PDA

View Full Version : hoe krijg ik een diepe glans



doctor liejp
13 december 2006, 21:40
Nu ik mn LP eindelijk ontvangen heb, kan ik niet wachten om hem klaar te zetten voor de fotoshoot om hem hier te kunnen posten in de "toon je LP-topic".
Nu vraag ik me af, bestaan er middeltjes of producten om de diepe glans op mn standard te optimaliseren?
Hij ziet er nu netjes uit, doch ik wil em piekfijn.

thnx

frekie
13 december 2006, 21:42
Gewoon poetsen met een goed middel. Ik heb altijd GHS guitargloss geloof ik. (staat op zolder dat flesje..)

doctor liejp
13 december 2006, 21:50
Nu lees ik regelmatig de oudere topics van dit forums... En nu weet ik dat de er behandel-methodes zijn op mn standard die minder goed zijn gezien de aard van de lak (ben de juiste benaming kwijt)
iemand die mn geheugen kan opfrissen?

jerome
13 december 2006, 22:20
Ik gebruik voor m'n Strat gewoon een autopolish/ wax die geschikt is voor metalic lakken, bijvoorbeeld van Turtle Wax.
Daar zitten geen agressieve stoffen in.

Die gitaaronderhoudsmiddellenfabrikanten (jezus wat een woord!) kopen het ook bij de autopoetsmiddellenfabrieken, stoppen het vervolgens in een klein kutflesje en vervijfdubbellen vervolgens de prijs!

Squier4ever
13 december 2006, 22:23
schoonmaken?
doe eens normaal :D
das totaal niet Rock n roll

jerome
13 december 2006, 22:28
schoonmaken?
doe eens normaal :D
das totaal niet Rock n roll

Ik heb eens een gitaar van een maat van me een beurtje gegeven...
Dat ding was al 15 jaar oud en er was nog nooit een poetslap over heen gegaan.
Ik heb eerst met wasbenzine de chipsmotorolieasfaltboterspermasmurry-laag eraf moeten schrobben.
Na de poetsbeurt bleek de gitaar ineens wél mooi te klinken....

doctor liejp
13 december 2006, 22:31
Klopt, ik heb een squier strat ook, en die poets ik inderdaad nooit :cooler:

En nog een vraagje... op de achterzijde hangt nog een irritante zelfklever op de body van de winkel waar ie van komt... DIE GAAT ER DUS ZO VLUG MOGELIJK AF...

maar weer de vraag.... Hoe?

(en neen, squier4ever, niet met een keukenmesje afkrabben :roll:

Squier4ever
13 december 2006, 22:31
en neen, squier4ever, niet met een keukenmesje afkrabben

dat heb ik toch niet gezegd....
ik zeg lekker laten zitten die zooi, ziet er ooit mooi ge-aged uit..

jerome
13 december 2006, 22:40
Gasbrander?
Haakse slijptol?

Pun
13 december 2006, 22:44
Zelfklever? Is dat een stickertje?

Als het zo is, kun je hem er eerst gewoon afkrabben, en wat nog blijft zitten, lijmresten en zo met sla-olie er af vegen (sla olie op een doekje, en dan wrijven). Daarna wel weer met een droge doek goed afdoen, anders blijf je een half jaar met zo'n glibberding zitten, hehe.

Voor je dit gaat doen, wacht nog even, om te kijken of er geen reacties komen om mij voor gek te verklaren, want ik heb het nog nooit op een gitaar geprobeert, dus ik weet niet of de lak er onder lijdt. Maar op hoesjes van CD's en zo, werkt het wel goed, en ik verwacht eerlijk gezegd ook geen problemen bij een gitaar.

jerome
13 december 2006, 22:47
Wasbenzine
(en géén thinner of terpetine)

Negative K3 fan
13 december 2006, 22:59
bij de gitaarwinkel kun je van dat spul halen ik gebruik dunlop 65 en dat doet precies wat jij bedoelt, een soort poetsmiddel waarmee je je gitaar helemaal glanzend doet. Je moet er maar een klein beetje van gebruiken per keer.

doctor liejp
13 december 2006, 23:40
thnx negative...
en een voorstel mbt de sticker?
er hangen er eveneens een tweetal op de gibson-case, die wil ik er ook af. Ik doe best een beetje voorzichtig met het leder?

BLOK182
14 december 2006, 11:08
Gewoon goed poetsen met bijvoorbeeld Gibson polish, heb ik zelf ook en werkt prima. Mijn LP Classic heb ik ff bij de gitaarbouwer laten "polijsten", een wat rigoreuzere manier van schoonmaken, maar na 15 jaar geen poetsen en veeeel nicotine kreeg je die laag taaie zooi er goed af.

Fenndangoband
14 december 2006, 15:48
Alle mogelijke speciale gitaarpolishmiddeltjes zijn zakzetterij... je betaalt veel te veel voor wat je krijgt. Het beste wat je doet is het aankopen van een grote spuitbus bijenwas van het merk Kiwi. Dit wordt eigenlijk gebruikt voor houten en gelakte meubels. Je betaalt bijna niks in verhouding met die flashy middeltjes. Die bijenwas is dan ook veel duurzamer, betere kwaliteit en voedt en beschermt je dierbare plankje veel beter. Ik heb 5 gitaartjes die er steeds piekfijn moeten uitzien met als gevolg dat die regelmatig eens een goede onderhoudsbeurt krijgen. Ik heb 4 jaar geleden zo 1 bus Kiwi bijenwas aangeschaft en die is nu pas (sinds eergisteren) leeg. Je bent er in ieder geval niet aan gekloot. Wat van die middeltjes wel goed is, is de speciale fretbordolie voor het ebbenhout of het rosewood. Af en toe (2maal per jaar) wrijf je je fretbord even in met deze olie, je laat de olie lekker in het fretbord inwerken, wrijft de overtollige olie er af, laat het een nachtje opdrogen en de volgende dag heb je een goed gevoed en soepel fretbord... zo blijft je hout leven.

Squier4ever
14 december 2006, 16:31
... zo blijft je hout leven.

dat hout is al een hele tijd dood hoor :o
anders kunnen ze daar geen gitaar van bouwen

Fenndangoband
14 december 2006, 17:17
dat hout is al een hele tijd dood hoor :o
anders kunnen ze daar geen gitaar van bouwen

Figure of speech... 8-) Hout blijft zich wel zetten naar vochtigheid, temperatuur, drukgebieden m.a.w. klimaat... vandaar uitdrukking dat het hout blijft leven.

Droffie
15 december 2006, 00:10
Virtuoso is echt wonderspul...Lees de Virtuoso appreciation topics op het Lespaulforum. Ik gebruik 't zelf (alleen in de US te bestellen)...je hebt polish en Cleaner...de cleaner werkt fantastisch om de gunk van je nitro lak af te halen en je nek te reinigen. Werkt super als je een stroeve hals hebt (komt vaak voor bij LP)...

hier kan je 't bestellen.
http://www.virtuosopolish.com/

B_2_the_a
15 december 2006, 00:33
met gibsons moet je goed oppassen met schoonmaakmiddelen, aangezien je de lak er zelfs af kan wrijven...

stickertje weet ik niet hoe je dat kan verwijderen...


voor de toets: dunlop fretboard cleaner/prep
erop spuiten, 10 min in laten trekken... en met doekjes schoonwrijven..

dan in de olie: dunlop toetsenolie of blokfluitolie of wat dan ook..
erop doen en goed verdelen dat alles olie heeft.... 10 min in laten trekken...ovetollige troep eraf wrijven.. 5 min wachten, besnaaren

cardinal
16 december 2006, 21:48
hahaha, klinkt als een shampoo reclame joh