PDA

View Full Version : Elementen vervangen in Ibanez SZ1220? ? ?



Soulpower
14 december 2006, 16:58
JOW gasten ! Ik ben dus van plan om die V7 V8 elementen te vervangen door andere elementen.. Heeft iemand hier ervaring mee?? ik heb liever een zware dikke toon met veel mids..

Ik dacht aan de SD JB in de neck en Sh5 in de brug.. in de neck wil ik zoiezo goede clean hebben en toch lekkere distortion.. aangezien de JB vaak gebruikt wordt.. denk ik dat dat wel goed zal werken?? Maar voor de brug denk ik ook nog aan die Dimarzio D-sonic??

Kan iemand mij een tip geven?? Mijn gitaar is gestemd in Drop-C en ik gebruik de 0.56 serie snaren.

wat zijn jullie ervaringen?

kwante
14 december 2006, 17:03
Drop-C, je speelt dus metal waarschijnlijk?
Ik zou zeggen probeer de EMG's eens!!
Ik heb in één gitaar de HZ elementen liggen (is een ESP LTD) vind ze lekker klinken voor passieve te zijn, zowel distortion als clean
De EMG 81's zijn dan de actieve, moet je wel een batteryhouder laten maken in je gitaar, maar het is de moeite waard !!! super elementen voor metal!!

Groeten

DarknessAwaits
14 december 2006, 17:11
EMG's klinken superstrak, maar je moet er wel van houden. De 81, die het meest wordt gebruikt als brugelement bij metal, is niet bijzonder dik qua sound. De nadruk ligt meer op echt strakke bas ipv een teveel eraan.

Overigens weet ik niet precies wat voor control cavity een SZ heeft, maar als hij een beetje ruim is past daar de batterij, dat scheelt een hoop werk.

De tonezone van dimarzio heeft overigens wel een 'dik' geluid, maar wel bruikbaar. Zou ik ook eens naar kijken als ik jou was.

Soulpower
14 december 2006, 17:37
Jow, ik heb aan EMG's gedacht.. ik wil ook een gitaar met EMG's, maar dat wordt mijn 2e gitaar, ik ga binnenkort jagen op een LTD Viper met EMG's Baritone of een 7 snarige..

Ik vind EMG's zeker vett klinken.. en als het mogelijk is past er wel een batterij in die ruimte zonder te zagen en te doen.. Maar hoe zit het met de clean enzo? Raak ik dan niet veel karakter van de gitaar kwijt?

Iemand ervaring met de D-sonic? Ik speel veel metal ja, maar ik wou de Ibanez toch een beetje een veelzijdige karakter geven, de LTD wordt dan eigk de metalgitaar..

Terence
14 december 2006, 21:02
Ik heb in een van m'n gitaren een emg 85 in de brug en een 89 bij de hals. Die 89 klinkt best lekker clean, helemaal als ie gesplitst is doormiddel van push-pull. In hoeverre het karakter van de gitaar verloren gaat kan ik je niet vertellen, aangezien de emg's er al in lagen toen ik hem kocht.
Die gitaar staat in D, soms in drop C. Klinkt goed na mijn idee.

Orpheo
14 december 2006, 21:17
ik zou er een setje evo's inzetten, of een setje miraclemans, als je t geld hebt.

Goldeneye
21 december 2006, 16:30
Elementen zullen de originele toon van de gitaar nooit veranderen, alleen verbeteren of verslechteren. Er wordt gezegd dat je zoekt naar meer ''mids'' ofzo en een vettere toon....voor een heel groot deel zul je veel moeten experimenteren met de versterker en de combinaties met pedalen/mulit-effect en dan ook nog eens de toon/volume-knoppen op je gitaar. Dan krijg je voor het grote deel je eigen sound.
Al deze factoren bepalen je sound...en een Jackson met dezelfde pedalen/versterker/instellingen zal toch weer anders klinken dan bijv. jouw Ibanez. EMG's kunnen weleens wat anders zijn dan de passieve elementen en misschien is het voor jou nog geen slecht idee...het is toch iets nieuws en ze zijn van goede kwaliteit. Maar wat voor geluid zoek je? Je zoekt een vette toon......ik snap niet echt wat voor 'vette' toon je zoekt. Met EMG elementen zul je niet opeens een Gibson-sound krijgen. Als je de sound van een Gibson les Paul bedoeld, dan moet je echt een Gibson kopen, want niks zal hetzelfde klinken als een Gibson zelf. Deze klinkt namelijk altijd lekker vet. Een Ibanez zal helaas niet op deze manier vet klinken net als bij een Gibson. Wat is dus in JOUW begrippen een 'vet' geluid? Een Ibanez zal ook fantastisch klinken, maar ben benieuwd of je dus eigenlijk op zoekt bent naar een Gibson-sound?
Soms denk ik namelijk als ik mensen met een Ibanez of Jackson zie, dat ze eigenlijk hunkeren naar een Gibson sound. Ik weet niet of dit altijd financiele redenen heeft bij Ibanez/Jackson-lovers, maar ben gewoon benieuwd wat hun denkwijze is tegenover Gibson. Reacties zijn welkom.

Orpheo
21 december 2006, 17:00
een jackson/iba kan net zo vet klinken als een LP hoor. gewoon juiste pups. ik heb eens de RGT van AART bespeeld, en dat ding klonk VET. pickups kunnen een hoop doen. goeie elementen laten horen wat jij doet, en hoe die gitaar reageert en resoneert, en ze fungeren als een soort afkapfilter; ze laten horen de spectra in geluid die JIJ wilt horen. bv extreem veel mids, of juist geen mids. BKP heeft dat bijvoorbeeld. Lindy fralin, bill lawrence, etc etc; idem. een element is toch echt cruciaal voor je tone (en vingers, do'h)

DarknessAwaits
21 december 2006, 17:53
Het is allemaal een kwestie van de trilling overbrengen. Dat begint natuurlijk met het trillen van de snaar zelf. Daar waar hout, constructie en techniek een rol spelen. Daarna is de elektonica aan de beurt, dus elementen, potmeters, draad.

Vervolgens kom je aan bij de versterker die op zijn beurt ook weer het nodige scala aan geluidsbepalende eigenschappen bezit.

Het is dus een enorme keten van factoren, en soms zou je die willen beinvloeden op plaatsen waar dat niet gaat. Dingen die je in het begin van de keten mist kun je er niet later 'bij'-draaien.

Dus hoe dan ook blijf je aangewezen op goede elementen, en goed betekent in dit geval in hoeverre ze jou helpen het geluid over te brengen wat jij wenst.

Soulpower
21 december 2006, 20:58
Uhm.. beetje laat maar toch..

Ik heb destijds getwijfeld tussen SG Ibanez en Les Paul.. ik heb ze alledrie uitgeprobeerd.. SG vond ik te schel.. te dun.. Les Paul vond ik opzich lekker klinken.. vooral op de hals positie verslaat de LP deze SZ1220 qua dikte van het geluid..

Ik heb hier en daar gekeken, en ja vergeleken met een Les Paul, in de halspositie zou ik ongeveer tzelfde geluid willen als een Gibson Les Paul maar dan met ietsje meer pit. In de brug..ja het mag ook weer wat pittiger.. wat meer output eigk.. Ik heb hiervoor SH-6jes gehad in een andere gitaar epiphone lp, ik vond ze te dun klinken, te schel, en ik wil eigk net t omgekeerde.. veel mids, en wat meer een dikke toon en toch een hoge output.

En ja waarom ik uiteindelijk niet voor de LP ben gegaan is, ik vond de hals niet fijn spelen, het was te dik, de body vond ik niet echt fijn.. De SZ heeft wat mooiere vormen en de hals speelde toch een stuk lekkerder.. naar mijn mening..

In de brug zit ik echt de denken aan die D-sonic, omdat die gast van Linkin Park er ook een heeft.. en ik vind zijn geluid echt mooi! Maar ik vind het kut dat ik het niet kan uitproberen ergens in een shop ofzo :p Gitarist van TOOL heeft ook een mooi geluid die had dacht ik de SH-5 in de brug JB in hals in een lespaul zitten.

Mwah ik wil eigenlijk geen emgs in de SZ, voorlopig staat mijn keuze op JB en D-sonic combo... en ik wil mn keuze niet te snel maken.. vandaar eigk dat ik beetje hier en daar informeer reviews lees etc etc. tnx voor de reacties ! 't helpt enorm