PDA

View Full Version : peavey valveking 212



B_2_the_a
12 december 2006, 01:23
Beste netters,

ik zit beetje heel erg te gassen op een peavey valveking 212,
Zat ook aan de top + 4x12 te denken maar dat past niet in de auto ;)

Heeft iemand ervaring met deze amp?
ik hoor graag al jullie verhalen hierover (posi en nega)

AART
12 december 2006, 07:21
Hmm, interessant ding is het wel ja.

Maar ik hbe nog bijna geen gebruikerservaringen gehoord.
Wat ik me eigenlijk afvraag over dit ding is: Hoever gaat het lead kanaal?
Kan je er metal(metallica) en ander soortig stevig werk uithalen?

zeppo
12 december 2006, 10:48
Er zijn hier al wat topics (met reviews) van de Valveking serie geplaatst. Even zoeken, maar ik begrijp dat het, zeker voor het geld, erg goede versterkers zijn.

heavy-metal-thunder
12 december 2006, 12:33
Ik heb de valveking al gehoord en vind ze heel goed, zeker prijs/kwaliteit. Ik zou de 2*12 combo verkiezen boven de 1*12 comb. Maar wellicht komt de beste sound uit een apart cab. Trouwens, dit laatste is toch altijd wat beter, omdat een combo meer hinder heeft van trillingen.

Ben je zeker dat een 4*12 niet in de auto past? Ik heb een Opel Astra 3deurs (kleine koffer) en ik dacht ook dat een 4*12 er niet in ging. Tot ik het effectief geprobeerd heb en ik krijg het er makkelijk alleen in.

Kim Wilson
12 december 2006, 12:36
Als je een kleine sedan hebt, wordt een 4x12 echt een probleem. Maar dit terzijde. :)

Davidian
12 december 2006, 16:38
Ik heb alleen dingen gehoord over dat ze soms "kinderziekten" hebben maar op HC lullen ze wel meer.

Maarja we moeten maar wachten tot iemand hem echt ff open kan draaien.

AART
12 december 2006, 17:14
Word leuk als ze straks voor 300 op marktplaats staan :)

Zeker als ze ook nog ergens naar klinken.

jimihattricks
12 december 2006, 17:16
ik heb een 112 nieuw voor 300 euro ergens weg kunnen plukken en ben er heel tevreden mee..

geil niet al te veel op de A > A/B schakeling, in werkelijkheid is dit ding maar goed voor 1 ding: scheuren, en hard!

cleane geluiden krijg ik er niet uit, maar stevige blues lukt wel, evenals harde rock.. metal speel ik niet, maar moet er ook uit te persen zijn..

de speakers (in mijn geval speaker) zijn imo wat minder, dus als je ergens een cab hebt staan, zou dat mijn voorkeur hebben..

hou idd marktplaats in de gaten, want als je een 212 2ehands weg kunt plukken, heb je echt een koopje..

oh btw: ik heb recent de mogelijkheid gehad om hem s goed te laten werken (volume op 12 - kan harder, maargoed), en hij overstuurt heel behoorlijk.. tubescreamer ervoor en gaan met die banaan!

Jorn69
12 december 2006, 17:51
gaat hij ook goed met pedaaltjes overweg ?

jimihattricks
12 december 2006, 17:59
jawel, hij reageert erg dynamisch op pedalen.. voorheen was ik nogal sterk geneigd vooral de drive knoppen omhoog te draaien om een overstuurd geluid te krijgen (ik heb t dan bv. over een TS-9), maar wat bij deze amp echt goed werkt is de level knop omhoog draaien, hij gaat dan heerlijk zingen.. ook mijn eq kan ik heel goed als gain-boost inschakelen..

let wel: het plezier begint pas wanneer de volumeknop voor meer dan een kwart wordt opengedraaid..

wat betreft modulaties, die gebruik ik eigenlijk nauwelijks, er komt binnenkort een phase 90 en een small clone bij, dus daar kan ik nu nog niet over berichten.. mijn turboflange werkt wel gewoon goed, mijn delay overigens ook, maar ik moet m bij deze amp wel echt in de fx-loop plaatsen..

nogmaals, clean is t pants..

B_2_the_a
12 december 2006, 18:57
ach echt clean speel ik vrijwel nooit, altijd vies randje

4x12 past niet in de auto die ik kan lenen (reneault megane cabrio, niet de nieuwste variant)...

Maarrre,,

i want more :D

Kim Wilson
12 december 2006, 19:17
ach echt clean speel ik vrijwel nooit, altijd vies randje

4x12 past niet in de auto die ik kan lenen (reneault megane cabrio, niet de nieuwste variant)...

Maarrre,,

i want more :D
Nee, hehe! Een Mégane cabrio is toch ook geen band-auto, gekkie! :p

heavy-metal-thunder
12 december 2006, 19:30
ach echt clean speel ik vrijwel nooit, altijd vies randje

4x12 past niet in de auto die ik kan lenen (reneault megane cabrio, niet de nieuwste variant)...

Maarrre,,

i want more :D

Dak open en gaan met die banaan :-)

Wat de duurzaamheid betreft, weet ik niet. Maar je hebt 3 jaar garantie...

heavy-metal-thunder
12 december 2006, 19:32
ik heb een 112 nieuw voor 300 euro ergens weg kunnen plukken en ben er heel tevreden mee..

geil niet al te veel op de A > A/B schakeling, in werkelijkheid is dit ding maar goed voor 1 ding: scheuren, en hard!

cleane geluiden krijg ik er niet uit, maar stevige blues lukt wel, evenals harde rock.. metal speel ik niet, maar moet er ook uit te persen zijn..

de speakers (in mijn geval speaker) zijn imo wat minder, dus als je ergens een cab hebt staan, zou dat mijn voorkeur hebben..

hou idd marktplaats in de gaten, want als je een 212 2ehands weg kunt plukken, heb je echt een koopje..

oh btw: ik heb recent de mogelijkheid gehad om hem s goed te laten werken (volume op 12 - kan harder, maargoed), en hij overstuurt heel behoorlijk.. tubescreamer ervoor en gaan met die banaan!

Ugh... geen clean uit te krijgen??? Speel je met actieve humbuckers? Ik heb ze gehoord met een tele en dat was een clean dat ik op het eerste zicht zou vergelijken met vb. Fender BLues/hot rod deville.

B_2_the_a
12 december 2006, 20:00
tis geen band wagen, maar de enige die ik nu kan pakken..
de auto van m'n pa is echter wel een band mobiel (espace) maar vanwege lease contract shit moet ik nog kleine 2 jaar wachten tot ik daarmee mag rijden

Davidian
12 december 2006, 20:03
Kan je een sample plaatsen goede meneer jimihattricks?

liefst iets met stevige metal gain.

jimihattricks
13 december 2006, 09:35
Ugh... geen clean uit te krijgen??? Speel je met actieve humbuckers? Ik heb ze gehoord met een tele en dat was een clean dat ik op het eerste zicht zou vergelijken met vb. Fender BLues/hot rod deville.

ik speel met een strat, en geenszins met actieve elementen.. ik zou hem zeker niet vergelijken met een fender wat betreft clean, dat is voor mij toch wel het ultieme, dat moet je hier zeker niet van verwachten.. mss overdrijf ik wel een btje, maar het cleane kanaal valt echt tegen naast het scheur-kanaal.. mss vind iemand anders dat wel niet.. dat kan overigens ook betekenen dat het scheur-kanaal gewoon erg goed is :)


Kan je een sample plaatsen goede meneer jimihattricks?

liefst iets met stevige metal gain.

wat betreft die samples: ja, die zou ik kunnen plaatsen, maar dat kan dan beter via mail gebeuren denk ik.. probleem is, ik heb thuis alleen maar een crappy microfoontje van de mediamarkt, dus dat zal de amp geen recht doen.. vrijdag zit ik in ons oefenhok/studiootje, en daar staan een paar goeie mics, ik zal s kijken of ik dan wat verschillende sampletjes kan opnemen (clean, overdrive, distortion en high gain).. metal..? wat is dat..? :p hehe, ik zal kijken of ik er zoiets uit kan persen, maar ik denk niet dat ik de goeie setup heb voor metal-geluiden (met een lp + guvnor en wat eq-midscoops zal het misschien lukken - hoewel ik totaal niet op de hoogte ben van de metalscene)..

als ik wat heb opgenomen zal ik ff een nieuwe post plaatsen hier (zal niet voor het weekend zijn dus), en dan kunnen jullie me mailen.. dan stuur ik ze op en kunnen jullie zelf oordelen

MZZL

Davidian
13 december 2006, 11:09
Als je kan tremelo picken krijg je er vast wel iets metals uit haha.

Maar hij reageert dus wel goed op pedalen? Want ik vind een amp die gekleurd is door een pedaal altijd net iets unieker en beter klinken.

B_2_the_a
13 december 2006, 11:26
tjah
ligt eraan wat voor sound je wil natuurlijk ;)

gitaar => amp heeft ook z'n charmes

Davidian
13 december 2006, 11:31
Ik wil een beetje het shadows fall geluid lol.

Gewoon heldere maar wel scherpe gain.

B_2_the_a
13 december 2006, 13:15
rat2 dus, af en toe fun

Davidian
13 december 2006, 13:39
rat2 dus, af en toe fun

Huh?


12345678910

B_2_the_a
13 december 2006, 14:16
heldere scherpe gain ;)

Davidian
13 december 2006, 14:21
Een rat was toch een pedaal? :p

B_2_the_a
13 december 2006, 15:35
jah, en?
10 tekens

Davidian
13 december 2006, 17:07
Nee was ff in de war wat je nou precies bedoelde haha. Maar zal die rat 2 eens checken.

jorrit
14 december 2006, 19:10
heb niet alles gelezen, maar het verhaal dat je er geen clean uit kan krijgen is totale onzin. De andere gitarist uit mn band (metalcore) speelt tijdelijk over de 1x12 versie van de valveking en dat werkt opzich prima. heeft natuurlijk niet de basweergave van een 4x12 maar in combinatie met mijn set klinkt het prima. Ik heb meer het lage geluid, hij het hoge.

binnenkort koopt hij de top plus kast versie, dan zal ik er een revieuw van geven.

ow en er zit wel degelijk verschil tussen de ab en a instellingen. de ene is veel bassiger en minder schel en de ander scheller. goed het is geen wereld van verschil maar wel degelijk een ding wat de versterker veelzijdiger maakt.

jimihattricks
14 december 2006, 22:33
Hallo mensen,

Even een update, gisteren even aan de slag geweest met het clean kanaal, en ik heb me vergist: hier komt wel degelijk een lekker clean geluid uit.

Nooit het type geweest om veel te rotzooien met eq's of knopjes heb ik de bright switch over het hoofd gezien. Maakt een wereld van verschil. Treble moet ik er dan wel ver uit draaien, maar dan klinkt t ook echt heel lekker.

Nog iets, ik heb gemerkt dat de a/ab knop dus wel verschil maakt wanneer je clean speelt. Met veel distortion maakt t niet zoveel meer uit, maar als je niet zo geinteresseerd bent in echte high gain kun je m eigenlijk heel goed gebruiken om jouw sweet spot te vinden.

Ik heb dit ding eigenlijk niet voldoende geinspecteerd merk ik, maar begin nu steeds enthousiaster te worden over de mogelijkheden, en dat is geen slecht teken.

Nogmaals, ik zal binnenkort voor de geinteresseerden s wat samples opnemen, waarschijnlijk gaat dat dit weekend pas gebeuren, dus heb geduld...

B_2_the_a
14 december 2006, 23:11
morgen is het zover,
heb besloten om de 112 te nemen...

100 wat is overkill voor thuis

marc_o
15 december 2006, 23:23
Heb laatst de 212 combo getest en werd er erg blij van. Dat ze dit kunnen maken voor dat geld.....dat was wel anders toen ik begon met spelen.

Absolute aanrader, deze versterker, van clean tot megascheur, geen probleem.

B_2_the_a
15 december 2006, 23:37
heb een besluit:
het wordt de 112 :)
hij ligt al op me te wachten (kon vandaag niet mee in de trein :S)

nu maar hopen dat morgen einde van de dag hij niet verkocht is (klanten hebben voorrang.... helaas)...

jimihattricks
16 december 2006, 12:26
ga je veel plezier van hebben.. ik snap alleen niet waarom je je valve junior wegdoet..?

jorrit
16 december 2006, 17:05
heb een besluit:
het wordt de 112 :)
hij ligt al op me te wachten (kon vandaag niet mee in de trein :S)

nu maar hopen dat morgen einde van de dag hij niet verkocht is (klanten hebben voorrang.... helaas)...

pokke zaak is dat dan... als jij zegt dat je ze kan verzekeren dat je hm koopt, kunnen ze best t risico nemen dat die eventuele klant van vandaag morgen terug moet komen..

ik zou hm gewoon ergens anders gaan kopen..

B_2_the_a
16 december 2006, 19:30
ga je veel plezier van hebben.. ik snap alleen niet waarom je je valve junior wegdoet..?


heb er 2
10 tekens

B_2_the_a
16 december 2006, 19:31
pokke zaak is dat dan... als jij zegt dat je ze kan verzekeren dat je hm koopt, kunnen ze best t risico nemen dat die eventuele klant van vandaag morgen terug moet komen..

ik zou hm gewoon ergens anders gaan kopen..


grote verschil voor de zaak:
als een klant'm koopt = winst
als ik 'm koop = niet zoveel winst :P

B_2_the_a
16 december 2006, 19:32
heb um trouwes achter me staan :cooler:

LCH
16 december 2006, 19:39
grote verschil voor de zaak:
als een klant'm koopt = winst
als ik 'm koop = niet zoveel winst :P
Koop je dat ding van één of andere sjaggeraar dan? :)

Zo nee: dan zie ik het verschil tussen een klant en jou niet echt. Tenzij je Jan Akkerman bent natuurlijk ;)

jimihattricks
17 december 2006, 13:24
ok, hier de beloofde samples, ze zijn wel opgenomen met een sennheiser die eigenlijk voor zang is bedoeld...

http://www.supload.com/listen?s=SHQq1fz6ar9

1e sample:

strat > middelste pickup > peavey clean channel (bright switch = on)
- volume: 10u
- bass: 13u
- mid: 13u
- treble: 11u
- reverb: 12u

2e sample:

strat > brug pickup > boss ge7 eq > ibanez TS-9 > peavey drive channel (volume boost = on, gain boost = off)
- volume: 10u
- gain: 7u
- bass: 12u
- mid: 12u
- treble: 11u
- reverb: 12u

GE7:
- geen tone-shaping, alleen volume boost

TS-9:
- drive: 11u
- level: 13u
- tone: 14u

3e sample:

Les Paul > brug pickup > Boss GE7 eq > Marshall GV-2 > Peavey drive channel (volume boost = on, gain boost = off):
- volume: 10u
- gain: 7u
- bass: 12u
- mid: 12u
- treble: 12u
- reverb: 12u

GE7:
- mid-scoop
- volume-boost

GV2:
- gain > max
- bass / deep > max / max
- mid / treble > max / bijna max
- volume > 10u

Alle samples met a-a/b switch op 12u (dus ergens tussen a en a/b in) en cabinet switch op tight..

hopelijk heeft iemand hier iets aan...

Davidian
17 december 2006, 15:06
Mmmmm hij heeft een beetje de jcm900 achtige gain niet?

Dat zocht ik niet echt ik zoek echt iets scherpers meer richting engl maarja daar heb ik ff het geld niet voor.

jimihattricks
17 december 2006, 15:18
Mmmmm hij heeft een beetje de jcm900 achtige gain niet?

Dat zocht ik niet echt ik zoek echt iets scherpers meer richting engl maarja daar heb ik ff het geld niet voor.

nou.. door de microfoon die ik heb gebruikt is er wat hoog uit de opnamen geraakt vermoed ik.. hij kan zeker scherper, dit zijn denk ik ook eq kwesties, dat is gewoon draaien met de knoppen..
daarnaast heb ik de gain van de peavey zelf niet gebruikt (alleen die van de guv'nor), dus logisch dattie dan a la marshall gaat klinken.. ik hou juist wel van die jcm900 gain, vandaar deze instellingen
bovendien ben ik een n00b op metalgebied, ik weet eigenlijk helemaal niet hoe zoiets moet klinken :)

belangrijkste advies is natuurlijk: testen die hap, en liefst bij een winkel waar ze niet moeilijk doen wanneer je je eigen gear (gitaar, pedalen) erop aan wil sluiten..

ik hoop wel dat je iig een beeld hebt gekregen van zijn veelzijdigheid.. succes!

AART
17 december 2006, 15:49
OK, clean klinkt goed, maar gain was dus uitr een pedaaltje.

@ MarcOdijk: hoe klinkt de gin in vergelijking met die van een 5150? is er enige vergelijking te maken? Jij had ooit een 5150 dacht ik.

Davidian
17 december 2006, 15:55
Daar ben ik ook benieuwd naar:P

B_2_the_a
17 december 2006, 16:09
Koop je dat ding van één of andere sjaggeraar dan? :)

Zo nee: dan zie ik het verschil tussen een klant en jou niet echt. Tenzij je Jan Akkerman bent natuurlijk ;)


ik koop dat ding op m'n werk

AART
17 december 2006, 18:07
en waar werk je dan? :satisfie:

B_2_the_a
17 december 2006, 18:22
feedback 10 tekens

Gitaristje 18
18 december 2006, 19:13
Mmm ik ga deze versterker toch eens proberen. Volgens mij is dit wel wat ik zoek. Heb zelf nog een line 6 spider 2 30 watt, maar het iritante aan die versterker is ook dat als je een solo speelt dat ie geen vloeiende tonen geeft. Zeg maar als je een hoge toon aanslaat, dan loopt de toon niet vloeiend af totdat je niks meer hoort, maar je hoort hem met schokjes aflopen en oplopen en dan weer aflopen totdat het stil is zeg maar. Net of er een hele slechte sustainer in zit die moet werken om hetzelfde sustain te krijgen als bij de echte versterker die nagebootst wordt ofzoiets. Ik weet het ook niet.
Maar aangezien ik binnenkort aan opnames ga beginnen is een lekker geluid toch wel erg fijn.

B_2_the_a
18 december 2006, 19:34
dan moet je de noise gate uitzetten

Gitaristje 18
18 december 2006, 20:08
Hij doet het ook zonder de noise gate.

B_2_the_a
18 december 2006, 20:12
das minder jah
ik raad de valveking iedereen aan

Gitaristje 18
18 december 2006, 20:25
Ok dan:-P. Alleen nou de vraag, hoeveel kilo ben ik afgevallen nadat ik heb betaald voor de nieuwe buizen laten plaatsen na een paar jaar? Kortom, hoe duur is het als ik alle buizen laat vervangen?

Chris Winsemius
18 december 2006, 20:38
Bij gerenommeerde adressen: 9-25 euro per pre-amp-buisje, 35-55 euro voor 'n gematched setje van 2 eindbuizen, 25-50 euro voor installatie en biasing.

marc_o
18 december 2006, 21:00
OK, clean klinkt goed, maar gain was dus uitr een pedaaltje.

@ MarcOdijk: hoe klinkt de gin in vergelijking met die van een 5150? is er enige vergelijking te maken? Jij had ooit een 5150 dacht ik.

Klopt, ik heb de 5150 combo gehad en die wil ik ooit wel weer terug om m'n setje weer compleet te maken.
Nou, kijk, het IS geen 5150 natuurlijk, maar ik denk wel dat je een flink gedeelte van de sound als overlapping hebt. Ik vond 'm nergens tegenvallen, maar let wel, hij kost weinig, maar ik heb héél veel versterkers gehoord die het zondermeer zullen afleggen tegen de sound uit de Valve King en zeker wanneer je de top zou kopen en deze op een goede speaker zou aansluiten heb ik het vermoeden dat je erg blij gaat worden. Qua hoeveelheid gain doet ie voor weinig onder, het is maar net of het je smaak is. Ik zou er zonder enig probleem het podium op springen en gewapend met m'n Musicman Van halen durf ik te stellen dat ik daar goede van Halen sounds uit zou kunnen krijgen.
Denk dat ie geen enkele moeite heeft met vette metal.

Hij komt natuurlijk niet voor niks erg goed uit alle tests...

AART
18 december 2006, 21:03
Nou, kijk, het IS geen 5150 natuurlijk, maar ik denk wel dat je een flink gedeelte van de sound als overlapping hebt. Ik vond 'm nergens tegenvallen, maar let wel, hij kost weinig, maar ik heb héél veel versterkers gehoord die het zondermeer zullen afleggen tegen de sound uit de Valve King en zeker wanneer je de top zou kopen en deze op een goede speaker zou aansluiten heb ik het vermoeden dat je erg blij gaat worden. Qua hoeveelheid gain doet ie voor weinig onder, het is maar net of het je smaak is. Ik zou er zonder enig probleem het podium op springen en gewapend met m'n Musicman Van halen durf ik te stellen dat ik daar goede van Halen sounds uit zou kunnen krijgen.
Denk dat ie geen enkele moeite heeft met vette metal.

Hij komt natuurlijk niet voor niks erg goed uit alle tests...


Ok, dat wilde ik ff weten.

Het is geen 5150, dat had ik ook niet verwacht, maar qua hoeveelheid gain en of het bruikbaar is, dara ging het me om.
Bedankt.

Nu nog eens kijken of ik voor een valveking voor erbij of iets anders ga, iets anders kost waarschijnlijk wel meer. :confused:

marc_o
18 december 2006, 21:08
Ok, dat wilde ik ff weten.

Het is geen 5150, dat had ik ook niet verwacht, maar qua hoeveelheid gain en of het bruikbaar is, dara ging het me om.
Bedankt.

Nu nog eens kijken of ik voor een valveking voor erbij of iets anders ga, iets anders kost waarschijnlijk wel meer. :confused:

Met wat voor gitaar wil je die versterker geselen dan? Ik kwam al in serieus heavy gaingebied met een teststrat namelijk...

Gitaristje 18
18 december 2006, 21:11
Volgens mij is dit een gigantisch domme vraag en volgens mij ga ik mij dadelijk enorm schamen, maar ik vraag hem toch. Klinkt de Valveking beter dan Moddeling versterkers zoals bijvoorbeeld de line 6 spider 2 30? Want de scheur van de spider vind ik opzich wel goed. Solo alleen niet zo. Maar klinkt de valveking dus beter?

AART
18 december 2006, 21:11
Met wat voor gitaar wil je die versterker geselen dan? Ik kwam al in serieus heavy gaingebied met een teststrat namelijk...

Ibanez RGT met emg85 in de brug.

Moet wel lukken dus.
Maar een recto of 2e Mark IV is ook erg aanlokkelijk.

Misschien koop ik er wel een als ze tweedehands opdagen, dan kan ik em weer zonder verlies kwijt tegen de tijd dat ik geld heb voor een duurder kreng.

Mijn oude 5150 II deed me ook al versteld staan voor de prijs wat zon ding kost.

marc_o
18 december 2006, 21:14
Ja, als het dan nog niet scheurt.................dan zijn je batterijen op :)

B_2_the_a
18 december 2006, 21:16
Volgens mij is dit een gigantisch domme vraag en volgens mij ga ik mij dadelijk enorm schamen, maar ik vraag hem toch. Klinkt de Valveking beter dan Moddeling versterkers zoals bijvoorbeeld de line 6 spider 2 30? Want de scheur van de spider vind ik opzich wel goed. Solo alleen niet zo. Maar klinkt de valveking dus beter?

de spider probeert buizen na te doen kwa klank
de valveking is met buizen ;)

Gitaristje 18
18 december 2006, 21:18
Maar zijn de echte buizen van de Valveking een echte verbetering ten opzichte van de nagemaakte buizen van spider?
Ja dit is pas mijn 2e versterker, dus heb nog niet, in tegenstelling tot veel mensen hier, meegemaakt dat ik bij een bepaalde versterker of gitaar spontaan verliefd werd zeg maar. Dus ik kan nog niet zo enorm oordelen over geluid van gitaren en versterkers, aangezien ik niet met zo ontzettend veel verschillende heb gespeeld. En aangezien ik een keer met een compleet andere gitaar speelde via de spider en dit voor 99.5% exact hetzelfde geluid vond hebben. Dit terwijl het een squier stratocaster was en ik heb zelf een washburn n2, dus mag je verwachten dat er wel ander geluid uit komt. Ik zelf vond van niet, iemand anders zei dat hij uit eigen ervaring wel degelijk verschil kan horen tussen verschillende gitaren op die versterker. Dus ga ik zelf ook twijfelen of ik wel goed de verschillen in geluid kan horen.

B_2_the_a
18 december 2006, 21:22
veeel beter,

ik heb er nu mijn sounds in gevonden

van normaal (niet te fender/twangy) clean tot beetje van halen sound..

Samen met m'n telecaster (in Eb) krijg ik er een garage inc soundje van metallica uit

marc_o
18 december 2006, 21:22
Tja, het is maar wat je zoekt natuurlijk. Ik neem aan dat je niet erg veel op buizenversterkers hebt gespeeld, maar er zijn dus voor- en tegenstanders van zowel buizen als moddelingversterkers. ik zou persoonlijk voor buizen kiezen en zeker voor optredens. thuis maakt het me niet zo gek veel uit. Die moddelingbakken klinken thuis juist wel goed omdat ze niet hard hoeven om lekker te werken. Ben je een echte slaapkamer-rocker, kun je met moddeling erg goed tekeer gaan.

B_2_the_a
18 december 2006, 21:24
wat ik heel gaaf vind

de class a/class ab potmeter,

kan je kiezen tussen half vermogen of vol vermogen... half is lekker voor thuis :P

Gitaristje 18
18 december 2006, 21:28
Tja, het is maar wat je zoekt natuurlijk. Ik neem aan dat je niet erg veel op buizenversterkers hebt gespeeld, maar er zijn dus voor- en tegenstanders van zowel buizen als moddelingversterkers. ik zou persoonlijk voor buizen kiezen en zeker voor optredens. thuis maakt het me niet zo gek veel uit. Die moddelingbakken klinken thuis juist wel goed omdat ze niet hard hoeven om lekker te werken. Ben je een echte slaapkamer-rocker, kun je met moddeling erg goed tekeer gaan.

Ja sommige mensen zeggen dat moddeling versterkers geen dynamiek hebben, whatever that is, volgens mij heeft de spider dat opzich wel wat.
Maar ja ik ben gewoon niet tevreden met de spider en ik wil ook gewoon wat beters. En natuurlijk vind ik het ook gewoon heel coowl om een buizen versterker te hebben :roll:
Daarnaast kan ik hem later ook nog gebruiken voor optredens. Hij zal toch wel gemicd worden en volgens mij komt zo'n versterker ook wel boven de drums uit of niet?
Maar ik wil ook gewoon een goede basis hebben. Ipv een versterker met allemaal toeters en bellen en een mindere kwaliteit waarbij het geluid "nep" is, naar een versterker die uit zichzelf gewoon een lekker geluid heeft. En als ik effecten of andere distortion pedalen bij wil hebben koop ik er gewoon goede van een goed merk bij.

AART
18 december 2006, 21:30
Ja, als het dan nog niet scheurt.................dan zijn je batterijen op :)

haha, dan scheurt het nog steeds(zelfs zonder batterij!).
Klinkt alleen als nirvana, dus ik heb altijd reservebatterijen bij me :satisfie:

marc_o
18 december 2006, 21:40
Ja sommige mensen zeggen dat moddeling versterkers geen dynamiek hebben, whatever that is, volgens mij heeft de spider dat opzich wel wat.
Maar ja ik ben gewoon niet tevreden met de spider en ik wil ook gewoon wat beters. En natuurlijk vind ik het ook gewoon heel coowl om een buizen versterker te hebben :roll:
Daarnaast kan ik hem later ook nog gebruiken voor optredens. Hij zal toch wel gemicd worden en volgens mij komt zo'n versterker ook wel boven de drums uit of niet?
Maar ik wil ook gewoon een goede basis hebben. Ipv een versterker met allemaal toeters en bellen en een mindere kwaliteit waarbij het geluid "nep" is, naar een versterker die uit zichzelf gewoon een lekker geluid heeft. En als ik effecten of andere distortion pedalen bij wil hebben koop ik er gewoon goede van een goed merk bij.

Och, moddelings hebben heus wel dynamiek hoor, ligt vooral aan je instellingen en je speelstijl.
Verder kan ik me erg vinden in je uitgangspunt. Een goede basissound en vanuit daar kun je verder werken. Als die valve King niet boven je drummer uitkomt, kan je drummer zo in het Guinnes Book of records overigens

Gitaristje 18
18 december 2006, 21:46
Och, moddelings hebben heus wel dynamiek hoor, ligt vooral aan je instellingen en je speelstijl.
Verder kan ik me erg vinden in je uitgangspunt. Een goede basissound en vanuit daar kun je verder werken. Als die valve King niet boven je drummer uitkomt, kan je drummer zo in het Guinnes Book of records overigens

Hehehe, coowl :p

Oh ja trouwens, laat deze versterker wel goed de verschillen door tussen de gitaren? Dat je dus wel het karakter van de gitaar hoort? Wil namelijk na de aankoop van de versterker Seymour Duncun '59's op mijn gitaar laten zetten misschien. Dan moet dat wel nuttig zijn. En dat als ik later met een enkel spoel gitaar speel dat je dat dan ook wel kan horen.

B_2_the_a
18 december 2006, 22:17
k krijg wel verschillende sounds

m'n tele klinkt als m'n tele
m'n strat klink als m'n strat
en m'n bas klinkt als een bas over een gitaaramp S:

marc_o
18 december 2006, 22:28
Hehehe, coowl :p

Oh ja trouwens, laat deze versterker wel goed de verschillen door tussen de gitaren? Dat je dus wel het karakter van de gitaar hoort? Wil namelijk na de aankoop van de versterker Seymour Duncun '59's op mijn gitaar laten zetten misschien. Dan moet dat wel nuttig zijn. En dat als ik later met een enkel spoel gitaar speel dat je dat dan ook wel kan horen.


ik ga er wel van uit, want hij reageerde goed op de elementwisselingen van de strat waarmee ik 'm testte, heb er geen andere gitaar op gehad, maar van wat ik me ervan herinner zal ie 't goed laten horen, maar dat doen de meeste versterkers hoor, kwestie van de EQ goed gebruiken, die zit er niet voor niks op namelijk. Wellicht hoef je die '59 niet eens meer, eerst even proberen met wat je nu hebt.

Gitaristje 18
18 december 2006, 23:08
Ja ik wil het ook nog even doen met de elementen die er nu in zitten. Ik kijk nadat ik de versterker heb gekocht of ik de elementen ga vervangen, dat moet ik dan maar zien.

jimihattricks
19 december 2006, 12:00
versterker reageert goed op verschillende elementen en gitaren.. ik merk dat mijn les paul de buizen harder laat werken dan mijn strat en zo ook meer oversturing veroorzaakt.. en dat is leuk :)

a darker shade of grey
19 december 2006, 14:20
hm...ik ga er ook es een keertje eentje testen, raak uitgekeken op mn spider II.

Maar nog steeds is 50 watt buizen een beetje overkill voor een zolder of niet?
Ik kan een THD hotplate een keertje erbij kopen, dan lkkr class a en master volume open :P

edit: en wat ook gemeen is is dat ie zonder footswitch komt...

Gitaristje 18
19 december 2006, 14:23
De 212 is trouwens 100 watt. Als je 50 watt wilt moet je 112 nemen. Die heeft maar 1 12" speaker.
Alleen ik zie dat je het aantal ohms kan veranderen. 4, 8 of 16 ohm. Dus als ik het goed begrijp kan je hem lekker hard zetten en dan zet je de weerstand op 16 ohm en dan is het volume lager.

marc_o
19 december 2006, 14:28
De 212 is trouwens 100 watt. Als je 50 watt wilt moet je 112 nemen. Die heeft maar 1 12" speaker.
Alleen ik zie dat je het aantal ohms kan veranderen. 4, 8 of 16 ohm. Dus als ik het goed begrijp kan je hem lekker hard zetten en dan zet je de weerstand op 16 ohm en dan is het volume lager.


NEEEEEEEEEEEE!!!!
Daar is dat niet voor!!!!!! Dat is om je speakers aan te hangen...dam'n...help me even herinneren dat jij mijn Rivera's niet mag lenen...

ateng
19 december 2006, 14:31
NEEEEEEEEEEEE!!!!
Daar is dat niet voor!!!!!! Dat is om je speakers aan te hangen...dam'n...help me even herinnerren dat jij mijn Rivera's niet mag lenen...
Ha ha ha ... geweldig is dit! Ha ha ha ... oooh my God!

AART
19 december 2006, 14:35
I'm on a highway to a gebakken eindtrafo



Gaat lekker ruiken bij je dan.

marc_o
19 december 2006, 14:36
I'm on a highway to a gebakken eindtrafo



Gaat lekker ruiken bij je dan.


En dat terwijl iedereen toch weet dat 16 harder is dan 4.....

Gitaristje 18
19 december 2006, 14:37
Nou zeg. Wist ik veel;)

He vaag ik dacht altijd dat 4 harder was dan 16.

marc_o
19 december 2006, 14:55
Je zit in een auto en je rijdt 4

Je zit in een auto en je rijdt 16


16 is harder.


Verder blijf je gewoon van die knop af als je een combo hebt, tenzij je er een extra cabinet aanhangt.

Kim Wilson
19 december 2006, 14:56
Nee, 16 is minder traag. :D

Gitaristje 18
19 december 2006, 14:57
Je zit in een auto en je rijdt 4

Je zit in een auto en je rijdt 16


16 is harder.


Verder blijf je gewoon van die knop af als je een combo hebt, tenzij je er een extra cabinet aanhangt.

Ja vader;)

a darker shade of grey
19 december 2006, 15:43
maar is het dus niet zo dat meer weerstand minder outpur geeft?

ik meende dat iemand hier ooir poste dat je met een vage natuurkundeachtige formule daarmee het vermogen kon uitrekenen of zoiets.
ik ben absoluut niet technisch aangelegd dus ga dalijk niet flamen als ik hier een highway to gebakken eindtrafo aan het asfalteren ben, maar ik dacht begrepen te hebben dat als je 16 ohm op 8 ohm aansluit bij een speaker je een ander vermogen uit je versterker kon halen of zoiets, ik snapte niet helemaal wat ie zei, maar kan iemand dat dan ophelderen?

het enige wat ik weet is dat het vaak het beste is, zeker bij buizen, om 16 op 16 aan te sluiten, 8 op 8 enz...

AART
19 december 2006, 15:46
4 ohm aansluiten bij 16 ohm output is idd erger dan 16 ohm aansluiten bij 4 ohm output, maar het is allebei niet optimaal.

Perfecte match is altijd het beste.

Kim Wilson
19 december 2006, 15:53
Bij transistorversterkers (althans, in de hifi en auto-audio) kun je tot een bepaalde minimum weerstand aansluiten. Autoversterkers zijn vaak tot 2 ohm stabiel. Dat wil dus zeggen dat je minimaal 2 ohm weerstand moet hebben.

Hoe meer weerstand, hoe minder lawaai. Hoe die formule ging, weet ik niet precies meer, maar het is omgekeerd evenredig. Als je de weerstand verhoogt, verlaag je de stroom, dacht ik. Was het niet Stroom=Ohm*Ampere? Maar dit geldt voor transistor. Bij buizenamps moet je voor zover ik weet altijd matchen.

marc_o
19 december 2006, 17:10
Ja vader;)

Dat zou jouw moeder wel willen :)

Gitaristje 18
19 december 2006, 17:16
Hahahahaha:D

Gitaristje 18
25 december 2006, 12:48
Ik heb een vraag. Als ik de versterker ga gebruiken voor voornamelijk oefenen(slaapkamer) en opnemen en in de toekomst ook hoogstwaarschijnlijk optreden. Zouden jullie me dan de 212 of de 112 aanraden? Want ik heb gehoord dat hoe meer vermogen de versterker heeft, hoe harder je hem moet zetten wil het geluid goed klinken. Dus de 212 zou met zijn 100 watt harder moeten voor een lekker geluid dan de 112 met zijn 50 watt. En aangezien ik tijdens het oefenen ook een fatsoenlijk geluid wil hebben terwijl ik niet zo heel hard hoef te spelen, maar hij moet wel hard kunnen tijdens het optreden. Kortom, welke raden jullie mij aan?

ateng
25 december 2006, 13:09
Ik heb een vraag. Als ik de versterker ga gebruiken voor voornamelijk oefenen(slaapkamer) en opnemen en in de toekomst ook hoogstwaarschijnlijk optreden. Zouden jullie me dan de 212 of de 112 aanraden? Want ik heb gehoord dat hoe meer vermogen de versterker heeft, hoe harder je hem moet zetten wil het geluid goed klinken. Dus de 212 zou met zijn 100 watt harder moeten voor een lekker geluid dan de 112 met zijn 50 watt. En aangezien ik tijdens het oefenen ook een fatsoenlijk geluid wil hebben terwijl ik niet zo heel hard hoef te spelen, maar hij moet wel hard kunnen tijdens het optreden. Kortom, welke raden jullie mij aan?
100 Watt is wel heel veel hoor want voluit zul je m nooit zetten geloof me. Je zegt het zelf al, om een buizenversterker lekker te laten klinken moet ie redelijk wat harder dan wat je gewend bent dus waarom niet een 50 watter zodat je die ver open kan draaien, wat nog hard is. 2x12 heeft wel meer spreiding dus dat is wel lekker maar voor thuis en opnemen heb je al genoeg aan een 1x12.

AART
25 december 2006, 13:56
50 Watt is luid, geloof me, die ga je nooit helemaal opendraaien.

Mijn Mesa is 85 W, schakelbaar naar 50/30 of zelfs 15 W, en op 15 W met alles op 10 ging ie al hard zat voor in een band.

Gitaristje 18
25 december 2006, 17:42
Maar hoe hard moet de 50 watt versie en de 100 watt versie totdat ie een goed geluid geeft?

AART
25 december 2006, 17:51
Maar hoe hard moet de 50 watt versie en de 100 watt versie totdat ie een goed geluid geeft?


Pff, dat kan je zo niet zeggen, waarschijnlijk op acceptabel volume al wel hoor.

Maar wil je bijv. eindbuizenoversturing dn gaat 100 W te hard. 50 eigenlijk ook al.

Rinze
25 december 2006, 18:00
Ik heb een Classic 30 van Peavey, die gaat al behoorlijk hard. Dus de 50 wattversie met een extra kast eventueel zou het echt moeten doen.

Weet iemand of je die Valvekings ook in de regio Groningen al kunt kopen? Volgens mij doen we het hier weer eens kalm aan met nieuwe produkten in verhouding tot de rest van Nederland :mad:
Zeker niet duur genoeg...

Die opname klinkt clean behoorlijk goed, jammer dat de versterkervervorming niet meegenomen is.

Gitaristje 18
25 december 2006, 18:07
Pff, dat kan je zo niet zeggen, waarschijnlijk op acceptabel volume al wel hoor.

Maar wil je bijv. eindbuizenoversturing dn gaat 100 W te hard. 50 eigenlijk ook al.

Kan je dat ook bepalen bij die versterker welke buizen je wilt oversturen?

marc_o
28 december 2006, 09:49
Je koopt geen Paevey ValveKing voor eindbuizenoverstureing!! Ik denk dat hier maar een enkeling op het forum zit die daadwerkelijk gebruik maakt van eindbuizenoverstureing. Dat is weer zo'n modetherm die vaak wordt gebruikt, maar waar de meeste gebruikers niet op zitten te wachten....negeer het!


Het is een goede gainversterker en uiteraard is 50 watt al te hard voor thuis, maar 99% van de versterkers zijn te had voor thuis. Met die 212 kun je thuis net zo goed uit de voeten als de 112, en je basrespons is beter met de 212 en mocht je er ooit mee gaan optreden, heb je een betere spreiding ook. Voor het geld hoef je het niet te laten, ik zou 100% voor de 212 gaan.

B_2_the_a
28 december 2006, 11:31
ik vind persoonlijk een 100 watt te hard, ook voor op het podium
ik heb er nogsteeds geen spijt van!!!

AART
28 december 2006, 11:50
Je koopt geen Paevey ValveKing voor eindbuizenoverstureing!! Ik denk dat hier maar een enkeling op het forum zit die daadwerkelijk gebruik maakt van eindbuizenoverstureing. Dat is weer zo'n modetherm die vaak wordt gebruikt, maar waar de meeste gebruikers niet op zitten te wachten....negeer het!


Het is een goede gainversterker en uiteraard is 50 watt al te hard voor thuis, maar 99% van de versterkers zijn te had voor thuis. Met die 212 kun je thuis net zo goed uit de voeten als de 112, en je basrespons is beter met de 212 en mocht je er ooit mee gaan optreden, heb je een betere spreiding ook. Voor het geld hoef je het niet te laten, ik zou 100% voor de 212 gaan.



Juist omdat het zo'n modeterm is vermeld ik het even hoor, gebruik het zelf nooit, vind het niet eens vet klinken, eerder als een slappe ruft...

AART
28 december 2006, 11:52
ik vind persoonlijk een 100 watt te hard, ook voor op het podium
ik heb er nogsteeds geen spijt van!!!

Tja, je hebt zo'n amp niet om op 10 te zetten, meestal staat een 100 W amp op 3 a 4 al op optreden volume. Die 100 Watt geeft echter wel meer oomph en laag mee, meer headroom om het zo te zeggen.

Mijn 85 W Mark IV heb ik nooit boven master:3 output:3 staan. Is gewoon niet nodig. Geeft echter wel een hoop oomph :) .

B_2_the_a
28 december 2006, 11:55
jah okey
je hebt meer headroom en spreiding

maar hoe harder je een amp zet hoe groter de spreiding


en naast dat, de 112 is wat makkelijker in vervoer ;)

Gitaristje 18
28 december 2006, 14:41
Ja die 212 wordt idd al heel zwaar. Maar het probleem bij mij is het volgende. Voorlopig ga ik nog niet op treden. Ik denk dat ik volgend jaar een band ga zoeken. Maar nu gebruik ik de versterker voor gitaar opnames. Ik maak mijn muziek met MIDI en dan is de gitaar echt. Alleen het punt met buizenversterkers is zoals ik heb gehoord dat je die best hard moet zetten wil je een lekker geluid krijgen. Maar dat wordt wel een probleem als ik later ergens ga wonen waar je niet hard kan spelen voor de opnames, omdat de buren enzovoort er dan last van hebben. Dus vandaar twijfel ik nog over het kopen van de versterker. Dus vandaar dat ik dacht dat als ik hem koop, dan koop ik de 50 watt versterker. Is me trouwens wel opgevallen dat het aantal buizen bij de 112 en de 212 hetzelfde is. Dus dan moeten ze beide even hard om het goede geluid te krijgen theoretisch, of zit ik verkeerd?

LCH
28 december 2006, 14:48
Dat maakt ontzettend weinig uit. 100 watt buizen is loeihard en 50 watt buizen is ook snoeihard. De simpele redenering dat 100 twee keer zo hard is als 50 gaat niet op. Een 50 watter gaat misschien maar 10% zachter dan een 100 watt. Heb je wel eens een Vox AC30 opengedraaid? 30 watt buizen, gaat harder dan je ooit nodig zult hebben bij een optreden. :D

Als het je puur om het volume te doen is maakt een 50 of 100 watt dus niet gek veel verschil. Punten die wat dat betreft wel zouden kunnen tellen is dat een 1x12" net even wat lichter is of dat de 2x12" net wat meer spreiding geeft aan het geluid.

AART
28 december 2006, 14:53
Dat maakt ontzettend weinig uit. 100 watt buizen is loeihard en 50 watt buizen is ook snoeihard. De simpele redenering dat 100 twee keer zo hard is als 50 gaat niet op. Een 50 watter gaat misschien maar 10% zachter dan een 100 watt. Heb je wel eens een Vox AC30 opengedraaid? 30 watt buizen, gaat harder dan je ooit nodig zult hebben bij een optreden. :D

Als het je puur om het volume te doen is maakt een 50 of 100 watt dus niet gek veel verschil. Punten die wat dat betreft wel zouden kunnen tellen is dat een 1x12" net even wat lichter is of dat de 2x12" net wat meer spreiding geeft aan het geluid.

Juist, het verschil zit meer in sound dan in volume. Probeerde ik ook al te zeggen.

AART
28 december 2006, 14:56
Is me trouwens wel opgevallen dat het aantal buizen bij de 112 en de 212 hetzelfde is. Dus dan moeten ze beide even hard om het goede geluid te krijgen theoretisch, of zit ik verkeerd?


VK112 50 W: three 12ax7 preamptubes and two 6l6gc powertubes
VK212 100W: three 12ax7 preamptubes and four 6l6gc powertubes

wel degelijk dubbele aantal eindpitten bij de 100 watter hoor.

Gitaristje 18
28 december 2006, 15:14
ja ik wist ook wel dat 100 watt niet 2 keer zo hard gaat als 100 watt. Oh dan las ik ff verkeerd over de eindbuizen :sssh: . Dacht dat ie hetzelfde waren, ik vond het al zo raar.
Wat raden jullie trouwens aan voor mij als home studie muziekmaker, opnemen via de peavey valveking via microfoon, die moet wel hard denk ik zo-->wil graag de buren te vriend houden, of opnemen via een moddeling device zoals een POD 2.0?

marc_o
28 december 2006, 21:07
Voor het gemak en de grote diversiteit aan sounds op zeer vriendelijk niveau, zou ik voor thuisopnames voor een POD of iets dergelijks gaan.

Gitaristje 18
28 december 2006, 22:23
Ok. Het is alleen zo lastig dat je allemaal van die verschillende meningen hoort over de POD 2.0. De een vind hem slecht, de andere goed. Ik zou het wel fijn vinden als ie wel het karakter van de gitaar goed doorlaat. Dat niet alles hetzelfde klinkt. Wat ik zelf ook heb met de line 6 spider 2 30 is dat als je een solo speelt het geluid een beetje schokkerig klinkt, het geluid loopt niet vloeiend. Ben bang dat de POD dat ook heeft omdat die ook van Line 6 is.
En ik kan hem ook zo moeilijk uittesten, hij blijkt via een gitaar versterker slecht te klinken en ik ga hem ook niet gebruiken met de versterker maar gewoon voor opnames.

marc_o
28 december 2006, 22:47
Hoezo moeilijk/ Er is toch wel een gitaarboer waar je 'm kunt testen? Of je 'm mooi vindt, is aan jou alleen natuurlijk....schokkerig......ik weet het niet, wellicht is het je speelstijl? :)

Gitaristje 18
28 december 2006, 23:03
Ja joh gaat ff lekker mijn speelstijl afkraken ;) .

Nee het is ook als je gewoon een toon aanslaat, een beetje een hoge en dan hoor je hem schokkerig aflopen zeg maar. Dat ie steeds zachter wordt. Het lijkt net een schokkerige sustainer ofzo. Het volume wordt zachter en hij geeft het volume steeds schopjes om het zo wat langer te laten duren ofzo. Zo lijkt het mij als ik het hoor.
Het geluid loopt gewoon niet vloeiend, net een zangeres met verkoudheid.

Punt
28 december 2006, 23:56
ja ik wist ook wel dat 100 watt niet 2 keer zo hard gaat als 100 watt. Oh dan las ik ff verkeerd over de eindbuizen :sssh: . Dacht dat ie hetzelfde waren, ik vond het al zo raar.
Wat raden jullie trouwens aan voor mij als home studie muziekmaker, opnemen via de peavey valveking via microfoon, die moet wel hard denk ik zo-->wil graag de buren te vriend houden, of opnemen via een moddeling device zoals een POD 2.0?

Voor thuisopnemen kun je ook de Guitarport eens bekijken.

Gitaristje 18
29 december 2006, 00:04
Ok. Is het geluid van de effecten en de amp models goed? Ik heb zelf Cubase en als ik daar de distortion gebruik (afgezien dat ie slecht klinkt) heb ik het gevoel dat als je een toon aanslaat dat de distortion net ietsje later inzet, je hoort het net, je hebt ook het gevoel dat je 2 gitaren hoort spelen en de dynamiek is echt slecht. Als de snaar heeeeeel zachtjes streelt hoor je prakitsch hetzelfde als wanneer je stevig staat te pingelen. Kortom, ben een beetje achterdochtig geworden. Maar ik zal wel appels met peren vergelijken, de distortion van een all round programma, cubase, en de distortion enzovoort van een programma dat enkel en alleen is gemaakt voor de elektrische gitaar.

Punt
29 december 2006, 00:21
Hangt er vanaf wat je van de line6 modelling geluiden vindt.

Gitaristje 18
29 december 2006, 00:25
Nou ja op internet klinken ze wel lekker. Maar dat deed ie van mijn versterker ook, alleen vind ik het in het echt wat minder klinken zoals ik hierboven had gezegd over mijn versterker.

Punt
29 december 2006, 09:23
Nou ja op internet klinken ze wel lekker. Maar dat deed ie van mijn versterker ook, alleen vind ik het in het echt wat minder klinken zoals ik hierboven had gezegd over mijn versterker.

Dat geldt wat mij betreft voor alle moddeling. Zo'n Guitarport is ideaal om wat ideetjes uit te werken, een drumtrackje erbij en je kan leuke opnames maken. Als ik de studio in ga neem ik gewoon m'n buizenbak mee.

peter_heijnen
29 december 2006, 17:35
Voor het gemak en de grote diversiteit aan sounds op zeer vriendelijk niveau, zou ik voor thuisopnames voor een POD of iets dergelijks gaan.
Daarnaast is het zo makkelijk nog niet om een buizenversterker voor jezelf uit te kiezen als je eigenlijk nog helemaal niet weet wat er zo allemaal te koop is.

Een tweedehands pod of toneport geeft je iig een goede indicatie van wat je soundwise kunt verwachten van het echte werk. En als je dan uiteindelijk echt helemaal bent uitgekeken op je modeler dan stap je over op het echte werk. Je maakt dan veel meer kans om dan een versterker te kiezen die wel bij je past. Kan je een hoop poen en frustratie schelen.

Rinze
29 december 2006, 19:11
Als ik het vergelijk met 25 jaar geleden, toen ik mijn eerste GAS-aanvallen kreeg, is er zoveel meer goed spul voor relatief weinig geld te koop, de keuze is inderdaad erg moeilijk als je net begint, denk ik. Vroeger had je Marshall, Fender, Vox, Boogie, London City en dat was het dan wel zo'n beetje qua buizenbakken. En dat waren dan praktisch allemaal one trick pony's... Maar ja, je probeerde er gewoon een geluid uit te krijgen waar je tevreden mee was en dat is natuurlijk niet veranderd. Misschien is iets digitaals inderdaad wel een goede keuze voor een beginner, maar als ik een euro of 500 te besteden had dan kocht ik mooi zo'n Valveking.

LCH
29 december 2006, 19:20
Misschien moet je je als beginner ook niet ál te veel zorgen maken over het geluid. M.i. is het beter gewoon 'een' versterker te kopen die je een beetje bevalt. Als je 12 jaar gitaar speelt heb je toch wel een kamer vol amps, gitaren en allerlei andere rotzooi. Zo werkt dat nu eenmaal. Je koopt óf een AD30 of een Cube30, en verder zou ik me niet druk maken om het feit of je wel het beste voor het geld hebt gekocht.

En inderdaad, wat Rinze zegt: nu zeuren we op buizenamps dat ze op een laag volume geen goed geluid konden produceren. Welnu, zet maar eens een originele AC30 tegen een AC30 Custom Classic. Die originele is wat dat betreft heel wat minder praktisch :D

Gitaristje 18
1 januari 2007, 22:12
Ja ok dat is wel waar. Maar ik wou gewoon eens een goed geluid, een echt geluid zonder allemaal toeters en bellen en nepheid. Want ik ben begonnen met muziek maken met MIDI en gitaar opnemen en daarom wilde ik eens een echt goed geluid van echte buizen. Maar goed met opnemen lukt dat niet zo. Dus heb een POD 2.0 besteld.

By the way, ik vind dat juist frustrerend al die merken die er nu zijn. Bijvoorbeeld ook met gitaren, je komt zo'n winkel binnen, je ziet muren vol gitaren. Dan heb ik zoiets, stel je wil een elektrische gitaar kopen, je probeert er 5 of 10 of weet ik veel hoeveel. Misschien was die 6e of die 11e die je niet hebt geprobeerd wel vele malen beter dan de gene die je uiteindelijk hebt gekozen. Dat weet je nooit. Dat vind ik frustrerend. Daarnaast heb ik ook als ik de gitaren bekijk van, hhhhh das een mooie zeg, hoe zal die klinken. Hhhhh die is ook mooi, hoe zal die dan klinken. Ja zo blijf je bezig:-P.


Hoezo moeilijk/ Er is toch wel een gitaarboer waar je 'm kunt testen? Of je 'm mooi vindt, is aan jou alleen natuurlijk....schokkerig......ik weet het niet, wellicht is het je speelstijl? :)

Ik heb geluisterd op internet naar mensen die muziek maakten met de elekrische gitaar via een POD 2.0 en ik vond het geluid goed. Dus heb ik hem besteld. Maar over dat schokkerigheid. Ik ging toch maar eens kijken of het lag aan mijn speelstijl. Ik dacht dat het schokkerige misschien zou kunnen komen doordat er misschien heel lichtjes een snaar meetrild tijdens een solo omdat ik hem niet goed af zou dempen. Normaal speel ik wel redelijk zonder bijgeluiden zeg maar. Je hoort niet snaren ongecontroleerd mee klinken zeg maar. Maar het viel me op dat als ik een slide maakte zoals ik altijd deed, dan hoorde ik het schokkerige geluid een klein beetje. Maakte ik een slide met mijn middelvinger en dempte ik met mijn wijsvinger de rest van de snaren af, dan hoorde ik het schokkerige nauwelijks tot niet. Maar als ik het op de G snaar doe hoor ik het nog steeds wel wat. Maar goed. Kijk ik wist dat je met distortion spelen moet afdempen, maar zo streng.... Hebben jullie dat ook dat de overige snaren echt muisstil moeten zijn om zo een vloeiende toon te krijgen?

marc_o
3 januari 2007, 12:40
Nee, dat heeft verder niemand op de hele wereld......je bent uniek!!! :)

Gitaristje 18
3 januari 2007, 12:53
Ik ruik hier sarcasme;). Nee maar goed kijk ik weet wel dat je met distortion af moet dempen, maar zo streng. Ik dacht altijd wel dat ik mijn snaren goed stil had, maar het moest kennelijk nog veel strenger zeg maar. Terwijl je gitaristen nooit zo streng bezig ziet met hun snaren dat ze elk snaartje krampachtig stil houden bij wijze van spreken. Bijvoorbeeld bij een slide gelijk een afdempende barré doen erbij zeg maar.

Kim Wilson
3 januari 2007, 12:55
Ik ruik hier sarcasme;). Nee maar goed kijk ik weet wel dat je met distortion af moet dempen, maar zo streng. Ik dacht altijd wel dat ik mijn snaren goed stil had, maar het moest kennelijk nog veel strenger zeg maar. Terwijl je gitaristen nooit zo streng bezig ziet met hun snaren dat ze elk snaartje krampachtig stil houden bij wijze van spreken. Bijvoorbeeld bij een slide gelijk een afdempende barré doen erbij zeg maar.
Ja, dat onderscheidt de goeie van de heeele goeie gitaristen. :)

thefox
12 januari 2007, 17:46
Waar hebben jullie je Valve King gekocht, bij Feedback was hij namelijk uitverkocht... Zowel de head als de combo hadden ze niet. Verder vertelde de verkoper me dat ze moeilijk te krijgen zijn, omdat er zo'n grote vraag naar is.

Vanmiddag heb ik de Tiny Terror getest, Fender Blues junior, Engl Thunder, Fender Hot Rod, Vox AC15. Eigenlijk werd ik alleen van de Tiny Terror wel enthousiast, maarja dat was op een Koch speaker van €500, dus in totaal zit je dan qua prijs gelijk boven alle andere geteste versterkers. (die koch was overigens de enige kleine speaker die ze hadden, die kleine orange speaker (€270) uit het feedback boekje hadden ze niet :() Nu wil ik eigenlijk alleen nog even die Valve King proberen, 50 Watt is wel voldoende denk ik. Ik vond de Fender Blues junior ook wel leuk, maar een beetje gewoontjes ofzo... Die Tiny Terror kon ik lekker veel verschillende geluiden uit halen en hij heeft niet zoveel knopjes (kan ook een probleem zijn :P)

Punt
12 januari 2007, 18:24
Mijn buurman heeft twee Valvekings te koop. Hij was zo enthousiast geraakt door de hype dat hij er meteen 2 heeft besteld.

Om eerlijk te zijn vond ik het meteen zware bagger (en dat zeg ik niet vaak) toen ik ze bij hem testte. Hij had wat meer tijd nodig om tot die conclusie te komen. Dat komt door het psychologische effect dat wij mensen onze foute acties toch willen justificeren. Uiteindelijk is hij uit de ontkennigsfase en staan ze dus te koop :)

Als je z'n telefoonnummer wilt moet maar ff een pm sturen.

thefox
12 januari 2007, 21:23
Mijn buurman heeft twee Valvekings te koop. Hij was zo enthousiast geraakt door de hype dat hij er meteen 2 heeft besteld.

Om eerlijk te zijn vond ik het meteen zware bagger (en dat zeg ik niet vaak) toen ik ze bij hem testte. Hij had wat meer tijd nodig om tot die conclusie te komen. Dat komt door het psychologische effect dat wij mensen onze foute acties toch willen justificeren. Uiteindelijk is hij uit de ontkennigsfase en staan ze dus te koop :)

Als je z'n telefoonnummer wilt moet maar ff een pm sturen.
Kun je dat bagger verder uitleggen? Wat voor een muziek wilde je erop spelen, wat miste je qua geluid/feel? Ik heb er nog nooit op gespeeld, dus ik wil zowieso eerst even rustig een middagje dat ding uitproberen en A/B vergelijkingen doen met andere versterkers. Anyway, zou relax zijn als je uit kon leggen wat je er precies slecht aan vind en waarom. En wat je referentiekader is :)

Punt
13 januari 2007, 00:24
Kun je dat bagger verder uitleggen? Wat voor een muziek wilde je erop spelen, wat miste je qua geluid/feel? Ik heb er nog nooit op gespeeld, dus ik wil zowieso eerst even rustig een middagje dat ding uitproberen en A/B vergelijkingen doen met andere versterkers. Anyway, zou relax zijn als je uit kon leggen wat je er precies slecht aan vind en waarom. En wat je referentiekader is :)

Het gaat mij te ver dat verder uit te leggen. Hoe leg je het verschil uit tussen een plastic speelgoedtrompetje en een echte? Daar maakt het ook niets meer uit wat voor muziek je speelt.
Mijn referentiekader? Gigset: o.a. Customshop Gibson LP en een Bogner Shiva amp. Verwend zou je kunnen zeggen, maar da's niet helemaal waar. Ik kan met veel plezier op die goedkope Epi Valve Jr spelen. Is echter leuk voor erbij, niet voor enkele versterker, tenzij je alleen clean wilt.

thefox
13 januari 2007, 09:31
Nouja, ik kan me voorstellen dat sommige versterkers voor jazz gitaristen het einde zijn, maar waar een metal gitarist geen bal aan vindt.... En een amp voor een blues gast te gek is, maar die een rocker net niet goed genoeg vindt... Vond je de clean niet mooi of juist de crunch of whatever, dat valt best uit te legen, het waarom is misschien een beetje moeilijk/onmogelijk

Punt
13 januari 2007, 10:29
Nouja, ik kan me voorstellen dat sommige versterkers voor jazz gitaristen het einde zijn, maar waar een metal gitarist geen bal aan vindt.... En een amp voor een blues gast te gek is, maar die een rocker net niet goed genoeg vindt... Vond je de clean niet mooi of juist de crunch of whatever, dat valt best uit te legen, het waarom is misschien een beetje moeilijk/onmogelijk

Het gaat niet om het karakter van de amp. Ik kan een goede cleane Bassman net zo goed waarderen als een top brullmonster.
Het gaat om de kwaliteit. Dat is een andere dimensie. Dynamiek, directheid, openheid (ook bij scheur), harmonics, toonbalans, feel.
Kortom wordt de amp een verlengstuk van je vingers als je aan het spelen bent of is het een doos met een speaker waar geluid uit komt.
Dat geldt voor iedere muzikale stijl.
Gewoon gaan testen.

thefox
14 januari 2007, 09:49
Het gaat niet om het karakter van de amp. Ik kan een goede cleane Bassman net zo goed waarderen als een top brullmonster.
Het gaat om de kwaliteit. Dat is een andere dimensie. Dynamiek, directheid, openheid (ook bij scheur), harmonics, toonbalans, feel.
Kortom wordt de amp een verlengstuk van je vingers als je aan het spelen bent of is het een doos met een speaker waar geluid uit komt.
Dat geldt voor iedere muzikale stijl.
Gewoon gaan testen.
Dat ga ik zeker doen!, alleen nog een winkel vinden die die dingen nog heeft staan... Heb jij toevallig ook de Orange Tiny Terror uitgeprobeerd, wat vond je daarvan?

B_2_the_a
14 januari 2007, 10:34
buizenversterkers moet je eigenlijk niet in de winkel testen,

maar een half uurtje a uurtje thuis op laten warmen


dan testen :rockon:

thefox
14 januari 2007, 11:50
Ik mezelf laatst de hele middag opgesloten in zo'n hok bij feedback, dus die versterkers hebben allemaal zeker een uur aangestaan :P

Punt
14 januari 2007, 12:41
Ik mezelf laatst de hele middag opgesloten in zo'n hok bij feedback, dus die versterkers hebben allemaal zeker een uur aangestaan :P

Eigenlijk weet je pas hoe het echt klinkt als je de amp test in de situatie waar je hem gaat gebruiken (podium, studio, thuis, etc.).
Een amp die in een hok goed klinkt kan op het podium door de mand vallen en andersom.

Maja je kan moeilijk alle amps van Feedback ff lenen :)

thefox
14 januari 2007, 12:53
Eigenlijk weet je pas hoe het echt klinkt als je de amp test in de situatie waar je hem gaat gebruiken (podium, studio, thuis, etc.).
Een amp die in een hok goed klinkt kan op het podium door de mand vallen en andersom.

Maja je kan moeilijk alle amps van Feedback ff lenen :)
Jah, heb je helemaal gelijk in, maar hoe doe jij dat dan? Koop je dan een versterker en breng je hem terug als hij je niet bevalt ofzo? Hoe makkelijk zijn ze daarin bij Feedback, want anders moet je iemand kennen die net die versterker heeft die jij wilt kopen

Punt
14 januari 2007, 13:17
Leven is gokken :)

Dribbel_
15 januari 2007, 00:47
In hoeverre zal de Stack verschillen qua sounds tegenover de 212 combo, want ik lees hier allemaal dingen over de combo (logisch daar gaat het topic over)
Maar zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de valveking Head + cabinet ?

thefox
15 januari 2007, 10:22
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Vindt zo'n stack er uberhaupt cooler uitzien, maar voor op je kamer lijkt het me een beetje overkill :)

B_2_the_a
15 januari 2007, 11:18
ik heb er 3 getest


de 112
de 212
en de top met 4x12

top + 4x12 klinkt ronduit het lekkerst, omdat er 4 speakers aan hangen

ze klinken versterker technisch het zelfde, alleen de 212 en top gaan harder => meer headroom...

De 112 bevalt me nogsteeds goed :D

thefox
29 april 2007, 20:14
zaterdag eindelijk mn valveking opgehaald bij feedback. (had mn order al in februari geplaatst :S) Vanochtend in oefenruimte zitten spelen, en hij is nu al stuk. Clean is niet meer clean; alles overstuurt. Heb nog geeneens zo heel hard gespeeld, en geen gekke dingen gedaan voor zover ik weet. Echt balen! Ben erg enthousiast (combo 112) over het geluid zeker icm met mn pedalen, en zéker voor het geld... Dinsdag maar om gaan ruilen en ik zit eraan te denken om hem te ruilen voor een 212, omdat ik het volume een beetje vond tegenvallen. Maargoed, dat kan ook komen omdat hij kapot is...

Hoe dan ook, een aanrader, waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad? Of zijn er meerdere met dit probleem?