PDA

View Full Version : Kapotte speakers?



Don Olivier
13 december 2006, 16:20
Hoe kom je erachter of speakers slecht / stuk zijn?

Heb 4 speakers Greenbacks GM12, 16 Ohm per stuk (oude, begin '70)
maar om de een of andere reden klinken ze niet zo best als ze alle vier zijn aangesloten op 16 Ohm in mijn 4x12 kast. Ik heb elke speaker losgemaakt en apart getest met een line out uit mijn Vox (ook 16 Ohm)...

Deze test heb ik reeds gedaan:

9 volt batterij test: ale conussen bewegen dezelfde kant op = GOED

Drukken op de Conus: ik weet niet of je dan met je oor op speakers moet liggen ofdat de kraak meteen duidelijk is....MAAR ik hoorde nakkes, nops raars..

Dan elke speaker afzonderlijk vergeleken over de Vox:

ze doen het allemaal, en klinken allemaal......ALLEEN klinken ze bijzonder slecht.
Ik heb me vox daarna aangesloten en toen hoorde ik weer hoe een speaker moet klinken
MAAR dat kan ook weer te maken hebben dat die speakers in een kast zitten dus automatisch beter klinken.

IK SNAP HET NIET MEER! Of ze zijn gewoon alle vier te barsten....

Zijn er nog meer dingen waaraan je meteen zou moeten merken of een speaker echt verrot is?

harrie-beton
14 december 2006, 10:46
Speakers moeten spoepel kunnen bewegen, de randen moet niet gescheurd zijn en de batterij test is correct.
Gitaarspeakers klinken niet neutraal zoals je weet. De kans echter dat ze alle vier stuk zijn is erg klein. Met een gewone versterker (hifi) kun je een testje doen per speaker of ze gelijk klinken. Twee tegelijk (links en rechts).

Als ze gecombineerd niet klinken denk ik eerder dat de versterker niet goed is, verkeerd ohm, te weinig vermogen, of een aansluiting niet correct is.
Zijn ze alle 4 correct op de plus aangesloten?

Don Olivier
14 december 2006, 11:52
Nou das juist zo gek. Heb ze gisteren afzonderlijk laten testen door een vriend van mij, die tevens al mijn spullen heeft gemaakt, en die zei dat ze alle vier nog goed zijn. Nu ben ik helegaar in de war.

Ze zijn allemaal goed aangesloten echter. Het probleem is dat de speakers een soort walvis geluid maken als de versterker flink hard staat. Ja , een walvis geluid...hoe klinken die ook alweer. Is dat niet zo'n beest met een ontzettend hoge irritante piep of ben ik in de war met dolfijnen? Of heb ik gewoon te veel gezopen?

Anyway; wanneer ik de Presence terug draai , verdwijnt dat hoge gepiep...
Echter heb ik de speakers ook op een andere versterker geprobeerd en helaas: ZELFDE PROBLEEM! Het is GEEN feedback echter....

Toestand

harrie-beton
14 december 2006, 18:35
Bij hoge volumes kan er best iets mee gaan trillen. Kan je met de beschermhoes eraf horen waar precies het gepiep vandaan komt? Misschien gewoon een speaker die niet vast genoeg in de kast zit.

Don Olivier
14 december 2006, 19:41
Tsja...sstrakker dan dit kunnen speakers niet zitten of ik schroef het hout kapot ;)

jerome
14 december 2006, 20:39
Tsja...sstrakker dan dit kunnen speakers niet zitten of ik schroef het hout kapot ;)

Een speaker mag je niet te vast zetten in de kast.
Als je boutjes of schroeven te hard aandraaid kan de metalen rand van de speaker kromtrekken en/of vervormen.
Dan kan de speaker gaan aanlopen en vreselijk slecht gaan klinken!!
Eigenlijk moet je ze net iets vaster dan handvast aandraaien.

Don Olivier
15 december 2006, 00:43
Ok! Thanks voor de tip, ik zal ze inderdaad wat losser schroeven als jij zegt dat dat helpt...had er eigenlijk nog nooit van gehoord...???

Iemand anders hier die daar ervaring mee heeft?

Yves Pexsters / TAS
15 december 2006, 11:11
Er is nog een iets dat je even kan bekijken. Als je eens de speaker met de magneet op een tafel zet kan je eens onderin kijken naar de centrering (spider), dat is die gele geribbelde ring van hard textiel die de spreekspoel centreert. Staat deze mooi in een horizontaal vlak of is er een buiging in te zien. Check ook eens even of de konus even makkelijk naar voor als naar achter beweegt. Is er een buiging in de centrering of gaat de conus een stuk makkelijker in 1 bepaalde richting, dan kan je wel eens last hebben van wat men een 'dropped voice coil' noemt. De meeste 10" CTS speakers uit jaren 70 Fender Super reverb's hebben hier last van maar oude Celestions willen ook wel eens in dit bedje ziek zijn. Ze zijn dan wel perfect gecentreerd, kraken niet maar klinken ook voor geen meter. Geen idee of dit bij jou het probleem is maar het kost niets om het even na te trekken.

Success
Yves

Mr.Jay
15 december 2006, 13:57
kan je wel eens last hebben van wat men een 'dropped voice coil' noemt. De meeste 10" CTS speakers uit jaren 70 Fender Super reverb's hebben hier last van maar oude Celestions willen ook wel eens in dit bedje ziek zijn. Ze zijn dan wel perfect gecentreerd, kraken niet maar klinken ook voor geen meter. Geen idee of dit bij jou het probleem is maar het kost niets om het even na te trekken.
Success
Yves

En is dit makkelijk (door speakerreparateur natuurlijk) te corrigeren zonder meteen nw. VC en conus te moeten plaatsen ?

JaY

Yves Pexsters / TAS
15 december 2006, 15:50
In het geval enkel de lijmverbinding tss centrering (spider) en spreekspoel is losgekomen is een reparatie wellicht mogelijk. Anderzijds, originele Celestion recone kits zijn makkelijk te verkrijgen, een volledige recone is snel overwogen, tenminste als je van het standpunt uitgaat dat je een speaker wil die uiteindelijk ook betrouwbaar is.

bass blom
15 december 2006, 18:56
piepen zeg je?
ik heb wel eens een kitty hawk combo gehad die ging piepen.
was iets met 1 van de buizen, die werd microfonisch..

Mr.Jay
15 december 2006, 19:13
In het geval enkel de lijmverbinding tss centrering (spider) en spreekspoel is losgekomen is een reparatie wellicht mogelijk. Anderzijds, originele Celestion recone kits zijn makkelijk te verkrijgen, een volledige recone is snel overwogen, tenminste als je van het standpunt uitgaat dat je een speaker wil die uiteindelijk ook betrouwbaar is.

Ik heb er een paar in reparatie en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ik zou toch geen recone prefereren. Geef mij maar de softheid van een ouwere speaker.

JaY

Dude
16 december 2006, 12:21
wat is de '9 volts batterij test' waarover ik hier lees ?

bart

jerome
16 december 2006, 12:46
Draadje van de plus van de batterij naar de plus (rode terminal) van de speaker en draadje van de min batterij even kort de min van de speaker aanraken. De speaker hoort dan naar buiten te komen.

Zo kan je ook testen of de bedrading in je cab goed zit wat betreft plus en min.
Je stopt een speakersnoer in je cab en de jackplug die je normaal gesproken in je amp stopt hou je heel even tegen de batterij: schacht tegen de min en de tip tegen de plus.
Gaan de speakers dan naar binnen dan zitten de plus en de min verkeerd (dus omgedraaid)