PDA

View Full Version : elektrische rockgitaar



den_belg
15 december 2006, 16:18
hellow,

Zou graag wat info hebben (wrs komen er zoals ok er ier hondereden per week)

Ik zou graag een elektrische gitaar kopen,
Zelf hou ik van echte rock (muse, deus, nirvanna)
De gitaar zou tot 200 euro mogen kosten
Waar moet ik opletten, overal worden verschillende termen gezegt waar ik de snarsen van snap, wat is belangrijk voor de kwaliteit van het geluid en wat is goed voor een geluidskluer dat bij bovenstaande stijl hoort.

mvg,
den_belg

LaurentB
15 december 2006, 16:34
hellow,

Zou graag wat info hebben (wrs komen er zoals ok er ier hondereden per week)

Ik zou graag een elektrische gitaar kopen,
Zelf hou ik van echte rock (muse, deus, nirvanna)
De gitaar zou tot 200 euro mogen kosten
Waar moet ik opletten, overal worden verschillende termen gezegt waar ik de snarsen van snap, wat is belangrijk voor de kwaliteit van het geluid en wat is goed voor een geluidskluer dat bij bovenstaande stijl hoort.

mvg,
den_belg

Ten eerste wil je dan een solid body, dus zo'n massief houten plank, als type gitaar.

Ten tweede zijn er grofweg twee soorten elementen/pickups voor electrische gitaren (die blokjes die onder de snaren zitten): enkelspoelig en dubbelspoelig.
Enkelspoelige elementen geven een helder, transparant en fel geluid. Dubbelspoelige elementen een dikker, warmer geluid. Beiden kun je gebruiken in rock, alhoewel voor het echt zware werk vaker dubbelspoelige elementen worden gebruikt. Die geven nog meer vervorming.

Ten derde: de versterker is nog veel belangrijker voor de kwaliteit en het karakter van je geluid. Een middelmatige gitaar klinkt door een goede versterker nog heel behoorlijk, maar een Les Paul van 3000 euro klinkt door een slechte versterker gewoon ook slecht. De versterker is de bottleneck.

Voor tweehonderd euro kun je een bruikbare beginnersgitaar kopen. Maar besteed aan de versterker zeker niet minder, eerder meer!

Gitaristje 18
15 december 2006, 16:44
Ik kan je iig aanraden geen beginnerssetje te kopen. De gitaar is dan vaak minimaal en de versterker is heel klein en heeft geen bass enzo.
Voor 200 euro kan je gewoon een hele lekkere gitaar kopen.
Bijvoorbeeld een Ibanez GRG serie.
Bijvoorbeeld een:
Ibanez GRG 170 DX BKN
Ibanez GRG M21 GB BKN
Ibanez GRX 70
Deze hebben humbuckers(dubbelspoel elementen) en sommige hebben ook in het midden een single coil (enkel spoel element). Dus dan heb je verschillende geluiden, van de vettere dikke humbucker tot de heldere single coil.
Daarnaast hebben sommige gitaren een tremelo. Daarmee kan je de toonhoogte lager of hoger maken door aan de hendel te trekken of wat de duwen. Das natuurlijk ook heel leuk.
Als versterker kan je naar een Line 6 Spider 30 watt kijken. Hij heeft een lekkere distortion (das dat scheur geluid bij elektrische gitaren) en hij heeft een hoop effecten. En daarnaast kan ie echt enorm hard;-). Nou ik wens je iig heel veel succes met een gitaar en versterker zoeken en ik wens je veel plezier met het gitaar spelen;-)

Oh ja en over al die termen. Je hoeft daar niet enorm op te letten. Het wordt vaak erg technisch en dat is voor jou niet zo belangrijk. Je kan wel gaan letten op de houtsoort, wat voor fretboard ze gebruiken, wat voor soort tremelo, wat voor soort volume knop erop zit, hoe de nek is vast gemaakt. Maar het gaat er uiteindelijk om dat je zelf je gitaar lekker vind spelen en dat je er tevreden en blij mee bent. Je hoeft niet al dat technische gedoe te kennen om gitaar te spelen. Net zoals veel mensen een auto hebben, maar echt niet zouden weten hoe dat ding werkt.
Het beste is gewoon je verhaaltje te vertellen over wat voor muziek je wilt gaan spelen als je wordt geholpen in de winkel en dan kan die man wel een goede gitaar en versterker aanwijzen. En dan kan je natuurlijk ook vertellen welke gitaren en versterkers je aangeraden zijn. Dan kan je, als die er zijn, daar ook ff op spelen.

den_belg
15 december 2006, 17:48
ok, thx, :rockon:
nog een vraagje.
Men broer heeft hier een gewone audio versterker nagelaten(jbsystems A-300 2maal150W 4ohmege hfe)
Kan dit op een gitaar aangesloten worden?
mvg,
den_belg

Gitaristje 18
15 december 2006, 18:23
Nee. Ik ben geen expert op dat gebied, maar voor zover ik weet is het echt niet goed om dat te doen. Daarnaast klinkt het ook niet via normale speakers.
Ik heb zelf 2 hele grote speakers staan die echt prachtig klinken en een mooie bass hebben, maar als ik mijn gitaarversterker aansluit op de normale versterkers met die speakers (dat kan dan weer wel), dan klinkt het voor geen meter.
Je moet dan echt een gitaar versterker nemen met een 12 inch speaker, dat geeft een mooi vol geluid.

Squier4ever
15 december 2006, 18:57
hifi-speakers zijn bedoeld om alle tonen duidelijk weer te geven, een gitaarspeaker heeft echter veel meer middentonen, omdat een gitaar ook in deze frequentie-regionen zit

lostsoul
16 december 2006, 08:21
ok, thx,
nog een vraagje.
Men broer heeft hier een gewone audio versterker nagelaten(jbsystems A-300 2maal150W 4ohmege hfe)
Kan dit op een gitaar aangesloten worden?
mvg,
den_belg
Het kan zeker wel.
Ik kan op mijn versterker (heel oud, maar mooi ding) m'n gitaar in een aux ingang stoppen, en dat klinkt geweldig.
Een kameraad van me heeft hem zelf op een surroundset voor de pc aangesloten, en ook dat klinkt best goed.

Voor een gitaar zal ik eens kijken naar de Vintage SG Gold of de Vintage VS6 SG Copy. Dit is voor het geld echt een super (rock)gitaar. www.backandforth.nl
Ik heb zelf net de Vintage VS6 SG Copy gekocht. Is hetzelfde alleen zonder gold hardware. En ik was verbaasd over de prijs/kwaliteit verhouding!
Lees de reviews hier maar eens: http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar#manufacturer

Mischien moet je niet teveel van mij aannemen hoor, ik ben niet de expert zoals een paar anderen hier, ik speel nog niet zo lang... 't is maar dat je het even weet :)

sjoerd5
16 december 2006, 08:37
Voor een versterker

kijk eens naar een roland cube 15 (of 30)
Die heb ik een cube 15, nog geen seconde spijt van gehad.

btw de cube 30 is wel met meer effecten en heeft een footswicht (een pedaaltje om met je voet om tussen het vervormde kanaal en het cleane (gewone) kanaal te wisselen.