PDA

View Full Version : Stel: je hebt een waardevolle gitaar.



Han S
16 december 2006, 19:40
Je hebt een oude en zeer waardevolle gitaar van bijvoorbeeld meer dan 40 jaar oud, bijvoorbeeld een Les Paul van 1957 en er moet het een en ander aan gebeuren, nieuwe frets, bindings en van die dingen.

Wat doe je, ga je zoeken naar iemand die absoluut betrouwbaar is maar bepaald niet goedkoop, of zoek je een goedkopere oplossing en hoop je er het beste van?

Een jaar of 12 geleden woonde er een gitarist bij me in die een 57er LP had en zelf dacht de fretten even te vervangen.
Met een tang had hij de oude fretten er uit getrokken en gelijk maar de stukken toets er mee uitgeramd, wat hij ging 'repareren' met plamuur.

Ik weet niet wat een 57 LP nu waard is, maar volgens mij is dat een vermogen en persoonlijk zou ik er lekker van afblijven, maar wat als er aan gewerkt moet worden?

Wat is wijsheid?

grayfink
16 december 2006, 19:43
Ik zou hem in een vitrinekast doen en het geld voor de reparatie voor een nieuw gitaartje gebruiken.

Dude
16 december 2006, 19:45
wat is wijsheid...


de vraag die zo subjectief is dat je hem nooit zal kunnen beantwoorden haha,

wat is je vraag nou han ?

Johannes
16 december 2006, 19:49
Als je zo'n dure gitaar in bezit hebt voor "de heb" --> Niks aan doen en inderdaad in de vitrine zetten.

Als het je main gitaar is waar je altijd op speelt en die je nooit meer weg doet --> laten fixen bij iemand die het goed kan.

Als je het zonde vind van de vintage waarde --> verkopen die hap en een supergoeie "nieuwe" gitaar kopen (laten maken?) die iets minder zeldzaam is.

Han S
16 december 2006, 19:57
wat is wijsheid...


de vraag die zo subjectief is dat je hem nooit zal kunnen beantwoorden haha,

wat is je vraag nou han ?

Ik heb een SG van 1961 en die speelt helemaal superdesuper en klinkt veel beter dan de nieuwe SG die ik momenteel ook heb staan.

Toevallig heb ik een vriendje die dat als geen ander kan repareren, maar ik vraag me af wat je zou doen als je jouw zeer waardevolle instrument uit handen moet geven. Ik zou er echt van wakker liggen.

steph
16 december 2006, 20:00
Goed (=duur) laten repareren!
Wat heb je nou aan een orginele gitaar waar je niet op kunt spelen?
Wat heb je aan een oldtimer die niet rijdt?
Wat heb je aan een bloedmooie vrouw die niet wil...

Nou ja, je begript hopelijk m'n punt :hippie:

Han S
16 december 2006, 20:16
Goed (=duur) laten repareren!
Wat heb je nou aan een orginele gitaar waar je niet op kunt spelen?
Wat heb je aan een oldtimer die niet rijdt?
Wat heb je aan een bloedmooie vrouw die niet wil...

Nou ja, je begript hopelijk m'n punt :hippie:

Helemaal, ook een gitaar met een waarde van twee ton is gemaakt om op te spelen en ik zou dat dan ook doen.

Maar er komt een moment dat er aan gewerkt moet worden. En dan?

vulvasonic
16 december 2006, 20:22
Eén van de weinige dingen die je aan een vintage instrument 'mag' doen, zonder dat het aan waarde verliest is een goede fretjob.
Ik had het ding naar een goede reperateur gebracht en 'm een goede fretjob laten geven en verde laten zoals ie was.


Er zijn echter tijden geweest dat oude gitaren nog niet zo prijzig waren als nu. Ik kan me voorstellen dat je in de jaren 80 met het grootste gemak een full sized humbucker in je originele 64'er telecaster zou hakken.

bass blom
16 december 2006, 20:38
mijn les paul custom van 30+ is niet zeer waardevol, maar wel in nabije toekomst aan een fretjob toe.
heel moeilijk, naar wie ga je ermee heen?
oei, en dan moet ie daar ook nog een tijd logeren..

http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/bag.gif

Dirkdewaard
16 december 2006, 21:03
Mijn 53er LP heeft ook nieuwe fretten nodig, ik vertrouw niemand. Als iemand er aan gaat werken blijf ik erbij. Hij slaapt slecht zonder mij :)

Dirkdewaard
16 december 2006, 21:04
Iemand ideeen trouwens voor een goede gitaarman? Hoeft niet goedkoop te zijn, maar gewoon super goed en betrouwbaar.

steph
16 december 2006, 22:09
Hans Moust in Breda is in vele opzichten de allerbeste vintage reperateur in Nederland. Sommige zaken worden een jaar vooruit geplanned (lakken van maple toets na herfret alleen in de zomer), en dan kom je op een wachtlijst, want haast klussen doet ie niet. Hij heeft ook het Guild boek geschreven, maar ook enorm veel oude gitaren in bezit en gehad. Hans weet echt waar hij het over heeft, was een tijd terug voor oa. een onderdeel van oude Esquire te vinden in de VS, zoals iederjaar. Geen andere incorrecte rommel plaatsen dus.
Ook in het Fender Amp boek vindt je zijn naam terug, een unieke man voor je unieke instrumenten. Voor een herfret van een 53er LesPaul, kun je met een gerust hart naar hem toe, en wedden dat je er daar meer vindt :sssh: voor onderhoud ed.
Toch is Hans meer een fender kenner. Voor reparaties als neckcracks voor Gibsons zou ik naar Peer Dellen gaan.

Eko
17 december 2006, 00:20
Heins in Sneek heeft een complete restauratie gedaan van de Les Paul van Jan Akkerman. Op zijn site vindt je het hele proces in beeld. Echt een vakman die weet waar hij aan begint of vanaf moet blijven. Bellen kan altijd. Net als advies inwinnen.

Oude Drummer
17 december 2006, 01:19
Misschien is het verstandiger er helemaal niets aan te doen en hem maar in de vitrine te zetten of te verkopen. Hij wordt m.i. namelijk allleen maar minder waard en misschien helemaal niet beter.
Ik heb een '72 er Telecaster Thinline (ja met humbuckers) ooit weggebracht voor nieuwe frets (bijna plat) en vlakken van de toets (was ook nodig zeiden ze) en de hals opnieuw vernissen. Het kostte een paar centen en het werk was keurig. Gitaar speelt als een fluitje, superlicht en de kale plekken op de hals zijn weg. Maar ik heb er toch spijt van. De dikke hals is niet meer zo dik en de gitaar mist veel van zijn oorspronkelijke uitstraling. De geschiedenis was eraf gerepareerd. Ja mojo, dat is het woord. Het is niet meer mijn favoriete gitaar.... En hij is ook niet meer waard geworden vrees ik.

olaf reijnders
17 december 2006, 01:29
Ik zou het ook door een professional laten doen. Rikkers in Groningen is een hele goede reparateur. Hij bouwt ook prachtige gitaren (vind ik dan).

Han S
17 december 2006, 01:46
Daar is wat voor te zeggen, zo'n oude afgeleefde gitaar heeft wel wat. Maar aan de andere kant, die van mij was er wel erg aan toe hoor, aan een kant de binding er af en het hout voor de helft weggesleten. De frets vol met slijtplekken, de slagplaat vertrokken, een verkeerd element er in en de ander hing er los bij.

Iemand van de forumleden hier heeft hem met veel respect weer helemaal in orde gemaakt. Hij ziet er nog net zo afgeleefd uit, maar is wel weer helemaal dik in orde. Aan beide kanten een nieuwe binding, hij heeft de slagplaat netjes nagemaakt, een origineel element er in (zebra), nieuwe fretjes en hij speelt weer net zo licht als voor de reparatie en klinkt een stuk beter door dat originele elementje.

Ander verhaal:
Een paar jaar geleden was ik aan het brainstormen omdat ik altijd demperlawaai hoorde met het opnemen van de vleugel. Elke vleugelpiano maakt lawaai als je de dempers te snel laat terugvallen op de snaren.

Je trapt met het sustainpedaal de demperbalk omhoog, die op zijn beurt al die dempertjes optilt. Als je dan het pedaal te snel loslaat hoor je bij elke vleugel een bonk. Bij een staande piano is dit een stuk minder omdat de snaren verticaal staan.

Ik zag toen op TV een wedstrijd met miniatuur terreinautootjes, je weet wel, met radiografische besturing. Op die kleine karretjes zitten dus echte hydraulische schokbrekertjes en ik dacht: als ik nou eens een klein schokbrekertje op die demperbalk schroef, met de andere kant aan een vast punt, dan ben ik van dat gebonk af.

Dat besprak ik met de goeie man, die instrumentmaker is en een week later had ik mijn schokbreker in de piano, perfect werkend. Had hij ff gemaakt, met verschillende zuigers voor soepeler en minder soepel werken.

Ik ben wel blij met die man.

bass blom
17 december 2006, 09:43
hehe, ik had een try versie van een modeling piano (VST)
daar kun je het lawaai van de demper instellen :D

Dirkdewaard
17 december 2006, 10:59
@ Steph, Eko, Olaf Bedankt! Hier kan ik wat mee.
@ Oude Drummer, jammer dat je er niet blij mee bent, maar een gitaar moet bespeelbaar blijven vind ik. Zonder nieuwe fretten kon je er misschien niets meer mee. De oplossing is om de mojo terug te brengen in je gitaar door te spelen, te spelen en te spelen!! :rockon:

Squier4ever
17 december 2006, 11:17
@ Han S: heb je pics van die SG :o?

Anders Destium
17 december 2006, 11:27
Bij dit soort dingen zou ik hem alleen toevertrouwen aan een bekend adres. Pennywise is in dit soort gevallen niet echt het meest verstandig zou ik zeggen :)

Han S
17 december 2006, 11:36
@ Han S: heb je pics van die SG :o?

Ik zal morgen een stuk of wat pics maken.

Ik vraag me wel af waarom zo'n 45 jaar oude gitaar nou een stuk beter klinkt dan zijn evenbeeld van een jaar oud. Waar ligt dat nou aan.

Zou het komen door het veranderen van het hout over de jaren?

drap
17 december 2006, 11:41
Ik zal morgen een stuk of wat pics maken.

Ik vraag me wel af waarom zo'n 45 jaar oude gitaar nou een stuk beter klinkt dan zijn evenbeeld van een jaar oud. Waar ligt dat nou aan.

Zou het komen door het veranderen van het hout over de jaren?

Wat ik er wel eens van gelezen heb ligt dat aan het zwakker worden van de magneten van de elementen, waardoor ie een warmer geluid krijgt.

Ik ben btw ook zeer geinteresseerd in die SG van je, gezien mijn recentelijke SG fetish :)

Anders Destium
17 december 2006, 12:01
Volgens mij speelt het (verder) drogen van het hout ook een belangrijke factor waardoor oudere gitaren beter gaan klinken. Hetzelfde heb je met violen en andere (houten) instrumenten.

jerome
17 december 2006, 12:13
Het hout van tegenwoordig is idd ook van veel mindere kwaliteit dan bijv. 40 jaar geleden.
Hout wat ze nu voor het bouwen van de meeste gitaren gebruiken moet allemaal zo goedkoop mogenlijk zijn.
Het komt van bomen die snel moeten groeien.
Het wordt daarna vaak geforceerd en snel gedroogd.
De klank wordt er daar echt minder van!

Negative K3 fan
17 december 2006, 12:28
beter slechter etc. is allemaal maar relatief, ik denk dat het voor meer dan de helft tussen de oren zit, maar dat betekent neit dat het niet zo is!

Dude
17 december 2006, 13:01
Op die kleine karretjes zitten dus echte hydraulische schokbrekertjes

hey han, een tipje (ik heb zelf namelijk jaren aan modelracen gedaan) die dempertjes gaan lekken... onherroepelijk. Afhankelijk van het type, of ondersteboven monteren, dus met dichte (bus kant) omlaag, of ZEER regelmatig checken als je geen olie in je vleugel wilt hebben.

Dude
17 december 2006, 13:02
Mijn 53er LP heeft ook nieuwe fretten nodig, ik vertrouw niemand. Als iemand er aan gaat werken blijf ik erbij. Hij slaapt slecht zonder mij :)



een echte 53'er ?? FOTOOOOOS !!

Han S
17 december 2006, 13:27
hey han, een tipje (ik heb zelf namelijk jaren aan modelracen gedaan) die dempertjes gaan lekken... onherroepelijk. Afhankelijk van het type, of ondersteboven monteren, dus met dichte (bus kant) omlaag, of ZEER regelmatig checken als je geen olie in je vleugel wilt hebben.

Bedankt, ik had daar al aan gedacht en bovendien zit er silicone olie in.


een echte 53'er ?? FOTOOOOOS !!.

Een vriendin van me heeft een 52'er Les Paul.

Agent_Smith
17 december 2006, 13:38
Bedankt, ik had daar al aan gedacht en bovendien zit er silicone olie in.



Een vriendin van me heeft een 52'er Les Paul.

Ja we hebben echt foto's van die dingen nodig!

Anyway, ik zit met hetzelfde dilemma. I trust no one. Dus waar breng ik m'n Gibsons....?

nielsduursma
17 december 2006, 13:43
ik zoek nog een goed adresje voor m'n oude epiphone akoustische gitaar...
stijlvorm staat nu bovenaan m'n lijstje, omdat die meneer op de meeting heeeeeeeeeeel erg betrouwbaar en kundig overkwam!

olaf reijnders
17 december 2006, 13:56
Nederland heeft een behoorlijk aantal goede instrumentenbouwers die hun vak goed verstaan. Stijlvorm is goed evenals Rikkers, Ellio Martina, Heins en Haar. Het is maar welke gitaarbouwer in de buurt woont.

Dirkdewaard
17 december 2006, 14:30
een echte 53'er ?? FOTOOOOOS !!

Weet je, er is genoeg gepraat, nu de foto's.
Ik begin met de Goldtop (met tele brug) en zijn vrienden.

(Dan een 61ers SG en een 52er LP?!)

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/LP3.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/LP1.jpg

1953 Goldtop / 1991 LP Classic (mijn fav.) / 1960 LP Junior / 1960 LP Special

nielsduursma
17 december 2006, 14:32
Weet je, er is genoeg gepraat, nu de foto's.
Ik begin met de Goldtop (met tele brug) en zijn vrienden.

(Dan een 61ers SG en een 52er LP?!)

1953 Goldtop / 1991 LP Classic (mijn fav.) / 1960 LP Junior / 1960 LP Special

ik vraag het nog 1 keer!!!!!!!!!
waar woon je?!?!
waar liggen je reserve sleutels?!??!
heb je een waakhond?!?!?!

:D

Dirkdewaard
17 december 2006, 14:32
Volgens mij speelt het (verder) drogen van het hout ook een belangrijke factor waardoor oudere gitaren beter gaan klinken. Hetzelfde heb je met violen en andere (houten) instrumenten.

Tja dat kan, maar waarom klinken de oude opnames dan ook super?

Han S
17 december 2006, 14:38
Tja dat kan, maar waarom klinken de oude opnames dan ook super?

Bedoel je de geluidskwaliteit van de opnamen uit de jaren 40-50-60 en 70?

Dude
17 december 2006, 14:42
Weet je, er is genoeg gepraat, nu de foto's.
Ik begin met de Goldtop (met tele brug) en zijn vrienden.


brutaal vraagje, maar wat is dat nou waard ? die goldtop ?

Robbert
17 december 2006, 14:52
brutaal vraagje, maar wat is dat nou waard ? die goldtop ?

Minder dan mét originele brug :)

Han S
17 december 2006, 15:00
Je kunt je afvragen wat nou het beste is, gewoon laten zoals hij is, of met zoveel mogelijk origineel houden de gitaar optimaal bespeelbaar maken.

Bij klassieke auto's is een restauratie naar originele nieuwstaat waardeverhogend. Bij gitaren zou dus al een refret de waarde verminderen?

En wat dan als ik een gitaar zou hebben van de jaren 50, in originele maar zo goed als nieuwstaat? Is die dan meer of minder waard als een afgeleefd exemplaar?

Dirkdewaard
17 december 2006, 15:08
Bedoel je de geluidskwaliteit van de opnamen uit de jaren 40-50-60 en 70?
Nee, het geluid van de gitaren uit 1959. Luister naar Clapton, opgenomen in 1966 geloof ik. Klinkt als een Burst, toch is de gitaar slechts 7 jaar oud.

Han S
17 december 2006, 15:38
Nee, het geluid van de gitaren uit 1959. Luister naar Clapton, opgenomen in 1966 geloof ik. Klinkt als een Burst, toch is de gitaar slechts 7 jaar oud.

Dus die gitaren klonken nieuw al beter dan de nieuwe gitaren van nu. Het is bekend dat de opnamen van bijvoorbeeld The Shadows van rond 1960 al vreselijk goed klinken. Opnamen van Miles Davis, Errol Garner, Count Basie etc van rond 1960 klinken onwaarschijnlijk goed en accuraat.

In 1947 kwam Neumann met een microfoonkapsel dat werd gebruikt in de beroemde U47 microfoon en deze is vandaag de dag nog niet overtroffen.

Het was dus in 1960 al net zo goed mogelijk om op een uiterst accurate manier het geluid van een gitaar en versterker vast te leggen op een geluidsdrager en dat is 45 jaar later niet beter geworden.

Het moet dus zo zijn dat een Strat in 1960 beter klonk dan een Strat van 2006. Waarbij moet worden aangetekend dat een geluid ook mede te maken heeft met de gitarist die het instrument bespeelt.

vulvasonic
17 december 2006, 16:28
Bij gitaren zou dus al een refret de waarde verminderen?

En wat dan als ik een gitaar zou hebben van de jaren 50, in originele maar zo goed als nieuwstaat? Is die dan meer of minder waard als een afgeleefd exemplaar?

Een goede refret vermindert de waarde van de gitaar niet of nauwelijks, mits goed gedaan uiteraard. Alle andere aanpassingen gaan ten koste van de marktwaarde.

Een puntgaaf exemplaar brengt weldegelijk heel wat meer op dan een afgeragde bak. Dubieus, omdat je zou kunnen denken dat de afgeragde bak beter zou moeten zijn, want veel gebruikt.
Maar bij oude gitaren draait alles om originaliteit en perfectie. Verzamelaars zien het liefst nog de originele case erbij, maar ook het originele prijskaartje, het boekje, de strap (vroeger altijd bijgeleverd bij Fenders)....

vulvasonic
17 december 2006, 16:35
Dus die gitaren klonken nieuw al beter dan de nieuwe gitaren van nu. Het is bekend dat de opnamen van bijvoorbeeld The Shadows van rond 1960 al vreselijk goed klinken. Opnamen van Miles Davis, Errol Garner, Count Basie etc van rond 1960 klinken onwaarschijnlijk goed en accuraat.

In 1947 kwam Neumann met een microfoonkapsel dat werd gebruikt in de beroemde U47 microfoon en deze is vandaag de dag nog niet overtroffen.

Het was dus in 1960 al net zo goed mogelijk om op een uiterst accurate manier het geluid van een gitaar en versterker vast te leggen op een geluidsdrager en dat is 45 jaar later niet beter geworden.

Het moet dus zo zijn dat een Strat in 1960 beter klonk dan een Strat van 2006. Waarbij moet worden aangetekend dat een geluid ook mede te maken heeft met de gitarist die het instrument bespeelt.

Allemaal relatief, Han.
Mensen hebben nu eenmaal een referentiekader nodig. In de begindagen zijn geweldige opnames gemaakt met een schitterend helder geluid en dat soort dingen. En dat is eenvoudigweg het referentiekader, meer niet.

Zoals iedere nieuwe versterker nog steeds wordt afgewogen tegen een Fender twin, een Vox AC30 of een Marhall nog wat, zo wordt iedere gitaar afgewogen tegen een originele ouwe strat, tele of een Gibson Les Paul. En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een microfoon.

Dirkdewaard
17 december 2006, 16:40
Minder dan mét originele brug :)

Met originele brug had ik hem niet gekocht, dat speelt voor geen meter. Voor mij is hij dus zo meer waard. :)
Moneywise zijn ze iets minder waard ja....... 8-)
Ik heb de brug nog wel trouwens.....

Dirkdewaard
17 december 2006, 16:44
Allemaal relatief, Han.
Mensen hebben nu eenmaal een referentiekader nodig. In de begindagen zijn geweldige opnames gemaakt met een schitterend helder geluid en dat soort dingen. En dat is eenvoudigweg het referentiekader, meer niet.

Zoals iedere nieuwe versterker nog steeds wordt afgewogen tegen een Fender twin, een Vox AC30 of een Marhall nog wat, zo wordt iedere gitaar afgewogen tegen een originele ouwe strat, tele of een Gibson Les Paul. En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een microfoon.

Goed punt, zo had ik nog niet over opnames gedacht.
Oude gitaar, nieuwe gitaar. Al mijn gitaren klinken fantastisch en 1 ervan is een LP Classic uit 1991. Ik heb liever dat iemand mijn Junior jat dan mijn Classic ookal is hij veel minder waard (in geld).

bass blom
17 december 2006, 16:56
Het moet dus zo zijn dat een Strat in 1960 beter klonk dan een Strat van 2006. Waarbij moet worden aangetekend dat een geluid ook mede te maken heeft met de gitarist die het instrument bespeelt.

volgens mij maakt de gitarist 90% van het geluid.
clapton op een keiper of andere goedkope plank, klinkt nog steeds als clapton.
en een sukkel klinkt nog steeds als een sukkel ook al speelt ie op een goldtop van $200k+..

Dirkdewaard
17 december 2006, 17:05
volgens mij maakt de gitarist 90% van het geluid.
clapton op een keiper of andere goedkope plank, klinkt nog steeds als clapton.
en een sukkel klinkt nog steeds als een sukkel ook al speelt ie op een goldtop van $200k+..

Dat is zeker waar, ik speel wel 50% beter op een goede gitaar.
Mede misschien omdat dat in mijn hoofd zit.

(trouwens er zijn natuurlijk ook hele slechte jaren 50 gitaren van Gibson, een oude is niet per def. beter)

strat58
17 december 2006, 17:12
Hoi zou het kunnen zijn dat de snaren uit de jaren 50 en 60 anders waren, ik bedoel maar Eric Clapton heeft banjo snaren gebruikt om de omwonden G snaar te vervangen en hij schoof de rest gewoon op. Hank B Marvin speelde ook al op 011 snaren. Dikkere snaren meer toon en meer volume dus sneller oversturing van amp. Zelf ben ik na een tijdje terug gegaan van 011 naar 010 en dat is echt wel te merken voorop bij mijn Strat's. Ik zit er nu weer aan te denken om terug te gaan naar 011 (als mijn handen dat tenminste uithouden).
Oh ja oud hout klinkt natuurlijk anders als nieuw, maar slecht hout klinkt ook na jaren nog steeds futloos.
Peace Strat58

Han S
17 december 2006, 17:13
Toch zal Clapton op een gitaartje van niks ook niet zo goed klinken, overigens vind ik hem persoonlijk niet zo geweldig.

bass blom
17 december 2006, 17:29
het feit, dat je iemand als clapton, mark knopfler, satriani en noem maar op, kan herkennen aan 1 of 2 tonen zegt genoeg over in hoeverre de gitarist de toon maakt.

Han S
17 december 2006, 17:39
het feit, dat je iemand als clapton, mark knopfler, satriani en noem maar op, kan herkennen aan 1 of 2 tonen zegt genoeg over in hoeverre de gitarist de toon maakt.

Klopt, heeft ook met stijl te maken. Ik heb al zo veel geweldige gitaristen bij me in de studio gehad die toch redelijk onbekend zijn gebleven, maar veel van de beroemdheden zoek spelen. Je hebt waarschijnlijk geen idee hoeveel geweldige gitaristen er rond lopen die niemand haast kent.

Ik heb jongens in de studio gehoord met een onwaarschijnlijk mooie toon, ik heb onbekende virtuozen gezien en ik heb beroemdheden bezig gezien die geen knap stuk kunnen spelen en alles tien keer overdoen, waarna de automatisering of de computer er nog wat van moet maken.