PDA

View Full Version : strat harder dan tele?



squiertele
12 december 2006, 20:04
Het lijkt of mijn squier telecaster veel zachter klinkt dan een stratocaster met dezelfde amp en snoer. Geen andere effecten aangesloten. Klopt dit, dat een tele minder volume heeft? Of is er iets kapot aan?

Nickname
12 december 2006, 20:06
Dat kan liggen aan verschillende elementen of de hoogte waarop ze staan. Ook de pots kunnen invloed hebben. Als het geen dramatisch verschil is dan is er wss niks aan de hand :)

squiertele
12 december 2006, 20:11
Dat kan liggen aan verschillende elementen of de hoogte waarop ze staan. Ook de pots kunnen invloed hebben. Als het geen dramatisch verschil is dan is er wss niks aan de hand :)

ze stonden allebei op maximum volume dus daar kan het niet aan liggen.
en wat zijn de "pots"?

Kaïn
12 december 2006, 20:14
ze stonden allebei op maximum volume dus daar kan het niet aan liggen.
en wat zijn de "pots"?

Potentiometers, kortweg pots. Oftwel de knopjes waarmee je het volume kan regelen en je tone.

sickpunk
12 december 2006, 20:15
kan ook de klankkleur zijn... bijvoorbeeld de een is wat scheller of bassiger dan de ander, waardoor het lijkt of et harder is...

squiertele
12 december 2006, 20:22
maar is er wat aan te doen? die strat klinkt 2x zo hard

Micro-e
12 december 2006, 20:35
misschien staan de elementen niet op de goede hoogte afgesteld.

Strat te hoog of Tele te laag
of beide

Orpheo
12 december 2006, 21:04
je kan t ook bewust gebruiken. de strat voor wat 'heftiger'werk en de tele voor milder werk.

squiertele
12 december 2006, 21:21
misschien staan de elementen niet op de goede hoogte afgesteld.

Strat te hoog of Tele te laag
of beide

hoe kan ik de elementen afstellen dan?

Chris Winsemius
12 december 2006, 21:28
hoe kan ik de elementen afstellen dan?

ff heel globaal en grof:
snaren indrukken op de hoogste fret en dan 3 mm tussen de snaar en de bovenkant v/h element aan de kant v/d bassnaren en ruim 2 mm aan de kant v/d hoge snaren.

NB Dit is 'n soort startpunt, soms stel je het hals element wat lager af en het brug element wat hoger om balans in volume te krijgen. Te dicht bij de snaren kan de tone/sustain smoren omdat dan de magneetjes aan de snaren gaan trekken.

Om wat voor Tele en Strat gaat het precies qua elementen, snaardikte, etc.?

vulvasonic
13 december 2006, 01:35
Heeft de strat toevallig een humbucker bij de brug zitten?
Humbuckers klinken over het algemeen een stuk harder dan singlecoils.

Orpheo
13 december 2006, 12:28
die pups omhoog schroeven, volgens mij werkt dat niet zo bij een tele hoor...

Hector_Tsolodimos
13 december 2006, 15:14
ze stonden allebei op maximum volume dus daar kan het niet aan liggen.
en wat zijn de "pots"?
dan kan het nog zo zijn dat de een harder klinkt dan de ander (logisch)

Kim Wilson
13 december 2006, 15:30
Mijn strat klinkt ook harder dan de gemiddelde strat. Dat ligt denk ik aan het soort elementen. Ik vind het persoonlijk wel mooi, een beetje meer output.

Eko
13 december 2006, 17:32
De elementen kunnen verschillen, qua windingen. Ook de hoogte van de p.u`s kan verschillen. Naar mate ze hoger staan geven ze meer volume af. De elementen van een tele zijn wel degelijk te verhogen en verlagen.
Het volume neemt wel toe naarmate je ze hoger zet, echter volgens velen, en ook ondergetekende , is de klank mooier als ze lager staan. ,,Je trekt meer hout,, zullen we maar zeggen.
Potmeters kunnen verschillende weerstanden hebben , zodat er minder signaal over blijft. De bedrading kan ook voor de nodige weerstand zorgen , evenals slecht soldeerwerk. Gaat lekker zo , he? Vind je het gek dat muziekanten goed kunnen drinken?

Orpheo
13 december 2006, 17:39
Potmeters kunnen verschillende weerstanden hebben , zodat er minder signaal over blijft. De bedrading kan ook voor de nodige weerstand zorgen , evenals slecht soldeerwerk. Gaat lekker zo , he? Vind je het gek dat muziekanten goed kunnen drinken?
nee. weerstand van pot maakt niet uit hoe hot of niet hot je signaal is. het veranderd alleen, simpel gezegd, de voicing van je tone. hoe hoger de impendantie van je pot, hoe helderder het geluid word.

jerome
13 december 2006, 20:04
nee. weerstand van pot maakt niet uit hoe hot of niet hot je signaal is. het veranderd alleen, simpel gezegd, de voicing van je tone. hoe hoger de impendantie van je pot, hoe helderder het geluid word.

De weerstand van de potmeter heeft wel degelijk invloed op de hardheid van je signaal.
Ik maak er zelfs heel fijn gebruik van!
Ik heb in 1 van m'n strats een humbucker zitten die ik via een minischakelaartje door een 250 K of een 500 K volume-potmeter kan sturen.
Met de 250 K klinkt ie lekker warm en tranparant (vintage rock).
Je blijft een Strat (het hout) horen!
Met een 500 K klinkt ie harder én scheurt ie meer!
Echt veel helderer wordt ie niet alleen wel wat minder transparant.
Als je het volume dan ietsje dicht draait gaat ie een beetje richting een Les Paul. (he, was daar niet een topic over?)
Ik kan m ook nog met een 3e potmeter traploos naar enkelspoelig switchen en met een 2e schakelaartje ook nog naar paralell zetten.

Dat maak een Strat super-super veelzijdig!
Alhoewel ik de humbucker met een 250 K het lekkerst vind klinken en dus het meest gebruik.

Orpheo
13 december 2006, 20:24
De weerstand van de potmeter heeft wel degelijk invloed op de hardheid van je signaal.
Ik maak er zelfs heel fijn gebruik van!
Ik heb in 1 van m'n strats een humbucker zitten die ik via een minischakelaartje door een 250 K of een 500 K volume-potmeter kan sturen.
Met de 250 K klinkt ie lekker warm en tranparant (vintage rock).
Je blijft een Strat (het hout) horen!
Met een 500 K klinkt ie harder én scheurt ie meer!
Echt veel helderer wordt ie niet alleen wel wat minder transparant.
Als je het volume dan ietsje dicht draait gaat ie een beetje richting een Les Paul. (he, was daar niet een topic over?)
Ik kan m ook nog met een 3e potmeter traploos naar enkelspoelig switchen en met een 2e schakelaartje ook nog naar paralell zetten.

Dat maak een Strat super-super veelzijdig!
Alhoewel ik de humbucker met een 250 K het lekkerst vind klinken en dus het meest gebruik.
ja het werkt als spanningsplitter, maar 500k vol open heeft echt niet het effect dat het 2 ker meer tegenhoudt dan 250k. dat is je reinste flauwekul. ik heb 't wel eens getest. geen pot, en wel een pot. verschil? meer openheid zonder pot, maar niet zachter signaal ofzo.

jerome
13 december 2006, 20:34
ja het werkt als spanningsplitter, maar 500k vol open heeft echt niet het effect dat het 2 ker meer tegenhoudt dan 250k. dat is je reinste flauwekul. ik heb 't wel eens getest. geen pot, en wel een pot. verschil? meer openheid zonder pot, maar niet zachter signaal ofzo.

Nee natuurkijk gaat ie niet 2 x zo hard met een 500K t.o.v. een 250k
Maar hij gaat wel een stukje harder met een 500k
En das geen flauwekul.
Kom maar een keer kuisteren.
Als je een DiMarzio humbucker koopt staat het overigens ook in de gebruiksaanwijzing.