PDA

View Full Version : issie goed? tanglewood tw28



L10
13 december 2006, 17:33
hallo allemaal,

ik wil graag gitaar leren spelen, dus vandaag naar de muziekwinkel gefiets om eens even te kijken. dar hadden ze in de aanbieding een tanglewood tw28 voor 79 e, nog wel te doen dus. maar, is het een goede? heb er verder echt toaal geen verstand van...

ze hadden ook boekjes om daaruit te leren spelen, die doe ik er dan maar bij, les nemen is evel te duur.

maar goed, weet het ook niet helemaal zeker nog, straks vind ik het niet leuk of kan ik er echt niets van...of ik ben al te oud om het te leren (23, mar iedereen die gitaar speelt die ik ken spelen al jaaaren, lijk ik weer de sukkel natuurlijk)...ach hij kan altijd weer op marktplaats immers.

oja, dit is dan een westerngitaar, met metalen snaren. maakt het eigenlijk zo veel uit of je nylon of metalen snaren hebt? vind metalen snaren mooier klinken, maar als nylon beter is voor een beginner. en opzich is de hals ook smaller, ik heb niet zulke grote handen, dus dat is ook niet zo gek nog.

goed heel wat vragen dus...

GunMetalBlue
14 december 2006, 12:32
ik ken die tanglewood niet.

Maar als je het gewoon wilt leren, en je veel naar muziek luisterd en vooral veel speelt. Merk je vanzelf wel of een bepaalde gitaar goed is voor jou.

Ik zeg zeker en vast voor 79 euro, als je het wilt leren, kopen die hap ;)

En metalen of nylon snaren. Da's smaak. Ik heb het op metalen snaren geleerd. (Dat heeft heus niet gebloed ofzo :p)

Spitfire
14 december 2006, 15:50
Ik heb hem ook wel zien staan, het is geen top-of-the-bill gitaar, maar je krijgt wel heel veel gitaar voor die prijs. Prima budget gitaar en vele malen beter dan andere gitaren in die prijsklasse.

Pais
14 december 2006, 18:29
of ik ben al te oud om het te leren (23, mar iedereen die gitaar speelt die ik ken spelen al jaaaren, lijk ik weer de sukkel natuurlijk)...ach hij kan altijd weer op marktplaats immers.


Je bent nooit te oud om te leren toch??? Mijn gitaarleraar heeft een vrouw van 51 op les en zij speelt ook nog maar een jaartje ofzo (zó stoer! :cooler: ). Ik ben ook nog niet zo lang bezig en ben nu 19.

Tupelo
14 december 2006, 19:04
Over de gitaar durf ik niets te zeggen, maar je bent nooit oud genoeg om te leren. Bovendien, als je hard eraan werkt, wat aanleg en dicipline ertoe hebt loop je de kans dat je redelijk snel toch op een aardig niveau speelt.

Er zijn in ieder geval voldoende mensen die stukken beter spelen dan ik, terwijl, zij pas enkele jaren spelen. Youngsters die snel gaan en mensen die beter spelen zijn er altijd en ook zij zullen vast weleens iemand treffen die een stapje verder is.

'T is geen competitiesport probeer ik mezelf maar altijd wijs te maken, uiteraard meet je jezelf aan anderen, maar ach. :satisfie:

Kaboemba
14 december 2006, 19:44
Ik heb er zelf 1, als kampvuur gitaar, en hij is zeker niet slecht voor het geld.

Sterker nog het is voor de prijs een prima ding. Klank is niet bijzonder maar ook niet slecht. Bespeelbaarheid vind ik niet geweldig maar ik heb dan al op veel duurdere gitaren gespeeld en dat maakt wel verschil en wie weet wat een goede afstel beurt kan doen. Ik vind de afstellign veel te hoog.
Wat er erg goed aan is is dat hij niet snel ontstemt en dat er een paar prima stem knoppen aan zitten die er ook nog is mooier uitzien dan alle anderen in die prijs klasse.

Ik zeg DOEN.

L10
15 december 2006, 11:58
ben er ook wel uit inmidels, ik ga em gewoon halen!lijkt me echt super...nog 1 dagje wachten helaas, dan kan ik mooi met de auto. oja kzag nog een gitaar bij de hema voor 45 euro zoiets, maar wat een prutding zeg! dan is de mijne veel mooier!!

L10
16 december 2006, 16:44
ja! ik heb em... erg blij natuurlijk, zit er nu te oefenen uit een boekje. heb ik alleen een dringende vraag en een stomme ook nog vrees ik... ben nu bezig met efg op de dunste snaar, maar volgens mn boekje moet je je vinger op de eerste fret doen voor een f en op de derde voor een g, maar moet je vinger dan echt op de fret (dat is toch wel dat metalen dinkie?) of er vlak voor? er vlak voor klinkt veel mooier, maar ja dan zit mn vinger er dus niet echt op. op het plaatje heeft de kerel zn vinger er ook niet helemaal op, maar ja er staat dus echt "op de fret". hoop op snelle reactie, kwil graag weer verder oefenen...

JulesKr
16 december 2006, 16:56
Je moet je vinger gewoon op het vlak zetten.

L10
16 december 2006, 19:33
dat dacht ik al...klonk zo vreselijk! klinkt gelijk veel beter nu. heb wel al ontzettend zere vinger, even snel eten en dan weer door, echt leuk. ik voel een verslaving aankomen...oja, maar wel meer naar de fret toe toch, of echt precies in het midden?

Makor1966
16 december 2006, 20:17
Zo dicht mogelijk bij de fret maar niet erop.

L10
16 december 2006, 23:31
tis echt leuk! kan al 2 liedjes spelen...ok niet echt geweldig natuurlijk, maar je kunt zowaar horen dat het een liedje is. door de telefoon voor mn moeder gespeeld en die was zwaar onder de indruk. heb alleen geweldig zere pols en zere vingers, kan ik niet verder, balen! morgen dan maar...zondag is toch saai. oja, is het normaal dat ik een zere pols heb? aan de linkerkant ervan, of hij ik em niet goed vast?

GunMetalBlue
16 december 2006, 23:40
sinds ik 'echt actief' gitaar ben gaan spelen, dus elke dag echt he: daarom niet lang, heb ik echt gewoon KRAAKPOTEN


m'n vinger en polsen zijn gewoon bouwpakketen


en die linker kant van je pols... heb je korte armen? zou er mee te maken kunnen hebben.

L10
17 december 2006, 00:13
haha, nee geen korte armen. kzag net trouwens dat ik een blaar heb, echt balen...kan ik morgen niet verder waarrschijnlijk. k*t! zalfje erop en hopen maar. kan ik er een pleister op plakken of kan ik dan niet spelen?

Makor1966
17 december 2006, 09:29
Als je je vingers op de snaren zet voel je snel genoeg of ze nog willen spelen, al denk ik dat die pleister eraf moet. (als ik een stuk perse onder de knie wil krijgen, heb ik ook weleens de neiging door te spelen tot ik een blaar heb)
Die pijn in je pols kan overbelasting zijn maar ook een verkeerde houding dus als ik jou was zou ik toch een paar lessen nemen. Een paar maanden les bij een goede leraar helpt je op weg, die leert je o.a. een juiste houding aan. Daarna kun je makkelijker op eigen kracht je eigen ding verder uitzoeken.

Spitfire
17 december 2006, 10:31
+ je spieren in je hand en pols worden sterker + je krijgt eelt op je vingers ;)

Om het nog even over die Tanglewood te hebben, ik heb ook nog de electro-akoestische variant zien staan voor 200 euro. Heeft iemand hem versterkt gespeeld en zo ja, is het wat?

L10
17 december 2006, 12:03
ja, tis dus definitief een blaar...dat wordt dus toch maar pleisteren! ik ga wel even een pleisterconstructie bedenken die het een beetje houd.

oja ik las nog in mn lesboekje dat je je gitaar ook best een naam kunt geven, groten der aarden doen het ook. en terwijl ik naast hem op de bank zat gister (moet nog even een haak in de muur boren) dacht ik dat ik em wel Al kan noemen, van dat liedje 'you can call me al' van simon & garfunkel, wel pakkend...maar ja ik noem mn laptop ook topje, dus t kan ook aan mij liggen. maar goed, hebben meer mensen een naam voor hun gitaar? ben wel benieuwd...

Spitfire
17 december 2006, 12:05
Blade, naar de vampierjager :chicken:

L10
17 december 2006, 15:21
pfff net jingle belss aan het spelen, klinkt niet zo goed meer, dus ik dacht, laat ik gaan stemmen met zo'n stemding. bij de dunste beginnen, 1ste drie snaren goed maar bij de 4de zegt dat ding dat het de zesde is...en zelfs de zevende, en er zitten er maar 6 op! bah...kan wel horen dat ie niet goed staat nu, maar hoe het dan wel moet...nou heb ik die snaar niet eens nodig voor jingle bells, maar toch ergerlijk! ah nu is is de tweede ook al de 7de...nou ja, ik heb toch ontzettend zere vingers

L10
17 december 2006, 15:33
als ik er op speel, dan worden de snaren toch juist slapper, dus moeten ze altij strakker gestemd worden, toch?

GunMetalBlue
17 december 2006, 18:05
als ik er op speel, dan worden de snaren toch juist slapper, dus moeten ze altij strakker gestemd worden, toch?

Als ik een blaar had, knipte ik die open, liet het ff drogen en ging evenhard weer verder.

Verder: de stemming is voor een zessnaar gewoon EADGBE

en slapper of strakker spreekt een beetje voor zich he :p

Flipkoos
17 december 2006, 22:35
maar goed, hebben meer mensen een naam voor hun gitaar? ben wel benieuwd...

Vriend van mij noemt zijn Epiphone Eefje en z'n Takamine tante Mien hahaha. Maar ik heb nog geen naam voor mijn Ovation. Iemand een suggestie? :satisfie: