PDA

View Full Version : hals olien



orreltak
12 december 2006, 20:06
is een kale hals olien net zo goed als lakken of toch stukken minder?of beter soms?

LostHighway
12 december 2006, 20:28
Kan niet zo goed tegen stoten als een harde lak, gaat sneller butsjes hebben dus, ook moet je hem blijven onderhouden, maar ik hou enorm van de feel.

sickpunk
12 december 2006, 20:33
ik vind et ook lekkerder aanvoelen, een glanslak plakt zo...
verder zal je het inderdaad iets meer moeten onderhouden, maar goed dat is wel te doen toch? af en toe ff schoonmaken en weer een nieuw laagje olie erop poetsen... das het werk niet...

DarknessAwaits
12 december 2006, 23:11
Ik houd persoonlijk ook niet zo van een dikke laklaag, maar alleen olien schijnt volgens Warmoth een beetje riskant te zijn. Vanwege vergrootte kans op torderen e.d. vervalt bij dan ook de garantie als je hun halzen niet finished met vernis.

Zie de laatste alinea van http://www.warmoth.com/paint/paint.cfm?fuseaction=necks

Squier4ever
13 december 2006, 00:04
ik schuur bij mijn gitaren gewoon de hoogglans van de hals af... dus niet alle lak, alleen het plakkerige gevoel zeg maar...

vulvasonic
13 december 2006, 01:30
Het speelt heerlijk. Maar olie biedt een minder goede bescherming voor het hout dan lak. En daardoor kan het inderdaad voorkomen dat je sneller last krijgt van temperatuurschommelingen en dat soort gedoe, waardoor de hals de neiging heeft krom te trekken en dat soort ellende. Dat kromtrekken zou voor een deel wellicht ook te maken kunnen hebben met de dikte van de hals, want alle geoliede halzen waar ik tot nu toe op gespeeld heb waren van die dunnetjes, van die speedhalsjes. Misschien dat een lekkere geoliede knuppel minder snel krom trekt.

Wat zeg ik nu weer?!?!??! :o