PDA

View Full Version : Telecaster: singlecoil i.c.m. een P90



Rutger
14 december 2006, 14:30
Hey,

ik ben bezig met de voorbereidingen voor m'n tele projectje. ik heb voor de neckpositie een SD P90 aangeschaft, en wil een singlecoil in de brugpositie. nu is een P90 natuurlijk een stuk heter dan een sc, dus is het wat lastiger om daar sc bij te vinden die matcht.

ik heb ns bij De Gier om advies gevraagd, en hij kwam met het verhaal dat de eniste sc die voor een P90 geschikt is, een SD Quarterpound is. nu heb ik daar mijn twijfels bij, aangezien die een weerstand van 17,4k heeft, tegenover 8,2k voor de P90. nogal een verschil dus! bovendien staat de Quarterpound me niet aan omdat dat weinig van je Tele-sound heel laat.

nu heeft de brug-versie van de P90 een weerstand van 9,4k. ik zal dus een sc met vergelijkbare weerstand moeten zien te vinden... vrij lastig.

kan iemand mij helpen om een goeie, matchende singlecoil te vinden? het mag wat kosten....

B_2_the_a
14 december 2006, 15:05
als je geen origineel tele brug element erbij gooit heb je geen tele sound

ik zou er lekker een p90 bij de brug gooien!


daarnaast: als je een brug pickup bij de hals plaats is het alsnog veel harder, dit door de trillingen en shit... dus je moet eigenlijk een pickup hebben die een stuk harder is dan de p90 bij de hals

Rutger
14 december 2006, 15:19
ja, dat bedoelde ik ook te zeggen... de P90 bij de neck is 8,2k, dus de singlecoil in de brug moet zon 9,4k zijn.

en ik wil echt een singlecoil in de brug, geen P90. de vraag is of 9,4k voor een sc niet te heet is om toch nog een redelijke telesound uit die sc in de brug te kunnen halen.

Van Dattum
14 december 2006, 15:31
Wel een beetje eens met B2.
Een Tele is eigenlijk geen Tele zonder die heftige, smerige brug PU.....
Het halselement bij een Tele is altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest (al vanaf 1948...), heeft zowieso veel minder output dan de brug, waardoor het geluid moeilijk in balans te krijgen is. Het combi-standje heeft wel een lekker kwaak-geluid (huh?).
Een P90 bij de hals zal misschien wel lekker klinken en geeft misschien wat beter partij aan het brugelement (dat op zich al redelijk "hot" is). Ik zou gewoon een "klassieke" P90 monteren, niks extra hot of zo....
G&L heeft trouwens wel een succesvolle Tele met 2 P90's....

BTW Keith Richards heeft een humbucker bij de hals en een standaard PU bij de brug. en Keith klinkt imo niet slecht!

Rutger
14 december 2006, 15:57
ja, dat vraag ik me dus ook af.... je hebt ook tele's met een combi sc in de brug en hb in de neck. daar zou toch ook een aanmerkelijk volumeverschil in moeten zitten? of is die hb gewoon wat milder gewikkeld?

en ik zou even op t doosje moeten kijken maar vlg mij heb ik de 'vintage' P90 (hij ligt al een tijdje in de kast, vandaar :p). die P90 is inderdaad om de neckpositie wat meer ballen te geven. maar het gaat me vooral om die sc in de brug, dus als die combi niet mogelijk is kan de P90 nog altijd vervallen. maar ik hou van P90's in de neck... :)

B_2_the_a
14 december 2006, 16:54
ga op jacht naar een overwound tele brug pickup
je moet echt een tele brug pickup hebben, niet zo maar een enkelspoels element (past ook niet)


humbucker bij de hals geeeft gigantisch volume verschil!
naast volume ook volheid enzo..

heb het zelf ook, gebruik alleen maar het halselement :soul:

mm80
14 december 2006, 17:02
goed idee!, een vintagetype (dus zo min mogelijk output) P90 in de hals en een goed en vet telecaster brugelement.
Ik zou me geen zorgen maken over het volume verschil, je weet dat je met het instellen van de hoogte van de elementen de boel ook al goed kan balanceren.

Bovendien, de locatie van het brugelement heeft sowiso al tot gevolg dat een element op die plek feller klinkt t.o.v. de halspositie, dus door het bijtende karakter snijdt ie overal; doorheen:)

Ik heb wel ervaring met humbuckers en mini humbuckers in de halspositie van een Tele in combinatie met een gewoon brugelement, is prima te doen. Gewoon uitproberen.

LostHighway
14 december 2006, 18:35
Kheb gewoon een Tele met '52 Fender pickup in de brug en een SD Vintage Soapbar of hoe heten die aan de hals, matcht perfect, niet teveel naar de cijfers kijken..
Ubercombinatie wel ;)

Rutger
14 december 2006, 19:33
Oke, dat wilde ik even horen: een P90 matcht met een normale tele-bridge pickup :) Ik vroeg me het idd al af, aangezien je een dergelijke combi toch vaker ziet. Je zou toch denken dat De Gier wel weet waar ie het over heeft....

Maar ik ben gelukkig, gauw eentje uitzoeken :cooler:

Squier4ever
14 december 2006, 20:06
een brugpup heeft puur en alleen al door de positionering hiervan veel meer "bite" dan een nekpup... die ohmages zijn lang niet het enige wat telt....

no 1 hops
15 december 2006, 15:01
een brugpup heeft puur en alleen al door de positionering hiervan veel meer "bite" dan een nekpup... die ohmages zijn lang niet het enige wat telt....klopt.
heb een l290sl single coil noisless die bijna 20Kohm pakt en klinkt als een single.

net binnen, twee l450 humbucker (ook qua formaat)die volgens zeggen van een thinline meer in de buurt van een tele brengen.
hals bucker is 5Kohm, brug rond de 10Kohm.
en toch, (heb ze nu tijdelijk in een phoenix (echt niet veel)stc33 strat)
wat voller, en toch die single coil touch.