PDA

View Full Version : Op gehoor dingetjes uitzoeken...



sickpunk
12 december 2006, 17:23
Heren,
zoals jullie misschien wel weten... tabs zijn tegenwoordig illegaal(ja wie verzind dat nou weer??? te belachelijk voor woorden maar goed, het is zo...) ik was altijd een vrij luie bassist "iemand anders heeft het al uitgezocht, dus hoef ik et niet te doen en als er een foutje inzit, nouja dan verbeter ik het wel"... helaas de meeste tab sites zijn aan het verdwijnen(de grote en de goede) dus het word dan zolangzamerhand toch maar tijd om zelf nummers uit te zoeken...
maar meteen in het diepe springen, is wel heel leuk... maar wel heel moeilijk... tool, jamiroquai en rush klinken heel vet en moeilijk... nadeel: ze zijn ook echt vet moeilijk... dus dat zijn niet echt dingen waar je mee begint, als je dit witl leren...

mijn vraag is dus: wie kent er goede nummers om het langzaam op te bouwen? ik kan een aardig potje bassen en als ik er tabs bij had, dan kon ik de meeste nummers redelijk snel na/meespelen... maar hbe nu het gevoel dat ik alles weer opnieuw aan moet leren, dus nummers met makkelijke en duidelijke basslijntjes ofzo....

thanx alvast!(ow tips en hints zijn ook welkom:P)

consequence
12 december 2006, 18:27
nou dat wil ik ook wel eens weten, maar dan voor gewone gitaren :p

schwalbe
12 december 2006, 22:10
tip voor bas is: afspeelsnelheid verdubbelen dan hoor je beter welke noten het zijn. Je gehoor is namelijk veel gevoeliger voor mid dan voor bas.

sinneD
12 december 2006, 22:15
tip voor bas is: afspeelsnelheid verdubbelen dan hoor je beter welke noten het zijn. Je gehoor is namelijk veel gevoeliger voor mid dan voor bas.

maar als je gewoon probeerd om zo veel mogelijk zelf op gehoor te doen train je je oren ECHT VEEL beter, ik merk ook dat ik veel meer details hoor en veel duidelijker de bas in nummers omdat ik gewoon veel op gehoor doe :)

JeroenZ
12 december 2006, 22:39
*jaloers op mensen met een absoluut gehoor*

hendrix2
12 december 2006, 23:24
Hmm, je kan het eigenlijk niet echt aanleren, het is echt een kwestie van oefenen.
Cdtje opzetten en 'proberen meespelen' zonder dat je ooit de tab gezien hebt.
In het begin zal je op een volledig nummer soms maar 3 noten vinden. Maar dan speel je het nummer opnieuw af, en zo ga je door, en gewoon steeds meespelen met het nummer.
Dit heb ik een aantal jaar (wel voor gitaar) gedaan en uiteindelijk kom je op een punt waar je echt noten/akkoorden leert herkennen zonder dat je nog moet meespelen. Ik kan nu bijvoorbeeld als ik een nummer één of twee maal gehoord heb meestal grote delen reeds naspelen van de begeleiding. Voor solo's duurt het langer.

Ik ben ook lang bezig geweest met noten leren kennen. Daarvoor ging m'n vriendin aan de piano zitten en ze speelde één willekeurige noot. Ik moest dan zeggen welke dat was. Uiteindelijk kun je je dit perfect zelf aanleren. Mijn trukje is dat ik 'in m'n hoofd' een perfecte A kan horen. van daaruit kan ik alle andere noten herkennen.
Dus speel jij een B voor mij, dan denk ik in m'n hoofd aan die A die ik gewoon ken en van daaruit is het dan makkelijk om die B te herkennen. Maar dit is mijn truk en kweet niet of dit bij anderen zo werkt.

Maar gehoor aanleren aan piano oid. is zeker geen slecht idee!

heinz3110
12 december 2006, 23:37
Op gehoor dingen onderscheiden is te leren door het gewoon veel,veel,veel doen...als het goed is word je der vanzelf beter in,wat hendrix2 dus ook al heeft gezegt.

Het zal steeds makkelijker gaan,net zoals bijvoorbeeld nieuwe akkoorden aanleren.Bij je eerste had je veel moeite,en bij de 10e was het al wat makkelijker.Bij de "zoveelste" moet je even opletten,maar daarna is het al snel piece of cake -ik denk dat je zelf e ook wel hebt gemerkt dat dat steeds makkeliker gaat,dus het gehoorgedeelte zal zich dan ook wel ontwikkelen.

Veel doen dus!

hendrix2
12 december 2006, 23:47
Veel doen dus!

Dit verdient inderdaad de nadruk!
Veel doen!
Door altijd van tabs te spelen (niet dat ik dat iemand verwijt hoor :)) leer je het zeker niet...

FruscianteFan
13 december 2006, 07:54
Ik ben ook lang bezig geweest met noten leren kennen. Daarvoor ging m'n vriendin aan de piano zitten en ze speelde één willekeurige noot. Ik moest dan zeggen welke dat was. Uiteindelijk kun je je dit perfect zelf aanleren. Mijn trukje is dat ik 'in m'n hoofd' een perfecte A kan horen. van daaruit kan ik alle andere noten herkennen.Ik herken dat wel: als ik een gitaar helemaal op gehoor moet stemmen (snaren die er net opliggen), dan helpt het mij als ik een klein loopje of een eerste noot van een liedje in m'n hoofd heb. Die speel ik dan na, en zo kom ik al vrij snel op de goede toonhoogte.

ontopic: toen ik net een bas had, kon ik al een paar liedjes zo goed als meespelen. Maar ik merk wel dat ik op die bass niet zo heel goed het verschil hoor tussen bijvoorbeeld een lage F en een F#. Dan zijn tabs erg fijn.. ik zoek altijd via google, dan vind ik meestal wel wat.

Pedulla
13 december 2006, 12:33
Of even rondvragen of iemand anders je aan tabs kan helpen...

sickpunk
13 december 2006, 16:09
ik heb op basgitaarforum.nl dezelfde rvaag gesteld... kreeg daar 4 nummers als tip: type-o-negative: black no.1, was er 1 van... na 5 minuten en dat ding 10 x opnieuw aanzetten kon ik de hoofdlijn meespelen... even snel opgezocht op het internet, en jahor hij klopte ook nog! ik ga dus vanavond of morgen verder met de rest van het nummer... maar ik heb mezelf al verbaasd door de hoofdlijn foutloos uit te zoeken...

hendrix2
13 december 2006, 17:08
Ik herken dat wel: als ik een gitaar helemaal op gehoor moet stemmen (snaren die er net opliggen), dan helpt het mij als ik een klein loopje of een eerste noot van een liedje in m'n hoofd heb. Die speel ik dan na, en zo kom ik al vrij snel op de goede toonhoogte.
.
ideaal loopje: Nothing else matters intro stukje... :)

hendrix2
13 december 2006, 17:10
ik heb op basgitaarforum.nl dezelfde rvaag gesteld... kreeg daar 4 nummers als tip: type-o-negative: black no.1, was er 1 van... na 5 minuten en dat ding 10 x opnieuw aanzetten kon ik de hoofdlijn meespelen... even snel opgezocht op het internet, en jahor hij klopte ook nog! ik ga dus vanavond of morgen verder met de rest van het nummer... maar ik heb mezelf al verbaasd door de hoofdlijn foutloos uit te zoeken...
:rockon: zo hoort het dus!!!
Ik zou zelf niet opgaan zoeken of het juist is. Dat doet er eigenlijk niet veel toe. Als het goed klinkt in het nummer, dan is dat super!
(tabs zijn dikwijls erg fout, ervaring leert me dat je dikwijls zelf véél correcter kan doen dan tabs :))

FruscianteFan
13 december 2006, 17:49
ideaal loopje: Nothing else matters intro stukje... :)Dat kan :). De laatste keer was het de eerste noot van My Friends.

Primitive
13 december 2006, 17:58
*jaloers op mensen met een absoluut gehoor*

Daar moet je dus echt niet jaloers op zijn.

Je hoort Alle foutjes als een gitaar net iets te hoog is gestemd hoor je het al. Je kunt dus niet meer lekker naar muziek luisteren zonder dat je de foutjes hoord.

Wat jij bedoelt is dat je dus jaloers bent op mensen die op gehoor dingen kunnen horen geen absoluut gehoor dus. En gewoon veel oefenen en dan kan je het zelf ook dat is gewoon aanleerbaar....

consequence
13 december 2006, 18:46
uhm weet er nu iemand nog een ideaal nummer voor een gewone gitarist om daar aan te beginnen? ik wil het namelijk ook wel eens proberen!

sickpunk
13 december 2006, 19:09
adams song van blink 182... zit steeds een terug kerend duidelijk tokkeltje in... verder hbe ik op gitaar gebieg ff geen idee...

hendrix2
13 december 2006, 19:26
uhm weet er nu iemand nog een ideaal nummer voor een gewone gitarist om daar aan te beginnen? ik wil het namelijk ook wel eens proberen!
veel offspring nummertjes en nirvana enzo...
Zeer simpele dingen om te leren herkennen omdat ze bijna altijd gebruik maken van krachtakkoorden.

musicmaestro
13 december 2006, 20:07
Tascam heeft een apparaatje waarmee je de snelheid kan instellen zonder toonverlies. Ik heb m n keer uitgeprobeerd, werkt wel goed.

Heb zelf ook niet zo'n goed (getraind) gehoor en ben ook wel lui, dus zoek ik ook meestal naar tabs.

Het horen van het verschil bij lage tonen IS moeilijk, heb ik me laten zeggen.

Succes

BamBuFan1
14 december 2006, 00:42
tip voor bas is: afspeelsnelheid verdubbelen dan hoor je beter welke noten het zijn. Je gehoor is namelijk veel gevoeliger voor mid dan voor bas.

Ah, dus dat doe ik fout bij het zelf tabben van Victor Wooten nummers...

Mike2012
14 december 2006, 07:40
gehoor train je!,ik speel al 4 jaar,2 jaar lang gebruik ik geen tabs,nooit,ik doe alles op gehoor,ik kan alles spelen wat ik wil,ik speel yngwie malmsteen,jimi hendrix,bach,noem et maar op!
als ik iets hoor,kan ik et meteen spelen..het is gewoone en kwestie van gooie de tabs weg,zet je favo nummer en begin te spelen,zoek eerst de hoofdnooit uit,en evanuit daaruit weetje meestal welke toonladders,en andere akoorden moet pakken!

en btw..waarom spelen de meeste hier echt simpele kutliedjes,nirvana,blabla.. :) zo word je nooit goed,probeer stevie ray vaughan ofzo :gitarist:
blues is precies goed genoeg om te beginnen,langzaam,snel,improvisatie,je kan eralles mee...
het is maar een hint:)

laterz mikey

sickpunk
14 december 2006, 09:25
afspeelsnelheid verdubbelen??? ik heb er juist moeite mee omdat de meeste loopjes die ik leuk vind al snel zijn en omdan de goede te vinden... laatstaan als het 2X zo snel is... en je pitch veranderd dan ook... tenzij je zo'n tascam ding hebt, hoewel ik nietw eet of die ook kan versnellen... en ik dnek dat het voor mij persoonlijk duidelijker blijft en leuker blijft zonder hulp middeltjes... zal er gewoon ff de tijd voor moeten nemen en geduld moeten hebben...

sickpunk
14 december 2006, 09:27
"en btw..waarom spelen de meeste hier echt simpele kutliedjes,nirvana,blabla.."
sommige spelen die simpele kut liedjes, omdat het leuke liedjes zijn... en je kan wel meteen in het diepe springen, maar zoals met alles... ik betwijfel of je er echt sneller van gaat leren en beter word...

als ik meteen begin met rush, dan krap ik mezelf 5 x op me hoofd en loop ik maar weg van dat ding... sommige dingen zijn gewoon onbegonnen werk als je iets wilt aanleren... zoiets moet je opbouwen denk ik...

schwalbe
14 december 2006, 12:08
afspeelsnelheid verdubbelen??? ik heb er juist moeite mee omdat de meeste loopjes die ik leuk vind al snel zijn en omdan de goede te vinden... laatstaan als het 2X zo snel is... en je pitch veranderd dan ook... tenzij je zo'n tascam ding hebt, hoewel ik nietw eet of die ook kan versnellen... en ik dnek dat het voor mij persoonlijk duidelijker blijft en leuker blijft zonder hulp middeltjes... zal er gewoon ff de tijd voor moeten nemen en geduld moeten hebben...

Als je de snelheid verdubbeld is alles een oktaaf hoger; dat spreekt voor zich. En bij hele snelle muziek werkt het inderdaad niet.

sickpunk
14 december 2006, 12:34
wat trouwens ook wel is wil helpen(als we het toch over octaven hebben)
het een octaaf hoger uitzoeken... dus meespelen met het nummer, maar dan alles bewust een octaaf hoger pakken, sommige dingen worden dan in ene makkelijker te horen... en als je hem hebt uitgezocht, dan gewoon weer op de normale toonhoogte spelen...

tot nu toe gaat het me aardig af... ben nu bezig met een CD van de U.S. Bombs, punk met wel wat leuke overgangs loopjes... wel gaar, met tabs speelde ik dit na, door 1 keer de tab over te lezen en nu moet ik een nummer 15 x aanzetten om het mee te kunnen spelen... maar het lukt wel! en inderdaad als je het vaker doet, word het duidelijker... oeh ik vind het nu gewoon weer leuk om me bass op te pakken(ik heb altijd van die vlagen... als ik vast zit vind ik het geen hol meer aan)