aan punkbandjes, ik krijg ze altijd beter terug dan ik ze meegaf !

Wizz

Ja, dat is ook zo, maar ik heb het idee dat die gewone serie Celestions en met name de G12M Greenbacks dat sisserige hoog en dat flubberige laag voor een gedeelte wel zullen blijven houden, ik vond het een behoorlijk verschil met de eveneens nieuwe Heritage G12M's...

skabouter
18 december 2006, 15:44
V60`s zijn anders dan die 65 watters, dat zijn de Celestion G12-65`s.
die kan ik je erg aanbeven erik!! je zei ook dat je gek ben op G12h-30. ik had een 2204 en een 4x12 met 4x65watters en een 4x12 met G12h-30`s.
ik heb het verschil uitvoerig test natuurlijk, en ik vond voor bij de jcm800 toch de 4x65 watter het lekkerst klinken! houd die donkere sound van de jcm800 er lekker in, en een heel strak laag! die kasten zijn over het algemeen moeilijker te vinden (hoewel ik er toch 3 gehad heb, elk voor een euro of 300/350), maar als je ze vind, zou ik het eens proberen! goeie speakers, en ook wel exclusief!

Mr.Bluesbreaker
18 december 2006, 19:42
Ok guys, alvast bedankt voor de input!
Beetje later reactie van mij, druk met week workshops popmuziek geven...

Die 65 watters ken ik zelf niet, weet dat ze in 800 cabs zitten.
Ik heb ook overwogen om een mix te maken van G12H30 en V30, alleen ben ik bang dat ik dan een wat scherp randje overhou wat ik juist verafschuw.

Mijn 2203 is overigens op 50 watts gezet, dus dat komt wel in orde met max power. Greenbacks lijken me leuk om te combineren met een iets "strakkere" speaker, maar werkt dat wel met bv. een V30 of een 65 watter?
Sommigen zeggen: supercombi, maar mijn vaste tech zegt dat dat niks wordt, omdat de speaker met meer vermogen dan veel luider is.

(maar dat heeft toch met SPL te maken? Bv. 100/102 Db op 1 watt 1 meter)

Het liefste dender ik mijn 1960 er gewoon uit. De bekabeling heb ik al vervangen voor 2*2,5^2 dus das prima, alleen ben ik niet echt gelukkig met dan ook nog eens die crap standaard T75's verkopen. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt, en de constructie van de wat "betere" cabs zullen toch wel behoorlijk invoeld hebben op het uiteindelijke resultaat?

Edit: heel stiekum vind ik de Bogner oversized 2*12 closed back wel erg leuk er uitzien, en jaag ik er 2e hands op. Ze worden alleen niet aangeboden.
Heeft iemand toevallig deze cabs eens getest op een soortgelijke amp?

Tristan
18 december 2006, 21:23
Wat betreft het maken van een mix van speakers, ik raad het je absoluut niet aan...
Ik heb momenteel een Heritage G12M bovenin en een Heritage G12H onderin mijn Marshall handwired 2x12 kastje zitten, maar het karakter van de G12H lijkt toch wel te overheersen...
Met een Strat klinkt het best wel lekker, wat minder smooth en zingend dan alleen Heritage G12M's, maar met mijn ES335 begint de ellende, dan klinkt het echt behoorlijk dof en komt er een rafeltje in wat ik niet echt kan waarderen...

Een speaker met hogere power zal een G12M (Greenback) alleen maar nog meer wegblazen denk ik...
Het gaat er misschien ook om welke combi je maakt...
G12M's hebben zo'n mooi en specifiek zingend karakter, die kan je eigenlijk niet combineren met andere speakers...
Een G12H heeft wel weer overeenkomsten met een Vintage 30 naar mijn idee, dus misschien zou je die kunnen mixen, maar waarom zou je dat willen doen?
Ik denk dat als je van dat karakter houdt een kast met enkel G12H's toch het mooiste is i.c.m. een Marshall...

Voor wat het waard is, G12M's klinken naar mijn idee ook eerder okee met verschillende typen versterkers, G12H's zijn heel kieskeurig, ik vind die niet super klinken met aardig wat amp en gitaarcombinaties...

Die Bogner 2x12 is misschien ook wel een goed idee, het enige nadeel van die kast vind ik dat die echt niet te tillen en te handelen is, dat moet wel de lompste en grootste 2x12 zijn die er ooit is gemaakt...
Een 4x12 is wat dat betreft handiger, die kan je op wieltjes zetten en zo voor je uit duwen...
Wat betreft kasten zou je eens kunnen kijken naar die Tube Amp Doctor kasten, die schijnen erg goed te zijn en die kan je zowel unloaded krijgen als met welke speakercombinatie die je kiest dan ook...

jerome
18 december 2006, 22:06
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je eigenlijk geen 2 verschillende speakers op één versterker zou mogen gebruiken.
2 verschillende modellen speakers gaan bij gebruik op 1 versterker toch niet synchroon op en neer?
De lichtste en/of soepelste speaker zal toch als eerste zijn grootste uitslag hebben?
En bij een speaker die op en neer gaat veranderd de impendancie toch continu?
Dan zouden er toch hele rare dingen kunnen gebeuren, zoals bijgeluiden, vervormen en zelfs het opblazen van een of meerdere van de speakers?

Klopt dit of is het een indianenverhaal?

interessander
18 december 2006, 22:26
Het feit dat je bij al deze zaken zelf al een vraagteken zet maakt het hele verhaal voor mij al niet erg plausibel. Het maakt dan natuurlijk wel uit of die speakers in een andere kast zitten, of dat ze samen in een kast zitten, dat kan ik me voorstellen. Maar het feit dat fabrikanten van speakerkasten ook kasten met daarin twee typen speakers leveren lijkt me overtuigend genoeg dat het wel goed zit, de Bogner uberkab heeft bijvoorbeeld een combi van G12T75's en V30's.

Tristan
18 december 2006, 23:15
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je eigenlijk geen 2 verschillende speakers op één versterker zou mogen gebruiken.
2 verschillende modellen speakers gaan bij gebruik op 1 versterker toch niet synchroon op en neer?
De lichtste en/of soepelste speaker zal toch als eerste zijn grootste uitslag hebben?
En bij een speaker die op en neer gaat veranderd de impendancie toch continu?
Dan zouden er toch hele rare dingen kunnen gebeuren, zoals bijgeluiden, vervormen en zelfs het opblazen van een of meerdere van de speakers?

Klopt dit of is het een indianenverhaal?

Het enige wat ik weleens gehoord heb is dat als je de speakers in serie zet het een probleem is, de krachtigere speaker kan dan een gedeelte van het frequentiegebied van de lichtere speaker "opeten", misschien dat dat inderdaad te maken heeft met de fase verschuiving van de bewegingen van de conus of iets dergelijks...
Parallel of serieel/parallel aangesloten zou het geen problemen moeten opleveren is mij verteld...
Dan nog is in een 4x12 de plaatsing ook een punt van discussie, want doe je de ene speaker boven en de ander onder, of plaats je ze kruislings?

skabouter
18 december 2006, 23:43
die bogner cab met 2x 75 watt en 2x V30 geeft natuurlijk ook een mic probleem. live wil je je sound toch goed versterkt hebben? wil je natuurlijk niet dat ze 1 mic voor de 75 watter plaatsen! zou je eigenlijk de geluidsman moeten waarschuwen hem OF voor de V30 te zetten OF 2 mics gebruiken.....naja, gezeik......
(geen reden om het niet te doen natuurlijk, maar toch, toch weer een factor om rekening mee te houden)