PDA

View Full Version : Niet opgewarmd. niet goed erin, of geen concentratie ?



jorgen.bodde
12 december 2006, 19:50
Hoi allemaal,

Ik ben nu met gitaar spelen op een punt dat ik denk, wordt het ooit beter, mis ik iets of zal ik nooit de concentratie hebben om gitaar te kunnen spelen?

Ik kan een nummer bijv. 10x spelen en op willekeurige momenten in het nummer gaat er wel wat mis. Een verkeerde snaar, een misgeslagen snaar, of ik ben het gewoon even kwijt.

Ik speel fingerstyle en dit bepaalde nummer drijft me tot wanhoop al is het probleem veel generieker dan dit nummer. Ik heb het wel tig keer gespeeld, weet hoe ik het moet spelen, maar elke keer is er wel ergens een fout. Ik heb het wel een paar keer foutloos gespeeld, maar ik baal ervan dat ik het dus wel KAN maar het gewoon niet leuk is dat als ik het voor een ander speel (of het zomaar even tussendoor wil spelen) dat het de lol wegneemt omdat het bijna altijd fout gaat.

Wat kan het zijn? Concentratie? Ik heb het gevoel dat ik me wel concentreer, maar dan nog .... Moet ik betere opwarm oefeningen doen voor ik ga spelen en wat zijn dat voor een oefeningen voor fingerstyle bijv? Ik speel nu ongeveer een klein jaartje (heb nog geen les gehad) en heb nu zoiets van, als het niet vloeiender wordt, vind ik het niet leuk meer. Ook wordt elk nummer dat je speelt natuurlijk steeds beladender omdat het elke keer fout gaat begin je er al aan van 'het zal wel fout gaan'.

Zijn er technieken om de concentratie / vingerzetting te verbeteren? Herkent iemand zich hierin en wat kun je er tegen doen? Misschien is fingerstyle wel te moeilijk voor een "beginnende" gitarist?

Sorry voor de vele vragen ;-)

Groet,
- Jorgen

Pun
12 december 2006, 20:13
Probeer eens wat losser te spelen. Volgens mij speel je veel te gespannen omdat je bang bent fouten te maken.
Als je een keer een fout maakt, so what? Speel als je een fout gemaakt hebt gewoon lekker verder, en zit er niet te veel over in.
Is denk ik een stuk beter voor je speel plezier, en waarschijnlijk zul je nog een stuk beter spelen ook.

Reel Big Fish
12 december 2006, 20:24
Als je een foutje maakt, stop dan even, neurie het stuk mee en val weer in als je dat kunt. Zo doe ik het altijd, dan valt het maximaal 2 seconden stil en als je dan weer gaat, zit je er iig weer goed in.

Pais
12 december 2006, 20:35
Iemand vertelde me een keer dat veel beginnende fingerstylers veel te veel in handeling denken, een soort tablatuur in je hoofd. Volgens hem maak je het voor jezelf veel makkelijker wanneer je het lied als een melodie in je hoofd hebt, en dat je je gedachten 'meespeelt' met je gitaar.

Ik heb er nog niet zoveel kaas van gegeten maar ik kan dit me goed voorstellen.

jorgen.bodde
12 december 2006, 21:32
Allemaal erg bedankt voor de tips!

Ja ik was inderdaad erg geforceerd bezig merkte ik net. Ik heb eens zachter gespeeld, en geprobeerd meer van de muziek te genieten. Dat werkt inderdaad een stuk beter! Ik kwam tot de conclusie dat na de 3e keer weer fout mijn handpalm zeer begon te doen (waarmee ik fret), en dat was ongetwijfeld van te kramp achtig vasthouden en spelen. Ik heb nu eens zo gespeeld alsof ik in slow motion mijn handen zette, zeg maar met meer rust en ik heb nu het gewraakte nummer 3x achtereen foutloos kunnen spelen! Er tussen zaten wel wat fouten maar ik merkte wel degelijk vooruitgang!

@Pun bedankt voor de tip! Ik speel nu zacht(er) waardoor ik autmatisch niet zo geforceerd speel.

@Reel Big Fish, ik speel meestal alleen, dus ik hoef gelukkig me nog niet te bekommeren om het ritme van anderen al probeer ik wel met zo'n stabiel mogelijk ritme te spelen (het is fingerstyle blues met alternating bass)

@Pais, nu je het zegt, nou dat ik die geforceerdheid probeer weg te halen uit mijn spel, kan ik meer gevoel leggen in het nummer zelf, waardoor het ook gelijk beter klinkt. Als je in je hoofd weet wat er gaat komen kun je ook beter anticiperen.

Het heeft even geduurd voor ik het doorhad, en het zal altijd wel fouten blijven bevatten. Mijn broer speelt 13 jaar en die maakt ook nog fouten. Dat zal wel bij de concentratie horen, helaas ben ik een programmeur en dus ook perfectionist in wat ik probeer te doen. Die foutmarge moet ik maar accepteren en doorspelen, zoveel ik kan.

Bedankt allemaal!
- Jorgen

-=JEROEN=-
13 december 2006, 02:27
leg dit nummer even aan de kant en probeer wat anders

muziek is 99% gevoel, en soms voelt 't gewoon even niet lekker

jorgen.bodde
13 december 2006, 09:00
Bedankt Jeroen,

Ik moet inderdaad eens mijn repertoire uit gaan breiden ;-)

- Jorgen

peter_heijnen
13 december 2006, 16:25
Ik meen me te herinneren dat ik voor het eerst een liedje "100 % volkomen foutloos" speelde toen ik in het derde of vierde jaar van het conservatorium zat. Foutjes zijn zo erg helemaal niet.

Wat Pais zegt over de melodie ipv de handeling klopt, maar voor je daar toe in staat gaat zijn kost doorgaans veel tijd. Om dat te oefenen hoef je alleen maar in je hoofd mee te zingen met wat je speelt.

Gewoon lekker spelen en genieten dus lijkt me.

Spitfire
13 december 2006, 17:14
Ik merk zelf ook dat ik slechter ga spelen als er publiek bij is (en bij mij is dat slechts familie of vrienden van school). Het wordt wat krampachtiger, omdat ik geen fouten wil maken. Maar nu heb ik wel een beetje door hoe ik het tegen kan gaan, ik heb gemerkt dat ik heel slecht ga spelen als ik naar mijn frethand kijk, dus nu kijk ik meestal recht naar voren of een beetje om me heen. En je moet gewoon in je hoofd houden dat je relaxed blijft, beetje met je hoofd het ritme meeknikken, dat soort dingen. Als ik me daar aan houd kan ik ook meer gevoel in het stuk stoppen waardoor het minder houterig klinkt.