PDA

View Full Version : Les op electrische gitaar of akoestisch



koopen
15 december 2006, 14:30
All,
Mijn zoon zit twee jaar op gitaarles en kan al een aardig deuntje spelen. Nu hebben we hem voor sinterklaas een electrisch gitaar geven. Helemaal enthousiast is hij en wil graag spelen..... Echter alleen op de electrische en niet meer op de akoestische. Maakt dat nou uit? Ik kan me namelijk voorstellen dat de vingerzetting belangrijker is op een akoestische en dat zijn techniek daardoor beter wordt.
Graag jullie mening.
Ciao,
Norbert

Harald
15 december 2006, 15:52
Elektrische en akoestische gitaar zijn allebei gitaren. Qua bijbehorende speeltechnieken zijn er best overeenkomsten, maar ook verschillen. Een beetje als bij piano en orgel. Enthousiasme is erg veel waard, dat zou ik het zwaarst laten wegen. Uiteraard zal de leraar ook weer zijn eigen mening hebben. En als dat een klassiek purist is, zal hij wel niet van elektrisch houden ;)

Op zich levert klassiek spelen een goede basistechniek op, maar dan wel voor klassiek. Voor andere akoestische stijlen (flamenco, blues, country) of elektrische stijlen gelden toch andere regels. Er zijn maar weinig gitaristen die wat dat betreft echt goed thuis zijn in meerdere werelden (Akkerman speelt bv. behoorlijk overtuigend renaissance luit, Tommy Emmanuel speelt volwaardig akoestisch en elektrisch. Bij klassieke stukken merk je bij hem wel dat hij het niet vanuit de klassieke school benaderd. Of dat een na- of voordeel is is een tweede.). Bij de meeste elektrische gitaristen die akoestisch spelen hoor je dat als ze akoestisch spelen, en omgedraaid ook bij akoestische gitaristen die eens wat op een elektrische opnemen.

Als die elektrische nieuw is, zal hij die ongetwijfeld een tijdje prefereren. Waarschijnlijk pakt hij na een maandje of wat ( en misschien eerder) die akoestische vanzelf ook weer op. Blijft hij beide naast elkaar bespelen, elk in hun eigen recht, dan kan hij daar veel plezier van krijgen.

LaurentB
15 december 2006, 16:26
Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan Harald, en doe dat dan ook maar niet :-)

Gitaristje 18
15 december 2006, 16:59
Het is ook zo dat een elektrische gitaar lichter speelt dan een akoestische gitaar. Daarom zeggen mensen dat je het akoestisch moet leren spelen, want als je akoestisch kan spelen kan je ook elektrisch. Ach ik vind zelf gewoon dat je gewoon moet spelen met de gitaar waarmee je wilt spelen. Ik zelf ben begonnen met elektrisch, dat vind ik nog steeds het leukst, maar ik vind het ook heerlijk om af en toe eens akoestisch te spelen. Sommige nummers klinken daar ook beter op. En zowel elektrisch als akoestisch spelen gaat me beide toch goed af. En zoals Harald al zei, uw zoon zal vast wel vanzelf wel weer een keer akoestisch gaan spelen. Maar als hij vanaf nu elektrisch prefereert, nou ja dan is dat zo. Het gaat bij gitaar spelen uiteindelijk om wat je leuk vind en niet wat eigenlijk wat beter is.

Daarnaast is elektrisch spelen naast akoestisch een verrijking van je kunnen zeg maar. Aangezien je met elektrische gitaar met distortion je anders speelt dan met de akoestische gitaar. Je moet dan afdempen enzo. Daarnaast kan je dan ook palm muten als je een riff speelt enzo. Iets wat je niet snel doet als je akoestisch doet. Dus als je dat dan ook leert en daar gevoel in krijgt wordt je daar alleen maar rijker van op het gebied van gitaar spelen, omdat je dan meer kan.

Flipkoos
16 december 2006, 00:49
Een beetje als bij piano en orgel.


Da's toch echt een veel groter verschil hoor...!!!!
Ik kan het weten, want ik ben organist/pianist.

SBloke
16 december 2006, 07:50
Da's toch echt een veel groter verschil hoor...!!!!
Ik kan het weten, want ik ben organist/pianist.


Wat doe je hier dan, het is een gitaar-forum :D

Back on-topic, Harald heeft het eigenlijk al haarfijn uitgelegd. Daar valt voor mij niets aan toe te voegen.

Flipkoos
16 december 2006, 12:14
Wat doe je hier dan, het is een gitaar-forum :D


Misschien speel ik ook wel gitaar....
Da's net zoiets als orgelspelen.... :satisfie:

Harald
16 december 2006, 21:28
Misschien speel ik ook wel gitaar....
Da's net zoiets als orgelspelen.... :satisfie:

Nee hoor, mijn gitaar is aanslaggevoelig, en dat ben ik van de bontempi orgeltjes niet gewend :D

Flipkoos
17 december 2006, 01:02
Ik heb het over 'echte' orgels natuurlijk heh...die zijn uberhaupt niet aanslaggevoelig...
Hier had ik altijd les op:

http://www.orgelsite.nl/kerken26/groningenY.jpg
Mooi instrumentje (Schnitger/Hinsz) ...enkele eeuwen oud al.


Maar goed...dit terzijde