PDA

View Full Version : Ranzig Fretboard «» Sustain



VooDoo
14 december 2006, 19:56
Yo

Ik vroeg me af of een ranzig fretboard onvloed heeft op je sustain? (zo ja:veel?)

Nek van mn Blade is echt Ranzig, als ik er met mn plectrum overheen kras heb ik zo een krater van 1 cm smerigheid erin:P
gewoon best wel veel van die smerige dikke vlekken enzo

Word je sustain erdoor beinvloed??

En hoe zou je dit het beste schoon kunnen maken?(waarmee)

G.G.
14 december 2006, 20:02
Neem in het begin soowieso een paar maandjes les om techniek goed aan te leren, als de basis er is, dan kan je de rest zelf.

Kaïn
14 december 2006, 20:05
Neem in het begin soowieso een paar maandjes les om techniek goed aan te leren, als de basis er is, dan kan je de rest zelf.

Euhmmm? Verkeerde topic?

Swan
14 december 2006, 20:05
ja het vuil heeft een zuigende werking op je snaar door de capulaire aantrekking, je snaar zal dus minder lang trillen.

:nervous:

soundbound
14 december 2006, 20:29
goed schoonmaken met wasbenzine en dan de toets insmeren met olie om hem te beschermen tegen vocht (teak-meubelolie of speciale toets-olie die bij een muziekwinkel te koop is). Na zo'n behandeling, die je idealiter 3 à 4 keer per jaar herhaalt, speelt de hals weer als een tierelier!

Dweezman
14 december 2006, 20:32
ik vind 't geen rare vraag: rosewood of maple toetsen geven een andere klank, dus als je toets erg smerig is...

Of het iets met sustain te maken heeft, weet ik niet. Smerigheid geeft meer massa, dus meer sustain? ;-)

Spitfire
14 december 2006, 21:19
Toets van mijn gitaar was al smerig toen ik hem kocht, dus een poetsbeurtje mag wel eens....

BLOK182
14 december 2006, 21:28
Schoonmaken met lemonoil, te koop bij elke muziekzaak. Je kan er ook wel meubelpoetsspul op doen, maar die lemonoil voedt je toets ook, is erg goed voor het hout. Mocht het daarmee er echt niet af gaan: ik heb laatst een superranzige nek van een Ibanez schoongemaakt met een beetje wasmiddel en een sponsje. Beter onorthodox, maar het ding was al 10 jaar niet meer onderhouden en hartstikke aangekoekt. Daarna ff de toets in de olie gezet, en voila, als nieuw!

jerome
14 december 2006, 21:46
Die smurry op een vies fretboard is meestal vettigheid.
Dat dempt en je sustain en ook de klank holt acheruit!
Een ongelakte fredboard kan je idd met wasbenzine of met speciale fredboardreiniger schoonmaken en dan met toetsolie/fretboardconditioner inolien en je gitaar speelt weer als nieuw.
Gelakte fredboards poets ik altijd schoon met autopolish/wax (voor metalic lakken)van bijv Turtle Wax.
Overigens poets ik hier gelakte body's ook mee.

wietse
14 december 2006, 22:40
heet sopje of glasex oid werkt altijd prima bij mij, als de boel weer droog is effe goed olieen en klaar.

soundbound
14 december 2006, 22:43
is die Turtle Wax niet te agressief voor de lakken die voor de body worden gebruikt? Er wordt nog wel eens voor gewaarschuwd......

Azrael
14 december 2006, 22:45
is die Turtle Wax niet te agressief voor de lakken die voor de body worden gebruikt? Er wordt nog wel eens voor gewaarschuwd......

Neehoor. Werkte uitstekend bij mijn Ibanez! Maar misschien zijn er een aantal lakken waarvoor je moet uitkijken. Die harde plastic lakken gaan echter prima.

hoofd
14 december 2006, 22:51
Ik heb één keer de hals van m'n tele schoongemaakt.. Dat doe ik nooit meer, 't ziet er niet uit, zo nieuw, en op de een of andere manier speelde 't voor geen meter, en klonk daarom ook voor geen meter. Nee, geef mijn gitaar maar de stempel van mijn eigen bloed, zweet en tranen! Schoonmaken is voor mietjes ;)

Squier4ever
14 december 2006, 23:16
ik maak mijn halzen ook niet schoon, olie ze alleen zo nu en dan (lees 3x per jaar)

Wabbie
15 december 2006, 07:37
ik maak mijn halzen ongeveer 1 a 2 keer per jaar schoon. En meestal zijn ze dan binnen een week weer totaal ranzig. Olieen doe ik eigenlijk alleen als het echt nodig is. Ik heb redelijk aggresief zweet, en ik zweet vrij veel als ik gitaar speel, dus meestal speel ik op dode snaren, en een ranzig fretboard:gitarist:

Rormo
15 december 2006, 11:27
glassex zou ik toch echt niet op de hals van mijn gitaar gebruiken. Dat spul bijt en als het in het hout trekt dan ben je goed gaar. Haal gewoon een potje Fast Fret van GHS. Kun je in elke muziekwinkel kopen en is speciaal voor je hals gemaakt. Je smeert het er op en dan wrijf je het uit. In een klap alle smurrie van je board en een geoliede hals. Werkt echt het beste.

Luke-wannabe
16 december 2006, 07:10
Fucking hell..
Denken er nu ook al mensen dat sustain word beinvloed door vuil op de neck..?

Makor1966
16 december 2006, 09:57
Heb mijn 2e hands die nog behoorlijk wat dna van de vorige eigenaar droeg schoongemaakt met o.a. Fretfast, Pledge en Glassex, daarna ingesmeerd met Pledge, vond ik niet lekker toen nog met olijfolie geprobeerd, bleef er teveel bovenop liggen.. toen met blue band (bakboter) en dat was super. Later nog eens fretfast geprobeerd maar dat is meer voor de snaren en maakt ontzettende rotzooi! Lemonolie heb ik ook geprobeerd maar dat maakte rare vlekjes in de lak van de body, ging er gelukkig weer af met blue band. Is ook stukken goedkoper!

VooDoo
16 december 2006, 10:44
Fucking hell..
Denken er nu ook al mensen dat sustain word beinvloed door vuil op de neck..?

Gewoon een vraag .. ?

Rormo
16 december 2006, 11:13
Later nog eens fretfast geprobeerd maar dat is meer voor de snaren en maakt ontzettende rotzooi!

Dan doe je iets verkeerd!? Je moet het er op smeren en dan goed uitwrijven met bijgeleverde doek. Heb nog nooit iets van smurrie gehad na het uitwrijven en altijd een vingerboard als nieuw.

Negative K3 fan
16 december 2006, 12:49
maar die lemonoil voedt je toets ook, is erg goed voor het hout.

het is in mate goed voor je hout, het wordt aangeraden dit echt niet te vaak te doen en niet te veel olie te gebruiken... 1 keer per jaar hoogstens

jerome
16 december 2006, 13:30
Heb mijn 2e hands die nog behoorlijk wat dna van de vorige eigenaar droeg schoongemaakt met o.a. Fretfast, Pledge en Glassex, daarna ingesmeerd met Pledge, vond ik niet lekker toen nog met olijfolie geprobeerd, bleef er teveel bovenop liggen.. toen met blue band (bakboter) en dat was super. Later nog eens fretfast geprobeerd maar dat is meer voor de snaren en maakt ontzettende rotzooi! Lemonolie heb ik ook geprobeerd maar dat maakte rare vlekjes in de lak van de body, ging er gelukkig weer af met blue band. Is ook stukken goedkoper!

Je moet je omwonden snaren niet met olieachtige of vette producten insmeren want dat gaat tussen je windingen zitten en das niet best voor de klank en de sustain.
Bovendien bijft het vuil er dan ook aan plakken.
Het beste is om na het spelen altijd goed alle snaren met een schone niet pluizende doek het zweet er gelijk af te vegen.
Bij de niet-omwonden snaren kan je met vloeibare chroompoets de eventuele roest en het vuil eraf poetsen.
Je zal zien dat je dan veel langer met je snaren doet.

Een ongelakte toets kan je beter niet met glassex schoonmaken want daar zit water in en dat is niet lekker voor het hout.
Beter is dan een speciale fredboard reiniger te gebruiken.
Met wasbenzine gaat het ook prima want daar los je de viezigheid echt mee op en het verdampt snel.
Wel gelijk weer je fredboard opnieuw inoliën met fredboardconditioner.


Met blueband aan je gitaar zitten dat lijkt me helemaal smerig!

En Pledge op gelakte delen laat ook een beetje een plakkerige film achter.
Een autopolish/wax (voor metallic lakken) is en blijft een hele goede, veilige en goedkope manier om gelakte body's en halzen schoon te maken en te poetsen.

Makor1966
16 december 2006, 14:03
Die fretfast laat geen smurrie achter... dat staafje bestaat uit een soort geimpregneerde draadjes en dat maakt troep als je je snaren ermee insmeert of je fretboard ermee probeert schoon te maken.
En die boter is gewoon makkelijk, blijft goed op een doekje zitten, komt nergens waar je het niet wilt hebben, makkelijk uit te poetsen en mooie glans. Stinkt helemaal niet. Je moet het net als alle andere producten wel goed uitpoetsen, niet een half pakje tussen de frets achter laten :D
Als ik het fretboard wil schoonmaken combineer ik dit altijd met het opzetten van nieuwe snaren, is een stuk makkelijker.

jerome
16 december 2006, 16:15
klontje in de pan, als de boter bruin wordt en niet meer bruist dan het biefstukje erin....

sickpunk
16 december 2006, 16:19
"Je moet je omwonden snaren niet met olieachtige of vette producten insmeren want dat gaat tussen je windingen zitten en das niet best voor de klank en de sustain."

fastfred is gemaakt om juist op je snaren te doen... maar je meot et er vooral niet op doen, das slecht... het is er ook vooral niet om je snaren schoon te maken...

ow en op de vraag terug te komen... volgens mij merk je er geen hol van!! je snaren raken je fretboard niet eens...

Makor1966
16 december 2006, 16:52
Volgens mij is fretfast een chemisch middeltje om je snaren gladder (dus sneller) te maken, is geen vet, alleen dat staafje waar dat middeltje inzit pluist als de ziekte. Vind ik een nadeel...
Het fretboard (niet de snaren) met boter insmeren en uitpoetsen na grondig reinigen met pledge (volgens mij ook nog zilverpoets gebruikt voor de frets de eerste keer, vooral niet gebruiken op maple toets) werkt voor mij, nog geen nadelen ontdekt.

jerome
16 december 2006, 16:55
"Je moet je omwonden snaren niet met olieachtige of vette producten insmeren want dat gaat tussen je windingen zitten en das niet best voor de klank en de sustain."

fastfred is gemaakt om juist op je snaren te doen... maar je meot et er vooral niet op doen, das slecht... het is er ook vooral niet om je snaren schoon te maken...

ow en op de vraag terug te komen... volgens mij merk je er geen hol van!! je snaren raken je fretboard niet eens...

Ik weet niet hoe jij gitaar speelt maar als ik mijn snaren indrukt raken ze niet alleen de frets maar ook de toets...

Dat fastfret ken ik niet maar ik heb heel veel met allerlei middeltjes op snaren en fretboards geëperimenteerd maar als er vettigheid of vuil tussen de windingen van de snaren zit krijg een wollige sound en verlies je ook helderheid, attack en sustain.
Dus daarom is het beste om je snaren juist schoon te houden.
De omwonden snaren maak ik schoon met alcohol. Dat haalt het vuil en vet weg en laat geen resten of vettigheid achter.

Als je je snaren indrukt en er zit een oliefilmpje tussen de snaren en de fretjes dempt dat in min of meerdere mate.
Ik zorg er daarom altijd voor dat de fretjes, de toets én de snaren goed schoon zijn.
Ik polijst zelfs de fretjes met vloeibare chroompoets zodat ze brandschoon en superglad zijn.
Dan spelen m'n gitaren supersoepel en klinken ze nog helderer en dynamischer.


Alleen als je een keihard scheurende metal-sound hebt zal je daar mss allemaal wat minder last van hebben

grayfink
16 december 2006, 18:40
Ik weet niet hoe jij gitaar speelt maar als ik mijn snaren indrukt raken ze niet alleen de frets maar ook de toets...

Ik denk het niet

jerome
16 december 2006, 18:54
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe hoog je fretjes zijn en hoe dik je snaren.
Bij mij raken de onderste dunne snaren in ieder geval de toets.

grayfink
16 december 2006, 19:15
Ik denk het nog steeds niet.

Goldeneye
21 december 2006, 19:38
:rockon: Ik hou erg van vieze fretboards. Ik zocht namelijk lang voor een ranzige toon en geen enkel gitaarelement of wat dan ook hielp, totdat het hele fretboard ranzig werd van jarenlang niet poetsen en elke dag spelen! Toen kwam ik erachter dat ik opeens een uniek, ranzig geluid uit mn versterker kreeg....en als iemand me vraagt: 'Huh, hoe krijg je die sound?', dan wijs ik naar mn fretboard en gaat de mond open van verbazing! YEAH!

Luke-wannabe
22 december 2006, 00:32
Ja............

Negative K3 fan
22 december 2006, 16:06
over vieze fretboards gesproken, geloof het of niet, maar deze gitaar heeft een maple fretboard:
http://i12.photobucket.com/albums/a218/thesoundofperseverance/DSCF0051.jpg

Luke-wannabe
22 december 2006, 16:16
Gast.. :o:o

Samder
22 december 2006, 20:57
Heb je er op gescheten ofzo??

marter544
22 december 2006, 21:36
Ik geloof et niet :nervous:

Azrael
22 december 2006, 21:58
glassex zou ik toch echt niet op de hals van mijn gitaar gebruiken. Dat spul bijt en als het in het hout trekt dan ben je goed gaar. Haal gewoon een potje Fast Fret van GHS. Kun je in elke muziekwinkel kopen en is speciaal voor je hals gemaakt. Je smeert het er op en dan wrijf je het uit. In een klap alle smurrie van je board en een geoliede hals. Werkt echt het beste.

Onzin. Normale gitaarlak kan tegen prakties alle huishoudelijke middelen. Daarvan is glassex nog een behoorlijk milde overgens. Als je gitaar echter geolied is dan is het een ander verhaal maar dat zul je prakties alleen bij dure custom gitaren zien. Normale gitaar krijgt gewoon een fijn laagje plastic eroverheen.
By the way , fastfret olied amper. Sterker nog. Fast Fret droogt enigsinds uit , het maakt echter wel schoon. Voor olien kun je beter wat fretboard olie kopen of gewoon zelf wat in elkaar flansen van citroenolie.

renier
22 december 2006, 23:19
Die smurry op een vies fretboard is meestal vettigheid.
Dat dempt en je sustain en ook de klank holt acheruit!
Een ongelakte fredboard kan je idd met wasbenzine of met speciale fredboardreiniger schoonmaken en dan met toetsolie/fretboardconditioner inolien en je gitaar speelt weer als nieuw.
Gelakte fredboards poets ik altijd schoon met autopolish/wax (voor metalic lakken)van bijv Turtle Wax.
Overigens poets ik hier gelakte body's ook mee.

alsjeblieft zeg, dit gaat me toch wel wat te ver...
ga je hier nu serieus beweren dat "je klank achteruit holt" en "je sustain dempt" door wat vettigheid op je toets?

wat dacht je van een weddenschapje? we zoeken 4 forumleden met dezelfde gitaar bij elkaar, en maken 3 van die gitaren goed schoon, een laten we alle smurrie op de toets zitten, desnoods smeren we er nog wat bij. 50 euro zegt dat jij NIET geblindoekt de vieze gitaar eruit kunt halen...

wat een geleuter zeg, volgens mij heeft de kurksnuiverij op dit forum weer een dieptepunt gehaald.

Azrael
22 december 2006, 23:23
wat een geleuter zeg, volgens mij heeft de kurksnuiverij op dit forum weer een dieptepunt gehaald.

Yup , bijna even erg als homeopathie voor hardere nagels :D

renier
22 december 2006, 23:25
Ik weet niet hoe jij gitaar speelt maar als ik mijn snaren indrukt raken ze niet alleen de frets maar ook de toets...


ja, ACHTER het punt waar de snaar gefret word, en dus maakt het ook net niks meer uit.

dat jij voor jezelf een ritueel hebt over het poetsen van gitaren is jouw ding, maar ga nu niet iedereen hier opnaaien en doen alsof het daadwerkelijk iets uitmaakt..

Orpheo
22 december 2006, 23:33
ik heb net even goed gekeken; maar de snaar raakt echt de toets niet hoor!

Azrael
22 december 2006, 23:43
ik heb net even goed gekeken; maar de snaar raakt echt de toets niet hoor!

Hier ook niet. Verre van.....mijlen van verwijderd. Komt ook omdat ik jumbo frets heb. Maar zelfs met normale frets. Moet je het wel heel bond maken wil je echt je snaar je toets laten raken. Dan speel je met abnormaal veel kracht.

Orpheo
22 december 2006, 23:51
Hier ook niet. Verre van.....mijlen van verwijderd. Komt ook omdat ik jumbo frets heb. Maar zelfs met normale frets. Moet je het wel heel bond maken wil je echt je snaar je toets laten raken. Dan speel je met abnormaal veel kracht.


ik speel heel heftig, en mijn LP heeft echt lage frets. bijna fretless. en NOG raakt de snaar de toets niet :) al dat gezeur in dit topic, mensen SPEEL gewoon! dat gepiel met nee nee ik neem niet DAT goedje, slecht voor t0ne, maar DAT GOEDJE WERKT WEL. ah joh laat naar je kijken. een schone hals speelt alleen prettiger, maar beter klinken? de mazzel.

MusicManMaestro
23 december 2006, 00:24
Ik raak de toets zeker wel al zijn het wel de twee hoogste snaren en bij rest niet.
Al blijft het wel moeilijk om het te zien zo s' nachts bij een lampje dus ik zal het bij daglicht nog een keertje checken ;)

Trocar
23 december 2006, 01:02
Ik raak de toets zeker wel al zijn het wel de twee hoogste snaren en bij rest niet.
Al blijft het wel moeilijk om het te zien zo s' nachts bij een lampje dus ik zal het bij daglicht nog een keertje checken ;)

Klink je niet vals dan? Volgens mij is het zo dat wanneer je snaar de toets raakt de toon te hoog is.

jerome
23 december 2006, 01:25
al dat gezeur in dit topic, mensen SPEEL gewoon! dat gepiel met nee nee ik neem niet DAT goedje, slecht voor t0ne, maar DAT GOEDJE WERKT WEL. ah joh laat naar je kijken. een schone hals speelt alleen prettiger, maar beter klinken? de mazzel.

Je moet een beetje respect hebben voor andermans mening!
Als iedereen dezelfde mening en smaak zou hebben zou er helemaal geen reet aan zijn!
Het leuke van forum is ideeen uitwissellen.
Als je het zo'n gezeur vindt ga dan ff een ander topic lezen en bemoei gewoon niet mee!!
En doe zeker niet alsof je een of andere stoere jezus bent!

MusicManMaestro
23 december 2006, 11:40
Klink je niet vals dan? Volgens mij is het zo dat wanneer je snaar de toets raakt de toon te hoog is.


Ik heb het weer even bekeken en het blijkt nu dat ik alleen de toest raak bij de hoge E snaar bij de eerste 3 frets.
Al blijft het wel lastig om het te controleren of de snaar de toets wel of niet raakt bij de hoogste snaren ;)

Luke-wannabe
23 december 2006, 13:23
ik speel heel heftig, en mijn LP heeft echt lage frets. bijna fretless. en NOG raakt de snaar de toets niet :) al dat gezeur in dit topic, mensen SPEEL gewoon! dat gepiel met nee nee ik neem niet DAT goedje, slecht voor t0ne, maar DAT GOEDJE WERKT WEL. ah joh laat naar je kijken. een schone hals speelt alleen prettiger, maar beter klinken? de mazzel.
Amen! Ik ben ook voor een 'niet zeiken, maar spelen - mentaliteit'.

Azrael
23 december 2006, 17:27
Ik heb het weer even bekeken en het blijkt nu dat ik alleen de toest raak bij de hoge E snaar bij de eerste 3 frets.
Al blijft het wel lastig om het te controleren of de snaar de toets wel of niet raakt bij de hoogste snaren ;)

Snap niet waarom dat lastig is. Super simpel om te zien. Snaar op de fret en kijken maar. Desnoods druk je hem super zacht met een potlood in om het te zien. Raakt hij dan niet de toets maar heb je wel een goede klank dan speelt je gewoon te hard met je vingers.

MusicManMaestro
23 december 2006, 20:37
Het is natuurlijk wel moeilijk om te bepalen of je daadwerkelijk de toets raakt tijdens het spelen zelf. Het is wel zo dat ik vaak te hard druk zodat ik de toets raak terwijl dat eigenlijk niet nodig is en dus maak ik het mezelf extra moeilijk.
Ik speel per saldo gewoon te krampachtig en ik moet gewoon proberen om dat af te leren.

Azrael
23 december 2006, 20:41
Het is natuurlijk wel moeilijk om te bepalen of je daadwerkelijk de toets raakt tijdens het spelen zelf. Het is wel zo dat ik vaak te hard druk zodat ik de toets raak terwijl dat eigenlijk niet nodig is en dus maak ik het mezelf extra moeilijk.
Ik speel per saldo gewoon te krampachtig en ik moet gewoon proberen om dat af te leren.

Als je zelf denkt krampachtig te spelen is het inderdaad raadzaam eraan te werken. Het is zo'n beetje het belangrijkste van elk instrument om te leren...ontspannen...het komt je techniek zo onwijs ten goede als dat lukt.

GunMetalBlue
23 december 2006, 21:43
Ik vind het wel makkelijk zo hoor! Ik heb een maple toets: kommetje water en een doekie... :D

vulvasonic
23 december 2006, 21:54
Als je zelf denkt krampachtig te spelen is het inderdaad raadzaam eraan te werken. Het is zo'n beetje het belangrijkste van elk instrument om te leren...ontspannen...het komt je techniek zo onwijs ten goede als dat lukt.

Helemaal gelijk.

Orpheo
23 december 2006, 23:10
Je moet een beetje respect hebben voor andermans mening!
Als iedereen dezelfde mening en smaak zou hebben zou er helemaal geen reet aan zijn!
Het leuke van forum is ideeen uitwissellen.
Als je het zo'n gezeur vindt ga dan ff een ander topic lezen en bemoei gewoon niet mee!!
En doe zeker niet alsof je een of andere stoere jezus bent!

wowowow gozertje, beetje rustig aan! denk aan je hart! doe ik ook. ik moet respect hebben voor jou mening, heb dat dan ook voor de mijne, en val me niet persoonlijk aan, wil je? ik val jou ook niet aan. hooguit je mening, die naar mijn idee overgehyped is.

en een stoere jezus? ik ben niet stoer, en zeker niet jezus; ik wil niet de 'saviour' zijn van een hele meute mensen, en ik wil ook niet de aanzet zijn tot een nieuwe religie; ik heb een bloedhekel aan religie.

het valt me alleen op dat sommige mensen meer zoeken naar tone in echt zinloze dingen, en dan een 'dramatische verbetering' horen in kleine dingen.


ik noem het omdraaien

van een speakerkabel :seriousf: (ik type het, en ik zit alweer te hikken van het lachen) o

het poleisten van je snaren, maar NIET met iets op oliebasis, want het oliefilmpje tussen omwonden snaar en fret zorgt ervoro dat de snaar sneller uitdempt en dus sustain drastisch verminderd! en dat kunnen we niet hebben!

de backplate van je strat eraf; dan resoneert ie echt fundamenteel anders hoor! en dat klinkt echt veel opener dan met!

backplate van 1 ply ipv 3 ply; de lijm tussen de laagjes zorgt voro slechte resonantie! zo ook met de slagplaat van een strat! vandaar dat die 50ies strats zo GEWELDIG zijn!

het effect van een plectrum op je tone, of snaren, of MERK kabel (kwaliteit kabel) en afscherming, dat heeft echt wel effect, maar meer voor jezelf. ik speel liever met tortex, omdat ik daarmee meer kan. de jazzIII is lekker voor pinches, maar de tortex 1.14 is lekker voor allrounden, etc etc etc.

jerome
24 december 2006, 01:27
wowowow gozertje,...

Ik ben géén gozertje, dat zeg je maar tegen je kleine broertje



het poleisten van je snaren, maar NIET met iets op oliebasis, want het oliefilmpje tussen omwonden snaar en fret zorgt ervoro dat de snaar sneller uitdempt en dus sustain drastisch verminderd! en dat kunnen we niet hebben!

de backplate van je strat eraf; dan resoneert ie echt fundamenteel anders hoor! en dat klinkt echt veel opener dan met!

backplate van 1 ply ipv 3 ply; de lijm tussen de laagjes zorgt voro slechte resonantie! zo ook met de slagplaat van een strat! vandaar dat die 50ies strats zo GEWELDIG zijn!


Dit is een leuk topic voor mensen die dit interesseren...
Jammer dat je er van alles en nog wat er bij gaat halen om dit topic belachelijk te maken.

En dit topic gaat echt niet over hocus pocus.
Ik ben werktuigbouw gedaan en ik weet dat olie en vet niet alleen smeert, maar ook koelt maar ook dempt.
In tandwielkasten en versnellingsbakken worden olieën gebruikt die goed aan de tanden van de tandwielen blijven kleven.
Zo'n laagje olie is om direct contact van metaal op metaal te voorkomen.
Dit is dus niet alleen om de wrijving te verminderen maar ook de overdracht van geluid (mechanisch lawaai) te verminderen.
Ik gebruik nu ook in de versnellingsbak van m'n motor een speciale olie die het mechanisch lawaai nog meer doet afnemen

Ik heb vanmiddag nog een kogellager van mijn motor schoongespoeld met wasbenzine.
Om te checken of het lager nog goed was liet ik m daarna draaien en de stalen kogels in de stalen lagerschalen maakten een behoorlijk lawaai (direct contact van metaal op metaal)
Ik deed er 1 héél klein druppeltje olie in en weg was het geraas.
Het lager draaide bijna geluidloos rond!

Met je gitaar wil je nu juist wél overdracht van de trillingen van de snaren naar de fretjes en moet er dus géén olie of vetfilmpje tussen de snaren en de fretjes zitten!
Van je handen komt ook vet (huidvet) en vet trekt vuil aan.
Na verloop van tijd komt er een dun laagje vettigheid/vuiligheid op de fredjes zal dat in meer of mindere mate dempen en je sustain zal dus ook verminderen.
Ook roest op je snaren is een poreuse laag die trillingen minder goed doorgeeft en zelfs dempt.
Daarom klinken gitaren met verroeste snaren ook zo k*t

En als er vettigheid op je fretboard zit, zit of komt het ook op je fretjes.
Dus je kan je fretboard ook beter goed schoonhouden.

En als sommige mensen het prima vinden dat hun gitaar lekker zompig, wollig en/of dood klinkt das idd een kwestie van smaak...

Luke-wannabe
24 december 2006, 02:10
het valt me alleen op dat sommige mensen meer zoeken naar tone in echt zinloze dingen, en dan een 'dramatische verbetering' horen in kleine dingen.


ik noem het omdraaien

van een speakerkabel :seriousf: (ik type het, en ik zit alweer te hikken van het lachen) o

het poleisten van je snaren, maar NIET met iets op oliebasis, want het oliefilmpje tussen omwonden snaar en fret zorgt ervoro dat de snaar sneller uitdempt en dus sustain drastisch verminderd! en dat kunnen we niet hebben!

de backplate van je strat eraf; dan resoneert ie echt fundamenteel anders hoor! en dat klinkt echt veel opener dan met!

backplate van 1 ply ipv 3 ply; de lijm tussen de laagjes zorgt voro slechte resonantie! zo ook met de slagplaat van een strat! vandaar dat die 50ies strats zo GEWELDIG zijn!

het effect van een plectrum op je tone, of snaren, of MERK kabel (kwaliteit kabel) en afscherming, dat heeft echt wel effect, maar meer voor jezelf. ik speel liever met tortex, omdat ik daarmee meer kan. de jazzIII is lekker voor pinches, maar de tortex 1.14 is lekker voor allrounden, etc etc etc.
Zo ik ben het zo grandioos met jou eens. Het gebeurt niet vaak, maar de tijd is aangebroken.

RS-Rik
24 december 2006, 03:29
vuil invloed op je sustain.. geez laat me niet lachen

Orpheo
24 december 2006, 07:52
Ik ben géén gozertje, dat zeg je maar tegen je kleine broertje


tis goed dat mijn ZUS dit niet hoort, anders had ze je kaak gebroken :D (heeft ze al eerder gedaan,tis dus geen bluf). maar daar gaat het niet om; je gedraagt je als een gozertje. nee, wild dier in het nauw gedreven. laat niet zo je in je kaarten kijken.




ik maak het niet belachelijk. ik VIND het alleen belachelijk, sommige dingen die hier gezegd zijn. niet zozeer WAT er gezegd is, alswel hoe het gezegd is.


[quote]
En dit topic gaat echt niet over hocus pocus.


absoluut waar. er zit een wetenschappelijke onderbouwing in. maar je weet toch dat muziek (KUNST) en wetenschap niet echt elkaars beste vriendjes zijn? de wetenschap zegt bv. dat een suhr beter moet klinken dan een afgetrapte fender omdat ie bv beter gebouwd is. toch hebben volksstammenn liever een fender....



Ik ben werktuigbouw gedaan en ik weet dat olie en vet niet alleen smeert, maar ook koelt maar ook dempt.
In tandwielkasten en versnellingsbakken worden olieën gebruikt die goed aan de tanden van de tandwielen blijven kleven.
Zo'n laagje olie is om direct contact van metaal op metaal te voorkomen.
Dit is dus niet alleen om de wrijving te verminderen maar ook de overdracht van geluid (mechanisch lawaai) te verminderen.
Ik gebruik nu ook in de versnellingsbak van m'n motor een speciale olie die het mechanisch lawaai nog meer doet afnemen



ja ben ik met je eens. maar om dat nu door te voeren naar een gitaar, waarbij het raakcontact idioot klein is, vind ik overdreven. het scheelt echt marginaal, en ik vind het dat niet de moeite. ik vind het het niet de moeite om erbij stil te staan.



Ik heb vanmiddag nog een kogellager van mijn motor schoongespoeld met wasbenzine.
Om te checken of het lager nog goed was liet ik m daarna draaien en de stalen kogels in de stalen lagerschalen maakten een behoorlijk lawaai (direct contact van metaal op metaal)
Ik deed er 1 héél klein druppeltje olie in en weg was het geraas.
Het lager draaide bijna geluidloos rond!


Leuk voor je :)



Met je gitaar wil je nu juist wél overdracht van de trillingen van de snaren naar de fretjes


is waar.

en moet er dus géén olie of vetfilmpje tussen de snaren en de fretjes zitten!



mumbo jumboooooo



Van je handen komt ook vet (huidvet) en vet trekt vuil aan.
Na verloop van tijd komt er een dun laagje vettigheid/vuiligheid op de fredjes zal dat in meer of mindere mate dempen en je sustain zal dus ook verminderen.
Ook roest op je snaren is een poreuse laag die trillingen minder goed doorgeeft en zelfs dempt.
Daarom klinken gitaren met verroeste snaren ook zo k*t

En als er vettigheid op je fretboard zit, zit of komt het ook op je fretjes.
Dus je kan je fretboard ook beter goed schoonhouden.


En als sommige mensen het prima vinden dat hun gitaar lekker zompig, wollig en/of dood klinkt das idd een kwestie van smaak...

man, dat filmpje van olie maakt echt je gitaar niet wollig of dood. tone zit in je vingers, gitaarhout, amp, pickups, aanslagtechniek, plectrum. echt niet in zoiets kleins.

het gaat er niet om WAT je zegt, maar wel op de manier waarop je het zegt. het komt zo verwaand en zelfverzekerd over, terwijl je merkt dat de meeste mensen hier het BULLSHIT vinden. en ik erger me er ook kapot , aan. het is niet de kunst van de grootste bek hebben. er zijn hier gasten en die overtreffen je daar echt in.

kortom: je verhaal kan je hier ECHT wel kwijt, je moet alleen een beetje inkrimpen in je toon. beetje milder naar je medemens mag echt. doe ik ook.

@ lukeW: (Y) :rockon: t is steeds vaker he? dat we t met elkaar eens zijn? :P eerst ik die frusciante's tone goed vind, en sindsdien hek van de dam ghehe

grayfink
24 december 2006, 08:13
kortom: je verhaal kan je hier ECHT wel kwijt, je moet alleen een beetje inkrimpen in je toon. beetje milder naar je medemens mag echt. doe ik ook...

En dat zeg jij?

jerome
24 december 2006, 10:49
tis goed dat mijn ZUS dit niet hoort, anders had ze je kaak gebroken :D (heeft ze al eerder gedaan,tis dus geen bluf). maar daar gaat het niet om; je gedraagt je als een gozertje.

Die agressieviteit zit zeker in de familie he?



absoluut waar. er zit een wetenschappelijke onderbouwing in. maar je weet toch dat muziek (KUNST) en wetenschap niet echt elkaars beste vriendjes zijn?

Ik onderbouw het technisch en niet zozeer wetenschappelijk hoor...



ja ben ik met je eens. maar om dat nu door te voeren naar een gitaar, waarbij het raakcontact idioot klein is, vind ik overdreven.

Dat raakvlak is klien maar enorm belangrijk. Daar wordt het geluid juist overgebracht. Als de fretjes bijv. van plastic zouden zijn zou de gitaar voor geen meter klinken [/QUOTE]



het gaat er niet om WAT je zegt, maar wel op de manier waarop je het zegt. het komt zo verwaand en zelfverzekerd over,

Dat ik verwaand en arrogant overkom is absoluut niet mijn bedoeling!!
Maar als men een paar zinnen achter elkaar schrijft waar feiten in staan kan dat bij sommge mensen wel eens droog en arrogant overkomen. Dat is jammer, maar niet altijd gemakkelijk om te vermijden....



terwijl je merkt dat de meeste mensen hier het BULLSHIT vinden.

De meeste forummers vinden het juist fijn om tips en wetenswaardigheidjes uit te wisselen. Ook met hele kleine veranderingen kan je je geluid soms behoorlijk verbeteren. Ik denk niet dat het forum alleen maar bedoeld is om slap te ouwehoeren. Is soms ook leuk hoor!
Ik weet zelf te weinig van de echte techniek van buizenversterkers. Ik vind het dus te gek dat er bijv. forummers zijn die daar zinnige dingen over schrijven weer wat van kan leren en waar ik weer wat aan heb!


en ik erger me er ook kapot , aan. het is niet de kunst van de grootste bek hebben.

Er zijn ook een hele hoop mensen zich behoorlijk ergeren aan jouw ongelooflijke aggresieve en botte stijl van reageren...
Alleen niet iedereen heeft de puf om daar altijd op te reageren.
Kan je niet wat meer reacties plaatsen waar we inhoudelijk wat aan hebben i.p.v. loze kreten en een hoop geschreeuw?



er zijn hier gasten en die overtreffen je daar echt in.
kortom: je verhaal kan je hier ECHT wel kwijt, je moet alleen een beetje inkrimpen in je toon. beetje milder naar je medemens mag echt. doe ik ook.

Ík milder? Man lees nou eens een keer goed wat je zelf allemaal hebt opgeschreven!

De topicstarter wil gewoon wat meer te weten komen over de invloed van vuil en vettigheid op de sustain en ik probeer die persoon te helpen, meer niet.
Ik denk niet dat hij er iets mee opschiet met dat gekibbel van ons dus ik stop ermee. En laat me alsjeblieft ook "mijn ding" doen!

grayfink
24 december 2006, 12:01
Amen

.

jerome
24 december 2006, 12:32
:D sprak hij teder... :D

Luke-wannabe
24 december 2006, 14:26
@ lukeW: (Y) :rockon: t is steeds vaker he? dat we t met elkaar eens zijn? :P eerst ik die frusciante's tone goed vind, en sindsdien hek van de dam ghehe
Het word gewoon eng :S

Maargoed. Beter kapt iedereen want volgens mij vind heel het forum het onbelangrijk...

jerome
24 december 2006, 15:46
Het word gewoon eng :S

Maargoed. Beter kapt iedereen want volgens mij vind heel het forum het onbelangrijk...

Je hebt helemaal gelijk!
We lieten ons een beetje gaan...
Het moet wel gezellig blijven... :satisfie:
Een ding is zeker, Orpheo en ik hebben mss wel niet dezelfde ideën en smaak, maar we zijn wellicht zachtjes uitgedrukt nogal gedreven persoonlijkheden en dat schept wel een band....:cooler:

Luke-wannabe
25 december 2006, 01:16
Goedzo :soul: