PDA

View Full Version : dubbel aansluiten cabinet, nut?



davinci77
14 december 2006, 09:55
Kom net op martkplaats een advertentie tegen: http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstrumenten_gitaren_elektrisch/65549850.html

in hoeverre zou dit werken? Dat van de hul goede kabel is, weet ik wel, maar heb eigenlijk nooit stil gestaan bij het dubbel aansluiten van een cabinet.

Als voorbeeld: mij versterker kan maximaal 16 Ohm aan, mijn 4x12 is momenteel dus ook 16 ohm. Ik zou hem dus moeten herbedraden naar 2 x 8 Ohm en met twee kabels naar beide outputs van de versterker gaan...

Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Chris Winsemius
14 december 2006, 10:27
Hoi

Bi-wiring komt vooral in de hifi wereld voor, 1 kabel voor de woofer en 1 voor de tweeter.

Doordat er twee kabels (in dit gitaar-geval) parallel gebruikt worden is de weerstand v/d bedrading tussen amp en box kleiner dan met 1 kabel, 't laag kan dan ietsje strakker worden.

Kim Wilson
14 december 2006, 10:37
Het voordeel van biwiring in de hifi is ook dat de lage tonen de tweeter niet beïnvloeden. Daar heb je bij een gitaarcab niks mee te maken, dus heeft het ook geen zin. Gewoon een 2x2,5 mm2 bij de bouwmarkt is voldoende. Heb je daar nog je twijfels bij, kun je altijd nog naar de auto-hifiwinkel gaan om een stukje 2 x 4 mm2 OFC kabel, dan weet je zeker dat het goed is.

pol
14 december 2006, 12:57
volslagen belachelijk, als je dit doortrekt zou je voor een 4 x 12 elke speaker een eigen kabel moeten geven.
We zijn nog altijd gitaristen he, geen audiofielen.
Ik koop voor 73 Euro liever een set goeie buizen, dat geeft veel meer verbetering voor je geluid dan een paar kabeltjes.

Negative K3 fan
14 december 2006, 13:27
Hoi

Bi-wiring komt vooral in de hifi wereld voor, 1 kabel voor de woofer en 1 voor de tweeter.

Doordat er twee kabels (in dit gitaar-geval) parallel gebruikt worden is de weerstand v/d bedrading tussen amp en box kleiner dan met 1 kabel, 't laag kan dan ietsje strakker worden.

maar bij een 16 ohm cab is dat versachil redelijk verwaaroosbaar... in de hih wereld kennen ze geloof ik nauwelijks 16 en hoe minder ohm je cab is hoe groter de invloed van kabelweerstand

Negative K3 fan
14 december 2006, 13:28
Ik koop voor 73 Euro liever een set goeie buizen, dat geeft veel meer verbetering voor je geluid dan een paar kabeltjes.

dikke plus 1!

Chris Winsemius
14 december 2006, 13:50
maar bij een 16 ohm cab is dat versachil redelijk verwaaroosbaar... in de hih wereld kennen ze geloof ik nauwelijks 16 en hoe minder ohm je cab is hoe groter de invloed van kabelweerstand

Net als bij gitaarkabels zijn verschillen tussen speakerkabels ook te horen.

Dun standaard draad in Marshall kasten vervangen door dikker draad maakt het laag strakker en dikker.

Ik bedoel dit niet als high-end gezever en natuurlijk hebben buizen meer invloed op je sound. Ik zie het meer als; amp goed (circuit, trafo's, buizen en parts), kast goed (speakers, afmetingen, materiaal) en dan alles er uit willen halen: ook goeie kabels.

In sommige gevallen kan 'n slechte kabel 'n dikke plus zijn, zie Hendrix. Brighte Marshalls en Strats en dan 'n goedkoop krulsnoer met veel hoog-demping gebruiken. En natuurlijk non true bypass pedalen!

BLOK182
14 december 2006, 14:25
Ik merkte wel verschil tussen een opnieuw, dik bedraaide 1960a met een goede Klotz speakerkabel en de sound van diezelfde kast slecht bedraad met een slechte kabel. Maar om nou te zeggen dat 2 kabels hoorbaar anders zijn dan 1, en ga zo maar door, dat gaat toch wel wat ver.

BartT5R
14 december 2006, 15:02
Soms is het ook nodig, mijn Flextone 4X12 moet gewoon met 2 kabels gevoed worden, want dat is gewoon een pure stereo kast.

guitardude
14 december 2006, 15:04
Soms is het ook nodig, mijn Flextone 4X12 moet gewoon met 2 kabels gevoed worden, want dat is gewoon een pure stereo kast.
Alleen is de kabel die aangeboden wordt Mono, maar dan met 2 draden.
Totaal wat anders dus ;)

davinci77
14 december 2006, 17:57
duidelijk! Ik laat het voor wat het is.
Zoals Chris al zegt. Als de basis goed is, zijn het steeds kleinere dingen die het verschil maken.
Mocht iemand nog eens €73,- over hebben, hoor ik graag zijn bevindingen!

Thijssie
14 december 2006, 23:04
Het voordeel van biwiring in de hifi is ook dat de lage tonen de tweeter niet beïnvloeden.

Bijna goed :)

Dat wordt vooral gedaan omdat bij het "filteren" veel verlies op kan treden. Men kiest er dan vaak voor het signaal *voor* de eindtrap te filteren (aktief filter) en dan voor hoog en laag een aparte eindtrap te gebruiken die dus weer met aparte kabels naar de afzonderlijke speakers gaan.

Kim Wilson
14 december 2006, 23:13
Oh, ik had begrepen dat door de lage tonen verlies kan optreden, wat in de tweeter dan weer te horen is. Zeg maar dat de kabel te zwaar belast wordt door de lage tonen, zodat de tweeter daar last van heeft. Dat is het nut van bi-wiring. Wat jij beschrijft, met een dubbele eindtrap, heet bi-amping.