PDA

View Full Version : houtsoort lespaul body



thijser
12 december 2006, 18:08
Ik ben bezig met m'n body. Ik heb deze gemaakt van esdoorn, wat niet gebruikenlijk is bij les paul gitaren. Dit heb ik gedaan omdat ik de gitaar een witte houtkleur wil geven. Dit lijkt me een beetje moeilijk als je mahony gebruikt. Weten jullie misschien wat voor geluid ik kan verwachten als ik klaar ben? Er gaat een semeor duncan jazz element in ( neck) en een semeor duncan element die meer distortion heeft. groeten, Thijs.

G.G.
12 december 2006, 18:48
Ik ben bezig met m'n body. Ik heb deze gemaakt van esdoorn, wat niet gebruikenlijk is bij les paul gitaren. Dit heb ik gedaan omdat ik de gitaar een witte houtkleur wil geven. Dit lijkt me een beetje moeilijk als je mahony gebruikt. Weten jullie misschien wat voor geluid ik kan verwachten als ik klaar ben? Er gaat een semeor duncan jazz element in ( neck) en een semeor duncan element die meer distortion heeft. groeten, Thijs.

Een hele hoge scherpe klank. (te veel hoog) misschien compenseren met een mahonie hals een rosewood toets (GEEN ebben).

Maar ik zou er toch een plak mahonie achter hangen (misschien de dikke top doorhalen en er 3 losse van maken)

mahonie kan je echt wel wit maken, zijn zat witte LP's te vinden.

DarknessAwaits
12 december 2006, 19:04
Als je een zwarte gitaar wilt maken kun je zeker ook alleen maar ebben gebruiken? Ik weet niet hoe je wilt gaan lakken, maar bij dekkende kleur/lak hoef je je daar helemaal niet druk over te maken.

Zoals G.G. zegt is een hele body van esdoorn wel veel hoog in je geluid. Toch maar iets doen om dat te compenseren of je moet er echt van houden natuurlijk.

thijser
12 december 2006, 19:20
de body moet de hout kleur krijgen. esdoorn is wit achtig. het moet een punk geluid krijgen, dus mischien een hoog geluid goed.

ernieman
12 december 2006, 19:40
... Dit heb ik gedaan omdat ik de gitaar een witte houtkleur wil geven. Dit lijkt me een beetje moeilijk als je mahony gebruikt.
groeten, Thijs.

kijk eens naar deze meneer zijn gitaar
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=74636
Die body is wel uit essen oid gemaakt denk ik, dus al een lichte houtsoort opzich. Maar volgens mij moet dit met een beetje geduld ook wel op mahonie toe te passen zijn.

Orpheo
12 december 2006, 19:45
doe niet moeilijk; doe gewoon als een normale lespaul. mahonie body, esdoorn top. done.

ernieman
12 december 2006, 20:06
doe niet moeilijk; doe gewoon als een normale lespaul. mahonie body, esdoorn top. done.
Volgens mij vroeg hij niet om een "normale" les paul, maar om eentje in het wit.

thijser
12 december 2006, 20:07
jep idd, ik ga morgen de body maar ff door de van dikte bank halen. Zal heel wat esdoorn weg moeten halen en vervangen door mahonie. iig bedankt voor de tips.

ernieman
12 december 2006, 20:12
jep idd, ik ga morgen de body maar ff door de van dikte bank halen. Zal heel wat esdoorn weg moeten halen en vervangen door mahonie. iig bedankt voor de tips.
Neeeeeeeee!:nervous:
Niet door de vandikte bank?!
Gebruik een lintzaag (oid) en zaag hem dan iig in 2 delen, dan heb je altijd nog een top voor een andere gitaar. Of je verkoopt hem via gitaarmarkt oid.
Niet zoveel kostbaar hout wegschaven, dan heeft die boom voor niks zo lang moeten groeien.

thijser
12 december 2006, 20:14
oke :D das waar;)

Orpheo
12 december 2006, 20:44
Volgens mij vroeg hij niet om een "normale" les paul, maar om eentje in het wit.

de top is dan toch wit. de achterkant is de achterkant; die zie je toch niet. maar als je esdoorn blank lakt word 't echt niet wit hoor! eerder lichtbruin. ik heb zelf een LP die blank gelakt is, vandaar dat ik dat zo weet :P

kiem
12 december 2006, 21:57
je had ook limba kunnen gebruiken, klink beetje mahony achtig en is ok vrij licht van kleur

Mattia
12 december 2006, 22:35
je had ook limba kunnen gebruiken, klink beetje mahony achtig en is ok vrij licht van kleur

+1

(tientekens)

Orpheo
12 december 2006, 22:42
je had ook limba kunnen gebruiken, klink beetje mahony achtig en is ok vrij licht van kleur
mee eens. kwam ik net pas achter :P nja t idee kwam pas net op.

ernieman
12 december 2006, 22:57
maar als je esdoorn blank lakt word 't echt niet wit hoor! eerder lichtbruin. ik heb zelf een LP die blank gelakt is, vandaar dat ik dat zo weet :P

Ik ga hier nu niet mijn qoute aanhalen. Maar als je iets "echt" blank lakt, waarbij de blanke lak dus zo blank is als water (ja dat bestaat), dan houd je de kleur van het hout. Esdoorn is imo nog altijd redelijk wit en niet lichtbruin. Ik bouw zelf luiten in Esdoorn en lak die af met politoer, zelfs dat is geen echte blanke lak, maar een heel klein beetje gekleurd. Het resultaat is nog altijd een "witte" ('t is maar wat je wit noemt) esdoorn luit.

Orpheo
12 december 2006, 23:20
Ik ga hier nu niet mijn qoute aanhalen. Maar als je iets "echt" blank lakt, waarbij de blanke lak dus zo blank is als water (ja dat bestaat), dan houd je de kleur van het hout. Esdoorn is imo nog altijd redelijk wit en niet lichtbruin. Ik bouw zelf luiten in Esdoorn en lak die af met politoer, zelfs dat is geen echte blanke lak, maar een heel klein beetje gekleurd. Het resultaat is nog altijd een "witte" ('t is maar wat je wit noemt) esdoorn luit.

sorry, niet overtuigd :) ik geloof t echt niet dat je met gewone lak, zo op esdoorn, maple laat in de kleur dat het is. geloof ik niet. je moet dan bleken of zoiets, of met wit stainen.ik geloof er niet echt in. sorry. is een gevoelskwestie denk ik, want je zet het wel logisch uit.

DarknessAwaits
12 december 2006, 23:36
Er is wit én dan is er wit natuurlijk. Ik denk dat we daardoor een beetje miscommunicatie hebben?

Witte lp:
http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/72000142/Images/11/RE-129-WH1.jpg
Wit esdoorn:
http://www.luthierssupplies.com.au/images/Veneer-white.jpg

ernieman
13 december 2006, 07:17
Dus dit:

http://home.tiscali.be/vangeest/pictures/PICT4353.JPG
is geen gelakte (gepolitoerde) esdoorn luit?

Natuurlijk is er verschil wit en wit. Thijser zegt zelf dat ie een witte houtskleurige gitaar wil en dat ie daarvoor esdoorn gaat gebruiken. Hij heeft de esdoorn zelfs al in huis, dus weet hij ook hoe het er uit ziet. Als hij er dan blanke lak op zet houdt hij bij mijn weten nog altijd de kleur van esdoorn en wordt de esdoorn niet ineens bruin oid.
Esdoorn is niet wit zoals in melk als je daarop misschien doelt, maar esdoorn heeft wel een witte houtskleur.

fred dons
13 december 2006, 08:09
en ter verdediging van massief esdoorn, ik heb 5 strats met floyd, maple nek en massieve maple body; in theorie het recept voor een scherp dun geluid, echter in de praktijk een een gefocussed geluid met een strak laag

thijser
13 december 2006, 17:41
ik heb vandaag een mooi stuk mahonie gekocht. Van het esdoor deel heb ik een 10 mm top gemaakt. Nu ff frezen en de top kan er op. Ik ga misschien toch maar een dekkende witte kleur gebruiken voor de body, want ik vind dat mohonie niet mooi bij de rest van de gitaar.