PDA

View Full Version : oude meesters



erwin78
12 december 2006, 17:10
Hee collega's,uit verschillende verhalen en vragen begrijp ik dat er aardig wat beginnende basgitaristen op dit forum zitten.
Laatst sprak ik een beginner,en tijdens ons gesprek kwam ik er tot mijn verbijstering achter dat hij nog nooit van creedence,en deep purple gehoord had,terwijl in deze bands twee mannen spelen die weten hoe het gedaan moet worden,in deep purple roger glover,die ik vorig jaar nog in actie heb gezien,hoe bedoel je strak en stuwend!! en in creedence stu cook,de man van de vaak simpel klinkende,maar geniale loopjes.
Wat ik hiermee wil zeggen is,als je aan de gang gaat met een basgitaar,is het helemaal niet verkeerd om eens goed te luisteren naar deze mannen,die al bezig waren toen de meesten van ons nog in de verrekijker zaten,ik beschouw ze toch wel tot de grondleggers van het moderne bassen.

sickpunk
12 december 2006, 17:18
"de meesten van ons nog in de verrekijker zaten" haha das nou al de 3e vandaag dat ik die opmerking hoor(van 3 verschillende mensen)....

anyway om terug te komen op je opmerking.. ik vind dat je helemaal gelijk hebt, toen ik begon met bassen kende ik ze ook niet, maar heb nu alle LP's van creedence... inderdaad het klinkt simpel, maar het zijn hele vette loopjes!
maar dingetjes van the eagles bijvoorbeeld zijn ook mega vet...

olaf reijnders
12 december 2006, 17:18
Vergeet dan niet John Paul Jones te noemen. Als er een een impact heeft gehad op de 70s rock dan is hij dat wel.

Tja, het zijn 2 van de legendarische bands maar als Led niet in dit rijtje genoemd wordt mis ik toch een stuk geschiedenis.

erwin78
12 december 2006, 18:57
Helemaal mee eens,deze bands waren slechts een voorbeeld,ik zou er nog veel meer kunnen noemen,maar wat ik bedoel,en dan vooral voor beginners is dat ze niet zomaar dat gehakketak wat je in veel bands hoort als standaard moeten zien,maar juist eens naar deze oude meesters moeten luisteren,en dan horen hoe bassen klinkt als je er heel je ziel in legt,want dat deden deze gasten.

olaf reijnders
12 december 2006, 18:58
Helemaal mee eens.

Punt
26 december 2006, 12:40
Ik kan het niet laten toch nog ff John Entwistle noemen (The Who) :)

olaf reijnders
28 december 2006, 13:50
:)

De wie? ;)