PDA

View Full Version : Wat heb je nodig voor een optreden?



Bastin
13 december 2006, 09:50
Ik speel dus in een bandje (goh echt)
2 jaar lang alleen lopen oefenen. Maar de optredens beginnen er nu ook aan tekomen.

We hebben onze eigen PA, dat wil zeggen powered mixer (merk bell, zegt me niets) + zelfbouw speakers en dat klinkt allemaal best lekker.

*Ik speel via een pod op het mengpaneel (+ poweramp en 2x12 voor eigen monitoring)
*andere gitarist klein marshall rack (9200 + jmp + intelliflex + 2x 1912 + mic)
*bas via DI
*Drums stuk of 5 mics
*2x zang met galm van mengpaneel (die vind ik bagger klinken)
*toetsen

maar bij een "echte band" staat er altijd een compleet rack bij de geluids man met 19inch spul.

wat is het meest noodzakelijke wat je nodig hebt aan 19inch spul om je geluid mooi te maken (effecten, gates, compressors, equaliser enz enz)?

dml
13 december 2006, 11:13
Hou er rekening mee dat bijna alle "echte" bands deze spullen huren, in de vorm van een geluidsverhuurbedrijf. Eigen spullen lijkt in het begin leuk maar vergeet niet dat, zodra je steeds meer gaat optreden, je zelf met de spullen moet sjouwen, opbouwen, spelen, afbreken, inladen. Wat te denken van afschrijving? Reparatie bij defecten? Heb je iemand in gedachten voor de bediening? Enz. enz. enz.

rjong999
13 december 2006, 11:21
Onze band heeft al die spullen in ieder geval niet. In de zalen waar we spelen is altijd wel een PA aanwezig, en anders huren wij (of zij) er eentje. In echt grote zalen (013, Paard, Paradiso) hebben ze idd van die enorme 19" racks staan voor de zaalversterking, zelfs voor het monitorgeluid, ik weet niet eens precies wat daar allemaal in zit

Kim Wilson
13 december 2006, 11:25
Zorg dat je een PA-bedrijfje vindt die jullie elke keer inhuren. In eigen beheer een volledige PA is niet haalbaar. Ten eerste zit je met de tijd, ten tweede financieel. Huur lekker een PA-bedrijfje in, daar kun je zelf nooit tegenop.

Bastin
13 december 2006, 11:29
Ok een compleet 19" rack wordt ook te gek.
En bij grotere optredens staat er inderdaad al een PA met 19" spul

Maar bijvoorbeeld dat behringer spul kost geen drol (150€ - 250€ per device)
en je ziet heel veel prof bands met behringer 19" materiaal.

Dus de eigenlijke vraag wat zouden we voor +/- 500 € kopen om ons geluid op te leuken als we toch een keer onze eigen PA zouden gebruiken (of voor in de oefenruimte.

Ik heb al een beetje op de behringer site lopen neuzen en je komt om in de:

mega, multi ultra auto , curve graph compozer mizer

wie helpt?

dml
13 december 2006, 11:55
Een geluidsverhuurbedrijf waar ik hele goede ervaringen mee heb is SPL uit Brummen (http://www.splpro.nl). Ze hebben in ieder geval een hele stapel lekkernijen in diverse 19" rekjes, zowel bij de zaalmixer als bij de monitormixer. Ze zijn tevens scherp geprijsd. En ik heb vernomen dat het een uit de kluiten gegroeid hobby-bedrijf is. Juist, flinke investering voor een hobby ;)

nautic3l
13 december 2006, 12:45
Hoi,

ik denk dat je je niet blind moet staren op 19" rackjes, maar je moet kijken wat je echt nodig hebt. Een eigen PA is leuk, maar zoals al gezegd is het een hoop gesjouw en onderhoud en de meeste zalen/kroegen die live bandjes doen hebben vaak zelf een PA/zangset staan.

Wat misschien slim is om een technische rider te maken van wat jullie nodig hebben om op te treden en ff contact op te nemen met de plek waar je gaat spelen wat er allemaal is. Dan kan je kijken of je iets moet huren of eventueel aanschaffen.

En qua Behringer zou ik zeggen niet doen. Het kost weinig, maar het gaat vaak kapot, het ruist en is niet betrouwbaar/roadproof. Ik speel zelf in een band op semi-prof niveau en ik kom bar weinig behringer spullen tegen. Je ziet af en toe wel een DI, compressor of EQ van Behringer, maar daar houdt het wel mee op. Kijk wat je echt nodig hebt en investeer wat meer geld in een product dat zich door de jaren heen heeft bewezen, dan een hele rits 19" rackjes van Behringer.

Maar goed dat zijn my 2 cents.

Succes met alles en rock ze van de sokken!

Greetz De Naut

Kim Wilson
13 december 2006, 12:48
Behringer 19" spul is prima. Dit in tegenstelling tot het gitaarspul. De compressor-limiters, effectapparaten e.d. zijn prima voor de semi-professionele PA-wereld. Het is geen topspul, maar je kunt je er wel prima mee vermaken. Ruis en onbetrouwbaarheid heb ik niet ervaren.

Of spreek jij ook uit eigen ervaring, Nautic3l?

nautic3l
13 december 2006, 13:11
Ja zeker! Zelf een mengpaneel gehad waarvan in eens kanaal er mee ophield en daarna het doodleuk weer deed. Krakend potmeters en faders binnen een half jaar. Daarnaast ook vaak met mijn geluidsman over gesproken en hij gebruikt het gewoon niet meer voor zijn eigen rack. Het is te onbetrouwbaar en de klank heeft gewoon geen karakter.
Tuurlijk werkt het prima maar je ziet in Nederland geen semi-prof PA dat uitsluitend uit Behringer spul bestaat. Ik heb het 1 keer meegemaakt en dat was in Tsjechie en dat ruiste en feedbackte dat het een lieve lust was.
Maar goed misschien ben ik wel te kritisch geworden door de jaren heen ;) !

Maar @ Bastin. Los van dat je Behringer of iets anders gaat kopen kijk wat je echt nodig hebt en investeer daarin

Groet van de Naut

Kim Wilson
13 december 2006, 13:16
Ho, ja, daar zeg je wat. Ik ken idd ook de tafels van Behringer, en dat is zeker geen degelijk spul. Mooi voor het geld, maar niet roadproof. Maar ik had het ook niet over volledige PA's van Behringer. Er zijn zat bedrijfjes die de compressor-limiter van Behringer in hun rek hebben zitten. Of een effectapparaat. Die dingen zijn prima. Complete PA's zou ik ook zeker niet doen.

Bastin
13 december 2006, 13:20
Maar @ Bastin. Los van dat je Behringer of iets anders gaat kopen kijk wat je echt nodig hebt en investeer daarin

Groet van de Naut

Dat was dus ook eigenlijk een beetje mijn vraag.

wat voor 19" spul hoort er in een PA rack?

Ahoy gaan we er niet mee spelen. Maar een beetje ervaring op PA gebied (knooien) opdoen is nooit weg. en tuurlijk huren is het mooiste. maar ik ga geen complete PA huren om lekker te knooien

Kim Wilson
13 december 2006, 13:22
Een compressor-limiter ben je nodig, evenals een equalizer. En een effectapparaat, voor je galmpjes en echootjes. Verder weet ik zo even niet.

nautic3l
13 december 2006, 13:23
Wat ik enkel wilde aangeven dat als je allemaal dingetjes van Behringer gaat gebruiken (Bastin kwam met een lijstje), dat er dan dingen mis kunnen gaan. Een compressor of effecten rack zal zeker naar behoren werken. Misschien heb ik wel een Behringer fobie :)!

Naut

nautic3l
13 december 2006, 13:26
Misschien een (buizen) pre-amp voor vocals, drums, toetsen en eventueel bass. Een gate is ook fijn voor de drums.

dml
13 december 2006, 14:07
Behringer: what you see is what you get, het kost geen drol dus verwacht ook geen wonderen. Vergelijken met topprodukten moet je dus ook niet doen, dat een Behringer Composer totaal ruk klinkt in vergelijking met een Drawmer, BSS of DBX, behoeft dan ook geen uitleg.

B_2_the_a
13 december 2006, 23:53
behringer is fun for the cash and the guarantee time

daarna nee

peter_heijnen
14 december 2006, 11:32
wat is het meest noodzakelijke wat je nodig hebt aan 19inch spul om je geluid mooi te maken (effecten, gates, compressors, equaliser enz enz)?

Zoals je zelf al zegt vind je de galm van je Bell ruk. Koop dus een leuke galm en en je kunt je al behoorlijk verbeteren.

In de tussentijd kun je je mooi verdiepen in de werking van gates, compressors en wat niet nog meer. Probeer eerst eens te voorzien waar je die echt voor nodig zou hebben en ga er indien mogelijk liefst ook eerst wat mee experimenteren. Schaf dit soort dingen beter een voor een aan zodat je er eerst mee leert werken en hoort wat ze echt doen opdat je het overzicht over al die nieuwe knoppen niet al op voorhand kwijt raakt.

Als je Bell set naar tevredenheid klinkt, heb je samen met een mooie galm al een basisset en je basisgeluid. Alle extra apparatuur kan je dan helpen deze basissound te finetunen.

Michael AE
14 december 2006, 13:57
Gates en compressors zijn apparaten die je niet zomaar even onder de knie hebt. Met een slecht ingestelde compressor of gate wordt je geluid alleen maar slechter. Zorg er eerst maar eens voor dat je met simpele middelen een goed geluid kunt neerzetten, alvorens je allemaal spullen gaat kopen die je geluid alleen maar in de weg kunnen zitten als je niet weet hoe je er mee om moet gaan...;)

gorgasm
15 december 2006, 13:17
wij hebben zelf op t kot 2*500w speakers, en een erg leuk mengpaneel/pa.

Denk je dat, als wij spelen we de boel meesjouwen? Dat is 2x gebeurd, en telkens kwamen de organizatoren ons vragen of ze t systeem mochten gebruiken.

Als we repeteren, ik speel door mn 4*12, bassist door 6*10 zanger op n spoor op de PA en de basdrums zijn getriggerd en gaan ook door de PA

Als we moeten spelen vragen we of er n pa is, is die er niet dan hebben we aan n zangversterker(die is er "altijd") genoeg. Daar sturen we dan ook de basdrums door. En spelen ik en bassist door de head.

Verder heb ik es iemand zn rack getest; wireless system, tuner, pod XT, noisegate, en marshall 2*100w. SUPER! Moest ik mn gear niet hebben, schaf ik me n pod xt ofzo aan, equalizer, noisegate, pedaaltje en eindtrap, en kheb 100'en geluiden.

kan zijn dat k mezelf nog n pod aanschaf ofzo. :)

Mr.Bluesbreaker
16 december 2006, 23:05
Behringer effecten, het is het gewoon net niet. De losse Eq, ok dat kan nog wel. De galmbak van hun in 19" is echt wel een potje dramatisch. Inderdaad ruis, maar het klinkt gewoon alsof die galm alle definitie die je uit je dure mics door de speakers heenpompt weer lekker dichtsmeert.

Ik heb zelf een Roland DEP-5 een 16 bits digitale galm/delay en chorus processor uit mid jaren 80. Het ding heeft een manual van 80 pagina's en je doet er een uur over om een leuke set patches te programmeren. Kostte me 50 euro, wat wel een superkoopje was maar ok.
Maar het klinkt beter dan de 2006 galmbakken van Behringer die dan 24 bits schijnen te zijn. We hebben het ding in de oefenruimte maar ik kan er helemaal niks mee....

Behringer microfoons dan, die heb je ook nog...my god neem dan een al-hefe of zo'n Japanse SM58 kopie, dat is best leuk spul.

Sorry voor het Behringer bashing mensen hoor.... ik heb het er gewoon niet zo op. Ze hebben wel koptelefoons die best ok zijn voor het geld, oefenbasversterkers van hun vallen ook nog wel mee.

Ontopic:
Met 1 van mijn bands heb ik een complete PA in eigen beheer.
2*400 watts aktieve tops, 2*800 watts aktieve subs, monitoring, alle mics, multikabel, mijn mengtafel, mijn zo-zo galmpje, we kunnen er goed mee overweg. Wanneer we grote gigs hebben, pakken we de bedrijfsbus van de drummer met de complete installatie. Het zijn echter bijna allemaal mensen die een technische achtergrond hebben en ook in die branche werken.

In andere bands speel ik veel met conservatorium mensen van jazz/klassiek. Dit zijn echte "spelers" en kunnen nog geen kabel solderen of batterij vervangen. Het ligt heel veel aan het type mensen wat je in je band hebt, deze groep die ik als laatste noem wil er echt niet aan beginnen, een eigen PA. Dan ben ik de enige in die formatie die weet hoe alles werkt, in de band met eigen PA weet iedereen wel hoe het moet bij ons, en dat kan dan ook wel goed werken.