PDA

View Full Version : Kon Jimmy hendrix noten lezen?



@rt!fex
13 december 2006, 20:41
Ik vraag me af of die noten kon lezen ?

Chris Winsemius
13 december 2006, 20:50
Ik vraag me af of die noten kon lezen ?

Noten kraken wel! :D LOL

Weet het niet meer zeker maar ik dacht van niet.

iwamoto
13 december 2006, 20:54
volgens mij niet, als je ook zijn manier van spelen ziet denk ik het wel zeker niet

@rt!fex
13 december 2006, 20:57
Kvraag et me af :p ...Hoe zou die kerel zijn muziek dan genoteerd hebben + hoe heeft die zo'n kennis van de klanken van zen gitaar ontwikkeld , zonder ooit een noot te kunnen lezen.Als beginnende notenlezer en gitarist merk ik gwn de voordelen ervan denk ik

drap
13 december 2006, 20:59
volgens mij niet, als je ook zijn manier van spelen ziet denk ik het wel zeker niet

Hu? Wat heeft je manier van spelen te maken met het kunnen noten lezen? Die snap ik niet helemaal Iwa.

En nee, Hendrix scheen geen noten te kunnen lezen. Zo zie je maar weer dat het misschien wel makkelijk is, maar absoluut geen vereiste.

Azrael
13 december 2006, 21:00
Kvraag et me af :p ...Hoe zou die kerel zijn muziek dan genoteerd hebben + hoe heeft die zo'n kennis van de klanken van zen gitaar ontwikkeld , zonder ooit een noot te kunnen lezen.Als beginnende notenlezer en gitarist merk ik gwn de voordelen ervan denk ik

Uh.........in zijn hoofd? Zoals de meeste........

@rt!fex
13 december 2006, 21:05
moest een goed muzikaal geheugen hebben ...:p

Azrael
13 december 2006, 21:07
moest een goed muzikaal geheugen hebben ...:p

Pffff.....jij wel eens een pop/rock/whatever behalve klassieke artiest , met een notenblad voor zijn snufferd gezien op het podium? Daarnaast speelde hij ook nog eens aardig wat improvisatie maar dat doet er niet echt toe.

Reel Big Fish
13 december 2006, 21:38
Het doet er niet echt toe, maar Jimi Hendrix heette hij :p

Richwoodje
13 december 2006, 21:42
ik vind het met notenschrift altijd lastig om alles 'in verband' te zien. Stel er staat een C, dan heb ik geen idee wat die C is. Op een gitaar (op een toets of tablatuur) zie ik in een paar noten al hoe ze ten opzichte van elkaar staan zeg maar. Dat kan door mijn gebrek aan ervaring met notenschrift komen, maar ik vind tablatuur dus gewoon fijner

Mr.Bluesbreaker
13 december 2006, 22:15
Ik heb de auditie van het Conservatorium ook overleefd terwijl ik nooit echt bezig was met notenlezen. Alleen heb ik "iets" minder albums verkocht dan Mr. Hendrix.

Nu gebruik ik notenschrift wel erg vaak. Tablatuur zegt helemaal niks over timing en dynamiek namelijk. Ik zou je aanraden om, nadat je wellicht tablatuurlezen goed onder de knie hebt, notenschrift te leren. Al is het maar om ritmes en maatsoorten te kunnen lezen, daar heb je een hoop aan!
Je krijgt ook veel meer inzicht in akkoordsamenstelling, liggingen, omkeringen, etc.

walkin' j. blue
13 december 2006, 23:06
jimmy was een bluesman, als zijn songs zijn blues gerelateerd, en als je de blues kent spelen kun je bijna alles spelen, noten zijn dus niet nodig. Tenzij je iets letterlijk wil naspelen, maar dat deed jimmy nooit. Dus ik zeg altijd: leer de blues en ken de individuele noten van de akkoorden en de belangrijkste scales en je kent een heel end fietsen. Maar ja, als je alleen maar punk en metal wilt spelen zul je nooit dat gevoel krijgen zoals jimy dat kon vertolken in zijn songs. Hier nog een held van jimmy, mister alberrt king http://www.youtube.com/watch?v=1ZfFhZnwbVw&mode=related&search=

Kris Haex
13 december 2006, 23:18
Uw instrument goed kennen doet al veel, noten lezen is handig, maar geen vereiste.

@rt!fex
14 december 2006, 13:42
Blues spelen, betekent dat de bluestoonladder onder de knie hebben ? Kan je dat wat verduidelijken

Negative K3 fan
14 december 2006, 14:24
noten lezen stelt erg weinig voor op zich, ik denk dat hendrix het in een weekje onder de knie zou kunnen hebben. Toch is het ene notenschrift het andere niet.

ik durf zelf te stellen dat ik noten kan lezen, je moet alleen niet aankomen met bassleutels want dan ben ikd e weg helemaal kwijt.

Di Stefano
14 december 2006, 14:48
Voor muziek van zijn niveau was noten lezen inderdaad geen vereiste. Maar als je wat hogerop wil...

henkr
14 december 2006, 15:51
Blues spelen, betekent dat de bluestoonladder onder de knie hebben ? Kan je dat wat verduidelijken

Ja dat; die 'ene' bluestoonladder plus: je vrouw heeft je belazerd, geen baan, geen dak boven je hoofd en je auto in beslag genomen ;-)

henkr
14 december 2006, 16:26
Jimi Hendrix heeft de spelling van z'n voornaam in 1966 veranderd.
Is het meer mojo om op dit gitaristenforum de naam Jimmy te gebruiken?

appyhaan
14 december 2006, 16:54
noten lezen stelt erg weinig voor op zich, ik denk dat hendrix het in een weekje onder de knie zou kunnen hebben. Toch is het ene notenschrift het andere niet.

ik durf zelf te stellen dat ik noten kan lezen, je moet alleen niet aankomen met bassleutels want dan ben ikd e weg helemaal kwijt.

Wat een statement zeg. Alsof het niks is, noten lezen. Nou dat het inderdaad niet zo moelijk is als de meesten denken, dat ben ik met je eens. Maar dat het niet veel voorstelt. Kom nou. En dat het ene notenschrift het andere niet is begrijp ik ook niet. Notenschrift is notenschrift, daar valt niks aan af te dingen. Ik denk dat je toch nog iets vaker een partituur moet inkijken voordat je gaat stellen dat je noten kan lezen. En noten lezen kun je doen op verschillende niveau's, ik denk niet dat Hendrix in een week alles zo kon lezen. Voor hetzelfde geldt was het helemaal niks voor hem en kon ie er niks mee.

walkin' j. blue
14 december 2006, 17:05
Noten lezen kan iedereen, mijn zusje van 6 speelt dwarsfluit en kan zeer goed notenlezen en speelt dan ook al stukken van Bach, het vereist gewoon een dagelijkse dicipline. Maar nogmaals: noten lezen is handig als je iets wilt naspelen. Improviseren is een andere kunst en is zeker geen lagere kunst zoals eerder wordt vermeld. Het zijn twee aparte benaderingen van muziek, alleen maar noten kennen en buiten het papier niets meer kunnen is echter niet mijn cup of tea. Akkoordenschema's begrijpen in relatie met toonladders e.d. is veel boeiender voor mij. Ik denk dat sjimmie er ook zo over dacht, hahaha

Zino Z
14 december 2006, 20:04
ik kan wel een beetje noten lezen maar ik heb altijd het probleem dat als ga lezen en spelen dat de "emotie" totaal verdwenen is. Maar misschien is dat omdat ik er geen held in ben :hippie:

Negative K3 fan
14 december 2006, 23:42
Wat een statement zeg. Alsof het niks is, noten lezen. Nou dat het inderdaad niet zo moelijk is als de meesten denken, dat ben ik met je eens. Maar dat het niet veel voorstelt. Kom nou. En dat het ene notenschrift het andere niet is begrijp ik ook niet. Notenschrift is notenschrift, daar valt niks aan af te dingen. Ik denk dat je toch nog iets vaker een partituur moet inkijken voordat je gaat stellen dat je noten kan lezen. En noten lezen kun je doen op verschillende niveau's, ik denk niet dat Hendrix in een week alles zo kon lezen. Voor hetzelfde geldt was het helemaal niks voor hem en kon ie er niks mee.

even ter verduidelijking:

je hebt noten:
http://www.sheetmusicdigital.com/easyel6.gif

ennnn, je hebt noten:
http://www.rreid.net/tuning/partch2.jpg

daarnaast heb ik in mijn korte leven al genoeg partituren gezien om te mogen veronderstellen dat ik een beetje noten kan lezen

JeffreyButer
17 december 2006, 11:46
Voor muziek van zijn niveau was noten lezen inderdaad geen vereiste. Maar als je wat hogerop wil...

Jimi hogerop?...Laat me niet lachen. Jimi Hendrix was de grootste gitarist en zijn manier van spelen ligt ver boven het niveau van noten lezen. Jimi speelde en luisterde en ik denk dat dat toch de sleutel blijft tot een goede muziekant. Leren luisteren...horen kunnen we (bijna) allemaal maar Jimi was een van de weinigen die kon luisteren. En noten lezen is helemaal niet noodzakelijk, tis zeer handig.

MusicManMaestro
17 december 2006, 11:51
Was Hendrix ooit niet begonnen als sessie- gitarist ?
Dan zul je toch wel een beetje kennis moeten hebben van de notenleer toch ?

Di Stefano
17 december 2006, 12:46
Jimi hogerop?...Laat me niet lachen. Jimi Hendrix was de grootste gitarist en zijn manier van spelen ligt ver boven het niveau van noten lezen. Jimi speelde en luisterde en ik denk dat dat toch de sleutel blijft tot een goede muziekant. Leren luisteren...horen kunnen we (bijna) allemaal maar Jimi was een van de weinigen die kon luisteren. En noten lezen is helemaal niet noodzakelijk, tis zeer handig.

Nu ja ik heb het een beetje fout geïnterpreteerd. Als je je eigen muziek maakt is het niet echt noodzakelijk om noten te kunnen lezen. Je speelt je eigen muziek dus waarom noten lezen? Ik had het eigenlijk over de kennis van muziektheorie. Ik weet niet of hij die kende. Voor zijn muziek was die misschien niet zo noodzakelijk, maar nogmaals, als je hogerop wil.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel respect voor Hendrix en hou van veel van zijn nummers. Maar je moet het muzikaal aspect van zijn muziek nu niet vergelijken met jazz ofzo.

Janse
18 december 2006, 20:41
Ik vraag me af of die noten kon lezen ?
Hoi.. Ben vandaag voor het eerst op deze site.. Vind 't leuk dat ik gelijk al antwoord kan geven.. Ik heb namelijk altijd begrepen dat die geen noot kon lezen.. Ik ook niet.. Dus er is nog hoop voor me.

sandra-kane
30 december 2006, 18:57
ik heb laatst gelezen dat hij het niet kon maar ja...
internet lult ook vaak uit zijn nek!
:zz:

:speed: sandra :speed:

ventje
11 januari 2007, 17:30
die gasten van metallica schijnen ook geen noten te kunne lezen, had k in een interview gelezen over nothing else matters met symphony orkest, dat de communicatie met het orkest een beetje stug ging omdat ie geen noten kon lezen, is ook niet echt nodig met die stijl muziek moek zeggen, ik kan trouwens ook geen noten lezen, dan zal k vast ook zo bekend worden als metallica of jimi :gitarist: :rockon: 8-)

thefox
11 januari 2007, 17:56
die gasten van metallica schijnen ook geen noten te kunne lezen, had k in een interview gelezen over nothing else matters met symphony orkest, dat de communicatie met het orkest een beetje stug ging omdat ie geen noten kon lezen, is ook niet echt nodig met die stijl muziek moek zeggen, ik kan trouwens ook geen noten lezen, dan zal k vast ook zo bekend worden als metallica of jimi :gitarist: :rockon: 8-)
ik dacht dat metallica gasten juist conservatorium mensen waren..., en die kunnen vast wel noten lezen. Misschien heb ik het ook wel verkeerd gehoord hoor :P

thefox
11 januari 2007, 17:58
ik kan wel een beetje noten lezen maar ik heb altijd het probleem dat als ga lezen en spelen dat de "emotie" totaal verdwenen is. Maar misschien is dat omdat ik er geen held in ben :hippie:
Dat lijkt me vrij logisch, maar daarom kun je noten lezen wel nodig hebben om partijen in te studeren. Vaak als je een stuk al kent zijn die noten alleen nog maar een geheugensteun

Wouter J
12 januari 2007, 00:24
Ik vraag me af of die noten kon lezen ?

Nope. En daar zit ook een hele grappige anecdote aan.

Toen Miles Davis Hendrix vroeg of hij op diens album "Bitches Brew" wou meespelen zei Hendrix zeer gretig "Ja" maar toen Miles met de partituren aankwam schijnt Hendrix hem aan gekeken te hebben en tegen hem gezegd
"So err... What do you want me to do with those?"

En dat is de reden waarom Miles Davis en Jimi Hendrix nooit samen op een plaat gespeelt hebben, wat jammer want dat was buiten wereldse muziek geweest.

Kijk hier maar eens naar om te zien waar Miles Davis op uit was met "Bitches brew" (http://www.youtube.com/watch?v=U2NLzkU5bZk)

Een andere anecdote was na Jimi's dood, saxofonist Wayne Shorter vroeg aan Miles Davis waarom hij zo graag met Hendrix had willen werken, wat gaf de doorslag?

Deze solo, was volgens Miles Davis de reden waarom hij zo graag met Hendrix had willen werken. (http://www.youtube.com/watch?v=ivBuCbHCkaw)

peter_heijnen
12 januari 2007, 08:26
En dat is de reden waarom Miles Davis en Jimi Hendrix nooit samen op een plaat gespeelt hebben
Onzin, Hendrix' dood was de reden.

Miles die Hendrix zou laten schieten omdat deze niet zou kunnen lezen? Echt niet!

Wouter J
12 januari 2007, 13:29
Onzin, Hendrix' dood was de reden.

Miles die Hendrix zou laten schieten omdat deze niet zou kunnen lezen? Echt niet!

Zoek het maar op, dat is precies wat er gebeurd is.

peter_heijnen
12 januari 2007, 14:10
Zoek het maar op, dat is precies wat er gebeurd is.
En waar zoek ik dat op? Post anders even een linkje, het zou mij namelijk zwaar benieuwen!

Wouter J
12 januari 2007, 14:28
En waar zoek ik dat op? Post anders even een linkje, het zou mij namelijk zwaar benieuwen!

Het was te zien en te horen op een VPRO documantaire over Hendrix waar in Wayne shorter ook werd geinterviewd over Hendrix op de "Bitches Brew" sessies. Toen Miles Davis aan Hendrix vroeg wat hij van de ideeën vond die Miles hem had toegestuurd zei Hendrix dat hij er niets mee kon, Miles gaf hem ietwat verbaasd de partituren en vroeg wat er aan mankeerde, Hendrix zei "So err... What do you want me to do with those?" en legde vervolgens uit dat hij geen noten kon lezen.

In diezelfde docu vertelde Shorter dat Miles Davis helemaal idolaat was van het nummer "Machine gun"

Probeer youtube.

peter_heijnen
12 januari 2007, 14:41
Het was te zien en te horen op een VPRO documantaire over Hendrix waar in Wayne shorter ook werd geinterviewd over Hendrix op de "Bitches Brew" sessies. Toen Miles Davis aan Hendrix vroeg wat hij van de ideeën vond die Miles hem had toegestuurd zei Hendrix dat hij er niets mee kon, Miles gaf hem ietwat verbaasd de partituren en vroeg wat er aan mankeerde, Hendrix zei "So err... What do you want me to do with those?" en legde vervolgens uit dat hij geen noten kon lezen.

In diezelfde docu vertelde Shorter dat Miles Davis helemaal idolaat was van het nummer "Machine gun"

Probeer youtube.
Dat Hendrix wel of niet kon lezen is niet de vraag, "is het plan van Miles om samen met Hendrix muziek te maken nooit uitgevoerd omdat Hendrix niet kon lezen?" is de vraag. Dat zou mij nu echt heel erg benieuwen, maw, daar geloof ik helemaal niets van.

Dat Hendrix geen muziek kon lezen verbaast me niet en vind ik ook niet belangrijk.

Wouter J
12 januari 2007, 15:05
het feit dat Hendrix geen noten kon lezen is de reden geweest dat hij niet op "Bitches brew" mee speelde. Miles was het type muzikant dat van zijn band verlangde dat ze zelfs zonder repetities alles foutloos van papier konden spelen, hij was geen jam muzikant in de studio en daar lag hem het grootste struikelblok, Hendrix was WEL een Jam muzikant in de studio. Volgens dat interview met Shorter legde miles dat aan Hendrix uit en de twee hadden besloten dat het zo niet zou kunnen werken.

Overigens kan het Hendrix' dood niet zijn geweest waarom hij niet op "Bitches brew" te horen is want "Bitches brew" verscheen in 1969 en Hendrix stierf in december 1970. Sterker nog zowel Hendrix als Miles Davis speelden op the Isle of wight festival waar Davis muziek van "Bitches brew" ten gehore bracht.

Wouter J
12 januari 2007, 15:13
http://www.youtube.com/watch?v=JfHDQ1GffRQ

Kijk maar, Miles Davis op Isle of wight.

hendrix2
12 januari 2007, 15:29
Nou, ik heb gehoord dat hij in ieder geval goed noten kon eten!

armageddon
12 januari 2007, 16:34
@Richwoodje:
Toen ik vroeger nog pianolessen had had ik dat met notenschrift. Ik kon in een oogopslag wel zien wat er bedoeld werd etc. Nu heb ik lang geen notenschrift gezien en vind ik dat lastiger en zie ik tablatuur weer beter.

Gewoon gewenning dus. :)

peter_heijnen
12 januari 2007, 16:49
Volgens dat interview met Shorter legde miles dat aan Hendrix uit en de twee hadden besloten dat het zo niet zou kunnen werken.
Hoe heet die docu, die wil ik graag zien.

FruscianteFan
12 januari 2007, 17:33
Ik heb de auditie van het Conservatorium ook overleefd terwijl ik nooit echt bezig was met notenlezen. Alleen heb ik "iets" minder albums verkocht dan Mr. Hendrix.

Nu gebruik ik notenschrift wel erg vaak. Tablatuur zegt helemaal niks over timing en dynamiek namelijk. Ik zou je aanraden om, nadat je wellicht tablatuurlezen goed onder de knie hebt, notenschrift te leren. Al is het maar om ritmes en maatsoorten te kunnen lezen, daar heb je een hoop aan!
Je krijgt ook veel meer inzicht in akkoordsamenstelling, liggingen, omkeringen, etc.Het is de vraag in hoeverre het echt nodig is. Ik kan wel noten lezen, maar dat gaat heel traag. Ik voel er weinig voor om het te trainen.

Volgens mij is het óf zo dat je muziek kunt beluisteren om maatwerk en dynamiek te bepalen, anders moet je het zelf aanvoelen. Lastiger vind ik het om de exacte noten te vinden in sommige akkoorden, maar dat kan met simpele tablatuur ook, of zelfs gewoon de naam van het akkoord. Als alles van wat en hoe je moet spelen gegeven is, blijft er betrekkelijk weinig over voor eigen interpretatie.

Wouter J
12 januari 2007, 20:56
Hoe heet die docu, die wil ik graag zien.

Tja, het was tijdens het "Uur van de wolf" en dan geven ze geen titels maar het was een BBC docu over Hendrix.

Epipaul
12 januari 2007, 21:04
Tja, het was tijdens het "Uur van de wolf" en dan geven ze geen titels maar het was een BBC docu over Hendrix.

Het is niet terug te kijken op uitzendiggemist.nl? Of is het al een tijd geleden dat het op tv was? Ik ben ook wel benieuwd nameljk.

Wouter J
12 januari 2007, 22:22
Eeen jaar of twee geleden dat ik dat zag. Ik hoop dat het terug te vinden is.

hendrix2
13 januari 2007, 09:06
Da's een bekende BBC docu. Heb die al meerdere malen op BBC zelf gezien.

Cizzie
20 januari 2007, 16:28
Nee James, Kirk en Lars (van Metallica :chicken: ) kunnen geen noten lezen ofzo iets maar Cliff componeerde wel hele stukken enzo in notenschrift en Rob heeft ook 1 of andere muziekschool gedaan en die zie je altijd van notenschrift lezen/schrijven.

_MéTàLïCâ_
3 maart 2007, 21:23
kunne die gaste geen note leze?

drap
3 maart 2007, 22:07
kunne die gaste geen note leze?

Kan jij geen Nederlands?

Neals
6 maart 2007, 21:16
Ik heb wel eens begrepen dat Jimi een ongelooflijke akkoordenkennis had. Dat hij geen noot kon lezen is volgens mij algemeen bekend.

Ik denk dat als je de grotere gitaristen nagaat, het je nog zal verbazen hoeveel gitaristen er geen noten kunnen lezen, en het zal me al helemaal niet verbazen als dit een man is zoals Satch.

repelsteeltje
6 maart 2007, 23:26
Noten lezen?
Ik ben blij dat ik kan schrijven als ik een nummer heb noteer ik de accorden en de rest zit in mijn hoofd.
Vindt ik het een goed nummer gaat ie op de comp. (kon Hendrix niet doen natuurlijk)
Hendrix is een van de grote gitaristen die het zichzelf aangeleerd heeft en er behoorlijk mee weg kon komen net zoals Eric clapton en vele andere.
Ik zelf kan het wel (heel langzaam) maar heb meer geleerd van rifjes leren en erg opletten en kijken naar andere gitaristen en dit nadoen.
Toen ik in een band ging spelen waren ze verbaasd over mijn stijl en het feit dat ik vrijwel geen noot kon lezen maar wilde me niet meer kwijt.
Maar een goede basis is wel van belang want hier en daar mis ik wel wat techniek.
zo gebruik eigenlijk te weining mijn pink en moet soms erg mijn best doen om een nummer goed te spelen terwijl de jongen met een klasieke achtergrond dit zonder een krimp om zijn lippen kan spelen en er fluitend mee weg komt.

artnaz
6 maart 2007, 23:38
Toen ik klassieke gitaar deed was het natuurlijk allemaal noten. Maar je moet in het begin alles uitzoeken: hoe je het het beste moet pakken, hoe aamslaan, etc. Met tabs gaat dat veel sneller, en nu ik bijna alleen electrisch speel, gebruik ik bijna uitsluitend tabs. En de theoretische voordelen van noten gebruiken benut ik toch niet, alles op gehoor/gevoel.

Maar waar ik zeer veel waardering voor heb, is Spaanse gitaristen! Die mensen leren het zichzelf aan, zonder enig schrift. En wat een niveau...

repelsteeltje
6 maart 2007, 23:54
sluit ik me volledig bij aan een soort aangeboren erfelijk iets.
Had Hendrix naar mijn idee ook vooral passie en een bijzondere techniek snap hem nog niet echt.
Hij gebruikte veel zijn duim op de E-snaar en schoof vaak met zijn pink boven zijn ringviger een octaaf omhoog waardoor het leek of hij een heel regiment opentrok maar niet meer deed dan een (voor hem dan) handigheidje.
Eigenlijk was hij heel baanbrekend voor de huidige gitarist en ik weet dat dit vaak gezegd en afgezaagd klinkt mar toch is het zo.
Zonder meer een mooie gitarist en zonde dat ie er niet meer is

Maurice_732
27 maart 2007, 17:47
Ik denk niet dat hendrix noten kon leen.
Hij had het geld niet voor les.
Maar ik denk dat hij wel tabletuur kon lezen. :gitarist:

Nobrain
27 maart 2007, 20:00
bestond Tabs toen al??

thefox
27 maart 2007, 20:11
bestond Tabs toen al??
Tabs bestonden volgens mij al voordat er notenschrift was.... In de middeleeuwen werden 'gitaarpartijen' al in een soort van tablatuur uitgeschreven en juist niet in noten. (vertelde David Mead een keer van Guitar Techniques)

'66 special
27 maart 2007, 20:13
Volgens mij heeft hij de beste opleiding gekregen die er bestaat:
van de oudere generatie blues pioniers.
Kan geen conservatorium tegen op.

Dezelfde discussie, maar met vermelding van een boek waar een handgeschreven tekst van J.Hendrix in te vinden zou zijn:
http://groups.google.nl/group/alt.music.jimi.hendrix/browse_thread/thread/dfa2adf50aeb7c1b/3b3925d7dbb70dbc?lnk=st&q=could+hendrix+read+sheet+music&rnum=1&hl=nl#3b3925d7dbb70dbc