PDA

View Full Version : 70s Orange



imlikeajungle
16 december 2006, 22:41
Ik zoek er al even eentje, en ben nu gewoon benieuwd naar de ervaringen van mensen hier met dit soort bakken: OR80s, OR120s en andere afgeleiden: wat vindt u, wat vond u, vertel het me!

Tristan
16 december 2006, 22:56
Geen idee, je kan wel even kijken op deze site:
www.orangefg.com
Daar staat aardig wat info over oude Orange amps op...

Ik ben pas geleden bij Erik Van De Haar geweest en hij had zo'n nieuwe Orange Customshop Retro 50 top staan, die schijnen ook gebaseerd te zijn op oude Orange amps...
Ik vond het geen slechte amp, maar echt geweldig was hij i.m.o. ook weer niet, veel gain, een beetje ongedefinieerd en met sommige eq instellingen behoorlijk schel, een beetje zoals de nieuwe Orange amps dus...

Als het goed is krijgt Erik binnenkort (in Januari ofzo) wel nieuwe Matamps binnen, de GTO en GTR amps van hen schijnen ook gebaseerd te zijn op de oude Orange amps, misschien dat dat nog interessant voor je is?
Ik ben er zelf in ieder geval wel benieuwd naar...

imlikeajungle
16 december 2006, 23:05
Ja, Matamp interesseert me wel, maar de prijzen van '70s OR's zijn tegenwoordig op z'n minst interessant te noemen. De Orange die ik het best ken is de OTR, en dat vind ik een geweldige bak. Net de sound die ik zoek. Alleen niet makkelijk te vinden, en de gast van wie hij is, verkoopt die amp nooit van z'n leven.

De nieuwe AD die ik tijdje terug testte vond ik ook maar niks, maar het is al even geleden en mijn smaak verandert. Ik zou graag eens een hoop nieuwe Oranges testen maar de prijzen van de oudjes zijn zo interessant dat ik het risico wel wil lopen.

Tristan
16 december 2006, 23:38
Die AD serie Orange amps (vooral de twin channel) vind ik compleet ruk, maar daar had ik het niet over, ik had het over een Orange Customshop amp, de Retro 50 top, die was wel redelijk maar ik vond deze ook niet echt super...

Die Matamps zijn niet zo duur volgens mij, als ik de prijzen op de site zie tenminste...

Ik hoop dat je nog wat aan die Orange field guide hebt...

imlikeajungle
17 december 2006, 00:50
Die kende ik al, toch bedankt.
Matamp is idd 'redelijk', maar voor <1000 euro heb je een '70s verzonden.
Dan is 1500-1600 veel geld voor een nieuwe...

Tristan
17 december 2006, 01:08
Onder de 1000 euro???
Hmm, dat is inderdaad wel erg goedkoop, maar ik denk dat het dan wel om een minder gewild late 70's exemplaar gaat, pre '76 schijnen de vetste te zijn... (dat staat in ieder geval op www.orangefg.com)
Klinkt erg interessant in ieder geval... :)

Heb je die Orange Customshop amps en/of die Matamps al gecheckt, zo ja, wat vond je er dan van?

imlikeajungle
17 december 2006, 08:42
Nope, nog nooit een Matamp IRL gehoord, en ook geen CS Orange - die zie je wel regelmatig passeren op eBay.co.uk maar die zijn ook daar erg duur.

En 'minder gewild' is relatief: zelfs de graphic (pre-text) gaan vaak <1000 euro... Hangt wel beetje af van de cosmetische staat maar dat is in mijn geval totaal irrelevant.
Ik ben héél dom geweest en heb me paar weken terug eentje laten afsnoepen voor, hou je vast, 910 euro. Dom!!!

DaveItUp
17 december 2006, 09:46
Gasten....

Matamp maakte de eerste Orange's.

Dat ontwerp is niet enorm verandert. Mat's worden veel in doom/stoner bands gebruikt overigens, maar de tone is vergelijkbaar met de oude bakken die ze maakten.

Als je de oude orange tone wilt dan koop je of echt een oude of gewoon een matamp.

zoon van Piet
17 december 2006, 14:01
Ik ben al zo vintage dat ik me die dingen nog kan herinneren van toen ze gewoon nieuw in de winkel stonden. De andere gitarist in mn band had er een (ik meen de OTR, maar kan me vergissen). Klonk heel goed, maar...
Tijdens een optreden vloog het ding in de fik. Het onmiskenbare showelement daargelaten - echt cool!- was dat wat minder geslaagd. En toen we bij de reparateur kwamen, vertelde die dat dit verschijnsel vrij normaal was voor dit merk...

Van Matamps weet ik niet of ze eh.. brandveilig zijn. Laurie Wisefield van Wishbone Ash klonk er in ieder geval verschrikkelijk goed mee...

Edit: natuurlijk was het geen OTR, het was de amp met soort-van-Mastervolume, met een gebalde vuist bij bij de scheurknop...

imlikeajungle
17 december 2006, 14:31
De OTR is ook nieuwer dacht ik.

Staat ouwe Matamp voor 888 pond Nu Kopen op eBay.co.uk.

Tristan
17 december 2006, 14:43
Matamps zijn inderdaad de eerste Oranges, vandaar dat ik het merk ook noemde, een oude Matamp zou dus ook kunnen...
Het klopt ook dat de oude Oranges nogal onbetrouwbaar waren en weleens in de fik vlogen, volgens mij hebben de nieuwe amps daar minder last van... :D
Een OTR is als ik het goed heb redelijk te vergelijken met een OR80, alleen heeft de OTR wat meer gain en een master volume, ik weet het echter niet helemaal zeker, voor meer informatie verwijs ik je naar de Orange field guide...

Mr.Jay
18 december 2006, 17:45
Laurie Wisefield van Wishbone Ash klonk er in ieder geval verschrikkelijk goed mee...

En dan te denken dat ie laatst een Line-6 speelde.

JaY

Unicron
18 december 2006, 18:10
Ik heb twee oude Oranges gehad, een 72-er OR120, en een 76-er OR120 Overdrive.

De Overdrive, met master volume dus, was een fijne rockbak, alleen niet heel veelzijdig qua klank. Je stelt je basis sound in met de zgn FAC knop, en gebruikt bass/treble voor nuances. Op tonaal vlak schijnt oude Matamp beter te zijn. Deze amp kan wel heel hard, begint tussen standje 7-10 op de volumeknop flink te duwen (itt tot Fender en Marshall die dit tussen 0-3 doen). Door de master volume een vrij karakteristiek stoner/sabbath achtige sound. Redelijk veel drive mogelijk. Als het met een lekkere crunch moet, trek er dan twee van de vier buizen uit, kan de master gewoon bijna volop zonder dat het extreem te luid is.

De OR120 ging ook loeihard en deed zowel bas als gitaar (een met master volume klinkt te dun voor bas) heel strak en bruut laag, alleen niet heel erg warm op basgitaar. Blijft ontzettend clean, tenzij je hem op 10 zet, maar dan gaat het ook echt bruut hard.

OTRs zijn reissues uit de 90ies... Door Matamp gemaakt en volgens velen daarom heel goed van kwaliteit.

imlikeajungle
18 december 2006, 22:21
Unicron,

Bedankt voor het delen van je ervaringen!
Heb ik iets aan!

Unicron
19 december 2006, 00:53
Oja, dat in de fik vliegen heb ik nog nooit van gehoord, het zijn juist uiterst simpel opgezette en betrouwbare bakken.

Ik zie dat je zowel een OTR als een OR zoekt, wat wil je ermee doen? Want die OTR of de oudere Overdrive (vanaf +/- 1976) versies van de OR80 en OR120 hebben gewoon een andere sound.

De Orange amps met mastervolume zijn moeilijk clean te houden, je kan wel de master op 10 zetten en met gain het volume regelen, maar dat klinkt toch anders. Minder vol en warm, helemaal op lagere volumes.

imlikeajungle
19 december 2006, 22:44
Ik heb geen ervaring met de niet-Overdrive versies, maar ik zou 'm niet aan me laten voorbijgaan, al is het maar om te testen.

Voor clean-met-een-randje gebruik ik een Deluxe Reverb, ik wil er nu een dikke crunch die met een booster of een fuzz een dikke slagsound kan zijn bij. De OTR van een kennis vind ik een briljante amp, ik zoek dus iets in die richting, maar ik kan me inbeelden dat een pre-overdrive met een goeie booster me ook al een heel eind in de juiste richting duwt?

zoon van Piet
20 december 2006, 09:38
Oja, dat in de fik vliegen heb ik nog nooit van gehoord, het zijn juist uiterst simpel opgezette en betrouwbare bakken.


Ik heb het met eigen ogen zien gebeuren. En met eigen neus geroken, want stinken doen ze ook nog, als ze in de hens staan...
Ik meende ook dat ze heel betrouwbaar waren, maar de techneut dacht daar heel anders over. "is zeker in brand gevlogen?" informeerde hij toen we het ding kwamen brengen. "dat doen ze allemaal".
Voor de goede orde: die Orange zag er niet zwartgeblakerd uit. En de uitspraak over de (on)betrouwbaarheid van Orange komt niet van mij. Ik geef het alleen even door, 25 jaar na dato.

imlikeajungle
19 juni 2007, 11:50
Unicron,

Ik heb ondertussen een Retro50 CS, maar kon het niet laten en heb gisterenavond voor een goeie prijs een OR120 gekocht.
Nu zoek ik een schema van een OR120 (de mijne is een '90s RI), want blijkbaar zou er weinig verschil zijn tussen een OTR, een OD120 & een OR120, schematisch gezien. Met inbouw van een PPIMV en een paar extra schakelingen (bvb FX loop opofferen) zou ik zelfs alle 3 in één amp kunnen hebben...
Heb jij toevallig ergens een schema van een OR120? En is dit uit jouw ervaring ondanks de technische gelijkenis toch een heel andere bak? Ik dacht idd sowieso 2 buizen te trekken.

Thanks!

Unicron
19 juni 2007, 20:13
Hier is een schema (http://users.telenet.be/orangefg/OFG_SCHEM/OR120schem_post74.jpg) maar het hangt er geloof ik ook even vanaf welke versie je hebt. Staan er letters bij de knoppen of alleen symbooltjes?

Alle 3 amps ineen zou niet makkelijk gaan, want als je bijvoorbeeld die PPIMV op 3 hebt staan en de gain op 10, en je zet de MV uit, dan knalt de amp naar vol volume... Die RetroCS die ken ik niet, dus of het een significant andere amp is weet ik niet. Wellicht ten overvloede, maar bij twee buizen trekken worden de impedanties als volgt: 8 16 32 ohm (ipv 4 8 16).

Verder gefeliciteerd met je OR120! Wat heb je ervoor betaald? Ik heb mijn interesse in het kopen van Orange een beetje verloren omdat de prijzen de laatste tijd ietwat belachelijk hoog worden...

Dit (http://users.telenet.be/orangefg/OFG_SCHEM/OR120schem_72.gif) is een ouder schema

groeten,
Jerome

imlikeajungle
19 juni 2007, 22:34
Dank je voor de info, en je hebt PM!

Tristan
19 juni 2007, 22:35
Welke vind je het lekkerst klinken eigenlijk, wat zijn zo'n beetje de verschillen en overeenkomsten in klank?

imlikeajungle
19 juni 2007, 22:46
Ik moet 'm nog krijgen, beetje moeizame communicatie met de Duitse eigenaar...
Nieuwe man op eBay, heb 'm al gebeld en met z'n zoon als tolk gesproken, leek allemaal wel oké maar heb voor de zekerheid toch een foto van de amp op een speciale manier gevraagd om 100% zeker te zijn. Ik heb telefoonnummer, adres & naam maar toch... Ik kreeg 2 nummers in de eerste mail en één daarvan verbind je rechtstreeks door naar de voicemailbox van iemand anders... Toen ik dat zei aan de zoon ging die heel oprecht verbaasd reageren dus het lijkt wel oké maar ik ben toch voorzichtig...

Als ik ze heb, kan ik vergelijken :-)
Wil sowieso eerst PPIMV & 2 buizen trekken, is eerlijker vergelijk...

Tristan
19 juni 2007, 22:59
Oh, okee, pfoeh, heavy, ik hoop dat je 'm binnenkort binnenkrijgt dan, ik ben benieuwd... :D

heavy-metal-thunder
20 juni 2007, 19:05
Ik moet 'm nog krijgen, beetje moeizame communicatie met de Duitse eigenaar...
Nieuwe man op eBay, heb 'm al gebeld en met z'n zoon als tolk gesproken, leek allemaal wel oké maar heb voor de zekerheid toch een foto van de amp op een speciale manier gevraagd om 100% zeker te zijn. Ik heb telefoonnummer, adres & naam maar toch... Ik kreeg 2 nummers in de eerste mail en één daarvan verbind je rechtstreeks door naar de voicemailbox van iemand anders... Toen ik dat zei aan de zoon ging die heel oprecht verbaasd reageren dus het lijkt wel oké maar ik ben toch voorzichtig...

Als ik ze heb, kan ik vergelijken :-)
Wil sowieso eerst PPIMV & 2 buizen trekken, is eerlijker vergelijk...

hoi, als hij geen positieve feedback op ebay heeft, zou'k toch maar voorzichtig zijn. Is het ver? Loont het niet de moeite om er achter te rijden? Iemand uit je kennissenkring die een firmawagen heeft? Of met de trein? UIteindelijk ga je snel 40 euro aan shipping cost kwijt zijn, daar diesel je al een hele eind voor, hoor.

RolandT
20 juni 2007, 21:03
Aha een Matamp post :)
Ik heb zelf een Matamp 1224 (http://www.10pont.net/mk7solo.jpg), vrij recent heeft Matamp de GT Retro (http://www.matamp.co.uk/gtretro.htm) in hun gamma. Dit zijn blijkbaar de 70s revisited :)
http://www.matamp.co.uk/images/gtretrosmall_000.JPG

Unicron
21 juni 2007, 10:53
wat een vette bak ! en 1200 euro is bijna net zoveel als je voor oude betaalt, hmmm, interessant...

RolandT
21 juni 2007, 16:52
wat een vette bak ! en 1200 euro is bijna net zoveel als je voor oude betaalt, hmmm, interessant...en voor dat geld maken ze hem helemaal zoals jij dat wil. Kies maar je kleur kast, kleur frontplaat, je naam op de frontplaat, moet hij extra bas hebben of juist niet, enz...

imlikeajungle
21 juni 2007, 23:17
hoi, als hij geen positieve feedback op ebay heeft, zou'k toch maar voorzichtig zijn. Is het ver? Loont het niet de moeite om er achter te rijden? Iemand uit je kennissenkring die een firmawagen heeft? Of met de trein? UIteindelijk ga je snel 40 euro aan shipping cost kwijt zijn, daar diesel je al een hele eind voor, hoor.

Ik heb paar keer gebeld, is oudere man en leek oké.
Ik heb adres, telefoonnummer (thuis), dat klopt allemaal, en het is een takkeneind rijden (1400km op en af) want bijna in Tsjechië. Ik neem het risico, hij lijkt oké.

imlikeajungle
2 juli 2007, 18:52
Zo, hij is er :)
Nog even wachten op een nieuwe trap naar het repetitiehol en we kunnen testen!

Tristan
3 juli 2007, 18:15
Ah, gelukkig, ik ben benieuwd... :D

imlikeajungle
26 januari 2008, 00:48
Even een update ter vervollediging: ik heb ondertussen die OR120 gehad, laten MV-en en verkocht. Miste in vergelijking met de CS Retro50 behoorlijk wat ballen en mids. Net vandaag een '70s Matamp GT120 gekocht, in een Green-'packaging' (Matamp herbruikte blijkbaar wel vaker oude chassis). Deze schijnen meer mids te hebben, en ook meer tone dan de soortgelijke OR Overdrives. Ik ben benieuwd! De CS blijft een superamp, de OR120 viel me wat tegen dus benieuwd waar deze komt te staan. Hij ziet er zo uit:

http://www.planetoftheamps.com/greengt120-angel.jpg

Niet slecht, zo naast een Retro50 lijkt me :satisfie:

interessander
26 januari 2008, 01:02
Wat een vette amp!!

Ben ik altijd erg benieuwd naar geweest, zo'n matamp.
Hoewel ik groen erg leuk vind zou ik denk ik de verleiding van een black niet kunnen weerstaan.....

BasHermus
29 januari 2008, 09:51
Het zijn ontzettend toffe bakken (en klinken echt fantastisch).

Twee jaar geleden ben ik bij Matamp in de "fabriek" geweest. Eiegenlijk is werkplaats een beter woord, want alles wordt met de hand gemaakt. Toen heb ik ook alle versterkers die ze toen hadden kunnen uitproberen.

Die GT retro bestond nog niet, maar wel de GT1. Godskolere wat een mooi geluid. Het enige nadeel is dat hij vooral mooi klinkt als hij hard staat, en een GT1 gaat echt stupid hard.
Als in -onbruikbaar thuis, laten we de drummer en bassist niet meer horen-hard.

Dus ben ik uitendelijk voor een 1224 gegaan (Bordeaux rood, want er zijn al teveel zwarte versterkers). Dan kun je ook met mar 1 buis aan spelen, zodat je dat mooie geluid ook hebt zonder dat er een wijkontruiming bij komt kijken...

Van binnen zijn ze trouwens bijna nog mooier dan van buiten....

http://img521.imageshack.us/img521/9550/valveshh9.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/9185/circuitboardszf3.jpg

bass blom
29 januari 2008, 10:38
damm dat ziet er van binnen echt mooi uit ja :P

imlikeajungle
1 februari 2008, 10:56
Cool, de mijne is vandaag uit de UK vertrokken dus binnen een week is het ook voor mij feest!

BasHermus
1 februari 2008, 11:01
Wat voor één heb je er besteld....?

Of refereer je naar die groene van een aantal posts eerder?

imlikeajungle
2 februari 2008, 12:13
Inderdaad een '90s 'Green' GT120 op een '70s chassis.

BasHermus
3 februari 2008, 22:30
Zo'n ding ook uitgeprobeert toen ik bij Matamp langsgang.

Maakt echt een schitterende puist herrie...