PDA

View Full Version : Tokai SG pickupswap!



imlikeajungle
11 december 2006, 23:54
De brugpup van mijn Tokai fluit nogal...
Ik wil er graag een redelijk vintage gevoicede pup in; liefst met een zilveren kapje. Beetje PAF-achtig denk ik, maar het moet wel werken in een SG.

Tips?

DarknessAwaits
11 december 2006, 23:56
Heb je al aan een... PAF van Dimarzio gedacht :D, of anders de Seymour Duncan '59.

Squier4ever
11 december 2006, 23:56
Seymour Duncan JB?

Anders GFS Crunchy PAF of Hot PAF.
als je duur wilt doen: bareknuckles (had Orpheo er al mee verwacht... :D)

DarknessAwaits
12 december 2006, 00:03
JB lijkt me een beetje hot als je een paf-sound-achtig iets zoekt... Alnico II pro doet het erg lekker in halspositie, wellicht is het ook wel wat voor in de brug?

frekie
12 december 2006, 16:34
GFS crunchy Paf, veel waar voor het geld. Of SD '59. JB is idd wat heftiger.
Heb jij dus zo'n Tokai SG gescoord bij die CMS veiling :angry: Werd ik op het laatst mee overboden.

Brammibal
12 december 2006, 20:42
door mij ... :D. Ik heb ook nogal last van feedback met mijn sg, is er niet een andere oplossing? Ik vind hem namelijk zo zalig klinken...

Orpheo
12 december 2006, 21:07
ik raad aan de alnico2pro in een SG, of van gibson de 498.

van dimarzio: air norton (was te verwachten :D)

van bareknuckle: hoef k niet eens na te denken! MULE!

Negative K3 fan
12 december 2006, 21:16
hey imlikajungle, ik heb ook een tokai SG alleen nog niets gemerkt van het fluiten van de elementen, ik vind ze misschien wat ongedefinieerd vergeleken met de JB/59 combo in mijn agile.

Een 59 lijkt me een leuke vervanging als je de sound al prima vindt maar van het gefluit af wilt, ik zou er geen JB voor inzetten aangezien die een heel stuk heter zijn dan de pickups die je er nu in hebt zitten. Behalve als je daarnaar op zoek bent natuurlijk.

btw. ik zit er trouwens aan te denken om hem te verkopen...

Brammibal
15 januari 2007, 23:21
okee, alvast sorry voor het bumpen van dit topic.
Ik wil ook mijn brugpup van mijn tokai sg vervangen om het fluiten echt irritant is. vintage gevoiced zegt me niet veel, ik wil gewoon een element waar ik goed mee kan scheuren en die niet piept. Is die JB een goed idee? Ik speel punk/hardcore.

DarknessAwaits
15 januari 2007, 23:25
Met een JB kun je lekker scheuren hoor.

Brammibal
15 januari 2007, 23:34
En deze werkt wel met het toch wel schelle karakter van een sg?
Of is de sh-8 ivader dan een betere keuze?
Of is een sg helemaal niet zo schel?

DarknessAwaits
15 januari 2007, 23:39
Scheller dan een LP, maar niet zo schel als een strat. En een JB in een strat werkt prima, voor zover ik heb meegemaakt. Ben verder totaal geen expert op het gebied van SG's echter.

Flipkoos
16 januari 2007, 08:49
De SD '59 ruled!

Rinze
16 januari 2007, 10:02
Een SD JB werkt prima voor punk, hardcore, hardrock en metal. Ik heb 3 gitaren waar ie in zit: een USA Strat, Een Lag Roxanne en een Framus Tennessee Custom. Vooral in de LAG (gibsonachtig) klinkt ie ERG heftig, heel vet, veel laag, goeie boventonen en strak, warmer en ronder dan een keramisch element (zoals de Invader, Evolution en Super Distortion).

Voor een meer vintage geluid zou ik inderdaad een PAF-kloon kiezen, het probleem is dat er zoveel zijn. Als je hier: http://www.gitarrebass.de/ zoekt in het archief, kun je tegen kleine vergoeding een test van een poosje geleden van heel veel verschillende PAF-elementen downloaden.


Maar : als het piepen het enige probleem is kun je misschien even kijken of je element wel gewaxed is, en het anders nog laten doen. Kost niet zoveel, en als het geluid je verder wel bevalt kan het probleem hier misschien mee opgelost worden.

Brammibal
16 januari 2007, 16:44
He das mischien wel een goede! Ik ben zeker tevreden over het geluid, het zou wel iets warmer mogen, maar80 euro is voor mij toch best wel veel geld. Waxen kan ik gewoon thuis doen, heeft er iemand een link naar een mooie tutorial, of is dit echt straight forward ?

Goldeneye
16 januari 2007, 17:03
ik raad aan de alnico2pro in een SG, of van gibson de 498.

van dimarzio: air norton (was te verwachten :D)

van bareknuckle: hoef k niet eens na te denken! MULE!

Hoezo de Mule?
Klink ie goed ofzo?

Goldeneye
16 januari 2007, 18:47
Een setje Mules for evah! :dance:

timbo
16 januari 2007, 19:17
misschien een stomme vraag maar: wat betekent PAF?

LP_CL
16 januari 2007, 19:32
Als je PAF-sound wil, dan MOET ik je de '59 aanbevelen. De peste PAF imo, samen met de dimarzio.

En wat betreft de vraag wat PAF pickups zijn: Hier vind je de hele uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/PAF_%28pickup%29

timbo
16 januari 2007, 19:34
ok bedankt!!

Goldeneye
17 januari 2007, 08:10
PAF betekent: Pattent Applied for.
Originele PAF's van Gibson uit de jaren 50/60 zijn veeeeeel geld waard.....deze worden niet zomaar aangeboden.

Duncan maakt goede elementen; sommigen zijn zelfs al magnetisch afgezwakt omdat veel gitaristen op zoek zijn naar een 'vintage' toon.

Brammibal
17 januari 2007, 18:26
Maar mijn vraag is: Klinkt de SD sh-4 Jb neit te schel voor een sg, en is de sh-8 niet beter geschikt als je een gebalanceerd geluid zoekt? Mijn tokai is gewoon van mahonie gemaakt, met een rosewood toets en mahonie nek, set neck. heefter iemand ervaringen met de sh-4 in een SG ?

Rinze
17 januari 2007, 18:39
Maar mijn vraag is: Klinkt de SD sh-4 Jb neit te schel voor een sg, en is de sh-8 niet beter geschikt als je een gebalanceerd geluid zoekt? Mijn tokai is gewoon van mahonie gemaakt, met een rosewood toets en mahonie nek, set neck. heefter iemand ervaringen met de sh-4 in een SG ?
De Sh-4 is juist een warm klinkend element, terwijl de SH-8 een (meen ik) keramische brulbak is, keramische elementen blinken niet uit door warmte. Het gaat niet allen om de hoeveelheid laag/hoog/mid maar ook om de "kwaliteit" van het geluid. Keramische elementen klinken vooral clean altijd wat kil, vind ik. Een alnico magneet levert een warmer geluid (bij gelijk blijvende andere variabelen, boordat iemand daar over gaat zeuren). Een Jeff Beck klinkt absoluut niet schel. Clean is ie mij zelfs te vettig, maar ja, dat heb je met zo'n high-output-scheurbak toch gauw. Ik gebruik voor clean altijd een tussenstandje of een ander element.

Kijk ook eens hier:http://www.seymourduncan.com/compareTones/matrix.asp, daar zie je dat de l/m/h-verhoudingen wel verschillen, maar dat de weerstand en de resonantiepiek van beide elementen vrij dicht bij elkaar liggen. Misschien dat je gitaardealer die cd's van SD heeft met vergelijkende soundsamples van hun elementen, en dat je die even kunt beluisteren.

Brammibal
17 januari 2007, 18:46
Dankjewel! okee, dan ga ik eerst kijken of door ze te waxxen het probleem verholpen kan worden, en anders gooi ik die er in!