PDA

View Full Version : effecten voor funk



AndyMaes
12 december 2006, 17:39
Hallo, kunnen jullie mij enkele effecten raadplegen, ben op zoek naar zo'n soort distortion of overdrive die je o.a. kunt horen in solo's bij james taylor quartet.
Speel nu op vox AC30 top +4x12 Cabinet, en speel op fender strat usa.
dunlop crybaby wah wah, maar kben specifieker op zoek, speel nu in combinatie mt overdrive en superoverdrive van boss. Heb'k eventueel mt compressor nog betere sound????

new deep
12 december 2006, 18:15
betere sound:

tsja..ik vind funk zonder compressor bij mezelf nog altijd beter klinken.
Een compressor haalt de pieken uit je signaal en dat gaat ten koste van de dynamiek en levendigheid naar mijn smaak. Er staat overigens een groot topic over het effect van een compressor in deze rubriek.

Er zijn daarentegen zat voorstanders van een compressor bij funk. (chic en andere disco funk liefhebbers wellicht?)
Funk is natuurlijk ook een heel breed begrip, ook hier was laatst een heel topic over bij Sounds. (Zo associeer ik funk zelf met funkadelic bijvoorbeeld :rockon: )
je kunt misschien eerder kijken naar een echt goede wah zoals de Rmc-1 of de Vox clyde mcoy bijvoorbeeld.

Speeddemon
12 december 2006, 18:24
bepaalde 'kleurende' compressors, zoals de MXR Dyna Comp geven juist een extra 'snap', of percussiviteit aan je geluid, wat vaak bij funk (en disco) gebruikt wordt.

Verder zou je naar een phaser of envelope filter kunnen kijken, voor wat meer funkyness.

Rude Perception
12 december 2006, 18:38
Ik heb zelf nog een oude ibanez phase-tone, die vind ik ook heel leuk om funky dingetjes een extra dimensie te geven. Zelf gebruik ik hem niet meer, omdat ik meer terug naar basic wil en ik bijna geen funk meer speel. Eigenlijk alleen maar funky dingetjes in dienst van andere stijlen.

Ik heb ook nog een compressor. Ik vind wel dat hij werkt voor funk, maar dit is een goedkoop effectje, dus de kwaliteit is niet denderend. Daarom heb ik hem nooit veel gebruikt

(interesse? pm me maar, beide mogen weg)

up-guitarman
13 december 2006, 01:04
Mja, compressor is bij sommige funky ritmes toch wel vet hoor.
En dan bedoel ik geen bossjes of zo. Maar zoals Speeddemon zegt de dyna comp van MXR, die heb ik ook en daar krijg je echt een zeer percussieve funksound mee !!!

Verder is een wah leuk af en toe, een phasertje eventueel, etc.

Hangt er echt van af wat voor funk. Voor peppers funk gebruik ik gewoonlijk ofwel niets ofwel mijn dyna comp.
En dan voor de solos een big muff (groene rus) met een Boss Octave erbij (OC-2) = UBEREXTREEMSUPERVET !!!

mayniac
13 december 2006, 13:36
Een Talkbox! :blast:

Rutger
13 december 2006, 13:58
big muff met octaver? de solosound voor funk is een lichte overdrive, een tubescreamer oid. als je er octaafjes in wilt doe je dat met 2 vingers ;)

verder idd een wah, compressor, envelope filter en een tikje reverb

up-guitarman
13 december 2006, 15:39
big muff met octaver?

Ik heb het hier wel over peppers-achtige solo's.
Ik zit meer in het setvige funkrock werk ;)

Rutger
13 december 2006, 15:46
ah :)

dan klinkt t idd lekker vet :cooler: