PDA

View Full Version : Goedkoop fretten.



Keesz
13 december 2006, 19:44
Omdat ik binnekort zelf wil gaan bouwen(al het pretspul al bijna in huis)
en alleen nog de fret crownen troep enzo allemaal mis, zit ik me nu een beetje te verdiepen in dit onderwerp, ik heb in het verleden wel is wat spullen gezien op stewmac, en aangezien mattia het voorstelde om een group buy te doen, leek het mij een puik plan om wat kleine fret vijltjes te kopen, met name de ''crown'' files....

denk ik : nou, oke een klein veiltje, kost dat? euro of 10?

nee de GOEDKOOPSTE kost 31 euro nog wat, bijna 70 piek voor een vijl!!

dit moet toch goedkoper kunnen???

ernieman
13 december 2006, 20:30
Je kunt het op de "old-skool" techniek doen met een gewone driekant vijl. Maar dat is niks voor een eerste keer. En het is een heel gepruts. Daarom dat ze juist die crown-vijlen hebben gemaakt.

31 euro is toch niet zoveel? OK als je 1 gitaar maakt misschien wel ja. Maar zie het dan als een investering. Of je verkoopt het later door.

Enra
13 december 2006, 20:40
Zelfbouw alternatief :

Neem een stukje hardhout circa 10 a 15 cm lang en circa 8 mm dik (Ebben, Palissander, e.d. B.v. restant van een toets) en vijl daar een sleufje in met een kleine ronde vijl. Vouw daar een stukje schuurpapier omheen (Waterproof 400 of 240 grit) en gebruik dat als geimproviseerde fretkroon vijl. Tape wel je fretboard tussen de frets af om schuursporen tot een minimum te beperken.

Niet zo praktisch als een fretvijl, maar het werkt.

Succes!!

Keesz
13 december 2006, 21:26
aaaah laat ik nou net zo'n te grote rockinger toets hebben, met 24 frets + extra stuk.....ga ik daar mee aan de slag!! bedankt!

Gitaarbouwer
13 december 2006, 23:17
Kijk ook eens op http://www.universaljems.com/cart/tools.htm. Wie weet zit er iets voor je tussen. Die gozer (ik vermoed een particulier) verzamelt alle orders en koopt dan in één keer groot in. Je zit wel met een wachttijd van een aantal weken, maar daar staat een lage prijs tegenover.
Ik heb daar voor $12,95 plus een paar centen transportkosten een fretpuller gekocht die hier in NL maar zo het viervoudige kost.

Hans74
14 december 2006, 00:02
Rockinger heeft ook een fretvijl voor minder geld (17 euro). Maar ze is enkel geschikt voor jumbo frets dacht ik... Terwijl je met die van 60 à 70 euro elk type fret kan crownen.

Mattia
14 december 2006, 09:23
Hallo, fretvijl voor 70 euri? Misschien als je meteen een diamond coated file wil, maar anders.

Ik denk ik wijs even richting die StewMac inkoop draad (ik bestel dus binnenkort wat)...

oknarb180
14 december 2006, 09:59
Hey Keesz,

Kijk hier eens:
http://www.projectguitar.com/tut/fretting.htm

Ik ben ook bijna toe om te gaan fretten, moet alleen de toets nog lijmen.
Kijk eens naar de wijze hoe hier de fretten worden afgewerkt, een snelle, effectieve methode, en betaalbaar.
Ik heb toevallig vorige week de fretpersmondstuk en de fretcaul support die je hierin ziet bij Stewmac besteld, ik hoop in de kerstvakantie de spullen binnen te hebben en met het fretten te kunnen beginnen (kan ik eindelijk m'n toppic weer eens updaten).

vr.gr.

Branko

fred dons
14 december 2006, 10:09
Branko je hebt pm :D

Keesz
14 december 2006, 19:18
ja leuk een aardig, maar ik durf er geld op in te zetten dat niet al zijn frets mooi gelijk zijn (dus het resultaat dat je haalt als je met een vlaksteen aan de gang gaat)

oknarb180
14 december 2006, 23:50
ja leuk een aardig, maar ik durf er geld op in te zetten dat niet al zijn frets mooi gelijk zijn (dus het resultaat dat je haalt als je met een vlaksteen aan de gang gaat)

Een goede voorbereiding is imo al het halve werk!
Als je zorgt dat je toets goed strak geradiust is en de fretten er goed in perst, eventueel met een beetje secondelijm t.p.v. de uiteinden, dan denk ik dat je al een heel erg strak resultaat behaald hoor!!! En daarna vlakken kan altijd nog als het al nodig is (dat kun je checken met een goede rechte lange liniaal). Waarschijnlijk wel, alleen de hoeveelheid die je eraf moet vlakken is dan zo minimaal mogelijk.

vr.gr.

Branko

BamBuFan1
15 december 2006, 14:36
En daarna vlakken kan altijd nog als het al nodig is (dat kun je checken met een goede rechte lange liniaal). Waarschijnlijk wel, alleen de hoeveelheid die je eraf moet vlakken is dan zo minimaal mogelijk.
vr.gr.
Branko

Waar haal je trouwens een goede 100% rechte lineaal zonder dat het je een vermogen kost?

Mattia
15 december 2006, 14:46
Waar haal je trouwens een goede 100% rechte lineaal zonder dat het je een vermogen kost?

Niet, eigenlijk. Een goed lineaal, perfect recht, kost gewoon redelijk wat geld. Heb een mooie (maar redelijk korte, 60cm) gehaald bij Dick GmBH in Duitsland, zwaar, maar zeer degelijk. Daarvoor deed ik het met een 'zomaar' gekocht stalen lineaal, deed het aardig, maar niet perfect.

oknarb180
15 december 2006, 16:46
Waar haal je trouwens een goede 100% rechte lineaal zonder dat het je een vermogen kost?

Tja....
Maar laten we reëel blijven, het blijft handwerk en we zijn geen professionele bouwers. Je zult waarschijnlijk altijd wel enige vorm van afwijking houden, denk ik. Als je netjes en precies werkt, kun je met 10-de mm's afwijking werken. Of je moet heel veel geld in CNC apparatuur steken om afwijkingen te beperken tot 100ste van een mm! Maar dat is voor de meesten van ons niet weg gelegd en eigenlijk alleen interessant als je voor massaproductie wilt gaan. en met alleen een CNC ben je er nog niet.

vr.gr.

Branko

Enra
15 december 2006, 18:09
Bij een machine fabriek kun je soms - als je uitlegt waarvoor - een goed stukje staal krijgen voor een redelijke prijs. Je hebt dan een "straight-bar" en geen lineaal!!!

Maar als ik kijk hoe vaak ik zo'n ding daadwerkelijk gebruik.... Een goede lineaal doet dat werk ook wel.

Javaca
15 december 2006, 18:17
Kijk bijvoorbeeld naar de linealen van Tajima, die zijn erg goed.

Bij dick hebben ze ook haarlinealen, maar die zijn op dat formaat schreeuwend duur.
Nivelleren doe ik met behulp van een (mini-)winkelhaak en kleine stukjes lineaal. Die leg je over 3 frets heen, als het beweegt is de middelste te hoog, die breng je omlaag en je gaat verder met de volgende. Daar herhaal je het. Enz. enz.
Het vijlen hiervan kun je met gewone goede vijltjes (bij Galler in Antwerpen hebben ze hele goede van Nicholson voor een paar centen) van ongeveer 1x10 cm.

Gitaarbouwer
15 december 2006, 19:01
Waar haal je trouwens een goede 100% rechte lineaal zonder dat het je een vermogen kost?

Als je bij de Praxis een aluminium V-profiel koopt heb je een redelijk recht stuk metaal. Juist die V-vorm voorkomt dat het ding gaat buigen. Maar 100% recht? Dat zal vast niet, maar dat is m.i. ook niet nodig. De allerlaatste fijnafstemming doe ik op de frets door ze individueel te beoordelen (op 6 snaren x 21 frets =) 126 plaatsen en evt. iets lager te vijlen. Zo krijg je uiteindelijk toch een goed geheel.

G.G.
15 december 2006, 19:13
De allerlaatste fijnafstemming doe ik op de frets door ze individueel te beoordelen (op 6 snaren x 21 frets =) 126 plaatsen en evt. iets lager te vijlen. Zo krijg je uiteindelijk toch een goed geheel.

Serieus? Wat een werk zeg, en dan te bedenken dat mijn PRs 23 frets heeft.

Gitaarbouwer
15 december 2006, 19:50
Serieus? Wat een werk zeg, en dan te bedenken dat mijn PRs 23 frets heeft.

Dat valt wel mee. Je moet die 126 plaatsen tóch allemaal langs om te luisteren of de snaren op alle posities goed klinken. Tenminste, dat lijkt mij de allereerste check die elke bouwer uitvoert als de snaren erop liggen. Als bijv. de vierde snaar op de 14e positie aanloopt, kun je er donder op zeggen dat dat bij de andere snaren op die positie ook het geval is. De betreffende fret een beetje bijvijlen (het gaat *hopelijk* slechts om fracties van fracties van mm's) en klaar is kees.

Enra
15 december 2006, 20:00
Dat valt wel mee. Je moet die 126 plaatsen tóch allemaal langs om te luisteren of de snaren op alle posities goed klinken. Tenminste, dat lijkt mij de allereerste check die elke bouwer uitvoert als de snaren erop liggen. Als bijv. de vierde snaar op de 14e positie aanloopt, kun je er donder op zeggen dat dat bij de andere snaren op die positie ook het geval is. De betreffende fret een beetje bijvijlen (het gaat *hopelijk* slechts om fracties van fracties van mm's) en klaar is kees.

Dat doe je wel heel gecompliceerd vind ik!!!

rinaldo
15 december 2006, 20:53
Waar haal je trouwens een goede 100% rechte lineaal zonder dat het je een vermogen kost?

hey bambufan, ik zou nog voor je uitzoeken of ik ook een liniaal voor je kon laseren.

dat kan uiteraard wel aleen is ook hier de vraag of het honderd % recht is, maar als je belang hebt kun je er uiteraard een krijgen,moet je zelf maar zien of het werkt of niet.

maar ik vraag mij eigenlijk af hoe nauwkeurig moet je vlakken? als ik mijn frets gevlakt heb, en ik zet er snaren op, dan stel ik mijn hals altijd een beetje hol af.

loopt er eentje aan dan vijl ik de betreffende fret af totdat het goed is, maar in principe is je fretwerk dan niet meer 100% vlak.

want volgens mij heb je bij een vlakke hals meer kans op aanlopen, dan bij een iets holle hals.

of praat ik onzin?

G.G.
15 december 2006, 21:32
Hals moet vlak zijn, daarna buigt ie hol onder spanning van de snaren, maar dan is ie mooi gelijkmatig hol

Mattia
16 december 2006, 09:54
Als je de boel niet goed vlak krijgt, kun je knutselen wat je maar wil, maar je snaaractie zul je nooit optimaal in kunnen stellen.

Ik heb dus dat dure Dick lineaal, en ik vind het het geld meer dan waard, zo eindelijk; heb ik tenminste iets waarvan ik weet dat het goed zit, en het is ook gewoon een degelijk, mooi stuk gereedschap.

BamBuFan1
18 december 2006, 16:18
Als je bij de Praxis een aluminium V-profiel koopt heb je een redelijk recht stuk metaal. Juist die V-vorm voorkomt dat het ding gaat buigen. Maar 100% recht? Dat zal vast niet, maar dat is m.i. ook niet nodig. De allerlaatste fijnafstemming doe ik op de frets door ze individueel te beoordelen (op 6 snaren x 21 frets =) 126 plaatsen en evt. iets lager te vijlen. Zo krijg je uiteindelijk toch een goed geheel.

Hmm, dat individueel bijvijlen heb ik tot nu toe nog nooit gedaan, en dat profiiel van de Gamma gebruk ik al :) Ik heb tot nu toe de manier van levelen gebruikt die ik in een gitaarafstelboek heb gelezen.
1. kammetjer eraf tikken en de 100% rechte lineaal over het fretboard leggen
2. Hals vlak stellen (tot alle fretten tegen de lineaal aankomen)
3. Fretten met een marker kleuren zodat je goed kunt zien of je ze straks allemaal meepakt
4. met een rechte platte vijl de fretten vlakken tot ze overal weer metaalkleurig zijn.
5. Daarna de fretkanten met een driehoekige vijl (waar de scherpe kanten van weggedremeld zijn) afwerken.

Dit ging bij mijn eerste twee gitaren prima (vooral een Samick precision bass waar de action na het vlakken rond de 3mm boven de 12e lag en hij nergens aanliep). Maar nu bij vlakbeurt nummer 3 blijven er fretten aanlopen, hoe precies ik ook probeer te werken.

Dus wat ik me nu afvraag is of mijn profiel niet recht genoeg is, of dat de techniek alleen in bepaalde gevallen werkt.

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Fretnivellerenvoorbeeld.jpg

In het bovenste geval zou het op 'mijn' manier goed kunnen lukken, maar in het onderste geval zul je sowieso niets aan een vlak staande hals hebben, de lineaal zal toch op het verkeerde moment aangeven dat de hals vlak staat als je puur op de fretten afgaat...

BamBuFan1
18 december 2006, 16:25
hey bambufan, ik zou nog voor je uitzoeken of ik ook een liniaal voor je kon laseren. dat kan uiteraard wel aleen is ook hier de vraag of het honderd % recht is, maar als je belang hebt kun je er uiteraard een krijgen,moet je zelf maar zien of het werkt of niet.

Ik volg dit draadje nog even om te zien wat nu de voorkeursmanier van vlakken is en wat voor linealen e.d. men ervoor gebruikt.

Gitaarbouwer
18 december 2006, 23:44
Hmm, dat individueel bijvijlen heb ik tot nu toe nog nooit gedaan, en dat profiiel van de Gamma gebruk ik al :) Ik heb tot nu toe de manier van levelen gebruikt die ik in een gitaarafstelboek heb gelezen.
1. kammetjer eraf tikken en de 100% rechte lineaal over het fretboard leggen
2. Hals vlak stellen (tot alle fretten tegen de lineaal aankomen)
3. Fretten met een marker kleuren zodat je goed kunt zien of je ze straks allemaal meepakt
4. met een rechte platte vijl de fretten vlakken tot ze overal weer metaalkleurig zijn.
5. Daarna de fretkanten met een driehoekige vijl (waar de scherpe kanten van weggedremeld zijn) afwerken.

Vooropgesteld: ik streef natuurlijk wel naar de utopische 100% tijdens het vlakken van de toets. Maar het is natuurlijk niet zo dat ik -nadat de frets geplaatst zijn- alle 126 plekjes ga afvijlen, ik beoordeel ze alleen maar door ze te laten klinken. En daar waar nodig kan ik eventueel iets wegvijlen. Op die manier kun je bijv. die 0,5% afwijking die tijdens het vlakken van de toets is ontstaan weer compenseren :)

Maar nu over naar jouw verhaal: stap 3 met die markeringstift vind ik een hele slimme, handige truc om toe te passen! Alleen het succes ervan hangt af van de manier waarop je stap 4 uitvoert. Begrijp ik uit jouw beschrijving dat je die platte vijl over een aantal frets tegelijk heenlegt, of pak je steeds één fret? In het laatste geval zal de truc zeker niet werken en ook in het eerste geval heb ik zo mijn twijfels of het gaat werken. Naar mijn mening moet je voor het vlakken van frets een zo lang mogelijk (en ja: ook weer een zo récht mogelijk) schuurblok hebben dat je in de richting van de hals heen-en-weer beweegt. Dat schuurblok mag best 50cm of nog langer zijn. Op die manier kun je goed zien of je overal de markering uit stap 3 hebt verwijderd. Daar waar nog markering zit, weet je dat dát punt te laag was. Als alle markering weg is, kun je de frets gaan afronden e.d..

Aanvullend: ik ga dat met die markeringstift + schuurblok ook eens proberen op mijn gitaar. Dat werkt misschien wel handiger dan individuele frets afvijlen....

Mattia
19 december 2006, 09:04
Vlakken op mijn 'oude stijl':

Hals vlak afstellen, zo nodig (zou niet moeten hoeven, maar enfin, truss rod meestal los). Dan met viltstift een lijntje op iedere fret tekenen. Dan met een vlakke vijl (gewoon even zoeken) met lange halen, in een richting, langzaam alles vlakken totdat alle stifmarkeringen overal weg zijn. Vaak checken met haarlineaal, op verschillende punten op het fretboard (ongeveer onder elke snaar). Zonodig ook checken op kortere stukjes als er iets erg onregelmatig weggevijld wordt. Dan de frets weer markeren met stift, en met fretvijl re-crownen; stift laat je zien als er maar een dun streepje over de hele lengte aanwezig is -> dat je de fret niet lager zit te maken. Dan de hoeken afwerken, polijsten (dremeltje, polijstwiel, als je dat leuk vind), klaar.

Nieuwe stijl, beetje de 'poor man's Erlewine neck jig', afgekeken van Rick Turner:

Zonder snaren toets vlakken. Fretten. Met stift markeren. Snaren erop, stemmen, met truss rod compleet vlak afstellen (haarlineaal, dus). Dan met een recht, lang stuk hoekprofiel (neem je haarlineaal mee naar de bouwmarkt, even zoeken) met daarom wat 400 korrel nat/droog schuurpapier, fretten onder elke snaar vlakken. Dan de snaren eraf, re-crown, polijsten, etc. Reden hiervoor: hout is een natuurlijk materiaal, en niet elk deel reageert op dezelfde manier op snaarspanning. Door de hals onder spanning te zetten en dan alles te vlakken heb je een oppervlak dat echt vlak is *als de boel onder spanning staat*, en da's dus goed.

Enra
19 december 2006, 10:14
Eerlijk gezegd verbaas ik me over de problemen die mensen hebben met fretten. Of worden de problemen gemaakt, gecreeerd?? Als je zaken wat pragmatisch bekijkt, is een probleem pas een probleem als je er een probleem van maakt. De oplossingen die dan gezocht worden om het probleem te verhelpen creeren veelal nieuwe problemen. En als ik al die bijdragen aan dit forumtopic lees groeit bij mij het vermoeden dat er mensen zijn die zaken te goed willen doen... En alles waar "te" voor staat...!

Ik heb zelden of nooit problemen met fretwerk. Zeker niet met eigenbouw... Fretwerk is niet moeilijker dan andere zaken binnen gitaarbouw; het vergt enkel zorg, systematiek en nauwkeurigheid. En je bent een paar uren bezig.

Verder doet het er niet zo toe waarmee je de frets vlakt. Ik heb vlakke vijlen gebruikt, maar ook plexiglas met schuurpapier. Zelfs een stuk MDF met schuurpapier vlakt prima. Het kronen kan met een driekantvijl waarvan de hoeken afgeslepen zijn, met een fretvijl (ongeacht merk of type) en met de geimproviseerde fretvijl die ik eerder in dit topic beschreef.

En er zijn per definitie grenzen aan rechtheid van linealen en 'straightbars', blijf die dingen zien als een hulpmiddel, niet als oplossing!!!

Vertrouw je je eigen werk niet, dan kan je individuele frets testen met een kleine winkelhaak die niet meer dan drie frets overspant. Het wipwapeffect geeft dan aan dat het niet goed is.

BamBuFan1
22 december 2006, 15:35
Eerlijk gezegd verbaas ik me over de problemen die mensen hebben met fretten. Of worden de problemen gemaakt, gecreeerd?? Als je zaken wat pragmatisch bekijkt, is een probleem pas een probleem als je er een probleem van maakt.

Bij mij ging de allereerste vlakbeurt dus helemaal perfect: bij mijn Samick p-bass ging na shimmen en vlakken de snaarhoogte op de 12e fret van rond de 1cm (serieus) naar 1,5mm zonder een spoor van fretbuzz. Crownen heb ik ook met de driehoeksvijl gedaan, polijsten tot 1000 korrel en daarna met de dremel. Helemaal geweldig.

Bij mijn tweede (Stratkopietje) kreeg ik problemen met wat ik in het plaatje boven probeer te beschrijven: Hoe vlak ik de hals ook stelde mbt een 'recht' profiel, het profiel raakte lang niet alle fretten en rustte op maar twee of drie fretten. Die heb ik vervolgens apart gevlakt tot ze zo hoog waren als de omliggende frets, daarna heb ik de trussrod bijgesteld tot het profiel vrijwel alle frets raakte en via de markeerstift-methode de zaak normaal gevlakt. Het resultaat is echter dat de action weliswaar is verlaagd, maar onder de 5mm krijg ik toch fretbuzz, en dat vind ik nogal hoog. Ik heb nog bekeken of er een shimmetje nodig was, maar dat haalde niets uit. Topkam en brug waren ook goed.

Ik heb nu een derde gitaar (oude Japanse SG-kopie) die een vlakbeurt nodig heeft, maar wil me dit keer nog weer eens goed inlezen/landere methodes leren voordat ik deze doe, want het gaat om een gelijmde hals dus bij theoretisch totaal verklooien is er niet even een andere hals op te zetten.

En ik wil het absoluut zelf doen, want da's de hobby: zelf leren een gitaar af te stellen ( en ooit.......ooit zelf bouwen).

BamBuFan1
22 december 2006, 16:29
Maar nu over naar jouw verhaal: stap 3 met die markeringstift vind ik een hele slimme, handige truc om toe te passen! Alleen het succes ervan hangt af van de manier waarop je stap 4 uitvoert. Begrijp ik uit jouw beschrijving dat je die platte vijl over een aantal frets tegelijk heenlegt, of pak je steeds één fret? In het laatste geval zal de truc zeker niet werken en ook in het eerste geval heb ik zo mijn twijfels of het gaat werken. Naar mijn mening moet je voor het vlakken van frets een zo lang mogelijk (en ja: ook weer een zo récht mogelijk) schuurblok hebben dat je in de richting van de hals heen-en-weer beweegt. Dat schuurblok mag best 50cm of nog langer zijn. Op die manier kun je goed zien of je overal de markering uit stap 3 hebt verwijderd. Daar waar nog markering zit, weet je dat dát punt te laag was. Als alle markering weg is, kun je de frets gaan afronden e.d..

Ik heb die markeertip uit een geweldig gitaarafstelboekje (kost nieuw iets van €6 bij bol.com, is dun en heeft de grootte van een scale-chords quickfinder, dus lang en hoog). Ik kan hem zo gauw niet hier of op op bol.com vinden, maar ik zal de naam +isbn hier wel een keer neerzetten. Voor zo dun als ie is is het een prima boekje: alles wordt logisch uitgelegd en dure tools worden vermeden (die driepunts-crown-vijl wordt er o.a. in beschreven).

Hij beschrijft naast de manier om met een lineaal de rechtheid van de hals te checken voor het fretten ook nog een tweede (waarbij je de lineaal trouwens wel even nodig hebt):
1. Snaren demonteren, behalve de derde of vierde, en die ontspannen
2. topkam demonteren
3. Met de lineaal controleren of de hals niet BOL staat (dus dat het midden van het fretboard niet hoger ligt dan de kop en de body)
3. De derde of vierde snaar weer wat opspannen, waardoor hij nu niet over de topkam maar strak en direct over alle snaren loopt. (Eventueel de snaar iets met je hand geleiden als hij van de fretten wil afglijden)
4. Nu door middel van het bijstellen van de trussrod ervoor zorgen dat de snaar precies over alle fretten loopt. Let wel op: bij een te bolle hals zal de snaar ook netjes alle fretten raken, dus werk alleen van een iets holle hals in kleine stapjes naar een rechte.
5. Nog één keer met de lineaal checken of de hals niet bol staat en daarna stiften en vlakken.


Aanvullend: ik ga dat met die markeringstift + schuurblok ook eens proberen op mijn gitaar. Dat werkt misschien wel handiger dan individuele frets afvijlen....

Ja, in theorie zou er op deze manier een mooie regelmatige vlakking mogelijk moeten zijn. Maar ja, sinds wanneer houdt een gitaar zich aan de theorie?

G.G.
22 december 2006, 16:54
Het lijkt wel een wetenschappelijke studie zoals ik het hier lees. Zo exact recht zoals sommigen het willen is leuk, maar na twee maanden intensief spelen zijn de "voorkeursposities" weer 2/100 afgesleten, moet je dan weer opnieuw aan de gang?

Gewoon zo doen: Liniaal langs de hals, pen stellen totdat ie recht is. Viltstift over de fretjes heen, lange lat met schuurpapier erlangs, daarna met fijn schuurpapier. Rond maken met 3 hoek vijltje en klaar.

Enra
23 december 2006, 09:16
Het lijkt wel een wetenschappelijke studie zoals ik het hier lees. Zo exact recht zoals sommigen het willen is leuk, maar na twee maanden intensief spelen zijn de "voorkeursposities" weer 2/100 afgesleten, moet je dan weer opnieuw aan de gang?

Gewoon zo doen: Liniaal langs de hals, pen stellen totdat ie recht is. Viltstift over de fretjes heen, lange lat met schuurpapier erlangs, daarna met fijn schuurpapier. Rond maken met 3 hoek vijltje en klaar.

Hé G.G.,
Dat is nu gewoon 'common sense', precies zoals het hoort! Don't make a fuzz about it! Of zoiets!!!

hassent
23 december 2006, 09:52
Don't make a fuzz about it! Of zoiets!!! Nee, het is meer, Don't make a (fret)buzz about it! :seriousf:

Enra
23 december 2006, 11:19
Nee, het is meer, Don't make a (fret)buzz about it! :seriousf:

Oké, jij snapt 'm!!

Nielsje
9 juli 2007, 13:10
Goed, Bump!

Ik moet m'n fretten vlakken, wegens het algemeen terugkerende probleem: m'n fretten zijn in gaan slijten op de 'lagere' postities bij de e, B en G snaar.
Ik ben niet te bang om zelf te gaan vlakken, en heb wel enigzins ervaring met rondingen perfect maken (zij het met boten bouwen..., maar daar moet je ook met streepjes werken etc..)

Had gewoon nog enkele vragen:

Vlak stellen, nu wel of niet met snaren erop? In mijn beleving haal je gewoon al je snaren eraf, dat vlakt wel zo prettig. Vlak stellen d.m.v. lange, vlakke liniaal/rij. Echter, als je fretten niet vlak zijn, hoe stel je dat dan precies?

Vervolgens streepjes zetten, en vlakken met vijl, of schuurplank (mijn voorkeur gaat uit naar een schuurplank, maar dat is omdat ik er meer ervaring/gevoel bij heb denk ik). er wordt hierboven ook geschreven over een lat met schuurpapier, prima, maar dan heb je toch wel hout nodig wat goed recht is?!

Hoe crown je nu precies met een driehoeksvijl? Al mijn slijpapparatuur (flex, dremel, motorslijpschijf) staat zo'n kleine 200 km hier bij me vandaan.. Vond het idee van het schuurblok met de holling erin wel goed, sprak me enorm aan.

Is polijsten noodzakelijk? dacht toch van niet? ik wilde het in principe wel met staalwol behandelen, wordt het wel mooi 'mat' van... Of zijn er nog mensen met een leuke tip hoe je met de hand kan polijsten.. want wederom heb ik m'n dremeltje hier niet liggen.


edit: Hoe zetten jullie de hals vast? laten jullie hem op de body zitten, en dan gewoon de hals goed ondersteunen, en zorgen dat alles nergens heen gaat, of halen jullie de hals los, en dan vervolgens ergens apart opschroeven? (werkblok o.i.d.)

Nielsje
9 juli 2007, 20:11
aangezien ik toch niets te doen had vandaag, enorm nieuwsgierig was, heb ik m'n stoute schoenen aangetrokken (die witte) en ben aan het vlakken gegaan, en zal ff m'n bevindingen mededelen:

De voorbereiding gaat wel wat werk in zitten de eerste keer. Ik heb ervoor gekozen gewoon de hals aan de body te laten zitten, leek me voor het vlakken geen probleem. Bij ons in huis (studentenhuis) lag er een mooi stuk schuim (geen piepschuim) waar de bouwkunde studentjes altijd fijn mee knutselen. Heb hier een stuk afgezaagd, heb een glas opgezocht met ongeveer dezelfde radius als m'n hals, hier schuurpapier omgedaan, en vervolgens een mooie holling uitgeschuurd, en de halssteun was klaar!

Vervolgens m'n maple toets afgeplakt met afplaktape, wat een van de bezigheden was waar ik het langst bezig mee was, mede omdat de 'hogere' frets zo dicht op elkaar zitten dat je er niet mooi een strookje tape door kan halen.. Dan is een schaar een oplossing. Je zou er ook voor kunnen kiezen elke 2e fret eruit te halen, maar dat leek me niet echt praktisch als je ze wil vlakken..

Voor het vlakken heb ik een blok hout gebruikt van, 200 x 40 x 40 mm en hier met dubbelzijdig tape schuurpaper opgeplakt, korrel 400. alle fretjes mooi zwart getekend met een stift.

Het vlakken zelf was 'zo' gebeurd, en ik werd vrij vrolijk van het resultaat, mooie glimmende fretjes, en alles mooi vlak.

Het crownen gedaan met een driehoeksvijl, maar nog met de scherpe randjes. Dit merkte ik wel, aangezien ik constant tape aan m'n vijl had hangen. Vond dit toch een lastige bezigheid, af en toe schoot ik uit, met weer mooie krassen over m'n frets als gevolg.. Ook wist ik niet precies tot hoever ik moest crownen, maar nu ik klaar ben heb ik het idee dat er nog wel wat meer af mocht.. Kan me voorstellen dat crownen makkelijker wordt naarmate je frets hoger zijn. Bij de hogere posities kwam ik er achter waarom het handig om je hals los te hebben, je body kan behoorlijk in de weg zitten.. Maar is wel gelukt hoor..
Na afloop alles lekker gepoetst met staalwol.

en nu komt m'n grootste tegenvaller: Bij het verwijderen van m'n afplaktape kwam vooral bij de hogere posities nogal wat lak van de toets mee!! Mijn toets heeft ooit een keer een refinish gehad, omdat ie toen ook al snel slijtte, maar nu laat alles gewoon los :S. Nog wel laten doen door de gitaarboer waar ik hem kocht.. Heel erg is het niet, nu heb ik alleen nog sneller een nog smerigere toets.

Snaren erop volgens het systeem van Piezo, bevalt echt goed! En nu is m'n hals weer aan het wennen aan de spanning. Een eerste impressie is dat ik nog niet van alle aanlopers af ben, wellicht de hals nog wat rechter trekken, en dan zomaar eens met de voelermaten de slag.

Samenvatting:

Echt belachelijk simpel om te doen, wel lastig om dat crownen strak en goed te doen in 1 keer.

Voor de volgende keer:

driehoeksvijl ff afslijpen
hals los
checken op loslatende lak

edit:

kosten:

setje vijlen van de gamma (6 sleutel vijlen) : 6,-
schuurpapier: 2,-
staalwol: 1,-
dubbelzijdige tape: 2,-

voor de necksteun en het schuurblok had ik nog materiaal liggen.
Tevens had ik al een mooie rechte lineaal, afplaktape, geduld en de benodigde gitaar met versleten fretjes.

G.G.
10 juli 2007, 09:39
Het crownen gedaan met een driehoeksvijl, maar nog met de scherpe randjes. Dit merkte ik wel, aangezien ik constant tape aan m'n vijl had hangen.
..................


Voor de volgende keer:

driehoeksvijl ff afslijpen


Jammer man, ik heb van de week nog in een ander topic hier de top gepost om de vijl glad te maken aan de zijkanten. Toevallig niet gelezen?

Nielsje
10 juli 2007, 10:14
Nope.. .maar dat ik zo wel doen. :)

Ik moet m'n gitaar nog wel ff afstellen, op het moment loopt m'n e snaar nog behoorlijk aan. De speelbaarheid van de gitaar is niet noemenswaardig veranderd. Wel vind ik het nog steeds behoorlijk suf dat m'n toets zo waardeloos is gelakt, als zelfs afplaktape de lak al meeneemt...

wellicht dat ik de volgende keer m'n les paul ga/durf te vlakken, die heeft ook wat plekjes, alleen veel minder, dus ook nog niet nodig.

Was wel een leuke en leerzame ervaring. Nu nog leren fretten :)