PDA

View Full Version : gitaar op mengpaneel



hugo123
13 december 2006, 18:39
Ik heb een nieuw mengpaneel, (voor oponemen) en die heeft dus 2 mic ingangen met fantoom maar daaronder zit nog een mono line in ingang, kan ik daar mijn gitaar in pluggen of niet?



hugo

Han S
13 december 2006, 19:27
Je kunt daar je gitaar wel inpluggen, maar er zal weinig geluid uit komen.

Er hier al eens discussie geweest over microfoon en line ingangsnivo en in het kort is het zo dat een gitaar ongeveer net zoveel spanning geeft als een microfoon, rond de 2 tot 10 milivolt.

Een line ingang is berekend op ongeveer 150 mv tot 2 volt, dus die zal niet zoveel doen.

Nou heb je nog een ander probleem, een gitaarelement is hoogohmig en een microfoon is laagohmig, dus als je de gitaar op een mic ingang aansluit heb je wel genoeg geluid, maar je hebt een misaanpassing en het zal niet goed klinken.

Daar hebben de uitvinders wat op gevonden en dat heet een DI box of gewoon DI. Dat is een doosje welke van je gitaarsignaal een microfoonsignaal maakt zeg maar.

Hebbie daar wat aan?

hugo123
13 december 2006, 19:39
jawel hoor, hoe duur is zo'n DI dan?


hugo

Han S
13 december 2006, 20:08
Heb je geen gitaarversterker? Kun je de line out van gebruiken naar de line in van dat mengpaneeltje. Een DI is alleen bruikbaar voor cleane geluiden en kost van een paar tientjes tot een paar honderd voor de zeer professionele exemplaren.

hugo123
13 december 2006, 20:18
Ik heb een marshall MG15 DFX
ik weet niet of die line out heeft

Han S
13 december 2006, 20:45
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=MG15DFX&pageType=SEEIT


Zoals je ziet zitten er rechts twee jack in/uitgangen en bij de bovenste staat: line out.

hugo123
13 december 2006, 21:08
dus dan heb je een jack (6,3mm) naar jack(6,3mm) kabel nodig

Han S
13 december 2006, 21:22
Helemaal goed!

bert k
14 december 2006, 09:27
Ter aanvulling: veel van die goedkope tafeltjes hebben een jack en een XLR ingang met ongeveer dezelfde gevoeligheid. Met de gain kan je dan het level varieren tussen line-niveau en microfoon. Zal wel goedkoper zijn.

hugo123
14 december 2006, 14:55
wat moet ik dan volgens jou doen?



hugo

P.S die oplossing van hans s leek me wel een goed idee :)