PDA

View Full Version : componeren



jerzeyman
20 december 2002, 19:13
beste mensen,

Ik probeer gewoon uit een toonladder een solo te maken, maar het lukt niet echt. Is soloren nou een apart vak ? En kan je soleren ook leren ? Of heb ik helemaal geen talent ? hebben jullie geen tips over solo`s maken? Ik wil later zulke nummers als b.v Knopfler of Clapton maken. Zou ik zulke nummers nou kunnen maken later als ik leer soleren ? Ik hoop dat jullie tips hebben, groetje`s jerzey

Lacrimosa
20 december 2002, 20:44
Moet je maar es wat van John Petrucci, Michael Romeo of Jason Becker downloaden, dan zie je wat echte solo's zijn :wink:!!!

Ibanez
20 december 2002, 20:46
Nee dat is lekker helpen :smile:

Lacrimosa
20 december 2002, 20:47
hehehehe

Ibanez
20 december 2002, 20:49
Dan word hij helemaal wanhopig :smile:

Anders Destium
20 december 2002, 21:05
Soleren is een apart vak idd. Het gaat vooral om dingen weg te laten (is misschien verrassend) op de goede momenten. Je kunt het aanleren door of zelf te improviseren en bijvoorbeeld eens noten een paar keer aan te slaan en dan verder te "lopen". Wat je ook vaak ziet is steeds terugkerende riedeltjes bijv
E -19h-15----19h-15----x 8
B ---------17--------17-

en dan
E-20h-15----20h-15---- x 8
B---------17--------17-

Maar dat is meer een standaard patroon op mineur F# dat in veel gevallen in te passen is bij het improviseren bij metal. Probeer eens te experimenteren met de pentatonische ladders.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anders Destium op 2002-12-21 00:26 ]</font>

vulvasonic
20 december 2002, 23:56
Tuurlijk is soleren een vak apart.
En met laddertjes spelen kom je er niet mee. Laddertjes zijn alleen goed om de hals te leren kennen en je kleine motoriek te oefenen.
Om een echte goede solo te kunnen spelen moet je de 'honderden' trucjes leren die iedereen gebruit. Veel luisteren is derhalve helemaal geen foute opmerking. Maar het kan geen kwaad om lessen te nemen.

En of je talent hebt...., dat kan ik hier achter mijn PC moeilijk beoordelen.
;]

panorama de mar
22 december 2002, 15:14
Tja dan zal ik mijn beste tip maar weer eens laten horen.
Let op:
De beste manier om te beginnen met soleren, is het gebruiken van een of ander (redelijk simpel) schema van een nummer dat je leuk vindt. Dat schema bestaat dan natuurlijk bij voorkeur uit een akkoordenprogressie met daaroverheen een melodietje. (Ik weet natuurlijk niet wat voor muziek je leuk vindt...)
Vervolgens speel je gewoon een paar keer het melodietje en de akkoorden met band/cd'tje/whatever, zodat je vertrouwd raakt met het liedje. Is dit dan het moment om helemaal los te gaan?
NEE!
Begin gewoon rustig aan - zoek steeds enkele noten op de hals die je kunt gebruiken om af te wijken van het thema (melodietje). DIT IS DE BELANGRIJKSTE STAP UIT HET LEREN VAN DE KUNST DER IMPROVISATIE! Ga steeds net een stapje verder, en probeer telkens te spelen wat jíj 'hoort'. Zo leer je improviseren. De snelheid waarmee je verder leert hangt vooral af van je inspiratie, die je kunt vergroten door veel naar muziek te luisteren....
Succes ermee!

Greetz,
Panorama

jerzeyman
23 december 2002, 19:18
IK VIN DIRE STRAITS KICKUH !!!!!!!!!!!!! MONEY FOR NOTHING CHICKS FOR FREE hahaha

Harry
24 december 2002, 10:07
Op 2002-12-20 19:13, schreef jerzeyman:
beste mensen,

Ik probeer gewoon uit een toonladder een solo te maken, maar het lukt niet echt. Is soloren nou een apart vak ? En kan je soleren ook leren ? Of heb ik helemaal geen talent ? hebben jullie geen tips over solo`s maken? Ik wil later zulke nummers als b.v Knopfler of Clapton maken. Zou ik zulke nummers nou kunnen maken later als ik leer soleren ? Ik hoop dat jullie tips hebben, groetje`s jerzey


als je stukjes van de Dire Straits meespeel, bijv. zo'n melodietje als in Tunnel of Love, dan hoor je 'licks' die je in solo's kunt verwerken. Je moet zo'n fragment dan wel na kunnen spelen, maar dat is op te bouwen door een noot te zoeken, en daarna de volgende. En zo ga je door tot je een stuk compleet heb, dan heb je een leuke basis om te soleren. De stukjes die je hebt gevonden kun je weeer terug herleiden tot toonladders, voor je theorie.

schaap
24 december 2002, 19:48
fuck toonladders, speel op je gevoel. Denk bij jezelf; wat zou cool klinken ?? En vanuit daar pak je wat tonen, en dan werk je dat verder uit. :grin: zo krijg je nog beswel coole solo's af en toe. en het is leuker dan toonladdergedoe. alhoewel ik wel moet toegeven dat het met toonladders uiteindelijk ook goed werkt. maar mijn manier is leuker

Kitaarhiero
24 december 2002, 23:27
Toonladders zijn makkelijker.

mijn tip: Kijk eens goed naar een (barré)akkoord. alle noten die je vingers ingedrukt houden kun je gebruiken in de solo... Je kunt bij een barré akkoord Pull-offs en hamer-ons maken door je wijsvinger in de barré positie te laten en je andere vingers op te tillen/neer te zetten. als je dan ook aparte noten speelt, en enkele noten, en mee beweegt met het akkoorden schema kun je best een coole solo fabriceren.

Jopie
25 december 2002, 21:00
Ff wat soloos en gitaarstukjes die wel leuk zijn voor beginners dus ook ikzelf:

Ac/Dc : Intro/solo Shook me all night long
Ac/Dc : Intro thunderstruck , Highway to hell
Guns n R. : Intro/1ste solo Sweet Child o mine , Intro Don't Cry
Animals : Intro House of the rising sun
Deep Purple : Intro Smoke en Black Night
Jimi Hendrix : Intro Voodoo Chile , Purple Haze
The Who : Intro Pinball Wizard
Black sabbath : Intro Paranoid
Bon Jovi : Livin on a prayer , You give love en intro Wanted dead or alive
Gary moore : Intro Still got the blues en Parisienne Walkways , Empty rooms Intro/solo
Led Zep : Intro Stairway/Black dog/ Heartbreaker
U2 : Intro Bloody Sunday
Status Quo : Gewone Rock 'n Roll ridels.

Ik kan nog wel ff doorgaan maar ik krijg hiervoor niet betaald , maar dan heb je weer es ff wat ander materiaal als de Satch , Petrucci en andere gitaristen nu dus ff van de pioniers Hendrix , Page en die mannen weest wel

Jopie
25 december 2002, 21:03
o ja kijk ff op http://www.guitartabs.cc voor de tabs van de songs

lupoloco
8 februari 2003, 02:04
vlot het al?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lupoloco op 2003-02-08 10:04 ]</font>