PDA

View Full Version : Shielden --> anders aansluiten



Samder
13 december 2006, 16:52
Hallo,

Ik ben bezig met een gitaartje, en ik was hem van plan maar gelijk te shielden met kopertape. Nu las is ergens dat als je je gitaar shield, de electronica anders moet aan sluiten. Het wiring diagram van de seymourduncan site kan ik dus niet gebruiken?! Wat moet ik dan anders aansluiten? Het is een stratocaster met gewoon 3 singlecoil pickups

G.G.
13 december 2006, 16:58
Je hoeft helemaal niets anders aan te sluiten.

fred dons
13 december 2006, 17:03
dat hoeft eigelijk alleen in het geval wanneer er in een set van pickups 1 pickup van een ander merk zit die ook nog eens uit fase is met de andere 2 waardooor je dus de aarde en de plus moet omwisselen en waarbij die ene pickup ook nog eens een metalen kapje heeft dat geaard is (zelden dus)

Samder
13 december 2006, 17:11
Het zijn pickups van guitarfetish die erin gaan,, dus kan ik gewoon op dezelfde maniet aan sluiten als op het diagrammetje?

En nog wat, ik heb mn fender strat eens uit elkaar gehaald (ook 3 keer single) en tot mijn verbazing, kwam de electronica totaal niet overeen met dat wiring diagram van seymour duncan.. Er zitten we iets van 4 of 5 condensators aan de pots vast. En het draadje dat voor aarding moet zorgen zit én met een dikke klodder op de tremoloklauw, én er is nog een ander draadje voor de aarding dat is vastgemaakt aan een soort van schroefje onder de slagplaat:S!

Hoe kan dit??

Orpheo
13 december 2006, 17:26
waarschijnlijk (dat van de aarding) heeft dat te maken met een stukje kopertape dat ook geaard word (shielding).

dat van die condensatoren: het kan dat er een mod op zit die er voor zorgt dat als je je volume dichtdraait je je hoog niet kwijt raakt.

en vergeet niet er zijn meer wegen de naar Rome leiden :)

Samder
14 december 2006, 07:14
aha ...............

Samder
17 december 2006, 21:45
Nu ben ik van plan om 1 pro lipstick tube in de neck positie te zetten, en 2 strat pickups voor in het midden (reverse wound) en de brug.

Die lipstick tube heeft 3 draadjes : een rode een witte en eentje zonder een kleur jasje eromheen.. Waar moet ik dan die kale aan solderen?

En als je middelste pickup reverse wound polarity heeft.. Moet je hem dan ook anders aansluiten??

groet sander

Orpheo
17 december 2006, 22:34
nee, gewoon zoals normaal.

B_2_the_a
18 december 2006, 06:54
die kale moet aan de grond, dat weet ik zeker

maar die andere? misschien ff boekjes doorlezen ;)

fred dons
18 december 2006, 09:24
met de lipstick moet je dus even uitkijken, dat is een pup waarbij indien je de plus en min moet omwisselen om ze in fase te laten zijn met de overige pup je de metalen buitenkant dus ook plus maakt waardoor die gaat storen als je kontakt maakt met je vingers
beter is om de overige pups af te stellen op de lipstick (dit voorkomt dus ook dergelijke problemen met de shielding

Squier4ever
18 december 2006, 10:12
heeft zo'n lipstick niet 2 aarde draden? dus dat de draad zelf ook geshield is?

Samder
18 december 2006, 10:32
Ik heb indd ook het idee dat er 2 draden voor de aarding zijn bij die lipstick tube..

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/lipstickt_strat.html

Samder
18 december 2006, 10:33
met de lipstick moet je dus even uitkijken, dat is een pup waarbij indien je de plus en min moet omwisselen om ze in fase te laten zijn met de overige pup je de metalen buitenkant dus ook plus maakt waardoor die gaat storen als je kontakt maakt met je vingers
beter is om de overige pups af te stellen op de lipstick (dit voorkomt dus ook dergelijke problemen met de shielding

Help me, want hier snap ik dus helemaal niks van..

fred dons
18 december 2006, 11:18
de aarde van een lipstick zit aan de baseplate gesoldeerd net zoals bij andere pickups het geval is, alleen maakt die baseplate vervolgens kontakt met de metalen lipstick zelf die dus rondom kontakt kan maken met de shielding (bij een normale humbucker zonder kapje is dat alleen bij de polepieces het geval, de rest is plastic, en je kunt hier dus makkelijker de + en - omwisselen), Zolang dat de buitenkant van de lipstick geaard is, is er niets aan de hand maar indien je de plus en de min moet omwisselen vanwege een eventueel polariteitsprobleem wordt de plus dus over de gehele shielding geleid en krijg je een enorme brom wanneer je de pup alleen maar aanraakt.

AART
18 december 2006, 12:08
Sorry oor de minikaping:

Waar kan je kopertape halen om je gitaar te shielden?
Ik was laatst in de bouwmarkt maar vond er niks. En alluminiumfolie vind ik onhandig.

B_2_the_a
18 december 2006, 13:00
voxhumana heeft grote vellen, alleen voor de hoofdprijs :S

Samder
18 december 2006, 14:27
kan je niet gewoon zorgen dat je kopertape niet tegen de lipsticktube (en baseplate) komt.. Dat je er gewoon een beetje omheen plakt zeg maar...

fred dons
18 december 2006, 14:36
tuurlijk kan dat, maar het hoeft zowieso geen probleem te zijn als de polariteit klopt met de overige pups, dus eerst even uitproberen

pas als dat niet zo is dan moet je met je shielding aanpassen, lipsticks zelf hebben weinig last van ruis omdat ze natuurlijk van zichzelf al een schielding hebben (de koker)

no 1 hops
18 december 2006, 16:40
Sorry oor de minikaping:

Waar kan je kopertape halen om je gitaar te shielden?
Ik was laatst in de bouwmarkt maar vond er niks. En alluminiumfolie vind ik onhandig.
tesa professional
50565 00002-01
aluminium folie op rol 25 meter 5 cm breed met kleeflaag aan de achterzijde en een witte niet klevende afdeklaag zgn liner.
rond de 12 euro bij de betere gereedschapvakhandel zoals profak