PDA

View Full Version : Hoe een slechte gitaar een goede werd



Wouter J
17 december 2006, 03:57
Het is nogal grappig hoeveel een gitaar veranderd als je aleen al de hals vervangt.

Laten we even terug gaan naar Veenendaal 2001 toen ik daar voor het eerst was. Ik kocht een begin jaren negentiger Epiphone Les Paul Custom in Alpine white. Die over de jaren nogal vergeeld was maar dat deerde me niet. Het was een doodnormale Epiphone Lester, niet veel anders dan de gene op deze foto.
http://img.store.yahoo.co.jp/I/key_1928_16723310

Waar ik al heel gauw achter kwam is dat de humbuckers niet van oversturing hielden, ze piepten en zoemden er op los als ik ook maar een pedaaltje in trapte (Waar ik pas veel later achterkwam is dat veel meer Epiphones uit die periode last van hadden) Ik deed een poging dat te verhelpen door ze te vervangen door Dimarzio's maar die gaven me niet het resultaat wat ik wou hebben. Een ander struikelpunt was de hals, het profiel lag me gewoon niet.

Uiteindelijk besloot ik het maar op te geven en besloot de gitaar te verkopen. Via Jan Knooren heb ik de gitaar uiteindelijk aan een jeugd koor verkocht en ik dacht dat dat het einde was.

...niet dus.

Want niet langer dan twee maanden later was diezelfde gitaar weer terug in de werkplaats, maar in een afschuwelijke staat, de hals was over de gehele lengte door gespleten, niet meer te repareren, de gitaar was afgeschreven. We hebben sindsdien nooit meer wat van dat jeugd koor vernomen wat waarschijnlijk er op duidt dat zij de gitaar ook als verloren hadden beschouwd.

In die staat had de gitaar zeker drie jaar in een hoekje van de Knooren werkplaats gestaan, door toedoen van veel orders afwerken en beurs bezoeken kwam niemand eraan toe om ook maar iets met de gitaar te gaan doen. Tot zomer 2005, toen ik besloot om de gitaar maar eens op te gaan lappen, ik nam een beitel en kapte de oude hals er af en verving deze met een hals die van een Jazz gitaar afkwam.

Die hals was gemaakt van eerste klas mahonie met een mooi ebben houten toets, toen ik de gitaar thuis van P90 elementen voorzag en er snaren opzette viel het me gelijk al op dat de gitaar veel beter aanvoelde en een zerr vollere acoustische klank had dan met de oude hals.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/LesPaul.jpg

Maar de P90's voldeden niet aan mijn eisen en dus verving ik ze met Seymour Duncan 59 humbuckers, een element waar ik zeer goede ervaringen mee heb. En dat deed het hem, ik had mijn droom Les Paul.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/LesPaulskull2.jpg

Maar hij zag er niet uit, de finish was aan alle kanten zwaar beschadigd en zeer vuil, bovendien vloekte het wit met het donker van de mahonie hals.
Dus toen besloot ik de gitaar over te lakken. Het werd dezelfde donker rood wat ik voor de bouw van de "Rookie" gebruikte. Ik lakte de body daarna af met zeven lagen poly en het resultaat is erg mooi. (naar mijn eigen mening wel te verstaan)

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/P1010104.jpg
De gitaar net nadat ik klaar was met lakken.

Recentelijk heb ik de gouden hardware vervangen door zwarte en het ziet er werkelijk schitterend uit.

En zo heb ik in verloop van vijf jaar een mooie princes uit een kikker gehaald.

DarknessAwaits
17 december 2006, 05:00
Das dan toch weer een mooi voorbeeld hoe dingen kunnen lopen in het leven.

Michel89
17 december 2006, 11:10
Best wel lache dat rooie, hij is erg mooi.

Maar toch, mijn persoonlijke smaak gaat uit naar de allereerste foto.. :roll:

Hmm ik zit ook te denken een van me gitaren wat aan te passen..



En zo heb ik in verloop van vijf jaar een mooie princes uit een kikker gehaald.

Lol trouwens normaal verandert de prinses juist door de jaren heen in een kikker ipv andersom.

oknarb180
18 december 2006, 09:58
En zo heb ik in verloop van vijf jaar een mooie princes uit een kikker gehaald.

Een prinses met mooie ronde vormen.....

Leuk project hoor!!! Helemaal het verhaal dat er bij is ontstaan.
Ik heb ook een Epiphone les paul gehad (cherry red sunburst) uit die tijd en dat piepen van de elementen herken ik helemaal. Voor mij is dat toen de rede geweest om er vanaf te zien (ik heb er destijds een Gibson MIII voor terug gekocht). Ook de angle tussen body en neck lag me niet, maar ik ben nu wel een PRS aan het bouwen met een soortgelijke angle, dus.....

Veel speelplezier!!!

vr.gr.

Branko

Marcel2
18 december 2006, 21:26
En die knakkers van dat koor maar wachten totdat hun gitaartje weer gerepareerd is....................

Luke-wannabe
19 december 2006, 00:25
Ik vond hem eerst zoo fokking veel mooier..

Wouter J
19 december 2006, 01:18
Ik vond hem eerst zoo fokking veel mooier..

Tja maar jij hebt de vuile plekken en de barsten in de lak niet gezien, jij kon niet weten hoe afschuwelijk de gitaar er aan toe was. JIJ nam niet de beslissing om hem glad te schuren en rood te lakken en hem daardoor weer wat schoonheid te geven.

Het is waar dat toen die gitaar nieuw was, hij er inderdaad veel mooier uitzag maar van die schoonheid was ten tijde van het breken van de hals niets meer over.

Luke-wannabe
19 december 2006, 02:06
Yoooo sjill doed!