PDA

View Full Version : Feedback probleem (nee, niet de winkel)



E-J
15 december 2006, 13:29
Hallo!

Ik zal allereerst even het probleem uitleggen. Ik heb op dit moment 7 pedalen, namelijk:

- Korg DT-10 (tuner)
- Boss CS-2 (compressor)
- Keeley BD-2 (overdrive)
- D*A*M Ramhead (Big Muff, fuzz/distortion)
- Marshall Drivemaster (distortion)
- Ibanez DE-7 (delay)
- Boss NS-2 (noisegate)

Ik gebruik mijn Big Muff vaak voor een lekker solotje of iets dergelijks, en vaak zet ik dan of de Blues Driver, of de CS-2 aan. Alleen... dan krijg ik feedback. Ik heb dit niet op kunnen lossen, gain minderen veranderde nauwelijks wat en uiteindelijk heb ik een noisegate gekocht, de Boss NS-2.

Als de Muff alleen aanstaan kan hij het alleen nét aan, als ik dan de BD-2 of de CS-2 intrap werkt de noisegate nauwelijks, tenzij de threshold op max staan... maar dat doet een inbreuk op de dynamiek en ook wordt het signaal zachter. Kortom, het wordt er niet beter op! Als ik de threshold knop dan op, laten we zeggen drie uur zet, krijg ik nog steeds feedback op een redelijk volume.

Ik heb al flink geprobeerd, maar het ligt niet aan de aarding, want alle stopcontacten zijn netjes geaard, en ook niet aan de gitaren, want met elke gitaar (Strat/Les Paul/Ibanez) heb ik feedback, of het nou een gitaar met singecoils, P90's of humbuckers is, ik blijf feedback houden. Mijn versterker is een Fender Blues Deluxe, waarvan de buizen een paar maanden geleden zijn vervangen. Nou merkte ik wel dat één preamp buisje wel eens rinkelt (microfonisch???).

Zou dat buisje de veroorzaker van dit alles kunnen zijn? :???:

E-J
15 december 2006, 17:11
Iemand...?

LaurentB
15 december 2006, 17:51
Dus ook met weinig vervorming krijg je nog feedback? Anders is het toch een kwestie van teveel versterking, hoor.

E-J
15 december 2006, 18:35
Hoi Laurent!

Ik krijg alleen (veel) feedback als ik de Big Muff samen met de BD-2 of de CS-2 gebruik... de Big Muff alleen zorgt ook al voor wat feedback. De gain op de Muff staat op +- 35%, echt niet veel en de BD-2 staat op een paar procent (ik gebruik hem voornamelijk als volumeboost). Maar die feedback hoort niet :???:

Zou het aan een microfonisch buisje kunnen liggen?

1959SLP
15 december 2006, 19:33
Nou merkte ik wel dat één preamp buisje wel eens rinkelt (microfonisch???).

Zou dat buisje de veroorzaker van dit alles kunnen zijn? :???:

je kan eens controleren of het betreffende prebuisje geen speling in de zitting heeft. buisje hoeft niet perse microfonisch te zijn.

E-J
15 december 2006, 19:58
je kan eens controleren of het betreffende prebuisje geen speling in de zitting heeft. buisje hoeft niet perse microfonisch te zijn.

Bedankt Ray! Ik zal morgen eens kijken. Hetzelfde buisje rinkelt wel wat bij bepaalde noten...

LaurentB
19 december 2006, 12:45
Hoi Laurent!

Ik krijg alleen (veel) feedback als ik de Big Muff samen met de BD-2 of de CS-2 gebruik... de Big Muff alleen zorgt ook al voor wat feedback. De gain op de Muff staat op +- 35%, echt niet veel en de BD-2 staat op een paar procent (ik gebruik hem voornamelijk als volumeboost). Maar die feedback hoort niet :???:

Zou het aan een microfonisch buisje kunnen liggen?

Hmmm, typisch ja. En klinkt het ook als microfonische feedback, dus echt zo'n hoge, ongecontroleerde piep?

E-J
19 december 2006, 17:38
Hmmm, typisch ja. En klinkt het ook als microfonische feedback, dus echt zo'n hoge, ongecontroleerde piep?

Ja...maar het begint laag en het geluid wordt dan steeds harder en hoger...


je kan eens controleren of het betreffende prebuisje geen speling in de zitting heeft. buisje hoeft niet perse microfonisch te zijn.

Ik heb nog eens gekeken, en het gerinkel komt niet van een preampbuisje...maar van één van de powerampbuizen :???: Kunnen die zorgen voor feedback???

LaurentB
19 december 2006, 19:01
Ja...maar het begint laag en het geluid wordt dan steeds harder en hoger...



Ik heb nog eens gekeken, en het gerinkel komt niet van een preampbuisje...maar van één van de powerampbuizen :???: Kunnen die zorgen voor feedback???

Poeh, ik moet passen, ik weet het zo niet...

jerome
19 december 2006, 19:52
Als je een overdrive en een distortion tegelijkertijd aanzet kan je in combinatie met sommige gitaarelementen wel een te heftige en moeilijk controleerbare sound krijgen.

Hoe oud zijn die eindbuizen?

hendrix2
19 december 2006, 20:02
verschillende overdrives/distortion na elkaar aanzetten geeft wel heel dikwijls feedback hoor. Het hangt wat af van je element ook...

E-J
19 december 2006, 21:12
Alle buizen, ook de eindbuizen zijn net 2 maanden geleden erin gezet...per week speel ik misschien 3-5 uurtjes?


verschillende overdrives/distortion na elkaar aanzetten geeft wel heel dikwijls feedback hoor. Het hangt wat af van je element ook...

Dus het is bijna 'normaal' om feedback te hebben? Ik weet dat een Big Muff een van de luidruchtigste ruisveroorzakers is... ik merk trouwens dat het element in de brug (Dimarzio FS-1, wat hogere output dan de rest) ietsjepietsje meer last heeft van feedback.

Luke-wannabe
22 december 2006, 16:26
Ja met veel gain heb je gewoon altijd feedback. Je moet er gewoon mee leren omgaan.