PDA

View Full Version : Cabinet open, dicht of een brievenbusgleuf?



Henk F.
13 december 2006, 17:20
Hoi allemaal,

Ik ben een 2 x 12 cabinet van 18 mm Multiplex aan het bouwen (van bijna dezelfde zag ik op dit forum een foto). Ik denk er over om er 2 Celestions G12T 75/8 in te zetten. Verder heb ik ook nog een Fane van 100W liggen (combineren met Celestion?)
Nu weet ik dat het totaalgeluid afhankelijk is van de versterker (ik heb er een stuk of 3) en de gitaren (in mijn geval een Fender Strat en een Fender Tele).
Ons repertoire is heel divers, Sixties, Country enz., echter geen heavy stuff.
Ik vraag mij af wat een goed compromis is voor de achterkant. Open, half open of een brievenbusgleuf?

Wie kan er iets over aanbevelen?

Henk

Robin.ke
13 december 2006, 18:44
Ik heb afgelopen weken ook een 2 x 12 cabinet gebouwd voor bovenop mijn Marshall 1936. Ik heb deze wat schuin naar boven laten richten. Afgelopen weekend heb ik de speakers erin gezet (2xCelestion G12E-50 geen topspeakers, maar klinken ook niet verkeerd). Ik ben nu aan het experimenteren met een gesloten, 50% open, 25% open. Er zit veel klank verschil in de diverse varianten, vooral in het "mid".Ook de plaats van de opening maakt verschil. Ik denk dat je het zelf uit moet proberen, je hebt waarschijnlijk wel wat resthoud over om wat te experimenteren
Succes

Henk F.
14 december 2006, 09:36
Robin,

Ik heb de speakers ook enigszins schuin naar boven gericht. Ik zal bij gelegenheid even een foto uploaden. De "oude" Session combo die ik nog heb heeft een gesloten achterkant en klinkt prima, maar je ziet steeds meer dat combo's een bijna open achterkant hebben. Vorig jaar kocht ik er een Behringer bij en die is nagenoeg helemaal open. Dus het zal wel experimenteren worden. Ik ben overigens benieuwd naar de maten van jouw cabinet. Zou je die willen vertellen? De buitenmaten van mijn cabinet zijn 75 cm breed, diep 30 cm en hoog 50 cm. Ik ga hem in de eerste plaats aansluiten op een eigengebouwde Cornergull (transistor) versterker van ong. 75 W. Dat is echt een goed ding. Ooit stond er in een hobbyblad hoe je die zelf kon bouwen.

Ik hoor het nog wel van je.

Groeten,

Henk

Lacrymosa
14 december 2006, 10:21
Misschien is het handig om een beetje te weten wat er gebeurt, bij open en gesloten kasten.

De meest ideale behuizing voor een speaker is een oneindig groot vlak.
Dit omdat de golven die een speaker aan de voorkant genereerd nooit aan de achterkant terecht kunnen komen.

Golven die van de voorkant aan de achterkant terecht komen hebben een uitdovende werking (druk aan de voorkant betekend onderdruk aan de achterkant, en als de druk van de voorkant weer aan de achterkant terecht komt heft deze druk de onderdruk aan de achterkant op)

Het geval wil dat lage tonen gevoeliger zijn dan hoge tonen, hoge tonen hebben de eigenschap meer richtingsgevoelig te zijn.

Wat je dus eigenlijk doet met een open kast is de je sound meer "lucht" geven, je zal een opener geluid krijgen met (in theorie) minder bas respons.

Een gesloten kast zal je de strakste bas geven, alleen gaan inhoud en staande golven een grote rol spelen.

Met een sleuf maak je eigenlijk een soort basreflex.
Je heb een soort poort die de druk in de kast (als een speaker naar binnen toe slaat) of de onderdruk (als een speaker naar buiten uit slaat) naar buiten/binnen brengt.
Het grootste verschil ten opzichte van een gesloten kast is de toename in laag en de toename van de Groep delay.

Group Delay:
Omdat de oppervlakte van de speakers groter is dan de oppervlakte van de gleuf, kost het tijd om de lucht, die de speaker verplaatst, door de sleuf te pompen (denk aan ademen door een rietje)
Dit zorgt ervoor dat de speaker wat minder strak klinkt en wat (voor sommige mensen) wat warmer zal klinken


Als deze theorie komt uit de Hifi wereld, en zijn in principe toepasbaar op gitaargebied, alleen bij Hifi streeft men er naar om een zo ongkleurd geluid mogelijk te maken,
terwijl een gitarist zijn geluid juist wil kleuren.
Dus de toepassing zal iets anders zijn.
Verder moet men in acht nemen dat Lage tonen en hoge tonen relatief zijn.
Wat voor een gitarist als laag gezien wordt, is in de HiFi wereld laag midden of hoog laag.
Dus het effect van lage tonen zal in de gitaar wereld minder extreem zijn dan in de Hifi wereld

Ik hoop een beetje duidelijk te zijn, als je nog vragen heb beantwoord ik ze graag

ciao
Peter

Henk F.
14 december 2006, 11:41
Peter bedankt voor de uiteenzetting.

Ik ga maar eens experimenteren met allerlei gleuven.
Nog een vraagje. Is het voor een gitaarcabinet nog aan te bevelen om de binnenkant van de kast te voorzien van glaswol o.i.d.?

Groeten,

Henk

Lacrymosa
14 december 2006, 12:03
Ik zit er zelf al een tijd aan te denken, maar ik heb het nog nooit geprobeerd

Zou zowiezo geen glaswol gebruiken, omdat dit gewoon rotzooi is
(kan je huid in kruipen en door je lichaam gaan zwerven)

Een goede vervanging (die eigenlijk beter werkt) is BAF wol

of gewoon een paar oude wollen truien goed uit elkaar trekken, zodat er veel lucht tussen zit.

Bij een gesloten kast zal dit meer invloed hebben (De speaker zal meer kast inhoud zien) dan bij een open kast (gleuf meer dan een open-back)

Wat trouwens ook heel erg meespeeld in de kleuring van geluid, zijn de paneel resonanties.
De speaker komt in beweging en de panelen die er omheen zitten (met als belangrijkste de Baffle, dat is het paneel waar de speaker in gemonteerd is) gaan mee trillen met de speaker.
Dit geeft kleuring, in de Hifi niet wenselijk, maar voor de gitarist kan het een voordeel zijn.
Daarom zal een goede Hifi speaker ook altijd aan de zware kant zijn (door de dikke wanden, en hoe meer massa, hoe moeilijker het in beweging te krijgen is)

Als je besluit een dichte kast te maken, zorg er dan voor dat ie echt goed luchtdicht is, want lekker heeft meestal een negatief effect op het geluid.

Robin.ke
14 december 2006, 12:32
Ik weet de afmetingen van mijn kast zo niet uit mijn hoofd, maar de bodemzijde komt overeen met de 1936. Ik heb hem wat hoger gemaakt dan de 1936, om ongeveer de zelfde inhoud te krijgen. Uit mijn hoofd ongeveer B75xD31xH66. Op het moment is hij 50% open.
Het is waarschijnlijk nog niet de devinitieve uitvoering, misschien dat ik hem nog wat lager maak. Eens kijken wat voor invloed dat heeft op het geluid. Het is in ieder geval makkelijker voor transport.
Heb in mijn 1936 een plaat 25mm isolatiemateriaal tegen de achterkant geplakt. Hierdoor vond ik het geluid wat strakker (minder hol) klinken.
Wat je mooi vindt, blijft toch persoonlijk dus experimenteren is het advies.

bert k
14 december 2006, 13:30
Een goede vervanging (die eigenlijk beter werkt) is BAF wol

of gewoon een paar oude wollen truien goed uit elkaar trekken, zodat er veel lucht tussen zit.

Zogenaamde BREI-wol...:)

master99
14 december 2006, 16:24
Henk, ter aanvulling nog het volgende. Of een speaker goed presteert in een gesloten kast of een open kast hangt erg af van bepaalde electrische en mechanische eigenschappen van de speaker. Hoe een speaker zich gedraagt in een gelsoten of een open kast onthoud ik altijd als volgt: een speaker in een kast heeft altijd een bepaalde kantelfrequentie. Onder deze frequentie neemt de gevoeligheid/geluisdruk af met een bepaalde hoeveelheid db's per octaaf. Een speaker in een gesloten kast heeft per definitie een hogere kantelfrequentie dan een speaker in een open kast. Echter, bij de gesloten kast is de afname van geluidsdruk onder deze kantelfrequentie maar 12db per octaaf en bij een openkast 24db per octaaf. ... wat heb je aan deze theorie .. niet zo veel ... Het beste is gewoon uitproberen in jou geval. Zolang je de achterzijde nog niet hebt bekleed, kan je eerst met een achterwand uit een stuk maken. Als dat niet bevalt, kan je een open achterzijde uitproberen.

Verder is mijn ervaring met speakers dat de efficientie/gevoeligheid, dus de hoeveelheid geluidsdruk in db die er uit komt bij 1watt op 1 meter afstand, heel erg belangrijker is voor de gevoelsmatige geluidskwaliteit. Een speaker die enkele db's gevoeliger is, klinkt gehoormatig vaak veel beter eentje met net ekele db's minder.

Henk F.
14 december 2006, 17:01
Ook Master99 berdankt voor de informatie. Ik ga aan de slag en laat jullie t.z.t. weten hoe het uiteindelijk is geworden. Heeft iemand nog een mening over de CelestionG12T 75/8?

Groeten,

Henk

jorrit
14 december 2006, 19:16
Zou zowiezo geen glaswol gebruiken, omdat dit gewoon rotzooi is
(kan je huid in kruipen en door je lichaam gaan zwerven)

dat in je huid kruipen verhaal gaat niet echt op als je ff een speakerkastje gaat "behangen" hoor. handschoenen en trui met lange mouwen aantrekken en klaar ben je. je mag veel met glaswol werken en jezelf slecht beschermen wil je de verschijnselen krijgen die jij hier aanhaalt..

Squier4ever
15 december 2006, 13:46
die speakers zijn niet echt super lekker, wel oke maar niet uber
zoe zelf celestion greenbacks nemen... tenzij je een 100 watt amp witl aansluiten op je cab.
de greenbacks zijn maar 25 watt /stuk namelijk.

klinken echter erg lekker :o

Kim Wilson
15 december 2006, 13:49
Greenbacks moet je van houden. Ze zijn vrij luid in het middengebied.

Voor meer vermogen zou je ook de Classic Lead of de V30 kunnen kiezen.

Thijssie
15 december 2006, 17:37
Heeft iemand nog een mening over de CelestionG12T 75/8?

Ik vind het een erg "vlak" klinkende speaker, zelfs "hifi-achtig". Ze zijn wel "strak in het laag".

Persoonlijk ben ik er geen fan van maar er is genoeg mee opgenomen wat er niet om liegt en evenzoveel gitaristen die ze wel "fijn" vinden.
Zelf testen dus.

Omdat je qua open/gesloten nog niet weet welke kant je op wilt, zou ik je cabinet "afbouwen" zonder achterkant. Zet er dan een plank met een aantal (grote) lijmtangen tegenaan en ga "spelen met de opening" aan de achterkant. Dus gewoon proberen, van helemaal open tot helemaal dicht. Als je de "sweetspot" van die plank vind, weet je precies hoe je de achterkant moet maken.

Succes!

Henk F.
15 december 2006, 19:10
Nog even een vraagje van mij. Wat zijn goede setjes om de luidsprekers aan de baffle te bevestigen en eventueel waar te koop?

Henk

Robin.ke
15 december 2006, 21:08
Nog even een vraagje van mij. Wat zijn goede setjes om de luidsprekers aan de baffle te bevestigen en eventueel waar te koop?

Henk
Ik heb gewoon 8 slotboutjes M5 bij de plaatselijke bouwmarkt gehaald, gaat prima.

Robbert
16 december 2006, 01:20
dat in je huid kruipen verhaal gaat niet echt op als je ff een speakerkastje gaat "behangen" hoor. handschoenen en trui met lange mouwen aantrekken en klaar ben je. je mag veel met glaswol werken en jezelf slecht beschermen wil je de verschijnselen krijgen die jij hier aanhaalt..

Vroeger, toen onze wijk in aanbouw was en ikzelf ook nog flink moest groeien, gebruikten we stapels glaswol als trampolines in die nieuwbouwhuizen. Goed gelachen toen, nooit last gehad van jeuk. Het zal wel meevallen dus :)