PDA

View Full Version : gibson lp custom pickups



mAnoontje
13 december 2006, 18:36
Hey vriendjes,

Ik heb nog nooit een pickup wissel gedaan bij een der mijn gitaren,
maar omdat ik voornamelijk metal speel zijn de pickups voor mijn doel iets
te veelzijdig, en iets te weinig metal. Ikzelf ben gek op het geluid van
bijv. Arch Enemy en zakk wylde. Nu spelen zowel zakk wylde als de nieuwe
gitarist van arch enemy op lp customs met EMG's. Ik heb een LTDMH-400
waar standaard EMG's inzitten, waar ik eigenlijk wel erg over te spreken ben,
maar clean wordt wel heel erg moeilijk, gedeeltelijk door mijn ENGL Fireball,
die een gedeelde EQ heeft, waaronder de gainknop.
Nu vind ik het geluid van Michael Amott (arch enemy) ook geweldig,
en die speelt met verschillende gitaren maar wel bijna altijd de pickup-combinatie
SD 59/JB dus ik vroeg me af of dat goed klinkt, en of deze in een LP niet te
schel zijn doordat er geen kapje opzit? Ik heb niet zoveel geld beschikbaar
om ze allemaal aan te schaffen en zo uit te proberen in mijn gitaar,
maar kan misschien wel een keer de pickups uit mijn ltd slopen en die een keer
in de gibson zetten.

Edit: alle andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt, Jeroen

Josdevos
13 december 2006, 18:54
Ik vind voor metal een JB/59 combinatie helemaal niet verkeerd klinken in een LP...

frekie
13 december 2006, 21:47
JB bij de brug van een LP is niet te schel, voor clean eerder wat te "middig" met weinig hoog. Scheurt wel heerlijk vet. Ik heb meestal de Jazz bij de nek, 59er kan ook wel .

Orpheo
13 december 2006, 21:51
geef mij maar een setje air nortons, of de duncan distortion-set, duncan custom met custom5 in hals.

liefst BKP :)

zoon van Piet
13 december 2006, 22:42
ik heb die combinatie 59/JB in mijn tokai LP. Klinkt super, vooral de 59 in de nek. een warme volle zingende cleane toon. Ik zou bijna zeggen: lekker bluesy, maar dat is geen aanbeveling voor een metalman. Volop scheurend heeft de 59 een beetje de neiging om moddervet te worden, maar nooit zompig of ongestructureerd.

Agent_Smith
13 december 2006, 22:55
Ja Duncans kan ik je van harte aanbevelen. Meestal voorzie ik m'n LPs meteen van Duncans. Mijn Custom heeft een CustomCustom in de brugpositie en een PG in de neck.

mAnoontje
14 december 2006, 12:25
allemaal al bedankt, ik denk dat ik ga proberen het sd setje ergens vandaan
te toveren. Nog een klein vraagje, de pickups in mijn LP zijn met gouden
cover, wat er wel sjiek uitziet vind ik zelf, nu heb ik hier ook die JB en 59
met gouden plaatje erover gevonden (scheelt wel een goede 20 euro per
pickup) maar ik vroeg me af of dat het geluid verandert?

BLOK182
14 december 2006, 12:52
Ik geloof dat er wel een minimaaaaal verschil is tussen open en met cover, maar het karakter van de pickups en de sound is praktisch hetzelfde, tis te verwaarlozen, vooral met een bak scheur erbij:p Als je gouden covers mooier vindt, kan je best daar voor gaan!

zoon van Piet
14 december 2006, 15:09
Nou....het geleuidsverschil is inderdaad niet groot. maar pu's met kapjes hebben wel veel meer de neiging om als een dolle te piepen als je flink gaat scheuren - en dat lijkt me de bedoeling.

omni
14 december 2006, 15:18
Om maar weer eens een knuppeltje te gooien… Wat dacht je van een setje nailbombs of warpigs van Bare Knuckle, wel de output van een metal humbucker zonder de klinische toon van een EMG. De nieuwe painkillers schijnen ook fijn te zijn maar die heb ik nog niet gehoord.

mAnoontje
21 december 2006, 11:44
Ik heb eens naar die Bare Knuckles gekeken maar kan nergens samples oid vinden, klopt dat? Ze zien er wel gaaf uit.

Squier4ever
21 december 2006, 11:50
dat mag ook wel voor de centen die je daarvoor moet neermeppen....

Orpheo
21 december 2006, 12:15
Ik heb eens naar die Bare Knuckles gekeken maar kan nergens samples oid vinden, klopt dat? Ze zien er wel gaaf uit.

klopt niet. op het forum van BKP staat me toch een waslijst clips niet normaal. even zoeken :)

Goldeneye
21 december 2006, 15:39
Seymour Duncans zijn zeer goede elementen. Vooral de Jazz of de '59 in de neck en de JB of Pearly Gates in de brug. Ze doen het erg goed in Les Pauls.
Als er EMG elementen in je Les Paul zitten, zou ik van harte aanraden om ze erin te laten, er gaat anders een karakteristiek open geluid verloren en als het eenmaal werkt....let it be. Anders krijg je weer gerommel met nieuwe potmeters etc, vanwege de weerstand en wellicht maakt dit de gitaar niet eens beter maar slechter. Keep it original. Het belangrijkst is namelijk toch het hout en de constructie/instellingen van de gitaar...een slechte gitaar zul je nooit goed kunnen laten klinken door betere elementen en een Ibanez/Jackson zal nooit klinken als een echte Gibson Les Paul ongeacht de hoeveelheid effecten. Een Gibson blijft onovertroffen. EMG's doen het erg goed in LP's, met name in de LP Custom omdat deze zwaar van gewicht is, waardoor de EMG elementen er beter uitkomen. Veel gitaristen denken bij EMG meteen aan metal...ik zal je hierdoor niet laten beinvloeden, want het zijn gewoonweg uitstekende elementen die het ZEER goed doen voor blues/hardrock met een vette sustain...nee PAF's/Duncan's zou ik er nooit voor wilen inruilen.

mAnoontje
1 januari 2007, 22:20
bedankt voor de reacties, speciaal bedankt Omni,
want ik heb ondertussen een setje Miracle Mans van
Bareknuckle besteld bij Van Haar. Heerlijk!

omni
2 januari 2007, 21:34
Hee dank je! Toch maar voor die vintage tone gegaan? Nou wordt het denk ik wel tijd dat ik ze ook maar eens aanschaf ;-)