PDA

View Full Version : Count Basie en Bruce Swedien



Han S
14 december 2006, 21:57
Op woensdag 24 augustus 1960 is het warm en vochtig in Chicago. De bigband van Count Basie met zanger Joe Williams speelt zoals bijna elke avond in een club, tot een uur 's nachts.

Om half twee in de nacht gaan ze naar studio A van de Universal Recording Studio's, een ruimte van 24 meter lang, 15 meter breed en 7.5 meter hoog, een van de best klinkende studio's van de hele planeet en helaas nu al lang gesloopt.

Een hoeveelheid mensen van hun vaste publiek gaat mee en zit op klapstoelen aan de zijkant. Midden in de nacht gaan ze de song 'Night time is the right time' opnemen en in die jaren eisten de platenmaatschappijen een opname in mono, omdat ze stereo helemaal niet zagen zitten.

Bruce Swedien is een uiterst getalenteerde en inventieve jonge vent van 21 jaar in 1960 en hij neemt het stiekum in stereo op, met zijn eigen Neumann U47 buizenmicrofoons en hij betaalt zelf de tapes, welke hij nu 46 jaar later nog steeds bewaart.

Maar Bruce zoekt naar andere wegen en is een pionier in het gebruiken van stereo microfoonplaatsingen.

De song is een mooi rustig gedragen nummer, gespeeld door een meer dan voortreffelijk orkest met een fantastische zanger. Tijdens de zang is de begeleiding minimaal, drums, bas en piano. Een trombonist speelt een z.g 'tegenmelodie' tijdens de zang en Bruce vraagt hem om als hij daar aan toe is om zo zacht mogelijk weg te lopen naar de verste hoek van de studio en daar met zijn toeter richting muur te blazen.

Het resultaat is uniek, je hoort letterlijk iemand helemaal achterin het stereobeeld op een trombone spelen, alleen reflected sound zoals dat heet.

Midden in de nacht komt een van de studiobazen onverwacht binnen en spat zowat uit elkaar van kwaadheid als hij ziet wat deze jongeman aan het doen is. Met een rood gezicht maakt hij hem duidelijk dat dit niet de wens is van de platenmaatschappij, die waarschijnlijk niet eens voor de tapes zal betalen, laat staan voor deze opnamesessie. En bijna kost het Bruce zijn baan.

Ruim 46 jaar later vertelt Bruce dit verhaal graag, hij heeft een nieuwe hobby, het internet en hij heeft een MP3 gemaakt van deze opname uit 1960. Die stuurt hij via email naar een stuk of wat mensen die hij vertrouwt en vraagt uitdrukkelijk om het niet te copiëren en/of door te sturen.

Ik ben een van de gelukkigen en ik heb dit geweldige stuk muziek nu op mijn computerspeakertjes en ik ben verbouwereerd. Zelfs op deze speakertjes heb ik zelden een orkest gehoord dat zo fantastisch klinkt, zelfs in MP3. I'm flabbergasted.

Als je het wilt horen zul je langs moeten komen om te luisteren, ik ben echt zeer zwaar onder de indruk, 1960 weet je wel? Nog geen 24 sporen, hoogstens drie.

hoofd
14 december 2006, 22:45
Als je het wilt horen zul je langs moeten komen om te luisteren

Binnekort Han, binnekort!! Count Basie heb ik altijd een van de beste jazzbandleiders gevonden.. Een van de weinige jazzartiesten waar ik nog een LP van heb :D


Kleine vraag, waarom wilt Bruce Swedien 't niet uitbrengen?

Han S
14 december 2006, 22:52
Ik zou het niet weten, hij stuurt het alleen naar een stuk of wat mensen die hij kennelijk vertrouwt. Ik vermoed dat hij het zoals ze in die tijd deden stiekum in stereo opnam en in mono aan de platenmaatschappij leverde, omdat de technici in die tijd helemaal kapot waren van het nieuwe stereo.

Dus ik denk dat hij het officieel niet heeft of hoort te hebben.

Ik heb dat zelf ook wel met opnamen van bands die later bekend zijn geworden, ik heb opnamen van Pestilence, de Heideroosjes,The Gathering en Within Temptation welke nooit zijn uitgebracht en veel mensen zullen daar graag een kopie van willen.

Maar als ik dat zou doen zou ik mijn integriteit kwijt zijn en zelfs strafbaar.

Die opname van Count Basie is echt waanzinnig, dat moet je echt horen.

bass blom
14 december 2006, 23:41
jammer dat ik niet wat dichterbij woon, zou best wel eens willen zien en horen wie han is ook :D

peter_heijnen
15 december 2006, 12:00
Die opname van Count Basie is echt waanzinnig, dat moet je echt horen.

Mijn voornemen voor 2007: afspraak maken met Han.

Ik ben erg benieuwd Han, maar vooral naar je studio eigenlijk!

Han S
15 december 2006, 12:45
Jullie zijn van harte welkom. Wat mij zo verbaast aan Bruce Swedien is dat hij alles maar dan ook alles met je deelt. Iemand als Rudy van Gelder bijvoorbeeld, die Kind of Blue opnam met Miles Davis, neemt al zijn gehiemen mee in het graf.

Iemand die bij hem langskwam om hem wat te vragen kreeg als antwoord: go fuck yourself. Er zijn verhalen over hen dat hij vijf microfoons neerzette voor iemand als Louis Armstrong en zo verwarring zaaien over welke of welke combinatie hij gebruikte.

Mensen die de klep van de vleugel optilden om te kijken welke mics hij daar had zitten werden de studio uitgezet en mochten nooit meer komen. Of het alemaal waar is weet ik niet.

Bruce daarentegen, geeft op elke vraag antwoord, ook op een ingewikkelde vraag. De man heeft ik weet niet hoeveel credits, maar is absoluut wars van elke vorm van arrogantie. Je kunt hem vinden op harmony central, waar hij een eigen sticky heeft op het forum van Craig Anderton. http://acapella.harmony-central.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=50

Die opname waar het over gaat is echt bizar goed, ligt ook uiteraard aan het orkest van Count Basie, maar denk je eens in hoe dat in 1960 moet zijn gegaan. Hier heb je Bruce met zijn machinekamer in die tijd:

http://img86.imageshack.us/img86/3060/brucechicago1959lr1.jpg
En hier een aantekening uit zijn bestand, wat hij nog altijd bewaart:

http://img374.imageshack.us/img374/2167/basiebandsetupnv9.jpg

En hier een machine die hij nog altijd heeft:

http://acapella.harmony-central.com/forums/attachment.php?s=&postid=19788124

En met die apparatuur en natuurlijk de meer dan voortreffelijke microfoons uit die tijd, maakte hij opnamen die beter klinken dan alles wat ik vandaag de dag hoor, het is bijna niet te geloven, je moet dat horen met je eigen flapdingen.

bass blom
15 december 2006, 14:51
nu we t toch over oude opnames hebben han..
heb je love - beatles.. DTS :p al gehoord?
en zoja wat vind je er van?

Han S
15 december 2006, 15:35
nu we t toch over oude opnames hebben han..
heb je love - beatles.. DTS :p al gehoord?
en zoja wat vind je er van?

Heb ik nog niet gehoord, maar ook sir George Martin nam ongeveer alles op met Neumann U47's en later ook de Studer J37 tapemachine. En daar is dus helemaal niks mis mee.

bass blom
15 december 2006, 15:43
hij is vrij makkelijk ergens te ehm vinden zegmaar :D
erg interessant!