PDA

View Full Version : ENGL Invader 50W?



Powerchordschuiver
13 december 2006, 20:51
Vroeg me af of er ENGL-insiders zijn die weten of de Invader ook in een 50 Watts-versie zal komen?
Het lijkt me een zeer interessante amp, maar 150 watts is veel te veel power vind ik.

DarknessAwaits
13 december 2006, 20:56
Ik heb geen idee, het was wel eerst de bedoeling geloof ik. Ik vind 150 watt ook echt te gortig en snap ook niet dat ze niet eerst met de 100 watt zijn begonnen, daarna de 50 watt uitbrengen en als laatste zou ik dan *eventueel* nog een 150 watter loslaten op de markt.

Powerchordschuiver
13 december 2006, 20:59
Misschien kan LordRiff Horst Langer van ENGL eens hierover mailen en dit voorstellen, kan het zelf niet doen want de customer support op hun site is down.
(Lijkt me dat hij als ENGL-fan toch wel eens persoonlijk contact met hen heeft)

RouwGrasSlayer
13 december 2006, 21:45
Meestal zijn ze bij rocksolidamps wel goed op de hoogte

http://www.rocksolidamps.com/description.php?II=76#

Maar het bericht is volgens mij al vrij oud.

gerrekat
14 december 2006, 15:49
Er is sprake van dat in Maart/April een lagere watts versie uitkomt maar dat zijn nog geruchten. Ik moet zeggen dat ik 150 watt niet echt overbodige luxe vind, het si ook extra headroom. Ik moet zeggen dat mijn ouwe Powerball met 100 watt niet bijzonder luid was in vergelijking met een JCM 800 of Mesa Mark III/IV. Hij ging hard zat hoor daar niet van, maar toch duideljik minder dBtjes dan de andere genoemde amps. Ik moet zeggen dat de SE met 100watt dan weer duidelijk harder gaat.

BLOK182
14 december 2006, 16:00
De opzet van de Invader is ook een ontzettende pomp-amp wat betreft laag, dan is 150 watt op de eindtrap ook geen overbodige luxe, bij 50 watt wordt het dan toch wat minder...

Powerchordschuiver
14 december 2006, 16:07
Ik moet zeggen dat mijn ouwe Powerball met 100 watt niet bijzonder luid was in vergelijking met een JCM 800 of Mesa Mark III/IV. Hij ging hard zat hoor daar niet van, maar toch duideljik minder dBtjes dan de andere genoemde amps. Ik moet zeggen dat de SE met 100watt dan weer duidelijk harder gaat.

Heeft dat niet wat van doen met de toegepaste eindbuizen?
6L6-eindtrappen (Powerball) schijnen toch wat minder luid te gaan dan EL34-eindtrappen.
Ik kan me dat i.i.g. wel voorstellen, want el34's hebben wat meer mid dan 6l6-ers en dat is nou juist zo bepalend voor de dB-tjes, toch??

Kim Wilson
14 december 2006, 16:09
De opzet van de Invader is ook een ontzettende pomp-amp wat betreft laag, dan is 150 watt op de eindtrap ook geen overbodige luxe, bij 50 watt wordt het dan toch wat minder...
Hebben jullie geen bassist of zo dan? Met vreselijk veel laag ga je elkaar toch in de weg zitten?

ColourofFire
14 december 2006, 16:13
De opzet van de Invader is ook een ontzettende pomp-amp wat betreft laag, dan is 150 watt op de eindtrap ook geen overbodige luxe, bij 50 watt wordt het dan toch wat minder...

Het is ook een beetje het idee dat metal amps de distortion vooral van de preamp buizen halen, als je eindbuizen mee gaan scheuren krijg je een heel ander geluid (wat bij high gainers niet echt lekker schijnt te klinken), daarom kan 150 watt ervoor zorgen dat je eindbuizen niet over hun nek gaan.

Dan blijft de 150 watt alsnog opmerkelijk, want voor zover ik weet was de Invader juist als veelzijdig beestje bedoeld.

Mr.Bluesbreaker
14 december 2006, 18:18
6L6-eindtrappen (Powerball) schijnen toch wat minder luid te gaan dan EL34-eindtrappen.
Ik kan me dat i.i.g. wel voorstellen, want el34's hebben wat meer mid dan 6l6-ers en dat is nou juist zo bepalend voor de dB-tjes, toch??

Dit komt doordat doordat het menselijk gehoor niet geheel liniair is. Dat wil zeggen, een erg lage toon van bijvoorbeeld 60 Hertz zul je veel harder (in decibellen) moeten zetten dan een toon van bijvoorbeeld 3500 Hertz, als je ze even hard wil horen.

Link naar de 6L6 en EL34 eindtrappen: je zegt het zelf al een beetje, een EL34 heeft over het algmeen meer een schreeuwerig middengebied, waar we juist gevoelig voor zijn qua gehoor. Het aantal decibellen van 150 watts 6L6 of 100 watts EL34 is inet zovele verschillend, maar we ervaren de klankkleur van een EL34 gewoon als "harder".

Maak maar eens een V-vorm in de EQ van een willekeurige basversterker die zo'n 7 of meer bands-EQ heeft. Draai het midden omhoog en je denkt dat het een bak luider wordt, in decibellen valt het mee.

Dit heeft alles te maken met de zgn. Fletcher-Munson Curves. (Heeft niks met Pennywise te maken)
Interessant om het even zelf te zien in een grafiek, zie ook:

http://www.webervst.com/fm.htm

gerrekat
14 december 2006, 18:24
Dara heb je helemaal gelijk in, ik gebruik de term dB's maar het is meer je waarneming. OOk ik vind dat EL34 eindtrappen harder klinken dan 6L6 eindtrappen.

Negative K3 fan
14 december 2006, 18:28
precies eric, het menselijk gehoor werkt absoluut niet volgens regeltjes, ik ken bijvoorbeeld niemand die precies kan zeggen of iets 2 keer of 5 keer zo hard klinkt, omdat die schaal gewoon niet zo in elkaar steekt.

een andere reden over waarom el34s harder zouden kunnen zijn is dat de minder abrupt verzadigen waardoor ze langer doorgaan dan het maximale onvervormde vermogen dan 6l6s... gemakkelijk te controleren met de juiste grafiekjes

BLOK182
14 december 2006, 20:43
Hebben jullie geen bassist of zo dan? Met vreselijk veel laag ga je elkaar toch in de weg zitten?
Niet als je het goed afstemt. Maar in moderne (metal) muziek heeft een gitaar ook gewoon goed, strak laag nodig. Je kan het niet helemaal laten overnemen door de bassist en zelf vanaf het midden-laag invallen, klinkt heel anders.

skabouter
14 december 2006, 21:24
ik vind 150 watt ook teveel! maar zou het niet zo werken met die amp dat je het wattage (minstens) kan halveren door de helft van de buizen eruit te trekken? wat heeft ie, 6x EL34? als je de buitenste 2 eruit trekt zou ie toch 100 moeten worden? of praat ik nu onzin.....mn enige ervaring hiermee is met 100 watt amps die 50 watt worden als je de buitenste 2 buizen eruit haalt.........

Powerchordschuiver
14 december 2006, 21:48
ik vind 150 watt ook teveel! maar zou het niet zo werken met die amp dat je het wattage (minstens) kan halveren door de helft van de buizen eruit te trekken? wat heeft ie, 6x EL34? als je de buitenste 2 eruit trekt zou ie toch 100 moeten worden? of praat ik nu onzin.....mn enige ervaring hiermee is met 100 watt amps die 50 watt worden als je de buitenste 2 buizen eruit haalt.........

Ja, dit kan werken, maar je moet wel bedenken dat je eindbuizen altijd per twee eruit moet trekken. De helft van zes, wat ie inderdaad heeft, is drie, dus dat zal niet kunnen.
En of de amp 50 watts zal worden als je er 4 van de 6 buizen uittrekt, weet ik in dit specifieke geval niet helemaal zeker.
En je moet ook je kast dan op een andere impedantie-uitgang van je amp aansluiten, maar hoe dat ook alweer precies zit weet ik even niet meer.

Negative K3 fan
14 december 2006, 23:27
Ja, dit kan werken, maar je moet wel bedenken dat je eindbuizen altijd per twee eruit moet trekken. De helft van zes, wat ie inderdaad heeft, is drie, dus dat zal niet kunnen.
En of de amp 50 watts zal worden als je er 4 van de 6 buizen uittrekt, weet ik in dit specifieke geval niet helemaal zeker.
En je moet ook je kast dan op een andere impedantie-uitgang van je amp aansluiten, maar hoe dat ook alweer precies zit weet ik even niet meer.

skabouter heeft het wel bij het rechte eind, bij een 6 pitter kun je ook de buitenste twee eruit trekken, de impedantie verandert dan wel, maar doordat je er slechts 2 van de 6 uit trekt verandert die niet met 50% zoals wanneer je er 2 van de 4 uit trekt...

edit: ownee ik had je post niet goed gelezen, ik dacht dat jij beweerde dat je er 3 moest trekken en adt is dus niet zo.

gerrekat
15 december 2006, 08:49
je zou inderdaad zo het wattage kunnen verminderen naar 50 watts. maar ik moet zeggen dat ik mijn mesa mark IV nu op tweed power en class A heb staan (zo'n 30 watt) en hji gaat nauweljiks zachter dan op vol vermogen, dus ach 150 watt is betrekkelijk, een 50 watter is ook behoorlijk heftig

pol
15 december 2006, 09:24
die 50 watjes extra maakt niet zoveel uit, ik heb hier ook al een triple recto op vol volume zitten testen, en qua geluiddruk vond ik em stiller klinken dan mijn 100 watt jcm800 2203 en steavens

Dat el34's eindtrappen harder klinken heb ik nog niet ervaren, wel dat ze wat minder laag hebben dan een 6l6 of 6550.

BLOK182
15 december 2006, 11:04
Toen ik een JCM900 (4100 dual reverb) schakelde tussen 100 en 50 watt hoorde ik op hoog volume toch wel net wat meer strakheid, punch en laag op de 100 watt stand. Maar geloof me, toen stond alles HARD:-) En wattage is inderdaad relatief, mijn Budda 30 watt klinkt praktisch net zo luid als mijn oude Powerball, en mijn ex-Mesa blue angel ging met 38 watt (class A) serieus bizar hard!

skabouter
16 december 2006, 17:57
sja het is idd maar net hoe je het ervaart! speakerkast is ook niet onbelangrijk. kan me goed voorstellen dat 150 watt door een 1x12 minder "hard" (nogal subjectief begrip) klinkt dan een 50 watt amp door een 4x12........

150 watt is wel fijn voor cleane headroom natuurlijk....minder watt zou je normaal eerder oversturing van krijgen, maar komop, met die buizenamps van tegenwoordig zit je toch echt nooit om gain verlegen! 150 watt is dus wel veel, maar niet echt onpraktisch ofzo. lijkt me alleen wel een hell met buizen vervangen, gaat je gewoon veel meer kosten dan met een 50 watt amp!

Powerchordschuiver
17 december 2006, 12:51
Misschien is het wel helemaal geen gek idee om dan eventueel toch maar voor de 150 watts-versie te gaan en er gewoon 4 buizen uit te trekken, heb je 50W vermogen (=hard zat denk ik), en je verbruikt slechts 2 buizen.
Als die dan op zijn vervang je ze door twee van je ongebruikte buizen.
Doe je dus ook veel langer met je buizen...

Weet iemand of dat ding ergens staat om te kunnen testen in de omgeving van Den Haag trouwens?

skabouter
18 december 2006, 12:27
ja dat is zeker goed idee, en 50watt is ook hard. alleen het is dus onzeker of je er 4 buizen kan uittrekken toch? vraag anders eens aan Engl.............