PDA

View Full Version : wat zijn sporen



hugo123
14 december 2006, 19:10
het is een domme vraag; maar wat zijn sporen. Omdat sommige hebben het over 16 sporen opnames, 24 sporern opnames noem maar op, maar wat zijn die sporen nou eigenlijk.





hugo

jasper159
14 december 2006, 19:15
Als ik niet verkeerd ben:

Gitaar 1 is een spoor
Bas is een spoor
gitaar 2 is een spoor
drum is een spoor
...


(don't shoot me als ik verkeerd ben, ik neem nl aan dat het hezelfde is als bij GP)

Makor1966
14 december 2006, 19:24
Bij een gewone stereo opname heb je 2 sporen, links en rechts.
Bij proffesionele geluidsopnames worden nog veel meer sporen opgenomen, zodat elk instrument, stem en volgens mij ook effecten een eigen spoor krijgen, die eventueel diverse keren kunnen worden opgenomen totdat er een goede mix van te maken is, waarna het volgens mij als stereo=2 sporen-mix op een CD of andere geluidsdrager kan worden gezet.

Han S
14 december 2006, 19:37
Hugo, ik heb een mengtafel met 24 microfooningangen, 24 uitgangen en 24 tape returns. Daarmee kun je dus 24 microfoons aansluiten en elke microfoon naar een van de 24 uitgangen sturen, 'routen' heet dat.

Op die mengtafel zitten twee 24 sporen analoge taperecorders aangesloten, de mengtafel is dus bedraad voor twee 24 sporen machines en je kunt met één knopje kiezen tussen 'tape A en tape B', waarbij de mengtafel via een 'logic' , een electronische schakeling alle aansluitingen van de ene naar de ander machine schakelt.

Die analoge tapemachines hebben een tape van ruim 5 centimeter breed en die loopt langs een koppenblok, net als een oud cassettedeck of een oude taperecorder doet. Maar die heeft maar twee sporen, een voor links en een voor rechts en dat noemt men stereo.

Die grote machines hebben eigenlijk een blok met 24 koppen aan elkaar en zo kun je bijvoorbeeld eerst een gitaar opnemen op spoor 1, dan een bas op spoor 2, vervolgens een keyboard op spoor 3 en 4 want die is stereo, dan de drums op spoor 5 tot en met 15 want dan heb je voor elke trommel een spoor.

En zo kun je dan op 16 de zang opnemen en op 17, 18 en 19 de backing vocalen, je zet nog percussie op 20 en 21 en op 22 en 23 zet je de gitaarsolo's .

Dan heb je nog spoor 24 over maar daarop zetten studiomensen een code op die uit de filmindustrie komt en daar kun je computers aan laten meelopen, of een andere taperecorder die dan precies gelijk loopt aan de eerste. Die code wordt SMPTE genoemd.

Je kunt met zo'n machine ook makkelijk alle 23 sporen tegelijk opnemen en in mijn geval kan ik dus 46 sporen tegelijk opnemen, dit omdat ik nog drie andere mengtafels er bij heb. Zo heb ik in totaal 74 microfoon ingangen en als ik de computer ook nog laat meelopen kan ik wel 70 sporen tegelijk opnemen.

Dat lijkt veel, maar sommige producties gebruiken wel 200 sporen.

Een computer met een opneemprogramma als Cubase of Logic trekt ook wel 60 of meer sporen en men zegt dat de Mac G5 wel 1000 sporen aankan. Dan kan je dus 1000 gitaren opnemen met elke gitaar een eigen spoor of 'track'.

Amerikanen noemen het opnemen dan ook 'tracking' en de opnameruimte heet 'trackingroom'.

Hebbie daar wat aan?

peter_heijnen
14 december 2006, 19:57
Ik heb zelf nog een analoge fostex B16 16 sporen recorder. Ook heb ik een Mackie 32 kanaals line mixer. En in mijn pc heb ik een "weetikhoeveel" sporenrecorder en een "nog meer" kanaals mixer.

Bij recorders spreek ik dus over sporen en bij mixers over kanalen.

hugo123
15 december 2006, 17:10
Dus in feite is het zo:als ik 20 ingangen op mijn mengtafel heb dan kan ik met 20 sporen opnemen ofniet?


hugo

bass blom
15 december 2006, 17:21
dan moet je mengtafel ook 20 direct outs hebben..

Han S
15 december 2006, 17:27
Tja Hugo, je mag dan 12 jaar zijn, maar ik dacht dat ik het toch goed had uitgelegd. Als jij 20 ingangen hebt op je mengpaneel en 20 (directe) uitgangen, dan kun je 20 sporen opnemen. Maar dan moet je natuurlijk ook iets hebben wat die 20 sporen (tegelijk) kan opslaan zoals een taperecorder, harddiskrecorder of PC gebaseerd systeem.

Als je maar twee sporen tegelijk wilt opnemen heb je dat allemaal niet nodig en gaat het ook met een klein mengtafeltje, een goede geluidskaart en een beetje snelle PC met een opnameprogje.

Lees mijn vorige verhaal nog maar eens goed door.

hugo123
15 december 2006, 19:13
dat heb ik ook, dus ik kan zelfs met een oud cassetedeck opnemen dan via de stereo output in de input van het cassetedeck, en danvia de out put van het cassetedeck in het stereo input op mijn mengtafeltje? of zie ik het nu helemaal fout?



hugo

hugo123
15 december 2006, 19:19
en han-s in mijn vorige post zij u dat ik mijn gitaarvesterker via line out naar de line in van mijn mengpaneel moest doen, dat heb ik gedaan maar ik hoor niks. (kabel kan het niet zijn net nieuw gekocht).


hugo

Han S
15 december 2006, 19:24
Op jouw Marshall versterker zit een line out en een koptelefoon uit, daar moet een signaal uit komen dat kan niet anders, tenzij hij kapot is.

En met een oud cassettedeckje kun je twee sporen opnemen en weergeven.

hugo123
15 december 2006, 19:42
okee, bedankt