PDA

View Full Version : Wat voor neck?



Navar0x
15 december 2006, 22:49
Hallo,

Ik ben misschien van plan een nieuwe Fender aan te schaffen. En ik zat toch erg te denken aan de Fender Classic '50. Nu heb ik gelezen dat deze een lichte v-shaped neck had. Omdat ik nog nooit naar mijn weten op zo'n neck heb gespeeld, (tot dusver alleen maar op een epiphone les paul) wou ik vragen of dit goed zou zijn voor mijn handen. Ik zal ze even subtiel omschrijven :), mijn handen zijn redelijk groot, niet zozeer overdreven breed.. maar ik heb meer lange vingers. En ik speel dan ook vaak met mijn duim over de hals heen, en mijn stijl neigt zeer naar de blues kant. (Stevie Ray Vaughan e.d) Soms heb ik als ik heel intensief soleer op mijn LP dat ik dan soms een beetje lamme/moeie vingers krijg, nu weet ik niet of dat door krampachtig spel komt of door de neck, maar alles kan.
Daarom wou ik dus vragen of zo'n lichte v-shaped neck van een Fender Classic '50 een goede keus zou zijn. of moet ik een dikkere hals nemen?
En wat voor ervaringen hebben jullie met dat soort necks?

Groet,

Navar0x

Orpheo
16 december 2006, 00:31
die hals is echt een lichte V shape. hij is redelijk dik (niet overdreven) ongeveer als het 59 profiel van warmoth of gibson. de V vorm is heel subtiel, zeker niet zo scherp als bijvoorbeeld de lite ash strat van fender. ik vind de vorm heel prettig, mijn handen zijn ongeveer zoals jij ze beschrijft, en zoals je het soleren op je LP beschrijft, dat herken ik ook.

ik zou zeggen verder: probeer 'm eens uit! ik vind 't ongelooflijk lekkere gitaren voor het geld. de lekkerste strats die 'daarna' komen, zijn de '57/'56 reissue relic strats, en ik vind die gitaren alleen het geld TOTAAAL niet waard; veel te veel voor wat je krijgt. dus bij mij komt er binnenkort ook weer zo'n stratje in huis.

grayfink
16 december 2006, 07:01
Bij Music Inn op het industrieterrein hebben ze wel een '50 classic. Ga die maar eens proberen. Robert Tappel weet er echt heel veel van. (Die knakker met dat brilletje). Die kun je ook om advies vragen.

Eko
16 december 2006, 10:41
Volgens mij is een V-shape niets voor iemand die graag met z`n duim om de hals speelt. De V-vorm is prachtig als je je duim graag tegen de hals zet., niet om je hand omheen te ,,vouwen,,. Ik heb er een gehad en hen hem om die reden weer weggedaan. Toon heeft het wel zo`n dikke nek.

Jorikjet
16 december 2006, 11:50
probeer het uit ;)