PDA

View Full Version : Muurhaak

JorienR
14 december 2006, 19:13
O, ik haat 't om voor elk onzinnig dingetje een nieuw topic te maken, maar aangezien ik geen idee heb waar die anders in moet... deze ene keer ;).

Ik wou twee van deze [ http://www.thomann.de/de/km_16280_gitarrenwandhalter.htm ] gitaarklemmen kopen, maar er staat iets bij over Nitro-lak. Maar wat houdt dat nou in? Ik heb een LP Junior met gewone zwarte lak (zal wel cheapo lak zijn), maar kan dat nou niet met deze klemmen?

Orpheo
14 december 2006, 19:18
jep. nitro zit namelijk alleen op de superdure gitaren (gibsons, sommige fenders, hamer, en nog een paar). jij hebt op je epi gewoon een polylak (zo snel uit mijn hoofd). ja, t kan dus.

Mufftin
14 december 2006, 19:19
jorien niet bij nadenken gewoon ophangen, die van mij hangen ook gewoon en niets mis mee.:P

JorienR
14 december 2006, 19:21
jorien niet bij nadenken gewoon ophangen, die van mij hangen ook gewoon en niets mis mee.:P
Neenee, ik ben zuinig op mijn Juniortje!

RvB
14 december 2006, 19:31
Neenee, ik ben zuinig op mijn Juniortje!

Ik ook op mijn Juniortje :nervous::satisfie:

Johnny V
14 december 2006, 19:42
Voor jou gitaar zijn deze muurhaken goed geschikt, tis juist gevaarlijk voor gitaren met nitro-lak, dit rubber zou dat wel eens kunnen aantasten...

paar maand geleden was er een topic met een forumlid die zijn nitro-gitaar aan zo een haak had gehangen, enja er was schade...

omni
14 december 2006, 20:17
De mijne hangen al jaren aan die haken en nooit wat gezien…

Fenndangoband
14 december 2006, 22:28
Misschien een belachelijke vraag... deze muurhaken lijken me zo schitterend maar ik heb er één bedenking bij. Is het niet slecht voor je gitaar dat eigenlijk het gehele gewicht van je gitaar (body) ,dat bij een Les Paultje wel zwaar kan zijn, aan het kopje van je plank hangt?? Geen kans op verwringingen en/of schade aan het hout???

Squier4ever
14 december 2006, 22:28
volgens mij kan t geen kwaad hoor...

hendrix2
14 december 2006, 22:29
Les Paul kan heus aan een haak hoor.
De mijne hangt al jaren in de lucht, zonder problemen...

wietse
14 december 2006, 22:35
Misschien een belachelijke vraag... deze muurhaken lijken me zo schitterend maar ik heb er één bedenking bij. Is het niet slecht voor je gitaar dat eigenlijk het gehele gewicht van je gitaar (body) ,dat bij een Les Paultje wel zwaar kan zijn, aan het kopje van je plank hangt?? Geen kans op verwringingen en/of schade aan het hout???

nee hoor het is zelfs beter volgens sommige mensen omdat dan de krachten puur in het verlengde van de gitaar werken, terwijl in een standaard er altijd enige zijdelingse kracht is waardoor kromtrekken sneller kan gebeuren.
gebruik wel goede pluggen en schroeven voor zo'n muurhaak, ik heb een paar keer meegemaakt dat er 1 of zelfs een keer 3 tegelijk naar beneden kwamen, geen schade behalve een verbrijzelde mondharmonica(lag er precies onder) maar wel schrikken.
bezuinig dus nu niet meer op de pluggen de dure pluggen en niets anders meer.

Rormo
14 december 2006, 23:04

Ach is het niet raar dat je gitaar aan twee schroeven aan je lijf hang via de band? Maakt niet veel verschil.

almarvk
15 december 2006, 08:45
paar maand geleden was er een topic met een forumlid die zijn nitro-gitaar aan zo een haak had gehangen, enja er was schade...

Dat was een gitaar van Veekeren geloof ik...

Malle Eppie
15 december 2006, 08:59
Kheb er een jaartje terug 3 precies dezelfde gekocht bij Kees Dee in A'foort (6 euro/stuk) Gitaren hangen nog steeds.

FruscianteFan
15 december 2006, 09:27
nee hoor het is zelfs beter volgens sommige mensen omdat dan de krachten puur in het verlengde van de gitaar werken, terwijl in een standaard er altijd enige zijdelingse kracht is waardoor kromtrekken sneller kan gebeuren.
gebruik wel goede pluggen en schroeven voor zo'n muurhaak, ik heb een paar keer meegemaakt dat er 1 of zelfs een keer 3 tegelijk naar beneden kwamen, geen schade behalve een verbrijzelde mondharmonica(lag er precies onder) maar wel schrikken.
bezuinig dus nu niet meer op de pluggen de dure pluggen en niets anders meer.Nu je het zegt: een setje 010-046 van D'addario levert al een spanning van 47 kg. 011-059 levert zelfs ruim 53 kg op.

Dan zal die 3 of 4 kg van de gitaar zelf niet zo heel veel uitmaken :)

JorienR
25 december 2006, 11:41
Tadaaa!

http://img330.imageshack.us/img330/6650/img0632ge9.jpg

*Edit: kutfoto's*

Danny Drug
25 december 2006, 12:10
ik heb die haken ook voor me gibson... die is gibson-proof

Orpheo
25 december 2006, 12:22
Nu je het zegt: een setje 010-046 van D'addario levert al een spanning van 47 kg. 011-059 levert zelfs ruim 53 kg op.

Dan zal die 3 of 4 kg van de gitaar zelf niet zo heel veel uitmaken :)

*slik* zoveel? hoe kwam je aan die getallen?

Veekeren
25 december 2006, 12:30
Dat was een gitaar van Veekeren geloof ik...

Ik moet wat scherper de topics lezen :D Hier is ie, huiver...

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02209.jpg

Dat is dus op een '79 ES335 (die ik overigens niet meer heb). Ondanks dat volgens mij niet iedereen het kon geloven is het vrij opeens gebeurd. Terwijl hij al een hele tijd aan zo'n haak hing, lijkt het er in een paar dagen opeens doorheen gebrand te zijn. Aan de andere kant van de kop valt ook nauwelijks wat te zien... Kan me er nog steeds enigszins kwaad om maken dat ik met mijn gitaarkennis dat toch niet wist :D

Chris Winsemius
25 december 2006, 12:33
Ten eerste:fijne kerst allemaal!

Ik moet binnenkort haken monteren om de ruimte efficiënter te gebruiken.
'n Maat had wat Boston haken geleverd.

Heb hier nu 'n eigen (faded) Gibson staan en 'n oude v/e vriend, volgend jaar nog 'n faded d'r bij denk ik... Voor de rest wat Fenders (Teles en Stratje), 'n basje en wat akoestische.

Kan dat met die haken?

(Wietse: thanks; alléén superdeluxe pluggen dus!)

wietse
25 december 2006, 13:21
de niet nitro vriendelijke haken zijn meestal die met dat gelige kunststof, maar als je het niet vertrouwt voor je gibson dan wikkel je toch gewoon wat verband oid om dat kunsttof heen?

Chris Winsemius
25 december 2006, 13:37
de niet nitro vriendelijke haken zijn meestal die met dat gelige kunststof, maar als je het niet vertrouwt voor je gibson dan wikkel je toch gewoon wat verband oid om dat kunsttof heen?

Bij deze zit er zwart, rubber achtig spul omheen.

Bedankt, 't komt wel goed!

Ps Hoe heten die superdeluxe pluggen trouwens?

Dude
25 december 2006, 14:00
Tis inderdaad een bekend verhaal,

Bepaalde rubbers van haken en standaards gaan niet samen met nitrocellulose lakken. Ken een verhaal van een niet nader te noemen gitaarwinkel die een flink aantal prijzige gibsons kon laten lakken omdat de haken waaraan ze hingen de lak had aangetast. Sinds ik dat verhaal heb gehoord neem ik het zekere voor het onzekere en heb ik stukkies stof (de halsjes van ouwe tshirts als soort comdoompie) om alle haken en standaards die ik heb heen zitten.

Dus.... doe dr mee wat je wil... ik neem de gok niet, liever een beschadiging door het spelen dan door je standaardje.