PDA

View Full Version : Element keuze!



Scip
14 december 2006, 07:43
Goedemorgen!

Ik zit een beetje met een "probleem": Ik mag en wil voor m'n verjaardag nieuwe elementen, omdat in mijn Ibanez Artcore nog de standaard elementen heb zitten en ik het geluid veel te warm en te dof vind.

Zelf dacht ik eerst aan P90s (in humbucker formaat), maar ik wil een goed overwegend besluit nemen, want ik wil niet dat ik volgend jaar wéér nieuwe elementen "moet" kopen.

Dus de vraag is: Ik ben op zoek naar gewoon open en sprankelend, maar soms misschien ook een béétje warm geluid waar ik goed mee kan rocken (maar geen metal ed.) maar ook een mooi en helder clean hebben. Welke elementen raden jullie mij aan en in welke setup? bijv. een humbucker in de brug en een singlecoil bij de neck?

Orpheo
14 december 2006, 09:35
in brug: BKP mule. in hals BKP mississipi queen.


te duur?

in brug: seymour duncan pearly gates of de seth lover (dat 55 model, ben de echte naam kwijt). in hals: duncan phat cat.

te duur?

GFS crunchy paf in brug

GFS p90 in humbucker formaat in hals.

eitje.

no 1 hops
14 december 2006, 11:20
Bill lawrence setje
lees dit maar eens
http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=2285.topi c

Scip
14 december 2006, 15:40
Hmm, ik zou eerst willen weten wat voorn soort pickup ik zou moeten nemen?
dus Single coil (in humbuckerformaat van Duesenberg te verkrijgen), humbucker of p90? En/of in wat voor'n combinatie? dus ik hoef nog niet meteen het merk te weten.

omni
14 december 2006, 15:56
Ik denk dat veel mensen je de combinatie van een holle gitaar en een single coil element zouden afraden ivm rondzingen. Ik denk dat het een ideale combinatie is maar wie ben ik. Ik heb zelf een semi hollow met een p90 in de neck en een p100 (humbucker) in de brug die ik zelf heel fijn vind. Maar vele combinaties zijn mogelijk.

Scip
14 december 2006, 16:01
Ik denk dat veel mensen je de combinatie van een holle gitaar en een single coil element zouden afraden ivm rondzingen. Ik denk dat het een ideale combinatie is maar wie ben ik. Ik heb zelf een semi hollow met een p90 in de neck en een p100 (humbucker) in de brug die ik zelf heel fijn vind. Maar vele combinaties zijn mogelijk.
Het is geen full hollow body zeg maar, alleen op de plaats van de F-hole is hol.
http://home.wanadoo.nl/joh.schipper/kleineArtcore.jpg
Dus heb je dan ook wel het probleem van meer rondzingen met singlecoils?

omni
14 december 2006, 16:16
Dat maakt in principe weinig uit. Semi hollow's en single coils hebben gewoon meer neiging tot rondzingen. Goedkopere elementen hebben over het algemeen ook eerder de neigeing. Iedere gitaar gaat uiteindelijk rondzingen als de omstandigheden maar goed zijn. Probeer maar, zet je versterker voluit en ga er naast staan met je gitaar. Er zijn natuurlijk ook verschillende manieren om het te voorkomen of te sturen.

Squier4ever
14 december 2006, 16:29
denk dat GFS Dream 90's hier erg lekker gaan klinken.... je moet wel van de sound houden.

Mitch
14 december 2006, 17:15
De budget hype is GFS, de boutique hype is Bareknuckles. :satisfie:
Allemaal leuk en aardig, maar als je meer leven en sprankeling wil maar er wel goed mee wil rocken is het vooral een wat lagere output die je nodig hebt.
TV Jones maakt daar erg goede elementen voor, TV Trons. Een beetje de oude Filtertron in HB formaat. Er zijn nog wel meer goede keuzes hoor, oriënteer je rustig op de markt.

Scip
14 december 2006, 17:22
ik wou me inderdaad iets verder oriënteren op de markt van elementen. Zelf had ik Duesenberg elementen in gedachten omdat die ook in de Duesenberg gitaren zitten dus lijkt me dat wel goeie kwaliteit.

Zelf had ik een combinatie van een Duesenberg Humbucker in de brugpositie en een Duesenberg DP90 (p90 in humbuckerformaat) in de neckpositie al in de gedachten. En dan misschien een PushPull tone-potmeter om de humbucker te splitsen? Of wordt dit lastig?

Wat denken jullie er van?

Mitch
14 december 2006, 18:03
Daar heb ik wel enige ervaring mee. Zowel met de elementen zelf als met het idee om verder te splitten.
De elementen van Duesenberg zijn niet hun sterkste punt. Zeker niet slecht, maar niet echt top-of-the-line. Ik weet dus niet wat ze ervoor vragen, maar als ze prijzig zijn zou ik er niet aan beginnen. In de Starplayer bijvoorbeeld hebben ze een extra condensatortje toegevoegd om de middenstand wat helderder te krijgen. Als je die weghaalt valt op dat het geheel toch wel wat modderig klinkt.
Brug humbucker splitsen is een goeie optie, maar alleen als je van dat bijterige brug-single coil geluid houdt kun je bedrogen uitkomen. Het is natuurlijk wel helderder dan de volle humbucker, maar door de dubbele magneet van een hubucker houd je altijd een iets mellower geluid dan met een pure single coil. De middenstand knapt er in mijn ervaring niet echt mee op, die vind ik met P90/HB juist al erg goed. Pas met een andere gitaar toevallig het verschil gehoord als de HB dan gesplit is, maar dat is niet echt 'mooier'.

Algemene tips als je op elementenjacht gaat: juist als je voor helder en open en toch warm wil gaan liever alnico magneten en niet ceramisch en vooral lekker weinig output. Kun je heus prima mee scheuren hoor, met wat minder output heb je misschien wel een minder schreeuwerig mid, maar de boventonen zorgen toch wel voor crunch.
Succes met speuren !

Scip
14 december 2006, 23:15
--------------------------------------------------------------------------------

In de humbucker van Duesenberg zit toch een alnico magneet?
De Duesenberg humbucker is €42- en de Duesenberg dP90 is €49,95 bij ToneFactory, aantrekkelijke prijs toch?

Squier4ever
14 december 2006, 23:25
GFS mag dan budget zijn, ze zijn IMO heel erg goed!
je kunt er geen buil aan vallen, klinken net zo lekker als SD's en dat voor de helft van het geld!

wil natuurlijk wel een vergelijken met BKP's, dan zullen ze maybe wel in het water vallen. maar vergeleken met mijn SD vind ik het erg goeie pups ( niet dat die slecht zijn hoor, verre van dat :o)

Orpheo
14 december 2006, 23:36
GFS mag dan budget zijn, ze zijn IMO heel erg goed!
je kunt er geen buil aan vallen, klinken net zo lekker als SD's en dat voor de helft van het geld!

wil natuurlijk wel een vergelijken met BKP's, dan zullen ze maybe wel in het water vallen. maar vergeleken met mijn SD vind ik het erg goeie pups ( niet dat die slecht zijn hoor, verre van dat :o)

agreed. GFS is voor het geld super. maar als je het geld hebt, zou ik voor BKP gaan. ik heb BKP nu zitten in mijn mainaxes, en dat is genoeg. ik zou t wel overal in willen, maar het moet wel bijzonder en speciaal blijven. net als die ENE bijzonder DURE wijn :P