PDA

View Full Version : ombouwen actief naar passief



wizzie1982
14 december 2006, 10:48
Hoi,

ik heb van de week een SoundGear SRX305 op de kop getikt. Deze bas is actief en heeft daardoor een veel hoger uitgangsvolume dan mijn oudere passieve bas.

Is het mogelijk om deze bas passief te maken of moet ik dan gelijk de elementen gaan vervangen oid?

piezo
14 december 2006, 10:54
Nog gemakkelijker: versterkers hebben doorgaans ingangen voor actieve en passieve instrumenten. Soms heten die Lo(-Z) = voor actief en Hi(-Z) voor passief. Steek je snoer dus gewoon in de andere ingang.

wizzie1982
14 december 2006, 13:14
ik speel momenteel over een bass v-amp met een PA eindtrap... heb nog niet zo'n ingang kunnen ontdekken aan de v-amp...

Werkt dit ook met losse effectenbakjes trouwens? zoals bijvoorbeeld de BOSS ODB-3 oid? kan me zo voorstellen dat als je meer volume instuurt dat je dan ook meer gain hebt...

Squier4ever
14 december 2006, 13:24
Nog gemakkelijker: versterkers hebben doorgaans ingangen voor actieve en passieve instrumenten. Soms heten die Lo(-Z) = voor actief en Hi(-Z) voor passief. Steek je snoer dus gewoon in de andere ingang.

volgens mij werkt dit juist niet, die inputs zijn bedoeld om juist die volumeverschillen tegen te gaan... de passieve input "gaat harder" dan de actieve, om het maar ff krom te verwoorden.
je moet echt je bas gaan aanpassen. probeer eens te spelen zonder batterij erin. als dit niet werkt, probeer gewoon het actieve circuit te bypassen. werkt dit ook niet moet je andere pups hebben.

bert k
14 december 2006, 13:29
Dat is toch precies wat Piezo zegt?


Over die V-amp: daar moet toch ergens een instelling zitten om de ingangsgevoeligheid terug te draaien.

Negative K3 fan
14 december 2006, 13:30
Over die V-amp: daar moet toch ergens een instelling zitten om de ingangsgevoeligheid terug te draaien.

precies, gewoon het volume terug draaien

wizzie1982
14 december 2006, 13:35
Over die V-amp: daar moet toch ergens een instelling zitten om de ingangsgevoeligheid terug te draaien.

ja ik kan de gain van de v-amp wel terugdraaien, maar dan moet ik voor twee bassen twee aparte presets hebben. Bovendien speel ik meestal draadloos (Sennheiser EW172G2) en dan moet ik daar in de zender het ingangsvolume ook instellen per bas. En deze heeft geen presets...
Daarom leek het mij handiger als ik de bas kon aanpassen dat ze beide hetzelfde uitgangsvolume hebben... kan trouwens natuurlijk ook de volumeknop van de actieve bas omlaag zetten :D maar dan staat ie bijna helemaal dicht... ik zal es proberen of het werkt met de batterij eruit... bedankt voor de tip!

wizzie1982
14 december 2006, 13:36
precies, gewoon het volume terug draaien

eh ja dat dus :P

piezo
14 december 2006, 13:40
Voor die V-amp zul je dan gewoon de volumeregelaar van je bas wat dicht moeten draaien. Aangezien die actief is heeft dat weinig gevolgen voor je klank. Of, als dat mogelijk is, de ingangsregelaar van je v-amp voldoende dicht draaien. Aangezien die waarschijnlijk in werkelijkheid digitaal is, zou dat wel eens niet goed kunnen klinken.

Met effectpedaaltjes werkt het niet echt anders. Sommige hebben een lage ingangsgevoeligheid en/of een hele hoge versterkingsfactor (=gain), waardoor ze niet geschikt zijn voor een actief ingangssignaal (fuzzboxen zijn een bekend voorbeeld). Andere kun je wel met een actief signaal voeden, wat niet altijd betekent dat ze ook lijnniveau aankunnen. De output van een actieve/laagohmige bas ligt ergens tussen passief/hoogohmig en lijnniveau/laagohmig.
Gewoon proberen dus.
(Hier houdt trouwens mijn electronicakennis ongeveer op. Voor meer moet je bij de echte deskundigen van de afdelingen "werkbank" of "effecten" zijn)

EDIT: ik typ weer eens veel te langzaam :)

MAAR:
volgens mij werkt dit juist niet, die inputs zijn bedoeld om juist die volumeverschillen tegen te gaan... de passieve input "gaat harder" dan de actieve, om het maar ff krom te verwoorden.
je moet echt je bas gaan aanpassen. probeer eens te spelen zonder batterij erin. als dit niet werkt, probeer gewoon het actieve circuit te bypassen. werkt dit ook niet moet je andere pups hebben.Het verschil tussen een passieve(Hi-Z) en actieve(low-Z) ingang van een versterker is meestal alleen een andere gevoeligheid. Over de tweede staat parallel meestal een weerstandje om meteen wat signaal naar aarde te laten afvloeien

wizzie1982
14 december 2006, 14:57
nou ik heb de bas gelijk maar even open geschroefd...

batterij eruit wilde niet... dan deed ie helemaal niets meer, maar ik heb wel de aarde van een van de elementen op de aarde van de jackplug aangesloten, en hetzelfde met de signaal ader, en toen kwam er geluid uit...

de elementen zijn dus wel geschikt voor passief gebruik, dus kwestie van rewiren en dan werkt ie passief...

bedankt voor de tips!