PDA

View Full Version : Me gitaar ruist enorm.. hoe kan ik dat stoppen?



RED DEVIL
12 december 2006, 17:16
heej..

ik heb een startergitaar de : Ibanez Grx40 met een marshall vs100 top&cabinet.
maar hij ruist enorm ik heb er al een nieuwe input in gestopt..
maar nu is het alleen maar erger..:S
de Epiphone SG van een vriend van me heeft het niet op mijn amp..
dus het ligt aan me gitaar..
wie zou weten wat ik er aan zou kunnen doen? :satisfie:
naja ik hoor het wel (hoop ik)
succes iedereen met je gitaar carriere :hippie:

consequence
12 december 2006, 17:22
Ik hoop dat je je kabel al eens proberen te vervangen hebt?

RED DEVIL
12 december 2006, 17:23
ja maar een vriend van me speelt ook met het zelfde snoer en dan heeft ie het niet..
dus ligt niet aan de snoer of me amp.

consequence
12 december 2006, 17:31
ja maar een vriend van me speelt ook met het zelfde snoer en dan heeft ie het niet..
dus ligt niet aan de snoer of me amp.
Mja, over de inwendige bouw van gitaren ben ik persoonlijk niet zo een pro, maar ik denk dat er wel velen hier op het forum je zullen kunnen helpen. :)

DarknessAwaits
12 december 2006, 19:23
Dat klinkt een beetje als een aardeprobleem ofzo. Wellicht zitten de draadjes binnenin je gitaar niet helemaal goed aangesloten.

Als die vriend erop speelt, plug je dan in in hetzelfde stopcontact als jij normaal gebruikt?

Elan
12 december 2006, 23:35
Waarschijnlijk idd Aarding.

Is je stopcontact geaard ?
Is de ruis weg als je de snaren aanraakt ?
Zijn het singlecoils ? ... die hebben het zoieso een beetje

RED DEVIL
13 december 2006, 10:58
nee alles is geaard.. zelfde stopcontact..
en als ik me snaren aanraak wordt het alleen maar harder dat geruis.. :S vet vaag..

almarvk
13 december 2006, 12:00
Heb je wel goede voeding?

consequence
13 december 2006, 18:30
Ga gewoon eens weg van je pc! of probeer eens te spelen als ie uit is! de stralingen die uitgezonden worden door je pc kunnen ruisen bij je gitaar veroorzaken!

kiem
13 december 2006, 22:23
je hebt er een nieuwe input in gedaan?? probeer eens de draadjes die aan je input vast zitten om te draaien, gebeurt wel vaker, als je ze verkeerd om doet gaan ze bij t aanraken van de snaren juist meer ruisen.

ik zou dat gewoon ff proberen, je kan dr niks mee slopen, en t kost je maar 5 min soldeer werk.

OJJVZ
14 december 2006, 21:09
Ga gewoon eens weg van je pc! of probeer eens te spelen als ie uit is! de stralingen die uitgezonden worden door je pc kunnen ruisen bij je gitaar veroorzaken!

zou best kunnen, als k achter pc zit (om nummer te leren o.i.d.) en me beeld gaat aan, hoor je n zoem...
kan daar aan liggen?

Reigor
14 december 2006, 21:40
zou best kunnen, als k achter pc zit (om nummer te leren o.i.d.) en me beeld gaat aan, hoor je n zoem...
kan daar aan liggen?
Nee als je een CRT scherm hebt is die zoem normaal.

consequence
14 december 2006, 23:27
Nee als je een CRT scherm hebt is die zoem normaal.
Mijn gitaar zoemt constant als de pc aanligt! als ie uit is niet meer!

Quant
15 december 2006, 13:57
Bij mijn goedkope namaak fender stratocaster bromde en ruiste het ook nogal dus heb ik de boel meer eens open geschroefd en zag dat de bedrading kennelijk door een bijziende chinees gesoldeerd was...en de aardmantel van de draden uit een mindere kwaliteit bestond, dat schermt dus niet goed af en zo word het signaal van je gitaar vatbaarder voor signalen in/uit de omgeving, en ook werken de frequentie van de gitaar zelf op elkaar in denk ik.

In ieder geval...

Nadat ik alle draden vervangen had, en de aarding had verbeterd was het een enorme vooruitgang, zo goed zelfs dat een gitaar pro die onlangs mijn gitaar probeerde zich verbaasde over de kwaliteit van mijn besnaarde 50 euri kostende zwabberplank.

Slevin
15 december 2006, 15:52
Aarding ja, ik heb het ook bij een vriend van me. Me gitaar is niet geaard :P

jerome
19 december 2006, 19:11
Is de binnenkant van je gitaar waar je potmeters wel goed afgeschermd?
Ik bedoel met metaal folie en/of geleidende verf?

De brug, de metalen huizen van de potmeters én de metaalfolie/geleidende verf hoort verbonden te zijn met de schacht van je gitaarplug (-).
De signaaldraad vanaf je volumepotmeter of schakelaar hoort verbonden te zitten met de tip van je gitaarplug (+)

Het kan idd ook zijn dat de + en - (signaal en de aarde)- van je gitaar verkeerd om zit.

RED DEVIL
24 december 2006, 23:08
ja ik ga die draaidjes wel omdraaien kijken of dat enig effect heb:p
bedankt..
het klinkt heel logisch:p bedankt..
:metal:

jaspie
25 december 2006, 21:01
jup, gewoon checke of alles in je gitaar geaard ook is: je switch, pots brug...check of de verbindingfen goed zitten, zoja check je input. Als laatste oplossing zou je je gitaar kunnen shielden(heb ik laatst gedaan), maar das sowieso een aanrader voor nog minder ruis.

Koen_lespaul
29 december 2006, 13:10
Ligt het niet in je elementen ?
misschien een Noise-Suppressor aanschaffen ?
Levert je gitaar toch teveel ruis ( je kent het; dat geknetter van TL-lampen, dimmers enz), is het ooit raadzaam de gitaar te laten shielden (afschermen), met elektrisch geleidende lak, andere inwendige bekabeling enz.

Rinze
29 december 2006, 17:15
Het blijft vreemd dat het erger wordt wanneer je de snaren aanraakt. Een gitaar met humbuckers hoort ook voor de pc nauwelijks te storen. Als je je gitaar van binnen bekijkt, probeer de signaalweg van de aarde dan eens na te gaan, de aardedraden horen allemaal naar 1 punt te lopen waarvandaan ze dan naar de jackingang gaan, is dat niet zo dan kun je een zgn. aardlus krijgen, wat allerlei problemen op kan leveren, ook die jij beschrijft. Je kunt altijd even op mijn site kijken waar ik een dergelijk probleem heb beschreven. www.rinzesgitaarweb.nl/fernandes (http://www.rinzesgitaarweb.nl/fernandes.html)

Is het trouwens een ruis of een brom?

OJJVZ
16 januari 2007, 20:25
Nee als je een CRT scherm hebt is die zoem normaal.

ja, weet ik :P maar k bedoelde, mss is dat zijn probleem :P



trouwes, mijn gitaar met humbuckers zoemt vrij veel voor de pc, maar weet niet of t net zo erg is als wanneer k single coils had.. heb dr geen met singlecoils:P

el_jello
18 januari 2007, 16:45
Mijn gitaar zoemt ook erg veel.
Maar dit gaat weg als ik de tonen lager zet, maja dan trekt het geluid op niet veel meer.

Bunsen Burner
18 januari 2007, 17:30
Heb je dit al es geprobeert? Kos maar 79 euri , beje van de probleem af

http://www.bosscorp.co.jp/PRODUCTS/com/NS-2/images/top_L.jpg

el_jello
20 januari 2007, 12:26
Ik weet wat bij mij het probleem is.
Ik heb mijn versterker in een verdeel stekker steken. er zitten nog 3 andere dingen op aangesloten en nog is een extra verdeel stekker die nog doorloopt naar mijn tv enzo.