PDA

View Full Version : plaatsings regel



Emocide
13 december 2006, 15:10
jaja heb zojuist een microfoon gekocht :D maar ik lees overal over een 1 staat tot 3 plaatsings regel... GEEN IDEE wat dit inhoud, haha heeft iemand nog tips een mic goed te plaatsen ?

Han S
13 december 2006, 15:38
De een staat tot drie regel houdt in dat je de afstand tot een nabijgelegen geluidsbron altijd minstens drie keer zo groot moet houden als de afstand tot de geluidsbron waarvoor de microfoon is bedoeld.

Als je dus een microfoon voor een trompetist inzet en hij speelt er een halve meter van af, dan moet je de volgende microfoon (voor de trombonist) minstens 1.5 meter verder zetten.

Microfoons 10 cm boven de toms, dan minstens 30 cm uit elkaar.

Emocide
13 december 2006, 15:40
ehmm.. misschien vergeten erbij te zetten, maar het is voor een 4x12 cabinet, wat raad je aan hoever weg te zetten ?

Han S
13 december 2006, 15:48
Als je een enkele microfoon gebruikt maakt het feitelijk niet uit waar je hem neerzet. Ik zet een mic een cm of 5 voor de best klinkende speaker en experimenteer met de plek waarop. Bij de conusrand heb je miximaal laag/minimaal hoog en in het centrum net andersom.

Een richtinggevoelige microfoon heeft het zg proximity effect waardoor je meer laag krijgt naarmate je dichter bij de geluidsbron komt, gebruik dat ook. Dus als je in het centrum van de conus nog teveel laag hebt, ietsje verder weg zetten. Een centimeter verschil hoor je al.

Emocide
13 december 2006, 15:54
Als je een enkele microfoon gebruikt maakt het feitelijk niet uit waar je hem neerzet. Ik zet een mic een cm of 5 voor de best klinkende speaker en experimenteer met de plek waarop. Bij de conusrand heb je miximaal laag/minimaal hoog en in het centrum net andersom.

Een richtinggevoelige microfoon heeft het zg proximity effect waardoor je meer laag krijgt naarmate je dichter bij de geluidsbron komt, gebruik dat ook. Dus als je in het centrum van de conus nog teveel laag hebt, ietsje verder weg zetten. Een centimeter verschil hoor je al.

heel erg bedankt :)!