PDA

View Full Version : Ik wil een electro-akoestische, maar.....



Spitfire
12 december 2006, 17:32
.... ik heb de ballen verstand van (electro-)akoestische gitaren.

Ik heb altijd op een klassieke gitaar gespeeld, daar is de nek helemaal van krom en nu ben ik wel toe aan een electro-akoestische western gitaar. Maar deze zou ik dus (in tegenstelling tot mijn klassieke) helemaal zelf moeten kopen (die klassieke had mijn gitaarleraar voor me gekocht, maar nu heb ik geen les meer). Nou is mijn eerste vraag of ik een EA gitaar over de versterker van mijn elektrische gitaar kan spelen, aangezien ik overal 'akoestische versterkers' zie. Ook zou ik graag willen weten waar ik op moet letten bij het kopen, aangezien ik kan begrijpen dat je een akoestische gitaar minder af kan stellen dan een elektrische.
Als laatste had ik graag wat advies over naar welke modellen ik zou kijken, mijn budget is ongeveer 300 euro (of zou ik doorsparen voor een beter model? ik hoef niet persé een top-of-the-line model ofzo). Waarschijnlijk ga ik hem kopen bij Tonika (http://www.tonika.nl/) en daar heb ik al een afgeprijsde Yamaha APX500 gezien. Lijkt dit wat?

Als ik onduidelijk ben in mijn vragen licht ik het wel even toe, alvast bedankt!

Pais
12 december 2006, 17:54
Die APX500 bij Tonika heb ik ook op gespeelt. Ik heb ook geen verstand van elektoakoestisch :)
Beoordeeld op bespeelbaarheid en akoestische klank vond ik een takamine van E350 aantrekkelijker. Ik weet het modelnummer niet, maar het was zo'n rond model met cutaway (die rechtere modellen vind ik heel vervelend aanvoelen).

SBloke
12 december 2006, 18:52
.... ik heb de ballen verstand van (electro-)akoestische gitaren.

Ik heb altijd op een klassieke gitaar gespeeld, daar is de nek helemaal van krom en nu ben ik wel toe aan een electro-akoestische western gitaar. Maar deze zou ik dus (in tegenstelling tot mijn klassieke) helemaal zelf moeten kopen (die klassieke had mijn gitaarleraar voor me gekocht, maar nu heb ik geen les meer). Nou is mijn eerste vraag of ik een EA gitaar over de versterker van mijn elektrische gitaar kan spelen, aangezien ik overal 'akoestische versterkers' zie. Ook zou ik graag willen weten waar ik op moet letten bij het kopen, aangezien ik kan begrijpen dat je een akoestische gitaar minder af kan stellen dan een elektrische.
Als laatste had ik graag wat advies over naar welke modellen ik zou kijken, mijn budget is ongeveer 300 euro (of zou ik doorsparen voor een beter model? ik hoef niet persé een top-of-the-line model ofzo). Waarschijnlijk ga ik hem kopen bij Tonika (http://www.tonika.nl/) en daar heb ik al een afgeprijsde Yamaha APX500 gezien. Lijkt dit wat?

Als ik onduidelijk ben in mijn vragen licht ik het wel even toe, alvast bedankt!



Je kunt over een electrische versterker spelen, maar natuurlijk is een accoustische gitaarversterker beter geschikt voor het geluid. (Het hele ding is gemakt op zo zover (clean zo je wil) spelen...)

Op letten bij het kopen: de gebruikelijke dingen, maar naturlijk het versterkte geluid. Meestal wil je "later" een combinatie maken tussen het geluid van het element en een mic die je voor je gitaar zet. De klank van zowel versterkt als onversterk moet je dus aanstaan.

300 euro, ik zou als ik jou was proberen om een 2ehands gitaar te vinden. Even een voorbeeldje, een Ovation kost je al snel een stuk meer, maar klinken uitversterkt geweldig.. (Je moet wel van het geluid van een ovation houden, het is volgens sommigen wat "neuzig") Zelf zweer ik nog altijd bij Ovations, zeker in die prijsklasse. Kijk veel rond in winkels en neem de tijd....

Als laatste, wat algemeen advies:
Gebruik je oren... niet je ogen.