PDA

View Full Version : Line 6 Pod Xt



cobbe007
15 december 2006, 17:38
Daar ik momenteel bezig ben met een 2de projectje, een triootje met rustige muziek voor in een café of restaurant, ben ik op zoek naar een kleine setup dat toch goed klinkt. In de rockband gebruik ik een combo met een rack voor de effecten en het switchen van de kanalen, maar dit is telkens een hele verhuis.
Nu dacht ik aan een Line 6 pod XT met shortboard. Dit past in een optionele carrybag en is dus heel gemakkelijk in transport. Iemand ervaringen met de klankkwaliteit van dit toestel?
2de voordeel voor mij althans: ik zou de POD ook in m'n rack kunnen aansluiten om enkel de wah te gebruiken wanneer ik met m'n rack setup speel. Nu moet m'n signaal tot aan m'n floorboard en als ik de POD zou gebruiken houd ik de signaalkabels zo kort mogelijk.
Ik hoor graag jullie mening, ervaring over dit toestel.

greetz

guitardude
15 december 2006, 19:17
Er is al veel geschreven over dit spul. De een zweert erbij en de ander haat het. Waar wel bijna iedereen het over eens is dat de standaard presets niet echt 'je van het zijn'. Dus een hoop instel uurtjes zullen er zeker in gaan zitten. Het is i.i.g wel erg veelzijdig.
Probeer trouwens 2dehands te kopen. Ik heb mijn pod xt en shortboard ook voor ~ 60 procent van de nieuwprijs gekocht. Voor wat krasjes die niets af doen aan de werking van het apparaat is het een mooie deal :)
Mocht je in Omgeving van Leiden komen zou je het een keer bij me mogen proberen trouwens :) Maar die kans acht ik klein als je in Belgie woont :D

Bouke
15 december 2006, 20:54
Ik heb de setup podxt met floorboard ook vaak gebruikt in kleine gelegenheden. Als je behang moet spelen (niet te aanwezig mag zijn) is het ideaal. Je kunt een mooie tone maken op lage volumes. Wel zorgen voor een goede zanginstallatie (en eventueel een floormonitor). Werkt prima.

Zou je ook een PodXTLive voor kunnen nemen, da's de pod en het floorboard ineen. Zelfde sound etc. Vervolgens wel even wat tijd steken in het maken van mooie tones. Doe dit bij voorkeur op de zanginstallatie en het volume dat je gaat gebruiken, dan weet je precies wat je krijgt. Met een goede koptelefoon oid gaat ook wel, maar het klinkt toch anders op een zangset/pa.

Succes!

Bouke

cobbe007
16 december 2006, 11:05
Bedankt voor deze reacties!
Iemand een mening over de klankkwaliteit van de wahwah specifiek?
Op line6.com kun je een paar samples downloaden. Zijn er nog andere sites waar dit mogelijk is?

greetz

boss
16 december 2006, 13:49
Ik heb een tijd lang gespeeld met alleen een PodXT en een FBV shortboard uitgebried met een EV1 expressiepedaal, en vond de wah helemaal niet verkeerd.
Vanuit de Pod XT in 2 H&K redboxes klonk prima. Daarna nog een tijd gespeeld met de output van de Pod rechtstreeks in een Marshall JTM60 combo, klonk ook zeker niet verkeerd.
De Pod XT en het shortboard liggen al een tijdje werkeloos in de Line6 tas sinds de aanschaf van een Koch MT en G-Major. Maar je sleept jezelf inderdaad een breuk.....

dunnoaname
16 december 2006, 16:44
De wah is niet slecht, maar heeft een heel ander karakter dan de wah die ik gebruik ( dunlop JH-1) hij is scherperd en snijdender en de sweep is niet zo gelijkmatig. ook is er een groot verschil in aanwezigheid van het geluid tussen hiel en teen stand. Bij de hielstand is het geluid moeilijk te horen in de mix, vooral als je met meerdere gitaristen speel of een toetsenist.

boss
17 december 2006, 06:05
Bij de hielstand is het geluid moeilijk te horen in de mix, vooral als je met meerdere gitaristen speel of een toetsenist.Ja, dunnoaname, daar zit iets in, ik heb een toetsenist in onze band die ook met een Roland huppeldepup en een Hammond X?3 speelt, en dan heb ik af en toe ook het idee dat de gitaar wordt weg gedrukt.
Maar dat is niet de PodXT die dat veroorzaakt, dat is volgens mij een overlapping van het frequentie gebied tussen toetsen en gitaar. Kwestie van partijen goed afspreken.

ateng
17 december 2006, 13:30
Probeer een Vox Valvetronix Tonelab SE. Klinkt echt geweldig en dan hoef je ook geen losse floorboard te halen. Wahwah is ook goed en de rest van de effecten trouwens ook.

cobbe007
17 december 2006, 22:36
Ja, kan zijn, maar m'n oog is gevallen op de POD omdat ik dit ook achteraan in m'n rack kan plaatsen en de wah-functie gebruiken wanneer ik met de rockband speel. Ik denk dat om een volledig effectenboard achterin m'n rack te plaatsen, m'n rack te klein zal zijn, om nog te zwijgen over het extra gewicht.

Iemand een site waar er soundvoorbeelden van de POD kunnen beluisterd worden? (behalve lin6.com dan é)

greetz

ateng
18 december 2006, 16:58
Ja, kan zijn, maar m'n oog is gevallen op de POD omdat ik dit ook achteraan in m'n rack kan plaatsen en de wah-functie gebruiken wanneer ik met de rockband speel. Ik denk dat om een volledig effectenboard achterin m'n rack te plaatsen, m'n rack te klein zal zijn, om nog te zwijgen over het extra gewicht.

Iemand een site waar er soundvoorbeelden van de POD kunnen beluisterd worden? (behalve lin6.com dan é)

greetz
Rack heb je dan niet meer nodig.

cobbe007
19 december 2006, 10:47
Ja, idd, voor deze setup is m'n rack dan niet meer nodig, maar ik gebruik m'n rack wanneer we met de rockband optreden. In deze band ben ik gewoon van met een lampenversterker te spelen en gebruik ik het rack voor het switchen van m'n kanalen en voor de effecten. Deze setup zal ik zeker niet laten gaan.
De bedoeling van de POD is, wanneer we met het trio ergens moeten spelen, er niet al te veel gesleur van materiaal is, we weinig plaats nodig hebben en relatief snel op- en afbreken.
De pure lampensound is hier niet noodzakelijk.

boss
19 december 2006, 18:20
Alleen de wah gebruiken van de Pod, hoe wil je dat doen cobbe?
Door al het overige uit te zetten? Dan heb je een FBV shortboard voor je voeten liggen waarvan je alleen het expressie pedaal gaat gebruiken.
Is dat je bedoeling?

Voor dat kleine setje waar je het over hebt, daar heb je helemaal gelijk in.
Voor zulke dingen is zo'n Pod echt super!

ateng
20 december 2006, 00:56
Ja, idd, voor deze setup is m'n rack dan niet meer nodig, maar ik gebruik m'n rack wanneer we met de rockband optreden. In deze band ben ik gewoon van met een lampenversterker te spelen en gebruik ik het rack voor het switchen van m'n kanalen en voor de effecten. Deze setup zal ik zeker niet laten gaan.
De bedoeling van de POD is, wanneer we met het trio ergens moeten spelen, er niet al te veel gesleur van materiaal is, we weinig plaats nodig hebben en relatief snel op- en afbreken.
De pure lampensound is hier niet noodzakelijk.
Ik heb ook niet gezegd dat je je rack weg moet doen.
Die Vox Valvetronix SE gebruik je alleen maar met het trio zonder gesjouw en neemt weinig ruimte inbeslag. De wah uit de Vox vind ik persoonlijk beter dan die uit de Pod en trouwens vind ik de sounds uit de Vox ook mooier.
Je hebt geen floorboard en expressiepedaal nodig.

cobbe007
20 december 2006, 10:29
Sorry ateng, maar m'n opmerking was omdat je zei dat ik dan m'n rack niet meer nodig heb. K'zal het verkeerd begrepen hebben.

Boss: ja, met m'n rack setup had ik gedacht van enkel de wah functie van de POD te gebruiken. Ik zou het toestel dan via m'n midi floorboard aansturen. Ik gebruik een ground control pro waaraan ik een expressiepedaal hangen heb, dus volgens mij is da perfect mogelijk.

Ateng: bedankt voor de info. Ik ga die valvetronix eens bekijken. Ik denk dat ik zowieso best eens naar een winkel ga om beide toestellen te vergelijken. Wat betreft de aankoop had ik inderdaad gedacht aan 2de hands spul.

greetz