PDA

View Full Version : stainen en houten binding



zonniewiw
13 december 2006, 08:46
een vraagje ,

ik was in benedetto´s boek aan het lezen en daar gaat het eerst over het plaatsen van bindings , daarna over lakken en eventueel kleuren

maar indien je houten bindings gebruikt , dan kan toch je stain in de binding kruipen of zie ik het verkeerd ??


moet je niet eerst de body kleuren en daana de binding frezen en plaatsen ?
en hoe zit het dan met de f-holes die bindings moeten toch geplaatst worden voor je de body verlijmd ???

fred dons
13 december 2006, 09:09
Benedetto werkt met kunstof bindings en die kun je weer schoon schrapen, met houten bindings werkt dat een stuk moeilijker

wat ik meestal doen (naast proberen netjes te werken) is de top afplakken en eerste de binding met een paar lagen lak spuiten, daarna stain ik pas de top
ik frees dus wel altijd de binding en plak hem ook al vast omdat ik de binding vlak moetschuren met de top en dat gaat makkelijker als ik niet bang hoeft te zijn dat ik door de lak heen schuur ;)

zonniewiw
13 december 2006, 09:33
Benedetto werkt met kunstof bindings en die kun je weer schoon schrapen, met houten bindings werkt dat een stuk moeilijker

wat ik meestal doen (naast proberen netjes te werken) is de top afplakken en eerste de binding met een paar lagen lak spuiten, daarna stain ik pas de top
ik frees dus wel altijd de binding en plak hem ook al vast omdat ik de binding vlak moetschuren met de top en dat gaat makkelijker als ik niet bang hoeft te zijn dat ik door de lak heen schuur ;)


En de lak vreet zo een plastic binding niet op , ik had mijn cellulose vernis en verdunner ns in een plastic bakje gedaan , daat bleef niet veel van over na een 10tal minuten , vandaar dat ik voor hout wou gaan

fred dons
13 december 2006, 10:11
nee die binding (zelfs cellulose binding) blijft daar wel goed onder, alleen de toplaag wordt met de verdunner geraakt en het meeste verdampt direkt

GibsUn
14 april 2016, 14:33
Aangezien men steeds wijst op de zoekfunctie rakel ik hier even een met stof bedekt topic op :D

Ik ben namelijk van plan een body te stainen (met ecoline), maar deze is van een houten binding voorzien. Ik vrees dus ook voor wat permanente 'bleeding'. De top afplakken en met lak bespuiten lijkt mij inderdaad de beste optie dan, maar in hoeverre bestaat de kans op het omgekeerde effect. Namelijk dat de lak op de body terechtkomt en de ecoline niet meer intrekt. Dit zou mogelijks nog veel lelijker zijn dan wat bleeding op de binding, vandaar dat ik even wil polsen.

Daarnaast vroeg ik me af welk type plakband jullie liefst gebruiken om body/binding/fretboard etc af te plakken en of er een specifieke manier is om dit in de bochten, voornamelijk thv de cut-away (LP), mooi te laten aansluiten?

Het is mijn eerste projectje, adhv een kit, dus mogelijk start ik later nog wel een topic waar jullie de vooruitgang kunnen volgen. :)

barno
14 april 2016, 14:38
Er komt geen lak door schilderstape. best wel niet de goedkoopste nemen, die kleeft niet strak genoeg en daar kan eventueel nog wat lak onderkruipen. maar da's makkelijk weg te schuren, mocht dat gebeuren.
Normale schilderstape is goed te buigen in de langsrichting, wel niet te breed nemen dan. na het verwijderen van de tape de top goed schoonmaken met nafta ofzo om eventuele lijmresten te verwijderen.

met goedkope kits zou het kunnen dat er aan de randen op de top nog wat resten van bindinglijm zitten, ook weg te schuren, meestal wel wat moeilijker, voor je met stain aan de slag gaat. alhoewel, de beste manier om dat te checken is een laagje stain derop, dan zie je waar het niet intrekt, dan wegschuren.

Rikkert
15 april 2016, 13:18
Dit is hoe ik het heb gedaan:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165222-Eerste-zelfbouw-Thinline-Telecaster/page12

Werkte prima! En ja goede tape is belangrijk!